Volkswagen Polo 1.9 SDI (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.9 SDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 186.000 km |
KM-stand laatst | 223.000 km |
De Aankoop
- 186.000 km
Bij aankoop waren er nogal wat eisen waar de auto aan moest voldoen met een eigenlijk te laag budget. Echter wegens het lage verbruik (op papier en later blijkt ook in het echt) toch gekozen voor de 1.9 SDI.
Bij het snelweg rijden blijkt deze auto stabiel op de weg te liggen, ook buiten de snelweg is dit een comfortabele auto. Door het geringe vermogen zeker geen racemonster, maar je kan goed met het verkeer meekomen, zolang er geen aanhanger achter zit.
Met aanhanger is het moeilijk om op de snelweg mee te komen en op snelheid te blijven, zeker als deze op gewicht is.
Van binnen is de auto acceptabel, er zit het nodige in en het zag er bij onze auto nog mooi uit. Als je wat langer bent zijn de voorstoelen eigenlijk nét te klein, maar daar is mee te leven, bij de rest van de auto heb je nergens last van. Een bekend 'mankement' is de luide brom van de motor, zeker bij stationair draaien en/of koude motor kan deze erg storend zijn.
Distributieriem vervangen
- 215.500 km
Omdat we de auto nu al een tijdje gereden hebben en we niet precies wisten hoe lang de huidige distributieriem er al op lag, hebben we besloten de distributieriem voor de zekerheid te vernieuwen. Tevens hebben we een kleine beurt laten uitvoeren. Kosten: €600,-
Remschijven vervangen en versnellingsbak kapot
- 217.700 km
Ongeveer 10.000km geleden kwamen er langzaam zachte geluiden onder de motorkap vandaan die ik nog niet eerder gehoord had, dit begon bij fluiten bij +/- 100km/u. Dit werd door de garage afgedaan als stromen van vloeistoffen of gassen door de motor. Ongeveer 2.000km geleden kwam er bij dat bij het afremmen in lage versnellingen een gierend geluid uit het vooronder kwam. Bij ongeveer 217.000 hebben wij de auto volgepakt voor vakantie en hebben de eerste 100km gereden. Toen bleek dat de remschijven (voor) versleten waren. Deze hebben we meteen laten vervangen samen met de remblokken, kosten: €250,-. Tevens leek het op dat moment alsof er wat los zat onder de auto (een hitteschildje ofzo).
Na nog 200km gereden te hebben, hebben we de auto geparkeerd en hebben we overnacht, het geluid uit de versnellingsbak (gieren en fluiten) was iets meer geworden, hopen dat we de vakantie konden voltooien met eigen auto. De volgende ochtend bij het wegrijden leek het wel alsof er iemand nog 10.000km met onze auto had gereden; het kraakte, gierde, schokte, knarste en nog veel meer. Helaas heeft de versnellingsbak het begeven. Zodra het kon hebben we er een gereviseerde versnellingsbak in laten zetten met versterkte lagers en gemodificeerd differentieel, kosten: €1200,-. We hebben twijfels gehad over of we dit zouden investeren in een auto van deze leeftijd met deze km-stand. Omdat het een bekend euvel is van deze auto en we niet weten wat we bij aankoop van een andere auto zouden hebben, hebben we besloten het toch te doen. We hopen dan ook weer even voort te kunnen met deze bak.
Remschijven wederom vervangen
- 220.050 km
Na nog geen 2000 km achter de rug gehad te hebben begon het trillen in het rempedaal weer meer te worden. We zijn terug gegaan naar de garage waar deze erop zijn gezet. Nu zitten er weer nieuwe schijven en blokken op en hij remt weer fantastisch :). Goede service van de garage dus. Nu weet ik echter niet wat de oorzaak is van het krom raken van de schijven en ik kan me dus ook goed voorstellen dat deze weer krom raken... We wachten af.
3e set schijven
- 223.000 km
Wederom nieuwe schijven erop, hopen dat het deze keer langer houd... Overigens viel ook deze keer weer onder garantie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.