Volkswagen Polo 1.4 TSI GTI (2012)

autoreview

Volkswagen Polo 1.4 TSI GTI (2012)

Signalement

UitvoeringPolo 1.4 TSI GTI
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bestaat Duitse degelijkheid nog?!?!

Introductie:
Na 7 maanden in een Fiat 500 te hebben gereden (erfenis van mijn voorganger op kantoor), was het op 22 juni 2012 zover: Mijn Volkswagen Polo GTI werd afgeleverd. Ik dacht van Italiaans design naar Duitse degelijkheid te gaan, maar dit bleek achteraf ijdele hoop......

Inrijden + olie bijvullen:
Zoals een trotse autobezitter betaamt heb ik de auto keurig netjes ingereden. De eerste 1000 kilometer ben ik niet boven de 2500 toeren gekomen. Na de inrijperiode was ik toch wel erg benieuwd naar de prestaties van de auto. Ik kan niet anders zeggen dat: Wat een power en wat een lekkere rijdersauto. Ook de DSG-bak is een mooi stukje techniek met een (bijna) naadloze overbrenging van het vermogen. Na 4000 kilometer probleemloos te hebben gereden ging het 'olielampje' branden. Tijd om de olie bij te vullen (opzich nog geen reden voor paniek, want dit schijnt normaal te zijn). Olie bijgevuld door de dealer en ik kon weer de blits maken met mijn GTI. Wat was ik blij met de auto......

Problemen, problemen en nog eens problemen:
In de maanden die volgde heb ik enkel en alleen problemen gehad met de Polo. Ik moest letterlijk om de 1000 kilometer 1,5 liter longlife (mag ik even lachen) olie laten bijvullen door de dealer.

Bij 14.000 kilometer en vele garagebezoeken verder bleek uit de olieweging dat mijn auto 1.2 liter per 1000 kilometer verbruikte. Na overleg met PON besloten het complete motorblok te vervangen. Vervolgens de auto weer netjes 1000 kilometer als 'nieuw' ingereden.

14.000 km - 28.000 kilometer.
Het olieverbruik bleef abnormaal hoog. Ik stond om de 1500 kilometer bij de dealer voor 1,5 liter longlife olie. Vervolgens bij 30.000 kilometer weer een nieuw motorblok gekregen.

30.000 - 40.000 kilometer
Olieverbruik nog steeds veel te hoog. Na veel googlen heb ik geeist dat de zuigveren en carterslang vervangen zouden worden (aangezien veel mensen op internet dit als oplossing aandragen). Dit kon echter volgens PON de oplossing niet zijn. Wel dus.... sinds deze onderdelen op inmiddels mijn 2de motorblok zijn vervangen rijd ik al 10.000 kilometer rond zonder 1 druppel olie te hebben verbruikt. Eind goed al goed, denk je dan....

50.000 kilometer:
Ik had opeens tijdens de vakantie in Italie een ratelend / nagelend geluid in mijn motorblok. Het leek wel een diesel. Na een spannende terugreis door Zwitserland en de Gotthard tunnel de auto weer naar de garage gereden. De waterpomp bleek stuk te zijn, evenals de nokkenasversteller

Regulier onderhoud:
Buiten alle problemen om is de auto makkelijk door zijn reguliere intervalbeurt(en) gekomen. Bij 37.000 kilometer zijn mijn voorbanden vervangen en in de loop der tijd zijn de standaard filters, zoals oliefilters, etc. vervangen.

De voordelen van de auto:
Als de Polo rijdt is het een geweldige auto. De auto is lekker stevig geveerd, maar nog steeds zeer comfortabel. De ergonomie van het dashboard 'klopt als een bus' en de motorprestaties zijn indrukwekkend. De auto is echt een kanon op wielen of je nu een sprint van 50-80 of van 150-180 maakt, hij lijkt altijd power over te hebben.

Auto voor de vakantie:
Ongeveer 4 weken geleden teruggekomen van onze vakantie naar Italië. Ongeveer 1500 km enkele reis. De auto voelde zich meer dan thuis in zijn 'thuisland'. Zelf bij hogere snelheid op de autobahn heb je het gevoel dat je complete beheersing over de auto hebt. De motor heeft bij 200 nog voldoende puf en kan zeker nog wat verder. Bij 210 km/h volgde zelfs nog en kickdown. Aangekomen in Italie bleek het gemiddelde verbruik 7,6 liter per 100 km. Ondanks dat we de auto redelijk hadden volgestopt met bagage. Erg netjes dus.

Brandstofverbruik:
De Polo is een auto meer 2 gezichten. In de stad rijd ik slechts 1/9, terwijl je op de snelweg makkelijk 1/14 haalt. Ik tank overigens altijd EURO98.

Multimedia:
Bij mijn Fiat 500 was ik vaak onverstaanbaar tijdens het bellen via Bluetooth. Dit is bij de Volkswagen wel anders. Hij pakt mijn telefoon bij binnenkomst in de auto goed op en zelf bij 140 km/h per uur ben ik voor de ontvanger goed verstaanbaar. Wel merk ik dat zelf de mensen buiten op straat mijn telefoongesprekken letterlijk kunnen volgen, dat is dan weer minder. Ook de navigatie en de SD-card werkt naar behoren. Ik heb nooit last van vastlopers. Wel vind ik de geluidskwaliteit van de boxen matig. Zodra ik een mp3 luister boven volume 17, wordt het geluid schel.

Stoelen + (bagage)ruimte:
Persoonlijk vind ik de GTI sportstoelen te zacht en slecht in te stellen naar je persoonlijke wensen. Ik ben zelf 1.92 meter en kan nooit echt een lekkere zitpositie vinden. Hierdoor merk je vooral op lange afstanden dat je last krijgt van je rug. Wel heb ik ruim voldoende hoofd en beenruimte en mensen kunnen redelijk goed achter mijn stoel zitten.

De bagageruimte en ruimte achterin valt zeker niet tegen.Ook heb ik tijdens de vakantie en bij het ophalen van bouwmaterialen en kastjes gemerkt, dat als de achterbanken plat gaan, je behoorlijk veel mee kan nemen.

Conclusie: Mijn advies is in ieder geval om een Polo GTI niet privé te rijden wat betreft betrouwbaarheid en onverwachte onderhoudskosten. Ik heb ook vaak op de auto staan vloeken en de onrust / onzekerheid die de auto heeft veroorzaakt de afgelopen periode zorgen ervoor dat ik blij ben als ik eind mei 2015 mijn nieuwe Zweedse lease-auto geleverd krijg.

Maar voor nu hoop ik nog 7 maanden te kunnen genieten van mijn GTI, want als de auto rijdt is het echt een geweldige rijdersauto die veel grotere merken qua beleving ver achter zich laat.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.