Volkswagen Sharan 1.8 5V Turbo Comfortline (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sharan 1.8 5V Turbo Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 42.000 km |
KM-stand laatst | 115.000 km |
ERVARINGEN
- 115.000 km
Na bijna 20 jaar Volkswagen waarvan de laatste 9 jaar een Sharan, heb ik gisteren een Renault
Grand Espace 3.5 V6 Initiale gekocht. Hier kom ik later in een andere review nog op terug. De tijd
zal het leren hoe dit gaat bevallen.
Ik heb circa 4,5 jaar een Sharan 2.0 Comfortline gereden en circa 4,5 jaar een Sharan 1.8 Turbo
Comfortline. Beide auto\'s heb ik als occasion bij de VW-dealer gekocht.
Qua motor voldoet de 2 liter met 115 pk maar net. Het is natuurlijk een auto van 1550 kilo en dan
is 115 pk niet veel. Je kunt goed mee komen in het verkeer maar fabelachtige tussensprintjes moet
je niet verwachten. Met inhalen moet je even terugschakelen van 5 naar 4. Omdat ik voornamelijk
veel korte afstanden reed zat het verbruik rond de 1 op 9. 1 op 10 of 11 moet haalbaar zijn.
De 1.8 Turbo is een geweldige motor. Klinkt lekker rauw bij doortrekken en heeft meer dan
voldoende power, 150 pk. Doordat de motor voldoende trekkracht onderin heeft kun je ook bij
lage snelheid al in de 5e of 6e versnelling rijden. Het verbruik varieerde tussen de 1 op 8 en 1 op
9,5 mede door veel kort afstanden.
Met 3 kinderen is de Sharan een ideale auto. Ik had in totaal 6 zitplaatsen waarbij je de
opstellingen kunt varieren. Heb je de stoelen op de 3e zitrij staan dan heb je niet veel
bagageruimte meer over. Haal je alle stoelen eruit dan heb je een gigantische laadruimte waar al
menigeen met verhuizingen van geprofiteerd heeft. Door de verschillende stoelopstelling is het
gewoon een hele praktische auto. Verder is de Comfortline een redelijk complete uitvoering.
Ik heb een tijdje gekeken naar weer een Sharan, het liefst een V6, maar omdat er nog steeds geen
nieuw model is en ik niet weer in hetzelfde model wilde rijden heb ik uiteindelijk besloten om over
te stappen naar de Espace.
PROBLEMEN
- 115.000 km
De problemen die ik heb gehad met de Sharan zijn hoofdzakelijk airco-problemen geweest. Dit heb ik
zowel met mijn 1e als 2e Sharan gehad. Dit schijnen typische Volkswagen-problemen te zijn.
Bij mijn 2e Sharan zijn er 2 keer onderdelen vervangen omdat de airco begon te stinken. Ik ben geen
techneut maar volgens mij zijn de compressor en condensator en vervangen. Uiteindelijk heeft dit
grapje me 2 keer 1000 euro gekost bij de dealer.
Ik heb lichtmetalen velgen met iets bredere banden laten monteren. Dit is volgens mij de oorzaak
geweest van het lichtjes naar rechts trekken van de auto. Hiervoor is de auto diverse malen terug
geweest naar de dealer (onder garantie).
Behalve de airco heb ik geen grote problemen gehad met de Sharan, alleen het normale onderhoud.
Ik moet wel zeggen dat ik het laatste jaar me regelmatig geirriteerd heb aan dingetjes die los gingen
zitten of afbraken en aan diverse rammels. Aan de andere kant was de auto inmiddels 8 jaar auto en
werd met 3 kinderen intensief gebruikt.
Uiteindelijk is mijn totaalbeeld van de Sharan absoluut positief.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren