Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport (2018) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | T-Roc 1.5 TSI 150pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 35.217 km |
KM-stand laatst | 88.000 km |
Puike caravantrekker!
- 55.000 km
April 2020 deze T roc 1.5 sport+ aangeschaft bij mijn VW dealer. Inmiddels 20.000 km zonder problemen afgelegd. Fijne auto met sterke soepele motor. De versnellingsbak schakelt licht en soepel. Kraakt soms bij inschakelen van de achteruit wanneer de automatische parkeerrem nog vast staat. Wanneer ik de rem vanuit de 1e versnelling lostrek en daarna achteruit schakel gaat het stil en soepel.(Nadeeltje automatische parkeerrem !) Stuurt lekker direct, maar nodigt niet uit tot sportief rijden. Ondanks het stevige onderstel is het geen sportieve auto. Wel een zeer stabiele caravantrekker, die mijn Hobby caravan ( 1300kg/100 km/u goedgekeurd) met het grootste gemak trekt. Dit is een enorm pluspunt.
Toch zijn er ook een paar minpunten.
Het 18 inch lichtmetaal met sport onderstel maakt hem veel te stug en stoterig op klinkerwegen en drempels. Op asfalt is dit geen probleem, maar ik woon landelijk dus rij vaak op binnenwegen. Op dit vlak was een Style uitvoering met 17 inch vermoedelijk een betere keuze geweest.
Ook het zitcomfort op langere afstand valt mij persoonlijk tegen t.o.v. mijn vorige auto een VW Sportsvan 1.2 Highline. Vermoedelijk heeft dit te maken met de hogere wagenvloer, waardoor de bediening van het gaspedaal minder natuurlijk verloopt. Dit valt pas na langere tijd op.
Tip: bespaar je het geld van een afneembare trekhaak. Hierdoor zit de stekkeraansluiting veel te diep onder de bumper. Met een verlengplaatje en vastzetten van de wegdraaibare doos is dit gedeeltelijk te verhelpen, maar het blijft een inspannend klusje. Bij een vaste trekhaak zit de aansluiting veel beter bereikbaar. De kogelhoogte is wel iets hoger dan normaal. Hierdoor hangt de caravan wat achterover. Onmerkbaar tijdens het rijden en in dit geval wel prettig bij het rijden over de gewraakte verkeersdrempels.
Goed! Al met al een prettige auto met vaak wat persoonlijke gewenningspuntjes, welke afhankelijk van je leeftijd soms meer of minder belangrijk zijn.
Binnenkort een grote beurt. Bij bijzonderheden kom ik daar nog wel op terug.
Marterschade
- 55.448 km
Mijn T-roc heeft gisteren bij de dealer in Drachten een grote onderhoudsbeurt gehad. Aangezien ik geen klachten had, bleef het in eerste instantie bij een zeer uitgebreide inspectie beurt en een paar nieuwe ruitenwissers. Toen ik de auto weer op kwam halen, kreeg ik te horen, dat er onder de motorkap inwoning van een marter was geweest. Er was een groot rond gat uit de motorkap isolatie weggevreten. Gelukkig was er geen schade ontstaan aan de bekabeling. Omdat ik er bij een eerdere VW ook al eens mee geconfronteerd ben geweest, heb ik de dealer direct een zogenaamde “marterverschrikker” laten monteren. Dit maakt hoogfrequent geluid waar marters hekel aan hebben. Hopelijk werkt het, mijn bij de wegenwacht werkende broer vertelde, dat hij al eens had gezien, dat de voedingskabel van het kastje was doorgebeten. Deze slimmerik had zijn overlast dus zelf maar even opgelost.
Toch bezorgen deze diertjes, die wettelijk beschermd zijn, veel overlast in bepaalde delen van het land. Ze maken veel schade en er kan spontaan brand door kortsluiting ontstaan.
Door de opmerking in een van de andere T-roc reviews over afleveren op 16 inch wielen, ben ik gisteren in de gelegenheid geweest om mijn auto op deze wielmaat te testen. De auto is inderdaad veel comfortabeler met deze wielmaat. Maar de super directe besturing was verdwenen. Waar de 18 inch soms hinderlijk direct is bij het insturen van de bocht voelt de 16 inch wat wollig en traag. Omdat ik in het verleden met een T-roc 1.0 heb gereden met 17 inch, ben ik tot de conclusie gekomen, dat dit toch wel de beste maat is voor deze auto. Ik verbaas me wel een beetje over dit grote wielen fenomeen, het lijkt steeds extremer te worden bij nieuwe auto’s.
Het staat inderdaad erg mooi bij dit soort auto’s. Maar ik hou het bij een volgende auto bij de standaard wielmaat
Ingeruild!
- 88.000 km
Vorige week heb ik deze T roc ingeruild voor het nieuwe model T roc Style 1.5 dsg van april 2022 met 14000 km op de teller.
Graag wil ik mijn verslag van deze T roc nog compleet maken met de gebeurtenissen van de tussenliggende periode.
Kort na de marterperikelen ontstonden er toch problemen met AAC van de cruisecontrol. Na onderzoek garage en uitlezen van de computer leek het opgelost, doch de storing kwam vrijwel direct weer terug. Uiteindelijk heeft de garage het VW embleem, waar de radarsensor in verwerkt zit, naar tevredenheid onder gedeeltelijke coulance vervangen. Sindsdien heb ik hiermee geen problemen meer gehad.
Ik vermoed dat de storing toch met het marterbezoek te maken heeft gehad, hoewel de dealer hiervan geen tekenen zegt te hebben gevonden.
Behoudens enkele beurten en een APK keuring heb ik verder geen reparaties meer gehad. Ook deze VW is weer probleemloos en zeer betrouwbaar geweest.
Met de huidige snelheidsbeperkingen is een verbruik van 1:16 regelmatig haalbaar. Het gemiddelde verbruik is natuurlijk minder door het rijden met de caravan. Met caravan ligt het verbruik op 1:10.
De T roc met 1.5 motor is een uitstekende caravantrekker. In mei 2022 drie weken naar Baskenland in Spanje geweest. Het is een superstabiele caravantrekker, die zonder een spoortje van inspanning mijn 1300 kg zware Hobby trekt. Vanuit stilstand een zeer steile helling oprijden is een fluitje van een cent.
Ik ben benieuwd hoe zijn opvolger met de DSG bak dit gaat doen. Ik heb er veel vertrouwen in.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.