Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volkswagen
  • Sharan

Volkswagen Sharan 2.8 V6 Highline (2001)

Race-ruimtewagen

Volkswagen Sharan 2.8 V6 Highline (2001)
  • Autotest
20 november 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Op zoek naar een riante ruimtewagen? En geld speelt geen al te grote rol? Dan is de keus niet gering. Neem bijvoorbeeld de Volkswagen Sharan 2.8 V6. Dikke motor, ruime koets, goed merk. Is het een geschikte keuze, zo'n ruimte-VW?

De Sharan behoeft weinig introductie, om het maar eens mooi uit te drukken. Uiteindelijk draait hij al een jaartje of zes mee. Kort geleden is hij nog eens is opgefrist, dat wel. Over een van de grootste noviteiten - de nieuwe V6-motor - praten we iedereen zo meteen even bij. Voor degenen die hem de afgelopen zes jaar hebben gemist: een zeker in deze luxe versie buitengewoon chique MPV. Sierlijk gestroomlijnd, fraaie wielen met dikke banden, een stel dakrelingen... afijn: the works, zoals de Britten dan zeggen.

Fraai interieur

Ook van binnen niets te zeuren. Fraaie materialen voor dashboard en deurpanelen, een met gecombineerd leer en suède bekleed meubilair, houten paneeltjes en zo"n beetje alle luxe die je maar kunt wensen. Inclusief een blaartrekkend kostbaar radio-navigatiesysteem van dik over de 10 mille (e 4.500). Geen kwantumkorting, kennelijk. In het veen kijkt men uiteindelijk niet op een turfje of twee, drie...
Met alle stoelen op hun plek kun je achterin net een stuk of twee grote koffers kwijt. Staand op hun kant dan. Zeker niet meer. Voorin vind je uiteraard een prima stel fauteuils, lekker stevig en sportief geprofileerd. Misschien hadden ze iéts breder mogen zijn. Op de verschuifbare middenrij gaat het ook heel best. Meer dan zat hoofd- en beenruimte en goed gevormde stoelen. Met telkens twee armsteunen zelfs. Het zitvlak mocht wel iets hoger zijn. Een klassiek probleem met MPV"s die zo"n uitneembaar interieur hebben. Helemaal achterin - in de derde rij - valt het zeker niet tegen. Ook volwassen personen kunnen daar wat de ruimte aangaat net zitten. Maar vanwege de lage daklijn en het lage zitvlak zullen het de koters wel worden.
Overigens heeft de Sharan achterin die afzonderlijke uitstroomopeningen voor de climatronic. In het dak, onder andere.

Vroaaarrrr...

Dan de 2.8 V6 met Tiptronic 5-versnellingsautomaat. Een meer dan imposante aandrijflijn, je kunt niet anders zeggen. De automatisch én sequentieel te schakelen bak is een genot en ook de zespitter (150 kW/204 pk bij 6200 toeren) is waarlijk niet gering. Zijn maximale koppel meet 265 Nm bij 3400 tpm. Dat van die toerentallen melden we er niet zomaar bij, het geeft namelijk aan dat hij toeren wil maken om echt stappen te nemen. Veel toeren. Maar dan gebeurt er ook wel wat. In onze aantekeningen vinden we zelfs de volgende opmerking terug: "Op kruissnelheid loopt hij zijdezacht, maar bruut geweld als je het gas stevig intrapt." Dat mag je rustig letterlijk nemen. De zescilinder gaat met een luide, diepe en sonore ronk aan het werk en sleurt er geweldig aan. Zó hard, dat het onderstel zich even schrap moet zetten. Zelfs rechtdoor rijdend voel je soms wat reacties in de besturing, en in een bocht moet je de boel helemaal met beleid bedienen. Anders verlaat je beslist onderstuurd het wegdek. Doe je het met iets meer verstand, dan blijkt hij weliswaar nogal over te hellen, maar toch heel verdienstelijk een bocht te nemen. Deze Sharan weegt trouwens ook een hele dikke 1600 kg. Als je het allemaal nog eens op een rijtje zet, is dit vanwege de power en de voorwielaandrijving misschien niet de gelukkigste combinatie. Wie redelijk rustig rijdt en de motor vooral kiest vanwege zijn ontspannen prestaties is prima bediend, dat wel. Maar rijders met iets meer dynamiek in de aderen kunnen echt veel beter kiezen voor de Sharan V6 met 4Motion (vierwiel)aandrijving. Wie er wat steviger tegenaan gaat, merkt namelijk meteen dat de auto nu en dan de kluts kwijtraakt. Enneh: nee, een automaat met 4M kan niet. Is geen plek voor in het vooronder. Het betere recept wordt dan: V6, handbak, 4Motion.
Tot slot nog een opmerking over het verbruik: dat beloopt gemiddeld 12,1 liter op 100 kilometer. Duidelijk aan de forse kant. Vooral omdat we vrij rustig hebben gereden. Op gasgeven reageert de auto kribbig, maar als reisauto is hij subliem. even afgezien van zijn geringe actieradius misschien.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Sharan 2.8 V6 Highline
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 56.580

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.792 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 265 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.634 mm / 1.810 mm / 1.730 mm
Wielbasis 2.841 mm
Massa leeg 1.627 kg
Laadvermogen 843 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 700 kg
Banden215/55ZR16Prijzen
Topsnelheid 212 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,6 s (fabrieksopgave: 10,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,5s
Brandstofverbruik 11,9 l/100km
CO2-uitstoot 280 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Sharan
Volkswagen Volkswagen Sharan

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Sharan 2.8 V6 Highline

    Volkswagen Sharan 2.8 V6 Highline

    • 2004
    • 287.983 km

    € 2.499

    Volkswagen Sharan 2.0 Trendline 1e eigenaar

    Volkswagen Sharan 2.0 Trendline 1e eigenaar

    • 2010
    • 190.596 km

    € 4.950

    Volkswagen Sharan 1.4 TSI Comfortline Pano Cruise PDC Bluetooth

    Volkswagen Sharan 1.4 TSI Comfortline Pano Cruise PDC Bluetooth

    • 2010
    • 124.999 km

    € 12.750

Meer Volkswagen Sharan occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Sharan specificaties
  • Volkswagen Sharan occasions
  • Volkswagen Sharan video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Sharan tests
  • Volkswagen Sharan gebruikersreviews
  • Volkswagen Sharan index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Sharan 1.4 TSI BMT Comfortline (2012)

    Volkswagen Sharan 1.4 TSI BMT Comfortline...

    1
    • 12 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Sharan 2.0 TSI Highline (2011)

    Volkswagen Sharan 2.0 TSI Highline (2011)

    2
    • 11 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Sharan 2.0 TDI 170pk BMT Highline (2012)

    Volkswagen Sharan 2.0 TDI 170pk BMT Highline...

    1
    • 25 april 2019
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Sharan 2.0 TDI 140pk BMT Highline (2011)

    Volkswagen Sharan 2.0 TDI 140pk BMT Highline...

    3
    • 19 december 2018
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Sharan 2.0 TDI 140pk BMT Highline (2014)

    Volkswagen Sharan 2.0 TDI 140pk BMT Highline...

    • 24 januari 2018
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Sharan (2017)

    Volkswagen Sharan (2017)

    • 15 december 2017
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Sharan 1.4 TSI BMT Comfortline (2012)

    Volkswagen Sharan 1.4 TSI BMT Comfortline...

    • 31 augustus 2015
meer reviews
Volkswagen Sharan 2.8 V6 4Motion - 2006 – 472.882 km - Klokje Rond

Volkswagen Sharan 2.8 V6 4Motion - 2006 – 472.882 km - Klokje Rond

Soms weet je niet hoe een Klokje Rond-aflevering gaat lopen. Bij een auto die al veertien jaar...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Volkswagen Multivan: de voorgangers

    Volkswagen Multivan: de voorgangers

    16
    • 12 juni 2021
  • Volkswagen Sharan 2.8 V6 4Motion - 2006 – 472.882 km - Klokje Rond

    Volkswagen Sharan 2.8 V6 4Motion - 2006...

    • 9 maart 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Volkswagen Sharan/Seat Alhambra

    Facelift Friday: Volkswagen Sharan/Seat...

    34
    • 15 januari 2021
  • Nieuws
    EuroNcap trekt eindsprint met twaalf auto's

    EuroNcap trekt eindsprint met twaalf auto's

    17
    • 4 december 2019
  • Nieuws
    Volkswagen Sharan is miljonair

    Volkswagen Sharan is miljonair

    14
    • 12 april 2019
  • Nieuws
    De Tweeling: Ford Galaxy – Volkswagen Sharan – Seat Alhambra

    De Tweeling: Ford Galaxy – Volkswagen Sharan...

    40
    • 27 januari 2019
  • Nieuws
    Volkswagen Nederland zwaait Sharan uit

    Volkswagen Nederland zwaait Sharan uit

    43
    • 18 januari 2019
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond -...

    17
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend design

    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend...

    46
    • 16 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    118
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    86
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    65
    • 11 mei 2022
  • Test: Volkswagen ID5 GTX

    Test: Volkswagen ID5 GTX

    115
    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden