Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport Business R (2019)

autoreview

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport Business R (2019)
Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport Business R (2019)Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport Business R (2019)Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport Business R (2019)Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport Business R (2019)Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport Business R (2019)Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport Business R (2019)Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport Business R (2019)Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport Business R (2019)Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport Business R (2019)

Signalement

UitvoeringT-Roc 1.5 TSI 150pk Sport Business R
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst65.794 km
Lezerswaardering: 68%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Sportief, stil en comfortabel

  • 4.083 km

Afgelopen november was het na maanden wachten eindelijk zover; de T-ROC mocht worden opgehaald! Omdat de vorige auto uit de (prive)lease liep, wilde ik weer eens wat anders. Niet weer een verstandige keuze (ik heb 2 kleine kinderen, en we reden een Skoda Fabia), maar een keer iets wat ik gewoon tof vind en waarmee ik vooruit kan komen op ons wegennet.

Ik had in 2017 de T-ROC al eens zien staan bij de dealer, en vond hem toen al erg tof. Dus nu er iets nieuws gekozen mocht worden, stond deze bij mij bovenaan de shortlist. Andere gegadigden waren de Toyota Corolla station (verstandige keuze), de Skoda Karoq (ook al zo'n verstandige keuze) en de mooie Seat Ateca (toffe bak!).

Na een proefrit in een 1.0 TSI met handbak (want deze is er enkel in handbak) was ik echter al overtuigd; waarom verder kijken? Bij het configureren wilde ik echter wel wat meer dan een 'standaard' T-ROC. Want een standaard uitgeruste T-ROC vind ik niet echt bijzonder. Een beetje saai zelfs. Dus zodoende gekozen voor een Sport Business R uitvoering. Aan de buitenkant uitgedost met R-Line elementen, en de binnenkant aangekleed met het Sport+ pakket. En om het laatste moment (godzijdank) ook maar gekozen voor de optionele DSG op de 1.5 4 cilinder met 150 PK. In zo'n 8 seconden gegarandeerd naar de 100 is niet gek! Het is natuurlijk geen Tesla, maar het rijdt voor en benzinemotor lekker door! Nog geen 1300 kilo aan gewicht, dat scheelt!

Andere zaken die ik erbij heb gedaan zijn Metallic Lak, een schuif/panoramadak, achteruitrijcamera, een pre-crash systeem en het winterpakket (mijn Fabia had verwarmde voorstoelen, en als je dat eenmaal hebt gehad dan wil je dat niet meer kwijt). Verder zit de auto goed in de standaardopties, zoals Digitaal instrumentarium, sportonderstel, 18 inch velgen, verkeersbordenherkenning, LED verlichting, ACC, Dual clima, Navigatie, Apple carplay, Live verkeersinformatie via je telefoon, sport/comfort stoelen, allerlei sfeerverlichting, hele gave bekleding op de stoelen/achterbank (hoort bij Sport+), rode stiksels overal, elektrische kofferklep en nog veel meer. Dan zat je in 2019 op een waarde van 39.700 euro. En in 2020 is dat zelfs 42.000 euro (in dezelfde configuratie).

Omdat ik een compleet uitgeruste auto wilde, en eentje met DSG, viel bijvoorbeeld een (qua materiaalgebruik binnen veel mooiere en stukje ruimere) Tiguan af. Die zou dan namelijk veel te prijzig worden als ik die met diezelfde opties zou uitrusten. Ik sta vaak in de file of rijd in druk verkeer, en dan is een DSG en enige luxe wel erg welkom. :)

Eerste indruk:
Wat is deze auto stil! Als je er rustig mee rijdt, hoor je tot 150 km/u praktisch niks. Je hebt dus niet in de gaten dat je al snel te hard rijdt. Ik ben dus blij met Flitsmeister. De geluidsisolatie is echt waanzinnig.
Het sportonderstel is heel erg fijn. Wel stevig, maar niet te hard. De stoelen zitten heerlijk. De DSG werkt soepel! Af en toe in de sportstand gaat het helemaal als de brandweer. Alles zit binnen op een logische plaats en laat zich goed bedienen. Het scherm in het midden ook (wel vingerafdrukgevoelig). Het digital instrumentarium is echt heel gaaf. Vooral ook dat je de kaart daarin kunt tonen! Acc werkt heel fijn, ook in files.
Hij ligt strak op de weg, ondanks dat ie iets hoger is. Door het sportonderstel is ie een cm of 2 verlaagd tov andere T-ROCS.

Je kunt er dus heel erg ontspannen mee rijden, maar je kan hem ook flink op de staart trappen.

Het panoramadak is gaaf, geeft veel licht. Dan zitten die 2 kids van mij iig niet in een donker hol achterin.

Voor mijn iPhone heb ik trouwens een Brodit telefoonhouder (die worden voor elk type auto op maat gemaakt) gekocht. Werkt perfect!

Het verbruik houd ik nog niet zo in de gaten, maar als ik daar wat over kan melden dan laat ik dat hier weten.

Een hele fijne reisgenoot

  • 8.433 km

We zijn weer een paar maanden verder, en de T-ROC bevalt me meer dan uitstekend. Hieronder een aantal voor jullie mogelijk interessante punten:

- Het verbruik is 7,4L/100 KM. Ik rijd af en toe stevig door, dus ik probeer niet de zuinigheidstrofee te winnen. De auto is zelfs bij snelheden van rond 170 km/u ontzettend stil. Hij staat nu op winterbanden, en ik verwacht dat het met zomerbanden qua bandgeruis alleen maar beter gaat worden!

- Ik ben echt zo blij dat ik de DSG heb genomen. Filerijden is ontzettend relaxed als je de combi DSG/ACC (Adaptive Cruise Control) hebt. Als de auto langer dan 2 seconden stilstaat hoef ik op het stuur alleen maar 'RES' aan te klikken en dan hobbelt ie weer achter de voorganger aan en remt uiteraard zelf. Ik heb de ACC stand dan overigens wel op 'Normaal' en niet op 'Sport' staan, dat is in files een stuk comfortabeler. Als ik ACC gebruik tijdens gewoon rijden, staat ACC wel op 'Sport', en dat werkt allemaal fijn samen met de Lane Assist.
Overigens is het wel belangrijk om zelf goed 'vooruit' te kijken. Want als je voorganger niet oplet en last minute vol op zijn rem staat, dan zal je met ACC zelf ook een noodstop maken, wat niet comfortabel is.

- Met de 'Driving profiles', die ik zoals hierboven genoemd ook gebruik voor ACC, heb ik het sturen standaard op 'Sport' staan. Dan stuurt ie lekker direct. De 'Normal' mode is nogal wollig vind ik.

- De auto heeft ook een noodstop als je ergens tegenaan dreigt te rijden. Dat heb ik zelf ondervonden bij het achteruitrijden, waar achter me enkele bossages stonden, en waardoor de auto dus dacht dat ik ergens tegenaan zou rijden en dus abrupt remde

- Het panoramadak vind ik nu al fijn (paar keer kort gebruikt) en wordt straks alleen maar prettiger naarmate de lente vordert! Het maakt de auto lekker licht. Als ik dan het donkere hol van de Toyota C-HR van mijn vader vergelijk (vooral op de achterbank) met de ruimte en het licht van de T-ROC, dan is dat een wereld van verschil

- Ik koppel de auto altijd aan de hotspot van mijn iphone. In het begin had ik daar wel eens issues mee, maar dat ligt dan vooral aan mijn iphone XS. Ik zorg er altijd voor dat ik even de vliegtuigmodus aan en uit zet en vervolgens de hotspot opnieuw aanzet. Daarna start ik de auto, en heb ik altijd binnen een seconde of 10 verbinding. Daarna wordt file-informatie van het internet gebruikt, en dat is super accuraat! Ik houd mijn TOMTOM op de iphone er ook altijd naast, en ze tonen exact dezelfde files. Ik las van de week dat Volkswagen gebruik maak van de data van TOMTOM, dus dat verklaart een hoop. Ik gebruik dus geen Carplay, omdat ik het zelf ook gewoon tof/makkelijk vind om de kaart in het digitale instrumentarium te zien (met Carplay kan dat niet).

- Via de WeConnect app kun je veel info zien over je auto, en je kunt hem zelfs op afstand open en dicht doen en laten claxoneren en knipperen. Dan moet je vanuit de app wel eerst een identificatie doen, en dat doe je door een videocall te doen met iemand in India terwijl je een geldig identiteitsbewijs moet tonen. :-)

- Ik ervaar het sportonderstel niet als te hard. Maar je hebt wel heel erg het gevoel controle te hebben, ook in scherpere bochten, ondanks de wat hogere koets. Bevalt heel goed dus.

- Ik merk gewoon dat het op alle vlakken een goed doordachte auto is. Eigenlijk net zoals iPhones; er is goed over nagedacht en alle onderdelen werken gewoon makkelijk en soepel samen. Dat is met deze Volkswagen ook zo.

Op naar de volgende 8000 kilometers!

Weinig kilometers

  • 16.935 km

Zoals de meesten, heb ik de afgelopen 15 maanden zeer weinig kilometers gemaakt. Iets meer dan 8000km erbij sinds mijn vorige update! Normaal rijd ik ongeveer 30k per jaar....
En ook na Corona zal er standaard een dag of 2 per week vanaf huis gewerkt blijven worden, dus die 30k zal ik nooit meer halen. :)

Desalniettemin ben ik nog heel erg blij met deze auto. Zoals te zien op de nieuwe foto's, poets ik hem heel regelmatig (ondanks dat ie altijd binnen staat). Ik ben fan van Meguiars bandenzwart en IronX velgenreiniger. Hieronder wat ervaringen van afgelopen 15 maanden:

Pakezel:
Ik heb voor de vakanties een dakkoffer, dakdragers en een fietsendrager gekocht. Deze ook allemaal al meerdere keren op het dag gemonteerd en gedemonteerd. Gaat erg makkelijk! Eerste keer duurt uiteraard altijd wat langer. ;) Heel fijn om voor de zomervakantie wat extra liters mee te kunnen nemen (en de racefiets voor de vrouw). Ik heb alles gekocht in de (online) Volkswagenshop. Daar zijn overigens ook vaak dit soort spullen in de aanbieding.

Schuifdak:
Echte de beste optie ooit. Wat fijn om:
1 - Zoveel lichtinval te hebben in de auto (vooral ook achterin)
2 - Te rijden met de wind in je haren!

Ik zou echt nooit meer zonder willen. Zelfde geldt uiteraard ook voor de stoelverwarming. :)

DSG icm 1.5tsi:
Deze combinatie van motor en transmissie past echt perfect bij deze auto. Het rijdt echt zo rustig. Je komt nooit vermogen te kort. 150pk is echt zat. En als je dan even met 1 tik tegen de pook naar de sportstand gaat, dan reageert ie echt heel snel en direct op het gaspedaal. Is af en toe wel lekker! Maar dan blijft ie wel vrij lang in de versnellingen hangen. De D modus rijdt dus over het algemeen relaxter. Ik heb het stuur wel nog steeds ingesteld op de Sportstand, want dat stuurt tenminste niet zo licht en gevoelloos.

OBDeleven:
Een vriend van me heeft OBDeleven, waarmee je met een app bepaalde aanpassingen kan doen aan je auto. Zo heeft ie voor mij ingeschakeld dat de achterlampen altijd branden (dus ook als voor alleen dagrijverlichting actief is). Ook zijn er nog wat Ambient Colors toegevoegd voor het dashboard/mediasysteem. Er zijn nog veel meer mogelijkheden, maar dit vond ik wel genoeg. :)

Kwaliteitsbeleving:
Ik vind de auto echt netjes afgewerkt. Geen kieren en naden, geen kraakjes, en hele goede geluidsisolatie. Materiaalgebruik aan de binnenkant; daar zie je dat er wel een beetje is bespaard op kosten. Maar de ergonomie en de bediening zijn echt heel goed. En ik vind, los van materiaalgebruik, het dashboard er overzichtelijk en fraai uitzien. De stoelen met kunstlederen afwerking zitten bijzonder goed. De rode stiksels en donkere hemelbekleding maken het interieur wat sportiever, mooier en een fijnere plek om te zijn. Vooral 's avonds ziet het er cosy uit door sfeerverlichting :)

SUV/Crossover/Hatchback?
Voor mij voelt deze t-roc als een sportieve en compacte hatchback. Hij is (door het sportonderstel) een stukje verlaagd, dus je hebt niet het idee dat je nou echt veel hoger zit dan veel andere auto's. Maar je merkt toch wel een verschil als je instapt in een Toyota Corolla of Model3. Dan zit je ineens wel heel erg laag bij de grond.

Assistentiesystemen:
Ik ben blij met de meegeleverde systemen. ACC werkt echt goed, en Lane assist ook. Je kan qua sturen wat luier rijden met Lane assist, omdat ie al voor je meestuurt en jou dus binnen de lijntjes houdt. Alleen oppassen bij oude belijning of wegwerkzaamheden uiteraard.

Problemen?
Ik heb nog geen problemen gehad. 1x een schroef in mn band, die de garage eruit heeft gehaald.
Ik zie dat de wielnaven wat roestvorming krijgen, maar volgens de garage is dat normaal omdat dit onderdelen zijn die slijten en op den duur worden vervangen. Dat is goedkoper dan dit soort onderdelen volledig roestvrij te maken blijkbaar...

Ik heb 1x gehad dat mijn navigatie/digitaal instrumentarium deels bleef hangen. Even stoppen, en contact opnieuw inschakelen, heeft dit toen verholpen. Maar verder heb ik gelukkig niet de issues waar de nieuwere generatie VAG-auto's last van kunnen hebben (alhoewel ook daar de meeste problemen inmiddels al wel opgelost zijn, geloof ik).

Concluderend...
Ik ben nog heel blij met mijn keuze. Ik kijk weer uit naar het moment, na de zomer, dat ik weer naar kantoor mag/kan en dus weer wat meer km's kan maken. Mensen die wellicht twijfelen aan deze auto, en overal lezen dat de kwaliteitsbeleving (aan de binnenkant) te wensen overlaat: ga ermee rijden. Het is een auto. Als ik wil knuffelen doe ik dat met mijn vrouw en kinderen, en niet met het dashboard. Als je naar de rest van de auto kijkt, dan is het een kwaliteitsproduct waar je heel veel fijne kilometers mee gaat rijden. De kwaliteitsbeleving is heel erg hoog.
Maarrr vergeet vooral niet het schuifdak aan te vinken in de optielijst. :)

Afscheid na 5 jaar

  • 65.794 km

Na 5 jaar en slechts 65.794 kilometer, zat de leasetermijn voor de T-Roc erop. Deze is dus ingeleverd. Een mooi moment om terug te kijken op deze 5 jaar en een eerlijk beeld te schetsen voor mensen die in de markt zijn voor een tweedehands T-Roc.

Exterieur
Ik vind de T-Roc, in ‘mijn’ uitvoering, een hele fraaie doch tijdloze auto. Sterker nog; ik vind zelf mijn model een stuk mooier dan de faceliftversie. De verhoudingen kloppen, de ‘Sebring’ velgen (18 inch) smoelen goed en ik vind de auto er vanuit alle hoeken mooi en kloppend uitzien. Ik vind wel dat een kalere T-Roc echt stukken minder smoelt, helemaal met 17 inch (of nog kleinere) velgen, met halogeenverlichting en zonder R-Line. Een beetje goedkoop zelfs.

Pluspunten:
- Mooi in verhouding (vanuit alle hoeken)
- Dikke velgen en R-Line maken hem echt af

Minpunten:
- Nepuitlaten doen hem GEEN goed
- Raamrubbers ogen wat goedkoop
- Alle lampen zijn LED, behalve de mist/bochtenverlichting. Dat oogt nogal cheap


Interieur (voorin)
Als je instapt in de T-Roc, dan valt op dat alle knoppen en bedieningselementen op logische plekken zitten. Het model is nog van voor de tijd dat alle knoppen werden vervangen door capacitive sliders en volledige bediening via het scherm. Het werkt allemaal echt uitstekend en je kunt alles makkelijk vinden. Ook de functies die wel binnen het infotainment vallen zijn makkelijk te vinden en te bedienen. Voor mijn T-Roc heb ik destijds bijna alle opties aangevinkt (ik heb alleen geen automatisch inparkeren, het stoelpakket en dodehoekherkenning). Ik heb dus wel het digitale display, wat een verademing is. Ook qua comfort is het prima toeven. De sport-comfortstoelen zijn deels voorzien van kunstleer en bieden voldoende steun, ook voor langere ritten. Echter mis ik wel de lendensteun (stoelpakket), na lang uren rijden heb ik wel een last van een iets vermoeide/stijve onderrug. De stoelen in de Toyota C-HR van m’n vader zijn bijvoorbeeld al een stuk prettiger!
Qua uitstraling is het kwaliteitsniveau hoog. Maar dan moet je niet teveel willen aanraken. Het is al 100.000x gezegd, maar het materiaalgebruik is op sommige plekken niet iets wat bij een auto in dit (C-)segment (en destijds met deze prijs) hoort. Hard plastic, goedkope deurgrepen, keiharde grijze deurpanelen. En dat terwijl zijn goedkopere Seat en Skoda broertjes wel zachte materialen mee hebben gekregen (Ateca en Karoq). Naarmate de jaren vorderden met deze auto, ergerde ik me er steeds meer aan. Als ik mijn stoel een beetje naar achter heb staan, dan kom ik met mijn linkerarm (als ik die wil laten rusten op de armsteun in de deur) op het harde plastic, en niet op het stof, wat niet echt comfortabel is. En in de deurpockets zit geen vilt ofzo, dus als daar iets in ligt dan hoor je het enorm rammelen.
Het panoramadak is fantastisch. Wat heerlijk om deze in de lente of zomer open te doen! En het geeft veel licht in de auto. Echter ken ik ook mensen met een (VW) panoramadak die na verloop van tijd kuren vertoonde en waar de reparatiekosten aardig in de papieren liepen.

Qua ruimteaanbod voorin is het uitstekend. Ik pas er met mijn 1.86m makkelijk in en kan een prima zitpositie voor mezelf vinden. Je hebt met deze auto overigens niet het gevoel dat je in een hoog hok rijdt.

Pluspunten:
- Hele fijne bediening (knoppen!)
- Panoramadak!
- Alles oogt strak en overzichtelijk
- Genoeg ruimte

Minpunten:
- Materiaalgebruik
- Ik kan m’n linkerarm moeilijk kwijt


Interieur (achterin en kofferbak)
Achterin is het heel redelijk toeven. De bank zit lekker, je kunt 3 volwassenen van normaal formaat naast elkaar kwijt. Ook hebben we altijd de 2 kinderstoeltjes prima kwijt gekund achterin. Maar nu de kinderen ouder (en dus langer) worden, hoor ik steeds vaker “papa, wil je iets naar voren gaan?” Op zich kan ik achter mezelf zitten, maar dan moet ik niet te ver naar achteren gaan met de voorstoel. Het houdt qua beenruimte niet over; beetje vergelijkbaar met m’n vorige auto (Skoda Fabia station). Er zijn 2 USB-A poorten aanwezig, de kinderen kunnen spullen kwijt in een hoes in de voorstoelen en ze kunnen de ventilatie aan en uit zetten. De deuren achterin hebben tov de deuren voorin geen sfeerverlichting en zijn helemaal volledig van troosteloos plastic gemaakt. Het panoramadak zorgt wel voor veel licht achterin en de materialen van de bekleding (inclusief kunstleer) zijn prima.

De kofferbak is erg ruim. Je kunt de laadvloer gelijkvloers maken, je kunt de verstelbare laadvloer (plank) er ook helemaal uithalen wat je voor een trip naar Frankrijk de maximale ruimte geeft. En dan kan er ook echt heel erg veel in hoor! De elektrische achterklep werkt goed en is makkelijk in gebruik. Helaas kun je hem niet met de sleutel sluiten (alleen met de knop op de laadklep zelf).

Pluspunten:
- Kofferbak is erg ruim
- 2 USB-poorten
- Zitcomfort en kwaliteitsindruk achterbank

Minpunten:
- Beenruimte
- Materiaalgebruik deuren


Hoe rijdt de T-Roc?
Na 5 jaar kan ik daar wel eea over kwijt. De T-Roc rijdt geweldig. Zowel op lange roadtrips als korte stukjes. De auto is ideaal voor de stad, want erg compact. Maar met de 1.5 TSI met DSG is het ook een fantastische reisauto. Met 150PK (en ws. nog wel wat meer) heb je meer dan genoeg vermogen. De DSG maakt het rijden nog makkelijker, vooral als je veel file rijdt. En wat vooral opvalt; de auto is onwijs stil. Soms heb je niet in de gaten dat je 150 rijdt, omdat je het gewoon niet hoort. Dit is echt een knap stukje vakmanschap geweest vwb de isolatie.

De DSG kan, zeker binnen de stad of als je net wegrijdt, wel eens zoekende zijn naar de juiste versnelling. In de normale rijmodus vind ik dat ie te snel doorschakelt, terwijl ik vind dat ie in de sportmodus te laat doorschakelt. Eigenlijk is er voor mij dus geen perfecte rijmodus te vinden in de rijprofielinstellingen (was overigens ook een optie op deze auto!).

Als we het toch over rijprofielen hebben; ik reed altijd in een aangepaste rijmodus. Qua sturen stond ie in Sport, qua rijden in Normaal. Het sturen in Normaal ging mij veel te licht, dan heb je echt geen gevoel. In Sportmodus komt de auto veel beter tot z’n recht.

De auto heeft adaptive cruiscontrol. Vooral fijn als het niet te druk op de weg is en je lange stukken rijdt (snelweg en provinciale wegen). Maar met drukte vind ik het niet fijn als het systeem zelfs met de instelling op de kortste afstand dusdanig veel ruimte houdt tussen jou en je voorligger, dat er continu auto’s tussenkomen waardoor de auto automatisch weer vaart mindert om weer dezelfde afstand aan te houden. In files kan het systeem wel fijn werken; het is echter geen traffic jam assist, je moet dus wel zelf blijven sturen.

Ik heb overigens alle 5 de jaren lane-assist aan gehouden. Deze werkt erg prettig in de T-Roc. Niet te opdringerig, geen piepjes, maar zorgt er voor dat je nog relaxter kunt autorijden. Je voelt hem licht tegensturen als je dichter bij een witte lijn komt, maar dat is alles.

Deze R-Line uitvoering heeft een sportonderstel. Dat zorgt ervoor dat ie wat lager staat dan een standaard T-Roc. En dat zorgt voor een strakker rijgedrag (en het oogt beter omdat je minder ruimte hebt tussen je wielen en wielkasten!). Je kan met vertrouwen bochten met flink tempo nemen, zonder dat ie gaat overhellen. De auto is niet zwaar (iets minder dan 1300 kilo denk ik), dus hij rijdt strak en lichtvoetig.

Al met al een heel erg fijne reisgenoot.

Pluspunten:
- Stilte aan boord
- Genoeg power
- Strak weggedrag
- Compact en wendbaar

Minpunten:
- DSG soms wat onrustig
- Geen ideaal rijprofiel te vinden

Betrouwbaarheid
De auto heeft ons eigenlijk nooit in de steek gelaten! Dus qua betrouwbaarheid zit het wel goed met deze auto! Dit klopt ook wel als je alle cijfers bekijkt vwb betrouwbaarheid in de diverse onderzoeken (o.a. TÜV, 2024, waarbij de T-Roc op de 2e plek staat bij auto’s tot 7 jaar oud en op de 3e plek bij auto’s tot 5 jaar oud). Dit is te Googelen!

1x had m’n vrouw een lekke band (er bleek een schroef in te zitten; ANWB kon de band gelukkig fixen en ze kon daarna weer door).

En 1x was er een fuck-up van de garage. Na een onderhoudsbeurt had een monteur een luchtslang niet goed aangesloten waardoor de auto geen vermogen had (noodloop), en ik allemaal storingen zag mbt motormanagement. Dat was gelukkig snel weer opgelost (met excuses).

Verbruik:
Ik heb het niet bijgehouden, maar over het algemeen zat ik rond de 1 op 16/1 op 17. Ik hou wel van een beetje doorrijden (120 ipv 100, 140 ipv 130 enz.), dus rij buiten de bebouwde kom vaak wel iets te hard. Als je een beetje je best doet, zou je makkelijk 1 op 19 / 1 op 20 moeten kunnen halen. De motor heeft ook automatische cilinderuitschakeling, dan rij je op 2 cilinders als je even geen vermogen vraagt. Dat werkt prima, je hebt er niks van in de gaten. De automatische start/stop zet ik standaard voor elke rit uit; zo irritant als je bij een stoplicht wegrijdt en de motor eerst moet starten.

Conclusie:
De T-Roc is een uitstekende keuze gebleken! Ruim genoeg, betrouwbaar, vlot, veel opties, een fijne reispartner. Ik wens de volgende gebruiker heel veel plezier met onze oude auto!

p.s. Ik zie dat ‘mijn’ T-Roc op het moment van schrijven (30-12-2024) te koop staat in Sittard voor 28.840 euro. Wow, dat is slechts 11.000 euro afschrijving in 5 jaar.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen T-Roc

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.