Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport (2019)

autoreview

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport (2019)
Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport (2019)Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport (2019)Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport (2019)Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport (2019)Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport (2019)Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport (2019)Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport (2019)Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport (2019)

Signalement

UitvoeringT-Roc 1.5 TSI 150pk Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst16 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van een Variant naar een compleet andere variant…

  • 16 km

Financieel:
Ik rij inmiddels 19 jaren in zakelijke leaseauto’s, deze T-Roc is dat ook.
Ik betaal netjes bijtelling (22%) over een bedrag van 34500 euro.


Keuze:
Ons wagenpark en de merken welke we in de optielijsten hebben staan zijn: VAG/ Opel/ BMW,Mini en Renault.
Ik rijd zelf al jaren VW, waarvan de 2 vorige een Golf Variant zijn geweest.
De laatste was een Golf 7 Variant Business Edition R-line. Erg fijne reiswagen, voortreffelijke sportstoelen en door het volledige R-line pakket ook een sportieve wegligging. De 1.4 TSI met 122PK werkte soepel en was op lange stukken zeer zuinig (gemiddeld 1 op 20) (heb er een foto van bijgevoegd)
Mijn keuze is weer gevallen op een VW. Weer een VW omdat alle voorgangers mij nimmer in de steek hebben gelaten tijdens woon-werk ritten, zomervakanties naar Europese bestemmingen en de skivakanties door kou en sneeuw. Puur en alleen bij de dealer geweest voor reguliere onderhoudsbeurten en bandenwissels. (overigens hebben de laatste VW’s een TSI in het vooronder gehad met 122PK periode 2009 tot heden)

Ik val simpelweg niet op merken als Opel en Renault en dat heeft het rijden erin ook bevestigd(interieurs niet en uiterlijk niet, behalve die van een Grandland X maar die heeft geen Active info display) BMW(Mini) en Audi SUV’s vallen met samenstellen ver buiten wat ik maandelijks aan bijtelling wil uitgeven. Skoda kwam helaas later met de Karoq Sportline en de Ateca FR viel buiten mijn beoogde budget. Wat bij de Karoq Sportline ook zo was geweest.

Waarom dus de T-Roc?
We worden dagelijks voorzien van SUV nieuws op Autoweek. Niet iedereen zijn/haar voorkeur maar mij kan het persoonlijk wel bekoren.
De hogere instap, beter overzicht op de weg en in het verkeer. Gevoel van rijden in iets groters terwijl deze T-Roc toch een (lengte)maatje kleiner is. Voldoende ruimte naar mijn wensen en de wegligging doet niet veel onder dan dat van een normale auto uit een C-segment. Uiteraard afhankelijk van uitvoering en onderstel.
Ik wilde ook graag totaal wat anders dan wat ik de afgelopen 10 jaar heb gereden en een hogere auto met toch een iets ander dashboard om tegen aan te kijken.
Ik heb de T-Roc gekozen omdat wij (een gezin van 3) niet meer de ruimte nodig hebben van een station of een grotere SUV variant. Zoonlief heeft alleen beenruimte nodig en tijdens de vakanties een tas met kleding : )

Uitvoering en opties:
T-Roc Sport 1.5 TSI 150PK met handbak (de DSG stond verdorie nog niet in de lijst van jan/feb 2019) Is dat balen? Kom ik zo op terug.

- Deep Black Pearl metallic lak
- Sport+ pakket (rode remklauwen, onderstel lager en strakker, sportstuur en sportstoel met rood stiksel en rode binnenverlichting en dakhemel zwart en meer) Maken dat het allemaal best stoer en goed op elkaar is afgestemd buiten en binnenin de auto
- Executive pakket (zie info VW site aub, want erg lange lijst)
- 18 inch velgen Montego Bay

Ruimte binnenin:
Het interieur heeft ruim voldoende binnenruimte en is wat dat betreft vergelijkbaar met mijn vorige auto. Alleen de ruimte in de kofferbak is 160 liter minder. Missen we dat? Nee, wat de laadruimte met de achterbank stoelen omhoog, is wel diep inclusief de verstelbare vloer. Het skiluik is groot genoeg voor 4 paar ski’s en zodoende kan ik er mee naar zomerse en winterse bestemmingen. Ik ben zelf 1.94m en ik kan prima achter mezelf zitten. 4 volwassen inclusief bagage past allemaal erg goed. Het is soms iets meer puzzelen dan in de Golf Variant qua bagage.
De sportstoelen zitten heerlijk en geven veel steun voor rug en benen. Ook bij het insturen van bochten geven ze zijdelings de gewenste steun. Het sportonderstel is een stuk steviger en vooral meer in balans dan een T-Roc zonder dit onderstel. Het rijdt en gedraagt zich wel minder sportief dan mijn vorige auto, wat logisch is. Voor een SUV rijdt het gewoon strak, soepel en direct.

Interieur afwerking en gebruikte materialen:
Plastic, het is (zoals overal te lezen) niet het mooiste materiaal en eigenlijk VW onwaardig!
Ongehoord zonde dat VW dit doorvoert op een model wat op een hoger niveau hoort te staan dan bijvoorbeeld een polo. Het dashboard boven en onder, evenals de deurpanelen, allemaal keihard plastic. De Golf Variant zat echt met mooiere en vooral zachtere materialen in elkaar geschroefd.
Neemt niet weg dat de afwerking en de kwaliteit van de afwerking wel heel goed in elkaar steekt.
Zo heel af en toe is op een klinkerweggetje een zeldzame vibratie te horen. Verder nooit. Je hebt het (en laten we eerlijk zijn) tijdens het rijden ook niet eens in de gaten. Kan me drukker maken om een Audi S6 Avant met nep uitlaten (manmanman)

Het sportstuur, dezelfde als in een Golf R of T-Roc R, ligt zeer prettig in de hand, de knoppen zijn met speels gemak te bedienen en de afgevlakte onderkant oogt erg sportief. Prettig stuurtje dus.

Infotainment:
Het Active info display is naar persoonlijke smaak en voorkeuren in te stellen en geeft een mooi overzicht van wat je tijdens elke rit graag voor je wilt zien. Van alle info tot minimale info. Mooi dat het kan. Verder biedt het scherm ernaast standaard zaken zoals Apple Carplay, Carnet en alle andere zaken die handig zijn. Navigatiesysteem heeft een flinke update gekregen maar werkt nog altijd niet zo slim als Google maps welke ik standaard gebruik waar nodig.

Rijden:
Zonder overenthousiast te zijn voelt deze T-Roc aan als een tank. Voelt enorm solide aan, koersvast en met de rij-profiel instelling op “sport” stuurt de auto direct, stevig en minder afstandelijk dan standaard uitvoeringen. (bijvoorbeeld die van de duo test tegen de Mazda CX-30, wat een appels met peren vergelijk was die test!!)
De 150 PK TSI motor is bij koude start inderdaad wat “bokkig” bij het wegrijden maar dat is na een minuut of 2 wel weg. Motor is ook zeer snel op de juiste temperatuur. In combinatie met de 6v handbak is motor een waar genot t.o.v. de 122 PK TSI. Heel schakellui te rijden en altijd voldoende koppel beschikbaar. De handbak schakelt soepel, direct en is dus wel met goed gevoel te bedienen. De motor zelf is echt een juweeltje en snel wanneer je dat nodig hebt. 0-100 al op 7,9 laten klokken en de top in Duitsland 225 op de teller. Lekker snel SUVje. Binnenkort eens laten testen welke PK en NM waarden dit blokje echt heeft.
De auto beschikt over Lane assist en ACC. Niet iedereen voorstander van, maar ik merk dat ik het altijd aan heb staan. De langere ritten zijn dan zeer comfortabel af te leggen en merk dat de auto dan ook prima een 1 op 19 kan halen. Dit geeft de burger wat moed als we op vakantie gaan. Tevens is de hogere zit echt een meerwaarde v.w.b. het overzicht op de weg. Geeft een extra veilig gevoel.
Lane assist maakt dat je netjes richting aangeeft bij het wisselen van rijstrook(ben geen heilige en sla het wel eens over maar dat merk je direct in het stuur die dan tegenwerkt en je op de huidige rijstrook wilt houden) De afstand van de ACC is op 5 (af)standen in te stellen en doet zijn werk echt goed. Wel is het in het even wennen om het gedrag van de ACC geheel onder de knie te krijgen bij bijvoorbeeld het keuzemoment van inhalen zonder dat hij de auto eerst afremt.
Er zitten Sport Conti contact 5 SUV banden om de 18 inch velgen welke (in vergelijk met ander rubber) echt goede grip hebben, weinig afrol lawaai brengen en een zekergevoel geven.
Begin november gaan de wintersloffen eronder, ben er benieuwd naar het rijgedrag dan en in de verschillende weersomstandigheden.


Verbruik:
Inmiddels zijn er 4200 kilometers gereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 14,9. Maar dit gaat geleidelijk omhoog merk ik. Ook geef ik de auto inmiddels graag even de sporen! De motor komt nog steeds losser en ga het bijhouden wat het over een langere periode doet.

Uiterlijk: (zie foto’s)
Zoals de dealer zei: “Leuk om een uitvoering onder het doek vandaan te halen waar een weloverwogen samenstelling aan vooraf is gegaan, dat zien we niet vaak helaas” Tuurlijk, smaken verschillen.

Voor nu? een erg tevreden T-Roc rijder.
Ik zal proberen met enige regelmaat met nuttige updates te komen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen T-Roc

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.