Volkswagen Touran 1.6 TDI 105pk BlueMotion T. Trendline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Touran 1.6 TDI 105pk BMT Trendline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 124.000 km |
Nieuwe auto
- 275 km
Gisteren (23-6)eindelijk m'n nieuwe leaseauto mogen ontvangen.
Na de Citroen C4 Grand weer terug in een volkswagen.
De wagen voelt direct weer na de eerste kilometer weer zeer vertrouwd aan.
Voor de citroen reed ik ook al een volkswagen Touran (2003 tot 2007). En in principe is er ook bijna niets gewijzigd.
Behalve natuurlijk het front en de achterkant, welke ik beide zeer geslaagd vind.
De uiteindelijke keuze is geworden:
Volkswagen Touran 1.6 TDI Bluemotion Trendline in het WIT !!
In het wit had ik hem nog niet eerder zien rijden en de dealer had er ook nog nooit 1 in het wit besteld. Spannend dus.
Toen ik hem echter gisteren in de showroom zag staan was ik aangenaam verrast. Ook de dealer vond het goed uitgevallen.
Natuurlijk doen de Fondmetals 7600 en de geblindeerde ramen het nodige.
In de toekomst zal ik deze review proberen geregelt te updaten.
Eerste ervaringen
- 1.500 km
Na 1 week sturen zitten de eerste 1500 km erop.
Het gemiddelde verbruik over deze 1500 km was 6,2 liter/100 km (1:16). Op de snelweg bij continue 120 km/uur kom ik aan een verbruik van 5,6 liter/100 km (1:17,8).
Deze verbruikscijfers zijn gunstiger dan die van de Citroen (1:14,5 op snelweg).
Verder is het even wennen aan het ruimtelijk gevoel. De grote voorruit van de citroen mis ik nog wel even.
Ook is het weer even wennen aan de "harde" duitse stoelen.
Tevens gemerkt waar de bijna 30 cm lengteverschil met de Citroen in zit. De kofferbak is toch een stukkie kleiner... Maar natuurlijk nog steeds groot genoeg.
Verder alles naar tevredenheid.
Update
- 3.000 km
Nog steeds zeer tevreden.
Gemiddeld verbruik over 3000 km => 5,9L/100km (1:16,9 km).
Deze Touran is eigenlijk net zoals de vorige was: Goed !!
Natuurlijk zijn de neus en de kont flink aangepakt. Ik vindt vooral de neus stukken verbeterd.
Qua interieur is er niets gewijzigd. Heb alleen idee dat de kwaliteit vd gebruikte materialen beter is tov de vorige Touran.
going strong
- 20.000 km
Ondertussen de 20.000 km bereikt.
Nog steeds naar volle tevredenheid en plezier.
Geen bijzonderheden.
Geen bijzonderheden
- 52.000 km
Ondertussen de 50.000 km grens gepaseerd.
En zonder ook maar een enkel probleempje. Nog steeds meer dan tevreden.
2x richting wintersport "geknalt" via de duitse Autobahn.
Ook op topsnelheid houdt hij zich perfect.
up-date
- 78.500 km
Weer ruim 25.000 km op de teller gezet.
Helaas niet geheel probleemloos.
Bij 75.000 km tijdens een rit op de snelweg sprong de auto ineens in de veiligheidsloop. Hierdoor met 85 km/uur op de snelweg.....
Snel een parkeerplaats opgezocht en de auto uit gezet. Na een paar minuten weer gestart en de auto had zichzelf gereset...
De volgende dag gebeurt het echter opnieuw. Hierop doorgereden naar dealer.
Na een hele dag onderzoek en proefrijden kwamen ze niet verder dan een software-update uitvoeren.
Hiermee moest het verholpen zijn. Zo niet, moest ik maar even terugkomen.
Lekker geruststellend zo'n conclusie en advies.
Sindsdien heeft hij me echter nog niet weer laten staan.
Verder alles nog naar tevredenheid.
Mijlpaal.
- 100.000 km
De eerste 100.000 km's zitten erop en zijn voorbij gevlogen.
De auto bevalt nog steeds heel goed en stuurt o zo beter als de Picasso. Recentelijk nog even een keer in een Picasso mogen rijden. Maar wat een dweilbak.... Dat was ik niet meer gewent. Ik werd er bijna zeeziek van.
Wel had de Picasso wat meer binnenruimte, maar in praktijk mis ik het niet echt.
Verbruik bij gemiddeld 120 km/uur is met ca. 1:16,5 helemaal niet slecht. Neemt de snelheid toe richting een 140 km/uur gaat het verbruik richting 1:12,5.
Verder nog steeds zeer content met de auto. En het blijft een unieke verschijning in deze kleurstelling.
Einde in zicht.
- 120.000 km
Ondertussen staat er 120.000 km op de teller.
Met een gemiddeld verbruik van 1:16 doet hij het helemaal niet slecht en bij snelwegritten met netjes de cruisecontrol op 110 km/h is zelfs 1:19 haalbaar. Helemaal niet slecht voor een dergelijk auto.
Alleen is het einde wel in zicht.
Hoewel het leasecontract tot 240.000 km of 5 jaar loopt heb ik nu halverwege de gelegenheid om de auto om te ruilen.
Een collega gaat de firma verlaten en zal zijn auto moeten inleveren.
Deze auto ga ik overnemen.
Het is een Seat Altea XL Copa Business 1.2 TSI welke ruim een jaar oud is. Qua uitvoering is deze auto natuurlijk completer dan de huidige Touran, maar de grootste drijfveer is de bijtelling.
De seat valt in de 20% en de touran in de 25%. Met het verschil in aanschafprijs levert dit mij een voordeel op van 2000 euro netto per jaar.
De Touran heeft me heel goed bevallen en ik had ook probleemloos de volledige leaseperiode door gereden, maar dit voordeel wil ik niet laten schieten.....
En hij is weg....
- 124.000 km
Vandaag kwam de samenwerking tussen mij en de Touran definitief ten einde en zal ik m'n reizen vervolgen in de Seat Altea XL.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.