Volkswagen Polo 1.9 D (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.9 D |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 1998 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Volkswagen Polo 1.9 Diesel is een comfortabele en zuinige auto in de kleine klasse. Hij voelt zeer degelijk en robuust aan en rijdt ook zo. De ruimte van binnen is meer dan voldoende voor twee personene, eventueel aangevuld met twee kleine kinderen. In dat laatste geval kan de bagageruimte als te beperkt worden ervaren. Je hebt als bestuurder of passagier zeker niet de indruk in een kleine auto te zitten.
Het gewicht van 960kg in combinatie met de dieselmotor van 1.896cc maken de Polo tot een pittige en zuinige wagen. De trekkracht is prima, zowel bij hoge als lage snelheden, en het verbruik is gemiddeld 1 op 19. Er is onder bijna alle omstandigheden vermogen over. De stuurbekrachtiging doet de auto erg prettig rijden.
PROBLEMEN
Na 340.000 km dieselen zijn alle aandachtspunten bekend. Deze hebben uitsluitend te maken met de delen die om het motorblok hangen aangezien het blok zelf gewoon prima blijft draaien.
Hoewel het met bovenstaande kilometerstand volledig gerechtvaardigd is dat diverse onderdelen zijn versleten en dienen te worden vervangen, zijn er enkele echte minpunten aan te wijzen waaraan ook bij lagere kilometerstanden al meerdere keren aandacht moest worden besteed.
Zo is de startmotor enkele malen vervangen omdat het rondsel vanwege een constructiefout bleef hangen. Dit probleem is door de jaren heen niet opgelost door de startmotorfabrikant. De auto blijft weliswaar gewoon starten, maar om bij elke start een krakend geluid te horen geeft geen voldoening.
De brandstoftoevoer van de Polo is zodanig geconstrueerd dat met regelmatig, vooral in de winter en wanneer de wagen -helling op- staat geparkeerd, zoveel lucht wordt opgevoerd dat niet kan worden gestart. Ook gaat de wagen er hierdoor tijdens het rijden regelmatig met de eigen toeren vandoor, waardoor het gevoel van een lancering ontstaat.
Het uitlaatsysteem is niet degelijk en hieraan zijn regelmatig delen vervangen en delen gelast. De uitlaat is zodanig opgehangen, dat er tijdens rijden of starten altijd wel ergens een bonk of rammel te horen is.
Uit eerdere reviews komt naar voren dat de Polo 1.9 Diesel veel lawaai zou produceren en dat kan ik beamen. Bij een hoge kilometerstand zoals in mijn geval boven de 3 ton is wat meer lawaai wellicht logisch door minder goede werking van de verwerkte geluiddempende materialen, echter het lijkt alsof de geluidsproductie kwadratisch toeneemt en dat is onplezierig.
Na 340.000 km bedragen de totale gemiddelde onderhoudskosten 5 eurocent per kilometer.
Al met al is mijn conclusie dat de Polo Diesel een ruime en comfortabele auto is waarmee je veel zuinige kilometers kunt afleggen. Als er voldoende aandacht aan onderhoud wordt besteed en functionaliteit zwaarder weegt dan het feit dat je een nieuwe auto wilt rijden, is ook een gebruikte Polo met de nodige kilometers op de klok een goede aanschaf.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.