Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Style (2018)

autoreview

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Style (2018)

Signalement

UitvoeringT-Roc 1.5 TSI 150pk Style
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf8.700 km
KM-stand laatst42.300 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste praktijkervaringen

  • 8.700 km

Na een aantal jaren met veel plezier in een Golf VII 1.4 TSI gereden te hebben, werd ik een jaar geleden bij de presentatie van de T-Roc razend enthousiast van deze auto.
Zodra ik in de gelegenheid was heb ik een proefrit gemaakt in de 1.0 versie in Style uitvoering. Mijn enthousiasme werd daarmee enigszins getemperd. In de bebouwde kom een prima motor, maar bovenin niets over. Wellicht was ik met mijn Golf 1.4. TSI wel teveel verwend, maar dit was toch wel een groot verschil in rijbeleving.
Dus dan toch maar wachten tot een 1.5 TSI beschikbaar kwam. Dit moest weer een auto worden die via import door mijn dealer naar Nederland werd gehaald. Dit scheelt simpelweg gewoon teveel in de portemonnee. Gelukkig is mijn Bovag dealer hierin gespecialiseerd en zo stond daar ineens, van de Belgische importeur afkomstig, een T-Roc 1.5 TSI in Style uitvoering, met daarop zo ongeveer alle denkbare opties. Al tijdens de proefrit wist ik het zeker. Dit moest 'm worden. Wat een dijk van een blok!! Zeer veel trekkracht onderin en even wat gas bij en inhalen op de snelweg is ook een feest.
De eerste praktijkkilometers zitten er inmiddels op en naast het fijne blok, vergaap ik mijzelf aan de vele technische hoogstandjes in de T-Roc. Het multimedia systeem werkt feilloos, zeer inventief en zeer snel. Dit gaf echt een wauw gevoel. De bouwkwaliteit is ondanks het veel bekritiseerde harde plastic simpelweg subliem. Geen piepje, geen kraakje, niets.
Het verbruik is vooralsnog hoger dan bij de Golf. Dit kan natuurlijk ook aan mijn rechtervoet liggen, die juist tijdens de eerste kilometers wat zwaar aanvoelde. De tijd zal gaan uitwijzen wat het echte verbruik gaat zijn. In mijn volgende update zal ik daar wat uitgebreider bij stil staan.
Voor wat betreft de betrouwbaarheid kan ik nog niet zoveel zeggen, maar als deze gelijk is aan mijn eerdere ervaringen met VW dan zit wel goed. De tijd zal het leren, want deze T-Roc gaat voorlopig nog niet weg!
De grootste verbazing had ik wel toen mijn inmiddels volwassen kinderen de auto kwamen bewonderen. Zij vonden de T-Roc gewoon veel vetter en mooier dan die duffe Golf.

Een maand later

  • 10.500 km

Inmiddels de T-Roc een maand in bezit en nog steeds ben ik zeer content met mijn keuze. De software heeft inmiddels wel een update gekregen. De reden was dat de navigatie zo nu en dan iedere dienst weigerde. Dit was een bekend probleem en is door mijn garage Frank Aarts uit Wijchen, zoals gewoonlijk, weer feilloos opgelost.
Het verbruik valt mij in vergelijk met mijn vorige auto (Golf VII 1.4 TSI) toch wat tegen. Waar ik aanvankelijk dacht dat het te maken had met mijn te speelse rechtervoet, stel ik nu toch al voorzichtig vast dat de T-Roc 1.5 TSI meer verbruikt dan de Golf 1.4 TSI. Het verschil is weliswaar beperkt (6.7 om 7.5 liter op de 100 km.), maar had dit simpelweg beter verwacht.
Desalniettemin heb ik van de keuze voor de 1.5 TSI versie absoluut geen spijt. Het is een super fijn, soepel en krachtig blok.

Ingeruild

  • 42.300 km

Afscheid genomen van de T-Roc.
Na 2,5 jaar en iets eerder dan gedacht afscheid genomen van de T-Roc. Niet omdat de auto niet voldeed, maar simpelweg omdat ik een mooie deal kon sluiten op een andere.
Hoe is mij de auto uiteindelijk bevallen? Goed, met een paar kanttekeningen. Het 1.5 TSI blok is echt geweldig. Het verbruik daarentegen is mij toch tegengevallen. In de boordcomputer staat op ‘lange termijn’ een verbruik geregistreerd van 7,2L op 100 km. Mijn gebruik is gemiddeld qua stad/snelweg/buiten bebouwde kom.
Naast het reguliere onderhoud ook al de ruitenwisser motor moeten vervangen. Vond dit erg snel (bij km. stand 30000). Was ook best een duur grapje.
Brouwkwaliteit is gewoon goed gebleken. Geen piepje, geen kraakje, niets. Niettemin moet ik in alle eerlijkheid bekennen dat het vele harde plastic mij toch meer stoorde dan ik aanvankelijk dacht. Ik ben heus geen dashboard knuffelaar maar het gaf mij toch een minder premium gevoel als wat je van zo’n auto in deze prijsklasse mag verwachten. Desondanks heb ik met overwegend veel plezier in deze auto gereden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen T-Roc

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.