Volkswagen Sharan 2.0 Trendline (2001)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Sharan 2.0 Trendline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 78.080 km |
KM-stand laatst | 180.365 km |
aanschaf
- 78.080 km
De Sharan gekocht van een leasemaatschappij. Tegen een schappelijke prijs (bij een garage kostte dezelfde auto met een hogere km-stand 7.000 euro meer). De auto is nog geen 6 jaar oud op dat moment en heeft net iets meer dan 78000 km gereden.
De auto laten keuren. Alleen het spiegelglas van de rechter spiegel moest vervangen omdat de verwarming ervan kapot was. De banden bleken er net een paar maanden onder te zitten.
storing...
- 81.543 km
De eerste storing aan de auto (er brandt een lampje). Het blijkt een iets met een klep en een pakking. Je kon er gewoon mee doorrijden, de reparatie kost € 325,-
lampjes
- 91.904 km
Een lampje vervangen lukt aan de achterkant met gemak. Voor de koplampen en met name de knipperlichten moet je naar de garage. Onbereikbaar. Maar goede service. ze rekenen alleen de kosten van het lampje!
de eerste APK
- 92.000 km
Hier leren we de kosten van de Sharan kennen. Ik ben € 1.455,- verder. Wat mankeerde eraan?
* remblokken
* ruitenwisserbladen
* flensas met dragers en steunen etc. (nog nooit van gehoord)
* motordrager (had ik in de vakantie kapotgereden)
de eerste longlifebeurt
- 103.664 km
Na iets meer dan 10.000km ging het servicelampje branden (longlife). Uiteindelijk € 821,- verder. Wat makeerde eraan?
* allerlei vloeistoffen
* remblokken achter
* wisserblad achter
* 2 banden
leuke APK
- 116.900 km
Leuke APK, na de dure reparaties de vorige keer: 21 euro.
vakantiebudget - vakantiebeurt = 0
- 129.984 km
De Sharan voor de vakantie maar even naar de garage gebracht. Ons vakantiebudget slonk gelijk met € 1.815,-. Wat was er dit keer?
* Nokkenastandriem
* Allerlei vloeistoffen
* tandriemset
* koelmiddelpomp
* waterpomp
* remschijven voor
* remblokken voor
* 2 banden
* schakelaar richtingaanwijzer
Maar met een veilig gevoel op vakantie!
aardige APK
- 138.572 km
De APK 2009 is, dankzij de dure beurt voor de vakantie slechts 100 euro. Wat voornamelijk komt door de wisserbladen en de leenauto.
Gebruik en verbruik
- 140.000 km
De Sharan rijdt ontzettend lekker. Op de snelweg met cruisecontrol aan zit je lekker ontspannen en comfortabel. Ik rijd met gemak 1.200 km op een dag en stap fit uit (wel regelmatig stoppen onderweg!). Ik rijd er dagelijks met veel plezier in.
Het interieur is ontzettend praktisch met de stoelen die je kan verwijderen en op verschillende plekken kwijt kan. In mijn Sharan zitten er 7. Heb je er maar 5 nodig, dan heb je een gigantische bagageruimte.
Alles in de auto voelt degelijk aan en op een wat slijtend stuur en de gebruiksvlekken na ziet alles er nog prima uit.
Motor
De 2.0 motor kan de auto maar net aan. Met 6 man en vakantiebaggage (dakkoffer noodzaak) kom je bergop net aan de 100, maar dan is de koek op. Ik zou als ik een andere kocht gaan voor de 1.8T of de 1.9TDI.
Benzine
Het verbruik is netjes, althans gezien de verhouding motorvermogen-gewicht. 1 op 10 is bij gevarieerd verbruik haalbaar. Alleen snelwegritjes doet 'ie met 1 op 12 (vakantie) en rijd je veel in de stad dan is 1 op 8 maar net haalbaar.
Olie
Stadsritten (lees: ritten met verkeerslichten, waar je de 80 niet haalt) moet je eigenlijk met de Sharan 2.0 niet doen. Het olieverbruik stijgt naar 1 op 1.000 (heb ik 2 jaar gedaan), waar het met snelwegritten rustig 1 op 5-10.000 kan zijn (is nu het geval).
royalere vakantie dan 2009
- 150.089 km
De vakantie 2010 kan royaler; de longlifebeurt 2010 was gelukkig maar 714 euro. Wat moest er vervangen?
* allerlei vloeistoffen (zoals altijd)
* Remschijven en -blokken achter
APK
- 155.776 km
De garage had er al voor gewaarschuwd bij een tussentijdse (gratis!) lasbeurt: de uitlaat had niet lang meer. Bij de APK maar laten doen, waardoor ik wat meer kwijt was dan normaal: € 750,-
* Ruitenwissermotor achter (kapotgegaan een maand voor de APK)
* Middendemper
Een maand voor de APK had ik voor het eerst tijdens het rijden een naar geluidje. Er moesten stangetjes bij de voorwielen vervangen. Kostte 150 euro en het geluid was weg (de auto reed niet anders dan voor de reparatie, maar het zal vast ergens goed voor geweest zijn;-)
ervaringen
- 157.000 km
De Sharan rijdt nog steeds geweldig. De kosten voor onderhoud zijn wat hoog. Het verbruik is niet echt geweldig en de olie moet je goed in de gaten houden, maar overall is het een trouwe (nog nooit pech gehad!) reisgezel die ik van plan ben te gaan oprijden.
Waarom?
Hij levert bij inruil niks meer op, dus heb ik besloten lekker door te blijven rijden zolang hij nog zo goed is als hij nu is.
kosten en verbruik
- 158.886 km
Op dit moment de stand van zaken:
Verbruik: 1 op 9,86
Kosten per km ex afschijving: € 0,26
Kosten per km incl afschrijving: € 0,33 (uitgaande van de inruilprijs die de laatste dealer opgaf).
lampje!!!
- 160.023 km
Oh, jeetje, er brandt een lampje. Volgens het instructieboekje heeft het iets te maken met lambda-sondes en uitlaatgassen. De receptie van de garage denkt dat het door de vorst komt. "Dat is het motormanagement, kom langs en dan kijken we even, de kans is groot dat het door de kou komt". Dus dat deed ik, even langsrijden om 08:00. De garage heeft het waarschuwingslampje uitgezet en gevraagd terug te komen als 'ie weer aangaat. Twee zakken (vroeger blikken) erwtensoep rijker verlaat ik zonder factuur de dealer weer.
Na een paar dagen begon het lampje weer te branden. Begin januari weten we wat het is en of het wat kost.
De Sharan houdt zich goed in de sneeuw. Het gewicht en de winterbanden zorgen ervoor dat de Sharen zonder meer op de weg blijft.
sensor
- 162.000 km
Het lampje van 23 december blijkt te maken te hebben met twee lambda-sensors bij de katalysator. Eentje ervoor en eentjke erna. De auto begon ook al in te houden door die kapotte dingen. Resultaat: een reparatie van € 500,-. Maar dan heb ik wel twee nieuwe sensoren in mijn auto waar ik mee kan pronken ;-) Helaas zitten ze ergens in het uitlaatsysteem.
De termostaat had het ook begeven. In totaal was ik € 655,- kwijt.
Inmiddels word ik wel een beetje moe van alle kosten aan de Sharan. Maar hij heeft me nog nooit laten staan, dat dan weer wel...
stand van vandaag
- 163.020 km
De Sharan schoongemaakt van binnen. Lekker degelijke materialen, volwassen stoelen. Ik houd hem voorlopig maar aan. De stand van de kosten is vandaag:
Ex afschrijving: 0,28 per kilometer
Incl afschrijving: ca 0,34 per kilometer
Verbruik: 1 op 9,89, komt door de winterbanden dat stijgt mijn verbruik altidj wat)
geruisloos
- 165.661 km
De laatste paar duizend kilometers houdt de Sharan zich goed. Nauwelijks olieverbruik, geen gedoe. De zomerbanden zitten er weer onder. Die zijn 2 cm smaller dan de winterbanden, dat was even wennen. Dankzij een paar lange snelwegritten is het verbruik weer een beetje bijgetrokken en haal ik bijna 1 op 9,8.
Wel hebben een paar parkeercriminelen zowel links als rechts hun portier tegen mijn auto geopend (dat zijn nummer 26 en 27) dus heb ik weer twee lelijke schaafwonden waarvan een ook met deukje....
Maar al een tijdje probleemloos gereden!
Een paar weken geleden deed een handelaar en bod op mijn auto. Toen kwam 'ie erachter dat het een benzine was en trok het meteen in. Blijkbaar liggen diesels beter in de markt. Maar ik rijd er toch mee door tot de Sharan echt niet meer wil.
motormanagement
- 171.000 km
Tijdens een ritje door Hilversum gaat de Sharan opeens haparen en het motormanagementlampje gaat aan. De garage kon ik er nog wel mee bereiken zei de dealer dus meteen gegaan. Ik kreeg gratis een leenauto mee (stoere Golf diesel). Het was even zoeken, want de computer gaf geen storing aan.en de volgende dag was het probleem gevonden. Met het vervangen van een aantal bougies loopt hij weer als een zonnetje. Kosten: € 145,85
Berlijn en de beurt
- 175.000 km
De Sharan heeft zich op de Autobahn van en naar Berlijn voorbeeldig gedragen. Je moet flink doortrekken om vaart te maken maar met een cruisesenelheid van 160 km/u ligt hij nog steeds stevig op de weg! En geen oliverbruik op dit soort ritten (met stadsritten nog steeds erg veel).
De dag na terugkeer een longlifebeurt en APK gehad. De remvloeistof is vervangen en koelvloeistof bijgevuld, ook moest de kentekenplaat achter vervangen. Verder niets. Goed betaalbare beurt.
Stand van zaken tot 175.000:
Verbruik gemiddeld 1 op 9,77
Kosten per kilometer: 0,32
Verkocht...
- 180.365 km
Vandaag heb ik de Sharan ingeruild voor een Renault Espace 3.0 V6 diesel automaat.
Het kan verkeren......niet omdat de Sharan niet beviel, integendeel. Met de 20.000-25.000 km die we rijden is diesel toch net iets voordeliger. Ik zal jullie vanaf volgende week op de hoogte houden van de ervaringen met de Espace.
Morgen volgen de exacte kosten van de VW over de 5 jaar dat ik hem had.
Oh, ja, als je de Sharan koopt; zal je goed voor hem zorgen?
Het kostenplaatje
- 180.365 km
Zoals beloofd de laatste stand van zaken als het om de kosten gaat.
De Sharan kostte me in 5 jaar en ruim 100.000km:
* € 0,27 per kilometer zonder afschrijving
* € 0,32 per kilometer incl. afschrijving.
Deze site (Autoweek) geeft een kostenplaatje aan van € 0,45 per kilometer incl. afschrijving, dus vergeleken daarmee viel deze Sharan mee.
* Het gemiddelde verbruik was: 1 op 9,88.
Als het om de totale kosten per jaar gaat:
Afschrijving: €1.150,-/jr
Verbruik, onderhoud en wegenbelasting etc: € 5441,51/jr.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.