Volkswagen Touran 1.9 TDI 105pk (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Touran 1.9 TDI 105pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 94.200 km |
Ruim 4 jaar Touran
- 94.200 km
Ik rijd zakelijk sinds 1992 Volkswagen, eerst lease en sinds 2003 als zelfstandig ondernemer. Via Golf 3 en 4 naar 2 Passats Variant tdi 90 pk. De laatste gechipt naar 110 pk. Prima. In 2005 op zoek naar iets anders, want Passat 2 had er zo'n 150.000 opzitten. Ruimte en comfort bevielen goed. De (toen) nieuwe Passat was wel weer een slag groter en echt bijzonder vond ik hem niet. De Mazda6 Sportbreak wel, maar de dealer kwam zijn afspraak niet na. Dan toch maar eens bij het busje van VW kijken. Met 2 dochters die steeds groter worden en een slecht lopende bejaarde moeder leken de hoge instap, klaptafeltjes, allerlei opbergvakjes, verschuifbare stoelen (inclusief slaapstand) toch wel handig. Interieurruimte zeker vergelijkbaar met de Passat, praktische bruikbaarheid zelfs groter en compactere buitenmaten. Vertrouwd VW en toch anders. Proefrit reed lekker strak, het hoge zitten bevalt (boven verwachting) prima, ESP, 8 airbags en prima verlichting standaard, vrouw en kinderen ook enthousiast en 'speciale einde van het jaar-korting' deden de rest.
Heb qua luxe de middelste versie, 105 pk diesel, opgeleukt met fijn leren 3-spaaks stuur met knopjes, bluetooth carkit, cd-wisselaar met 8 speakers, climatronic en trekhaak. Businessuitvoering was er toen nog niet. Zilvergrijsmetallic, donkergrijs interieur, zonder typeaanduiding en reclame van de dealer. Het blijft een busje, maar rijdt er niet minder om en zakelijk kan ik ermee voor de dag komen. 16" Winterbanden (aanrader!) op stalen velgen gekocht en na twee jaar mooie 16" lichtmetalenvelgen Mugello en weer een jaar later getuned naar ca. 135 pk. Maakt hem bij optrekken vlotter, invoegen op snelweg en inhalen gaat sneller en verbruik blijft gelijk.
T.o.v. een (oude) Passat vind ik de wegligging steviger, de vering ook en vooral op snelwegen iets minder comfortabel. De Touran is toch ook een zwaar ding: gaat zo naar 1500 kilo. Stoplichtsprintjes zijn niet zo mijn ding en kun je ook vergeten, doortrekken daarentegen in 5 en 6 op de snelweg gaat prima en ook bergop met cruisecontrol. Ik rijd ongeveer 1 op 16 (tegen 1 op 18 in de Passat). In de zomer met de vouwwagen erachter naar het zuiden blijft het overigens 1 op 16. (Longlife) Olieverbruik is wat beter dan de oude tdi's; nu zo'n 1 liter op 10.000 km.
Op alle andere wegen rijdt de Touran voor mij okee: ik zit lekker ruim, prima rechtuitstabiliteit, geen bijgeluiden, makkelijk handelbaar, goed schakelen en remmen, directe besturing, stevig zonder hard te zijn, voldoende vlot, prima wegoverzicht, stuur en stoelen zeer goed instelbaar (ik ben 1.89 en mijn vrouw 1.57)en fijn geluid van de stereo.
Grootste pluspunt is dat de Touran werkelijk superpraktisch is. Je kunt alles meenemen, de 3 achterstoelen heb je er zo uitgehaald, alle bagage en Ikeaspul kan altijd mee. Hoewel ik in de veertig ben, bevalt het hoger zitten prima. Makkelijk instappen voor jong en vooral oud. Het dashboard is, net als de rest van de auto, niet spannend, maar ziet er tijdloos en toch modern uit. Alles makkelijk te bedienen. De comfortstoelen bevallen wel goed, maar ik moet ze regelmatig verstellen om 'de juiste zit' te vinden. Een Volvostoel beviel mij (veel) beter. Toch heb ik er diverse ritten van 1000+ mee gereden zonder welke (rug)klachten dan ook.
Gebreken
- 94.200 km
Fijn van Volkswagen diesels (en dus ook de Touran) zijn de beurten om 30.000 km en de mobiliteitsgarantie. Helemaal kreukvrij is mijn Touran niet. Tot twee maal toe heeft de airco het begeven. De dealer wist er in eerste instantie geen raad mee en dat duurde er dus in en uit. Wel vreemd, want ook in deze reviews komt die storing blijkbaar vaker voor. Na drie garagebezoeken eindelijk opgelost. Een jaar later weer hetzelfde euvel. Weliswaar binnen garantie, maar toch. Volgens een behulpzame monteur ligt de oorzaak van de storing bij het gebruik van de eco-knop op de climatronic, die ik inderdaad bijna altijd aanhad i.h.k.v. energiegebruik. Waarom die knop er dan op zit?
Behalve een knullig los contactje (airbag-fault) de laatste twee jaar geen centje pijn meer.
Verder vergen de gordels achter beleid bij het terughangen na gebruik, want anders rammelen ze.
Van bovenmatig krassen op het interieurkunststof heb ik geen last en ik vind de lak na ruim 4 jaar nog steeds 'schitterend'.
Geen overdreven kosten dus, net zo min als al mijn voorgaande VW's.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.