Volkswagen Touran 1.6 TDI 105pk BlueMotion T. Comfortline (2011)

autoreview

Volkswagen Touran 1.6 TDI 105pk BMT Comfortline (2011)

Signalement

UitvoeringTouran 1.6 TDI 105pk BMT Comfortline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst118.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

November 2010- Een nieuwe auto zoeken:

Omdat de Octavia na bijna 27 maanden en 180.000 kilometer binnenkort met pensioen gaat moet ik eind november 2010 van mijn werkgever een opvolger gaan uitzoeken. Het werk vereist een auto met minimaal dezelfde basis kofferruimte als de huidige auto en plaats voor 4 personen. Zelf wil ik graag een hogere instap.

Vanwege 80.000 kilometer per jaar, waarvan meer dan de helft in Duitsland, zijn voldoende koppel, airco, cruise control, en hoog rijcomfort vanzelfsprekende eisen. Lage bijtelling is voor mij geen issue, het is op de eerste plaats belangrijk dat de gekozen auto geschikt is voor zijn taak. Hoeveel extra loonbelasting de berijder moet betalen als hij/zij de auto ook privé wil gebruiken mag mijns inziens niet meewegen in de keuze van een bedrijfsauto.

Na een voorselectie op basiseisen en prijs hou ik de volgende kandidaten over: Citroen C4 grand Picasso, Citroen Berlingo, Ford Grand C-max, Mazda 5, Peugeot 5008, Peugeot Partner, Renault grand Scenic en VW Touran.

Andere belangrijke zaken voor mij zijn: flexibele kofferruimte door 1 of meer delen van de achterbank te verschuiven, bescheiden middenconsole zodat er wat ruimte voor mijn rechterknie overblijft als ik (op cruise control) een beetje wijdbeens wil zitten en de mogelijkheid de achterstoelen in portefeuillestand te kunnen zetten zodat er een buffer tussen lading en bestuurder ontstaat als ik eens echt meer ruimte nodig heb.

De keuze blijkt minder moeilijk als gedacht omdat alleen de VW Touran voldoet aan mijn complete wensenpakket. Er wordt een donkerblauwe VW Touran 1.6 TDi Comfortline Bluemotion besteld. De voorlopige leverdatum is 10 maart 2011.

Wachten……………

  • 10 km

14 februari belt de dealer om te vertellen dat hij de auto al in huis heeft en dat ik hem 23 februari kan ophalen. Na het nodige getouwtrek tussen leasemaatschappij en dealer over de definitieve afleverdatum en de geleverde radio (ik had de RCD 510 besteld) kan ik 23 februari toch nog de Skoda Octavia met 194200 kilometer achterlaten bij de dealer en met de nieuwe Touran het pand weer verlaten.

De eerste indruk

  • 760 km

Ik had een proefrit gemaakt met de 1.2 TSi omdat er geen demo-auto's met 1.6 TDi beschikbaar waren. De proefrit is mij zeer goed bevallen, de 1.6 TDi motor kende ik al uit de Skoda Octavia van een collega en de wetenschap dat die nog iets meer koppel bij een lager toerental beschikbaar heeft als de 1.2 TSi gaf mij voldoende vertrouwen om de auto met dieselmotor te bestellen.

Na de eerste paar honderd kilometer weet ik zeker dat ik een goede keuze heb gemaakt. Wat een fijne auto is dit! Alvast een paar pluspuntjes:
-de ruimte
-de stilte
-de uitmuntende RCD510 audio met SD kaartlezer en 6CD wisselaar
-de verstelbare rugleuningen van de achterstoelen
-de perfect werkende regensensor
-de hill hold
-de keurige afwerking
-het stijlvolle dashboard waarin alles klopt en wat niet uit het ruimteschip van een slechte Star Wars film is gekopieerd
-De beenruimte voor de bestuurder zonder storende middenconsole

Minpuntjes heb ik nog niet kunnen ontdekken maar dat komt vast nog wel. Vandaag zijn er nog even winterbanden onder gezet voor het restje winter tijdens ritten bij onze oosterburen.

Volgende week heeft de auto al een paar flinke ritten voor de boeg en ik verheug mij er nu al op.

De tweede indruk

  • 3.260 km

Inmiddels weer wat kilometers verder waarbij Duitse autobahn en flinke heuvels met volle bepakking. De auto bevalt mij nog steeds zeer goed. Met name de stille motor en de goede zitpositie zijn enorme pluspunten.

Ook zaken als hill hold, welke zijn nut in bergachtige steden en dorpen regelmatig bewijst, de flexibele interieur indeling en het bedieningsgemak maken het rijden in deze auto heel aangenaam. Het gedrag bij remmen, klimmen en fors door de bochten is meer dan goed. De auto helt minimaal over en dat voelt een beetje gek in een auto die wat hoger is als gemiddeld.

Voordat ik iets zinnigs over het verbruik kan zeggen wil ik er eerst minimaal 5000 kilometer op hebben en tot nog toe is er nog niets negatiefs te melden. Het start-stop systeem werkt prima en de auto voelt degelijk en veilig aan.

Eerste verbruikcijfers

  • 6.050 km

Over de afgelopen 6000 kilometer geeft de boordcomputer een gemiddeld verbruik aan van 5.3 L/100km. Zelf kom ik uit op 5.5 L/100km over de afgelopen vier tankbeurten. Aangezien daar aardig wat autobahn kilometers (140-160 km/h) tussen zitten vindt ik dat heel redelijk, mede omdat de auto eigenlijk nog in de inrij-periode zit.

Verder bevalt de auto nog steeds uitstekend. Nadat ie in Duitsland naast een zwarte en een witte heeft gestaan valt het mij op dat dark night blue toch wel heel mooi past bij deze auto.

Twee maanden op de weg

  • 16.430 km

Na twee maanden en ruim 16.000 km. ben ik nog steeds zeer tevreden over de auto. Inmiddels zitten de zomerbanden er weer onder en daarmee is de auto nog wat stiller geworden. Het brandstofverbruik is gezakt naar 4.8 volgens de boordcomputer tegen 5.0 volgens de tankbonnen. Heel behoorlijk voor zo'n ruime hoge auto maar alles staat of valt natuurlijk met het gedrag van de bestuurder.

Met deze 105 PK diesel moet je natuurlijk niet gaan rijden alsof je in een golfje met 170PK onderweg bent. Als je gewoon wat volwassen verstand gebruikt en de beperkingen van deze auto/motor combinatie onderkent kun je er heel veel rijplezier aan beleven. Ondanks mijn rijstijl, wat door de gemiddelde Audi of Seat bestuurder misschien als seniorenstijl wordt bestempeld verschijn ik altijd, heel ontspannen en ruim op tijd op mijn afspraken. Daarbij rijd ik al meer als een miljoen kilometer schadevrij en breng ik geen anderen in gevaar door asociaal (lees gestrest) rijgedrag.

Dat betekent niet dat ik er niet van kan genieten om af en toe de grenzen op te zoeken in een lange bocht of een stukje maximaal te gaan op de Duitse autobahn als het rustig is. Ik moet zeggen dat de Touran ook voor deze uitspattingen heel geschikt is.

Negatieve punten heb ik eigenlijk nog steeds niet. Waar ik wel aan moet wennen is de zesbak, heel af en toe kost het mij nog wat moeite om de juiste versnelling voor een bocht te kiezen.

Eerste onderhoudsbeurt

  • 28.550 km

Vandaag, na precies 4 maanden heeft de Touran z'n eerste beurt gehad. Eigenlijk 1500 km te vroeg maar ik had de afspraak al staan en heb afgelopen twee weken zeer weinig gereden. Zoals verwacht was het onderhoud zonder bijzonderheden en mijn review begint net zo saai te worden als de auto volgens sommigen is. Alles werkt nog zoals het hoort en de auto vreet moeiteloos kilometer na kilometer.

Ik heb laatst in een Touran 1.4 TSi uit 2010 gereden en daarbij viel het mij op dat het vorige type Touran nogal "hokkerig" aanvoelt. Ondanks de benzinemotor is het in de auto ook veel minder stil als in het nieuwe type met dieselmotor. Al met al is de nieuwe Touran in vele opzichten een behoorlijke verbetering ten opzichte van de "oude"

Vandaag had ik een nieuwe Passat station mee als leenauto. Bij het instappen kreeg ik acuut een claustrofobische aanval. Mijn hoofd slechts een paar cm van het dak zonder mogelijkheid naar links te gaan want daar begint de glooiing naar de raamstijl al welke mij het zicht naar links ontneemt. Het zicht naar voren is ongeveer alsof je door een brievenbus gluurt en de enorme binnenspiegel zit zo dichtbij dat ie daar nog eens 30% van opslokt. Met de benen opgesloten tussen de zinloos brede middenconsole en de deur viel de Passat mij nogal tegen. De auto, een 1.6 TDi Bluemotion, rijdt fijn en is verder gewoon een hele goede auto maar ik was blij dat ik vanmiddag weer in de Touran mocht plaatsnemen. Hou het er maar op dat de Passat een prima auto is als je kleiner bent als 1.85m.

Nog even terug naar de Touran: een maand geleden heb ik voor het eerst in 23 jaar autorijden een lekke band gehad. Deze auto is niet uitgerust met een reservewiel, en die dacht ik dus ook nooit nodig te hebben. Er zit wel een spuitbusje met plakspul en een compressor bij. Gelukkig heb ik ook een reparatiesetje met stukjes in rubber gedrenkt touw bij me want er zat een flinke fretbout in de band. Het gat zou onmogelijk gedicht kunnen worden met die vloeistof in dat spuitbusje maar met zo'n stukje touw, een handboortje en een soort haaknaald was het binnen een paar minuten gefixt en kon ik met de compressor de band weer oppompen.

Ik kan iedereen die zonder reservewiel rijdt zo'n reparatiesetje aanbevelen. Kost nog geen tien euro en de band is direct definitief gerepareerd. Wel af en toe checken of je compressortje of pomp nog werkt.

Al een half jaar tevreden

  • 40.260 km

De Touran is inmiddels een half jaar oud en heeft de eerste 40.000 km. op de teller. Ik heb nog steeds geen bijzonderheden te melden, de auto voldoet gewoon prima en alles functioneert nog naar behoren.

Afscheid van een geweldige auto

  • 118.000 km

Na zo'n anderhalf jaar en 118.000 kilometer heb ik afscheid moeten nemen van de Touran wegens verandering van baan. De auto is zeer intensief gebruikt maar wel altijd met respect behandeld. Natuurlijk heb ik tijdens de vele ritten door Duitsland wel eens 190 km/h gereden en moest ze regelmatig met volle bepakking de bergen in, ook bij -25 graden Celsius en een enorm pak sneeuw, maar de auto heeft nooit een krimp gegeven.

Het verbruik is naarmate de auto ingereden was nog wat omlaag gegaan. De boordcomputer gaf altijd rond de 5.0 l/100km aan over 10.000 km, in werkelijkheid is dat zo'n 5.3 l/100km.

Het is niet de meest hippe auto maar wel een zeer comfortabele, ruime, praktische en betrouwbare reisgenoot. Vanwege de hoge kilometerstand zal mijn Touran wel naar het Oostblok verdwijnen maar als de volgende eigenaar haar ook met wat respect behandeld gaat ze nog wel enkele honderdduizenden kilometers mee.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.