Volkswagen Polo 1.6 (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 216.000 km |
ERVARINGEN
Goed rijdende, vlotte auto. Goed uitgerust met stuurbekrachtiging, sportstoelen, airbag, in hoogte verstelbaar stuur en voorstoelen, hoofdsteunen achter, lichtmetalen velgen. Voorin is hij erg ruim, de stoel kan ver naar achteren en is in hoogte verstelbaar, dat wil zeggen de achterkant van de zitting. Achterover zetten geeft een goede ondersteuning van je bovenbenen. Achterin valt ook best goed te zitten, toegankelijkheid is redelijk door de lange deuren.
De 1.6 is ondanks het relatief lage vermogen (voor z’n cilinderinhoud) behoorlijk vlot, zeker bij lage toerentallen door het hoge koppel. Je kunt gemakkelijk constante snelheden rijden bij 1.500 toeren waarbij ie ook nog goed reageert als je het gas verder intrapt. Op de snelweg is de motor wel wat luidruchtig. De vering achter is erg straf. Als je banden achter monteert met wat harder rubber, dan breekt de achterkant het eerst uit. Nu met goede banden is dat probleem opgelost. Hoewel de auto op bijvoorbeeld klaverbladen deint tgv. zachte voorvering.
Recentere auto’s staan direct stil als je naar het rempedaal wijst. Bij deze Polo moet je flink trappen, hoewel het daardoor wel beter doseerbaar is. ABS zit er niet op, en het laatste wat je wilt is veel te vroeg blokkerende voorwielen.
Brandstofverbruik is ca. 1:14 - 1:15 met meer dan de helft snelwegkilometers. Dat is niet echt zuinig te noemen, en rijstijl lijkt er weinig invloed op te hebben. Je kunt ongeveer 550 km op een tank rijden, en door eens een tank ’truttig’ te rijden kom je nog geen 75 km verder. Het gas er maar weer op dus.
PROBLEMEN
2000-2002:
De remschijven waren van slechte kwaliteit, waardoor het stuur trilde en de auto scheeftrok bij het remmen. Soms blokkeerde het rechtervoorwiel als het wegdek nat was. Daarom heb ik ze vroegtijdig laten vervangen. Er bleek een hard stuk in een schijf te zitten, waardoor ongelijkmatige slijtage optrad.
Verder het verhaal met de banden.
Normaal onderhoud: distributieriem + spanrol, V-snaar, remblokken (gelijk met schijven).
Update 2003: thermostaat koelsysteem vervangen.
Motorblok tikt rond 2.000 tpm.
Update 2005:
- Het getik bij de motor werd steeds erger, en leidde tot vermogensverlies. De motor klonk als een luidruchtige diesel... Het bleek aan een loszittende klep in het inlaatspruitstuk te liggen (bijzonder geval) die het ’inademen’ van lucht hinderde bij een bepaald toerengebied. Het motorblok zelf was nog in perfecte staat (190000 km)
- Inmiddels is ook de versnellingsbak gereviseerd bij km-stand 185000
- Koppelingsplaten vervangen (gelijktijdig), waren overigens nog niet helemaal op
- Roest! Bij de achterschermen.
- Gat in bekleding ’wang’ bestuurdersstoel.
Hij rijdt weer als nieuw, maar het heeft wel een hoop geld gekost. Ik hoop dat ie het nog een tonnetje uithoudt.
Update 2006:
Geen problemen 190000 >> 205000. Saaie auto eigenlijk. Ik rijd er ook al zo’n 125000 km mee...
Als ik iets moet noemen, dan is het het licht schurende geluid bij bochten naar links.
Ingeruild
- 216.000 km
15 januari 2009
Beetje late update, maar in januari 2007 heb ik de auto ingeruild. Zes en een half jaar is lang zat, niet?
Hij rijdt ook nu nog rond, volgens de site van de rdw. Ben benieuwd of ie de 3 ton nog eens haalt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.