Volkswagen Touran 1.2 TSI BlueMotion Technology Comfortline (2011)

autoreview

Volkswagen Touran
Volkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen Touran

Signalement

UitvoeringTouran 1.2 TSI BlueMotion Technology Comfortline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf50 km
KM-stand laatst113.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Auto is ingereden

  • 11.000 km

Sinds een paar maanden rij ik in een opvolger van de VW Golf. Gekozen voor de facelift van de Touran in een 1.2 TSI comfortline uitvoering. Simpelweg i.v.m. de gunstige leaseprijs in combinatie met 20% bijtelling.

Tot nu toe geen spijt gehad van de keuze. Tja, zodra je gezinsuitbreiding krijgt worden de wensen voor een nieuwe auto ingegeven door andere factoren. Zonder kinderen had ik waarschijnlijk weer voor een VW Golf gekozen, want de VW Golf blijft voor mij een prima wagen. Maar door de komst van 2 kinderen was er ruimte nodig, en die hebben we gevonden. Goed, de VW Touran gaat alweer jaren mee in de huidige vorm (ondanks de recente facelift) en ik weet dat de wagen niet bijster sexy is om te zien :-) maar het model heeft zeker kwaliteit anders sta je niet in de top 10 van meest verkochte modellen in Duitsland. Heb ook gekeken naar de Mazda 5, de Renault Grand Scenic en de Peugeot 5008 waarbij de Peugeot 5008 het meest serieuze alternatief was voor de VW Touran. Maar eerlijk gezegd gaven de 20%-bijtelling i.c.m. de Duitse degelijkheid van de Vw Touran toch de doorslag.

Motor

Op het moment van besteling had ik nog nooit met dit VW model en deze 1.2 TSI motor gereden, dus feitelijk blind besteld. Wel een zeker risico, maar eerdere reviews gaven aan dat de trekkracht (en de binnenruimte) prima was, dus dat risico wilde ik wel nemen. En inderdaad in verhouding met mijn oude VW Golf 1.6 FSI heeft de 1.2 TSI meer power. Zeker voor zo`n zware wagen komt de wagen prima mee in het dagelijkse verkeer. Het is geen streppentrekker maar er is voldoende pit aanwezig. Enkel in de 6e versnelling moet er regelmatig teruggeschakeld worden als er wordt ingehaald.

Ervaring is dat bijna iedereen moet lachen als je zegt dat er een 1.2 motor aan boord is, maar mensen die niet met deze motor hebben gereden weten simpelweg niet waar ze over praten als ze zeggen dat de motor traag is.

Het is voor mij gewoon verrassend hoeveel pit er toch uit zo`n klein blok door VW wordt gehaald. De auto kan je heerlijk rustig rijden met 120 kmh bij ca 2800 toeren.

Meest typerende was wel toen een monteur van VW de wagen bestuurde begin dit jaar tijdens een proefrit. Er moest namelijk na oplevering iets in het interieur aangepast worden en daarvoor was een proefrit nodig met iemand van de garage. De monteur merkte toen op dat hij nog niet eerder met het vernieuwde model Touran in benzine uitvoering had gereden maar "dat de wagen lekker reed voor een 1.4 TSI". Ik merkte toen op dat het een 1.2 TSI was, en de monteur keek mij even ongeloofwaardig aan.

Ik twijfel nu nog over tuning, maar zolang er nog geen goede en betrouwbare tuningsmogelijkheid bestaat voor de Touran 1.2 TSI kijk ik de kat nog even uit boom.

Interieur

Van binnen ziet alles er na de facelift nu wat frisser uit, er is nieuw kunstof gebruikt door VW en er zijn nieuwe lakkleuren en interieurstoffen te kiezen. Het voelt gewoon goed aan, er zitten geen rammels in de wagen en ik heb geen klachten. De comfortline is voorzien van voldoende extra`s, de opbergmogelijkheden zijn uitvoerig. Overal vakjes, onder de voorste stoelen zelfs dubbele vakken. Steeds ontdek ik weer ergens een nieuwe vakje.

Opties

Ik heb eigenlijk alleen als optie een metallic kleur besteld en af-fabriek een standkachel. Al even van gebruik gemaakt van de standkachel en werkelijk ideaal dat je met een druk op de knop van de afstandbediening na een half uur in een heerlijk warme auto kan stappen. Nooit meer ijskrabben in de winter!

In de zomer kun je i.p.v. verwarmen ook ventileren (niet koelen) maar die optie heb ik eigenlijk nog niet gebruikt.

Verder heb ik, ondanks dat de ramen geblindeerd zijn, alsnog extra zonneschermen besteld die de complete ramen bedekken aan de binnenzijde. Ideaal voor de kids nu, weinig tot geen last meer van inkijk of zon.

Achterstoelen zijn zeer flexibel in te delen, en de stoelen haal je er ook eenvoudig uit ingeval je iets groots wilt vervoeren.

LM velgen zitten helaas niet op de comfortline. Maar ik had ook geen zin om hier via VW honderden euros extra voor te betalen, zie tenslotte zelf niets van de LM velgen als ik rij...

Foto`s

Zal ik binnenkort uploaden.

Voordelen VW Touran 1.2 TSI

- Prettige en soepele motor;
- Interieur is netjes en degelijk afgewerkt;
- Weinig afrolgeluiden;
- Kofferruimte is groot, flexibele indeling van de losse stoelen;


Nadelen VW Touran 1.2 TSI

- Gemiddeld verbruik nu 1 op 13,88, niet in lijn (nog) met fabrieksopgave VW;
- Spiegels geven wel wat windgeruis, wat opvalt doordat de overige geluiden van buitenaf juist goed wordt gefilterd;
- Ruimte achterstoelen t.o.v. voorste stoelen kan wat beter;
- Standaard radio is ok, maar verwacht geen top installatie;
- Dure extra`s;
- Korte drempels kan de wagen slecht verwerken;
- Binnenspiegel zou wat groter mogen zijn.

Zal t.z.t. update plaatsen en foto`s toevoegen. Serieuze vragen zal ik eventueel toelichten/beantwoorden.

De kop is eraf

  • 20.000 km

Na 20.000 km nog steeds een tevreden Touran rijder. Ik heb tot nu toe zeer beperkte op -of aanmerkingen over de auto.

Bij het rijden verschijnt er nog steeds een kleine smile op m`n gezicht bij de 1.2 TSI. Blijft een klein wonder. Had bij aankoop nog gedacht de wagen te willen tunen t.z.t., maar die gedachte gaat de laatste tijd steeds minder door m`n hoofd. De wagen kan simpelweg prima vooruit in Nederland met deze motor.

Verbruik

Boven de 120 kmh lust de wagen een slok, 1/11,5 is dan wel de max. Rij je normaal dan haal je gemiddeld 1/14 (inclusief gebruik airco en soms de standkachel).

Verbeterpunten voor VW

- Windgeruis spiegels, hopelijk wordt hier bij een volgend model iets aan gedaan;

- Verkeers drempels zijn nog steeds niet fijn om overheen te rijden. Ik las elders van een Touran eigenaar dat het met dit nieuwe model wel mee viel, vraag me dan af hoe het vorige model omging met drempels?

- Standaard speakers zijn niet best, geluid is blikkerig (maar ja wat verwacht je voor het geld);

- Middenarmsteun kan niet ver genoeg naar voren, en deze schijft snel naar achteren als je er tegenaan stoot;

- Afstand tussen de voor -en de achterstoelen zou voor de beenruimt van de achterpassagier iets ruimer mogen zijn (had verwacht meer ruimte hier te hebben in vergelijking met een Golf V, maar schijn bedriegt).

Afscheid

  • 113.000 km

Eind april 2015 is de 11-PTK-8 ingenomen door de leasemaatschappij en ik zie op RDW dat er inmiddels een nieuwe eigenaar is gevonden.

4 jaar lang met veel plezier in de Touran gereden. Praktische wagen in het gebruik en de VW liet mij nooit in de steek.

De nieuwe eigenaar zal hopelijk net zo van de auto genieten als ik heb gedaan. De standkachel was het prettigste om op de auto te hebben.

Wel zat er de laatste 10.000 km iets in het dashboard los. Misschien een schroefje dat is losgeraakt, of is er iets gevallen in de unit net onder het voorraam. Merk je niks van totdat je een scherpe bocht maakt en dan hoor je het schroefje rollen van links naar rechts en terug. Ik irriteerde mij eraan, maar de garage kon niets doen anders moest het hele dashboard eruit en daarvoor wilde de leasemaatschappij geen goedkeuring geven.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.