Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport (2018)

autoreview

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport (2018)

Signalement

UitvoeringT-Roc 1.5 TSI 150pk Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst53.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste Ervaring 5000 km

  • 5.000 km

Algemeen;
Na tevreden meerdere VW's te hebben gereden en meest recent een Golf VII Variant met een 1,5 cm verlaagd onderstel ontstond de behoefte aan een hogere instap. Enige tijd keken we al uit naar de introductie van de T-ROC en na deze in werkelijkheid te hebben gezien beviel dit best. Dit moest hem dus worden, wel nog even wachten op de introductie van de 1.5 ltr motor.

De keuze is gevallen op de Sport uitvoering met Sport+ pakket in de kleur Wit-Zilver en nog wat leuke opties.

Uitrusting,
De T-ROC is standaard redelijk uitgerust met o.a. lane-assist, maar tevens zijn er nog aantrekkelijke opties mogelijk. Om de prijs enigszins te beteugelen zijn er meerdere pakketten beschikbaar om het rijden te veraangenamen. Ik ben dan ook gegaan voor het Sport+, Executive- en bestuurders assistentiepakket aangevuld met parkassist, achteruitrij camera en 18 inch velgen.

Afwerking,
De afwerking is volledig des Volkswagens. Bij de T-ROC heeft VW gekozen om in het interieur alle kunststof delen uit te voeren in hard kunststof. Het zit allemaal erg goed in elkaar, maar is natuurlijk iets krasgevoeliger.
De gehele inrichting van de auto is t.o.v. de Golf meer ingezet op sportief dan op comfort.
Wel is de motor weer mooier afgewerkt met kunststof afscherming, minder rommelig dan bij de Golf 1.4 TSI.

Rijden,
De 1.5 is een uitstekende motor om mee te rijden en kan door het koppel van 250 Nm betrekkelijk schakellui gereden worden.
Bij het oprijden vanuit stilstand is een lichte brom waarneembaar, niet storend maar wel altijd aanwezig. Verder is het motorgeluid niet overheersend en bij normaal rijgedrag ver genoeg op de achtergrond.

De ACC blijft wat wennen, m.n. in de spits wat traag bij het oppakken van de snelheid in de economische stand (driving profiles). Dit gaat beter in de normaal- of sport-stand.

De navigatie werkt goed en snel. Met behulp van "connected" kun je ook bestemmingen of routes voorbereiden achter de PC en naar de auto versturen.
Wel altijd alert blijven, rond Nijmegen werd ik toch een doodlopende weg ingestuurd. De weg ging over op een fietspad.

Lane-Assist is erg handig zeker als je wat toeristisch aan het rijden bent. De auto houd je netjes tussen de lijnen (boven de 65 km/h). Wel zijn er soms onnodige reacties als gevolg van verdrijvingsvlakken en verwijderde lijnen (glimmend zwart wordt dan als een lijn herkend).

De motor gebruikte de eerste 1500 km wat olie, daarna stabiliseerde het gebruik zich. De olie op de meetstok staat halverwege na die 5000 km.

Verder heeft de motor cilinderuitschakeling. Dit werkt geheel op de achtergrond en is niet merkbaar. Alleen een icoontje op de dash gaat aan of uit.

Kosten,
De premie voor de verzekering is lager dan die voor de Golf en de wegen belasting is het zelfde. Het brandstof verbruik was in het begin wat teleurstellend, maar deze lijkt na de inrij periode wat te verbeteren. Gemiddeld kom ik de 1e 5000 km uit op 6,15 ltr/100km (1 op 16,3), de latere tankbeurten komen op 5,8 ltr/100km (1 op 17,2). Langere ritten kwamen van de zomer op de boorcomputer uit op 1 op 20.

Plus
- sportief ingesteld (zeker deze uitvoering)
- hoog koppel
- relatief laag verbruik
- veel ingebouwde veiligheid systemen
- snelle navigatie
- hoge instap

Min
- geen 12V stopcontact in de kofferruimte
- iets minder kwaliteitsgevoel door hard kunststof

Ingereden 25000 km

  • 25.000 km

Algemeen;
Onze T-Roc Sport is nu ruim 2,5 jaar en is naar volle tevredenheid. Iedere rit en ritje is een pleziertje. De kofferruimte is wat kleiner dan in mijn vorige auto's en we gebruiken dus iets sneller de achterbank of extra kofferruimte door het neerklappen van de achterbank. Dit geeft wel wat aandacht bij de volgorde van b.v. aankopen, omdat het achterlaten van de auto met goederen zichtbaar van buitenaf wel een risico is.

Uitrusting;
We hebben de auto bij aanschaf ruim voorzien van wat extra's om het rijden en aanzien aantrekkelijker te maken. Moet wel vermelden dat het systeem Parkassist wel leuk is, maar in de praktijk niet vaak gebruikt wordt. In een drukke straat even een parkeersteekje maken gaat m.b.v. parkassist niet zo vlot voor mijn gevoel.

Afwerking;
Het relatief harde kunststof is verder prima en blijft mooi en is ook gemakkelijk te reinigen. Vaak wordt geklaagd dat het niet mooi zacht aanvoelt, maar eigenlijk raak ik het bijna nooit aan, alleen om af te stoffen.

Rijden;
Het rijden met de 1,5 ltr motor is fantastisch. Lekker vlot zonder de motor te laten "brullen" en meestal tot maximaal 3000 toeren, vaak nog minder bij opschakelen.

De hoge zit is tevens een sterk punt van de T-Roc tijdens rijden, maar zeker bij het in- en uitstappen. Ook zijn alle bedieningselement logisch geplaatst. De navigatie is ook eenvoudig bedienbaar en snel bij het selecteren van een adres. Update's zijn gratis en gemakkelijk van het internet te downloaden.

Het ACC is langzaamaan wel gewend. Blijft altijd aandachtspunt het tussenvoegen van anderen, waardoor de ACC weer zorgt voor een veilige afstand. Soms hinderlijk wel veilig.

Het olieverbruik is niet nul, maar wel beperkt. Tot de 1e beurt (ca. 20000 km) een halve liter bijgevuld. Na de beurt nog niets. De kilometers gaan nu ook niet erg hard door Corona en thuiswerken.

Het benzine verbruik is ook vrij constant en komt uit op 6,19 ltr/100 km (1 op 16,2).

Klachten en gebreken;
> Terugroepactie; preventief is de achterspoiler boven de achterklep opnieuw bevestigd, hier bestond de mogelijkheid dat deze kon loslaten.
> De buitenspiegels "kraken" een klein beetje bij het uitklappen. Meestal alleen bij de 1e keer (keren) na meerdere uren stilstaan). De dealer heeft ze behandeld / gesmeerd en gaf aan bij terugkeren van het geluid, ze te vervangen.

Ervaring 40000 km

  • 40.000 km

Nu de auto bijna 5 jaar in bezit en kan alleen maar zeggen een erg goede auto en waarderen hem steeds meer.

Comfort;
door de 18 inch wielen uiteraard wat stug op verkeersdrempels en slechte wegen. Stoelen in deze uitvoering uitstekend en goed instelbaar om een goede positie te vinden ook op langer ritten.

Rijgedrag;
Scherp sturend en strak op de weg. Ook bij een stevige wind. Op het asfalt comfortabel, op ruwere wegen heb je als bestuurder goed contact met de weg. Dit hoort ook wel bij een SUV uitvoering.

Looks;
Vormgeving is persoonlijk, maar goed ook. Maar de 18 inch wielen staan de auto erg goed. Verder bevalt ons het model erg goed en uiteraard de wat hoge instap. Het interieur van na de facelift is iets fraaier, maar het scherm in het midden is er wat meer opgeplakt dan in het dashboard opgenomen.

Betrouwbaarheid;
na 4,5 jaar functioneerde de ruitensproeierpomp niet meer. Deze is vervangen met weer 4 jaar garantie. Zal zeker een incidenteel geval zijn, ik heb dit, bij zelfs veel oudere auto's, nog nooit gehad.

Onderhoud;
Buiten de hierboven genoemde vervanging alleen de reguliere onderhoudsbeurten. Wel kostbaar, b.v. bij de "4-jaars beurt" de bougies vervangen ad € 200,==.
Ondanks de hoge prijs was de auto wel erg slordig afgeleverd incl. een defect aan het dashboard kastje, loshangend rubber met sierstrip, achtergebleven oude bougie en een schroevendraaier. Alles besproken en kosteloos hersteld door de dealer.

Brandstofverbruik;
Met mijn rijstijl is het gemiddelde verbruik 1 op 16,5 km/ltr. (6,06 ltr/100km) over 40.000 km.

Vervolg 53000 km

  • 53.000 km

De T-Roc Sport blijft probleemloos. Alweer het 6e jaar in gebruik recent onderhoudsbeurt en APK uitgevoerd, zonder aanvullende werkzaamheden of opmerkingen. (niets te melden is ook een ervaring)

Alles werkt naar behoren en zonder bijgeluiden, eigenlijk bij deze km-stand ook niet te verwachten.
Benzine verbruik net boven de 1 op 17 sinds de limiet van 100 km/h. Daarvoor tussen de 1 op 16 en 17.
Olieverbruik regelmatig controleren, maar verbruik is niet hoog. Bij meer kilometers tussen de onderhoudsbeurten wel aandachtspunt. Tot nu toe tussen de beurten in totaal 1 ltr bijgevuld, m.n. de eerste jaren.

Desondanks gaat toch de gedachte uit naar vernieuwing en wel de nieuwe Tiguan met o.a. iets meer kofferruimte. Recent al proefgereden en is wel een niveautje hoger. Wel dezelfde motor, 1,5TSI (zeker een prima motor), maar met DSG (ook een wens).
Het dashboard is wel anders en wordt wennen, helemaal het "naar voren" geplaatste scherm van de boordcomputer/navigatie.

De opvolger van de T-Roc laat nog wel even op zich wachten, voordat deze rijdt zullen we al snel weer een jaar verder zijn.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen T-Roc

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.