Volkswagen Polo 1.4 TSI GTI (2011)

autoreview

Volkswagen Polo 1.4 TSI GTI (2011)

Signalement

UitvoeringPolo 1.4 TSI GTI
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst142.320 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Polo GTI ter vervanging van een Mini?

  • 8.900 km

Eind vorig jaar begon het allemaal. Mijn vorige lease auto begon aan de kilometers te raken en het werd tijd om iets nieuws uit te gaan zoeken.

Mijn vorige auto had een catalogus waarde van 33.000 en viel in de 25% bijtelling. Een combinatie die elke maand een aardige bedrag kost. Doel was om lekker te kunnen blijven rijden, iets meer ruimte te hebben, minder per maand kwijt te zijn en ook lekker vlot blijven.

Om een eerste selectie in het aanbod te maken, eerst maar is een lijstje gemaakt met auto's in de 20% categorie in het B of C segment. Deze auto's vervolgens op motor vermogen gesorteerd.

Bovenaan stond de Polo GTI.

Een Polo? Ik? Ik heb Polo's nooit leuke/mooie auto's gevonden.

Al met al rond wezen kijken, proefritten gemaakt in een BMW 116, Mini Cooper, Mini Cooper S, Punto, Citroens C4 en een Megane Coupe.

Uiteindelijk ging het tussen de Megane Coupe en de Polo GTI. Hele mooie auto die Megane. Maar in de uitvoering en motorisering die ik dan echt zou willen hebben werd het gewoon te duur. Zeker vergeleken met de Polo.

Op dat moment ben ik, als laatste, de proefrit gaan maken met de Polo GTI. Anderhalf uur proefrit verder, was het wel duidelijk.

De Polo GTI bleek lekker snel, verraderlijk snel zelfs. Was lekker stevig geveerd, maar nog steeds zeer comfortabel. Stil. En ook niet onbelangrijk, het viel me ontzettend op hoe goed alle bedieningsorganen op de juiste plek en afstand zaten.

Tot zover het verhaal vooraf.

10 juni mocht ik de auto in ontvangst nemen in Hengelo bij de dealer. Netjes geholpen, uitleg gehad in mijn auto in de showroom, vervolgens na de nodige plichtplegingen de sleutels in ontvangst genomen en begonnen met het inrijden van de auto.

Nu is het precies 8 weken later en staat er al 8900 kilometer op de teller. Meer dan 1100 per week dus.

Gemiddeld verbruik tot nu toe is 7.8 liter per 100km. 't Is niet echt een zuinige auto dus, die uitstoot waar de 20% op gebaseerd is slaat helemaal nergens op. Ik denk wel meer dan 80% van mijn kilometers op de snelweg te zitten. Op de cruise met 130 echte (gps) kilometers komt de actuele verbruiksindicatie gewoon niet onder de 6.5.

Mijn ervaringen met de auto tot nu toe zijn erg positief. De auto is erg comfortabel te rijden. Voelt daardoor voor mij echt een klasse groter aan. De auto is zelfs zo rustig en stil van binnen dat je een heel stuk snelheids en versnellings beleving niet helemaal meekrijgt. Zelfs als je gevoelsmatig amper gas geeft blijk je vaak al met rasse schreden op snelheidslimieten af te stormen. Naar mijn idee komt dit vooral door de combinatie van de compressor en DSG bak. Laag in de toeren heb je al meer dan voldoende koppel om lekker weg te komen en de DSG schakelt vlekkeloos door de verzetten heen waardoor de acceleratie als een vloeiende handeling aanvoelt.

Op de Duitse autobahn de auto ook een poging gedaan tot de top snelheid te komen en zelfs met 200 op de teller voelt de auto rustig en beheerst aan. Let wel op, dit is geen snelheid waarop ik naar Italië zou cruisen ofzo. De top die ik volgens de GPS heb gehaald waren 218 echte kilometers. De auto had nog wel meer, maar de weg was niet meer dusdanig vrij dat ik ongegeneerd door wou/kon trappen. Kortom, ding kan hard zat. Zeker voor alle wegen anders dan de Duitse autobahn.

Als ik een nadeel zou moeten noemen aan de auto, dan weet ik er op dit moment twee:
-Het een Volkswagen is. Ik ben persoonlijk nooit echt een fan geweest van het merk en haar styling van auto's.
-De auto is veel sneller dan dat hij aanvoelt.

Kort samengevat is mijn conclusie op dit moment van de auto:
De auto ligt goed op de weg, heeft meer grip dan dat ik tot nu toe nodig heb gehad en is heerlijk comfortabel. Dat terwijl de auto zeer snel is, een stuk ruimer is dan een Mini en, ik durf het bijna niet te zeggen, er best mooi uitziet. Brandstof verbruik valt me wel erg tegen, daarom heb ik de gebruikskosten lager ingesteld.

Kort, maar krachtig, gestolen

  • 12.500 km

Vanmorgen was ik van plan lekker bijtijds te beginnen op mijn werk.

Helaas, de auto bleek gestolen. De hele dag nu bezig met instanties om alles rompslomp te regelen.

Auto beviel ontzettend goed. Vermoeden op dit moment is "Die zien we nooit meer terug". Heb de sleutels nog, geen braakschade, geen slijpsel, helemaal niks. Auto is gewoon weg.

Nu maar is rustig nadenken wat mijn volgende lease auto wordt.

Auto terug en toch nog mee op vakantie

  • 15.000 km

Apart verhaal... Maar de auto is dus een dag later terug gevonden zonder schade of enig ander mankement. Bizar gewoon. Hoop niet dat ie weer gejat gaat worden, maar ja.

Hoe dan ook, de auto had ik op tijd terug om er toch nog mee op vakantie te gaan. Is me ontzettend goed bevallen. De auto doet wat je vraagt en hij is echt lekker vlot.

Opvallend was de DSG bak. Als je daalt, dan wil je vaak op een lagere versnelling op de moter remmend rijden. Wanneer je dat wil is het gewoon een kwestie van je gas niet aanraken en 1 of 2 keer remmen als je merkt dat je te hard gaat. Op dat moment schakeld de DSG bak terug om meer weerstand uit de moter en transmissie te halen. Niets manueel flipperen, gewoon in de D en laten rollen. Je hobbeld zo 15% naar beneden in de 4de en soms 3de versnelling. Heel erg netjes.

Hetzelfde doet de bak tegen de bult op. Gewoon lekker de bult op rijden, hij schakeld automatisch terug indien nodig. Haarspelden zijn ook perfect te rijden, mits je ze doet zoals het hoort. Remmen voor de bocht en met een constante snelheid (dus licht gas gevend) door de bocht. Ik merkte dat je dan na de bocht direct goed zat om lekker weg te trekken. Alles voelt dan goed en beheerst aan.

Opvallend blijft het olieverbruik, op 5600 ging er een liter in. Op 15000 echter weer. Het lijkt echter nu erop dat de olie interval langer wordt, dus wie weet haal ik nu wel de 30000 op een olie vulling.

Weer een flesje olie

  • 22.000 km

Op 22.200 weer een fles olie moeten bijvullen. Ging een hele liter in. Had notabene een geel olie lampje. Nog even 3 km mee gereden naar de garage om een flesje te halen. Hij was nog niet rood. ;)

Ben benieuwd of ik nu de 30k ga halen zonder nog eens olie bij te hoeven vullen. Geen probleem verder, maar het is anders dan ik tot nu toe gewend was met andere auto's.

Verder bevalt de auto nog uitstekend. Even een raar momentje gehad met de DSG bak. Als je aan die pook zit terwijl je nog net niet stilstaat, dan moet je niet raar opkijken als op een gegeven moment je auto denkt: Bekijk het, gaat u eerst maar even op de rem drukken voordat ik de 1ste weer voor je inleg. Een weetje om te onthouden. Friemel alleen aan de DSG pook als je helemaal stil staat of als je nog een beetje gang erin hebt. Anders wil je heel af en toe wegrijden en merk je vervolgens, omdat je niet van de plaats gaat, dat het gele rempedaaltje in je kilometerteller brandt.

Eerste beurt zonder problemen bereikt

  • 32.104 km

Inmiddels heeft de auto zijn eerste beurt gehad. Vandaag moest ik even langs de garage daarvoor.

Enige wat ze gedaan hebben is een check, de xenon lichten iets bijstellen en de olie verversen. Alle andere punten op de controle lijst waren prima.

Moet wel zeggen dat de auto iets lekkerder oppakt sinds de beurt, maar dat zal wel iets met een boordcomputer te maken hebben die een of andere reset gehad heeft.

Nu weer vrolijk naar de volgende beurt. Ik verwacht dat ik de 60k ergens voor of in de zomer ga bereiken.

De auto is goed koersvast met flinke zijwind

  • 33.120 km

Wou ik toch even kwijt.

Gister iets na de middag een snelweg ritje moeten maken in het stormachtige weer. Het KNMI had een weer waarschuwing uitstaan voor rukwinden van 100km/u.

De wind was erg goed te merken op de snelweg, maar ondanks dat moet ik zeggen dat de auto zich prima gedroeg. Ook als je achter een vrachtwagen wegkomt en ineens de volle lading krijgt op de zijkant van de auto.

Gezien het formaat van de auto en mijn eerdere ervaringen met andere auto's had ik niet verwacht dat de auto met zo weinig zijdelingse beweging zou reageren op straffe zijwinden. Ik ben ook erg benieuwd of de ophanging hier een grote rol in kan spelen. Geen idee namelijk. Iemand met een niet Polo zonder sport ophanging toevallig ook gister op de snelweg gezeten?

Olie verbruik: Goed nieuws!

  • 75.000 km

Nou inmiddels alweer dik op weg naar de derde grote beurt van de auto. Bij 60.000 waren er geen grote zaken aan de hand. Het gebruikelijke langslopen, wat bijstellen en dat was het wel.

Inmiddels ben ik gewisseld naar steevast euro 98 tanken. Het gekke is, de auto is dusdanig zuiniger op euro 98, dat ik goedkoper af ben dan wanneer ik euro 95 tank. Daarbij, sinds ik euro 98 tank is het olie verbruik ook drastisch afgenomen. Ik moet eigenlijk is peilen dit weekend. Maar ik rij nu nog steeds op de olie die er bij 60.000 kilometer erin gegooid heb. Da's toch nu al drie liter olie die ik er niet in heb hoeven gooien (1 liter per 5000).

De auto bevalt nog steeds erg goed. De S stand van de DSG gebruik ik heel af en toe bij een stoplicht. Maar in geen enkele stand schakelt de auto zo snel als in de S stand. Manueel of D is echt een stuk rustiger dan wat de auto in S stand doet met schakelen.

Verder heb ik wat geprobeerd. De voorbanden waren aan vervanging toe. Een uitgelezen kans om een paar keer ongegeneerd een sprintje te trekken (0-100, buiten bebouwde kom, autoweg). De auto is in een rechte lijn serieus veel sneller dan de fabrieksopgave, ALS je de tractie controle uitzet op droog asfalt. Ik had een geleende G meter op het dashboard. Zonder tractie controle: 6.2 tot 100. Met tractie controle aan 6.7 tot 100. Sowieso bijzonder dat de auto beter dan fabrieksopgaaf presteert.

Zelf flipperen op een bochtige weg is erg prettig, dan hou je auto toch net wat beter in een lekker toeren gebied. Moet wel zeggen dat de DSG bak een soort van favoriete toeren gebieden heeft voor overschakelen. Op 4000 schakelen of boven de 6000 vind ie erg prettig, op andere momenten schakelt ie vaak langzaam of een beetje nukkig. Schijnt een software dingetje te zijn.

Verder wordt de auto rustig gereden hoor! :) Geen kraakjes, geen rammeltjes, geen gedoe. En ja, de DSG bak rammelt nogal, maar dat is volkomen normaal.

Derde beurt en de DSG koppeling

  • 101.560 km

Op 29 maart had de auto 97741km er op en was het alweer tijd voor de derde beurt. Alles was in orde, ik had wat tijd over en wou de auto op tijd ophalen.

Bij het inleveren van de auto had ik wat vage klachten opgegeven wanneer de auto moet "oppakken" met lage toeren in de 2de versnelling. Ze konden niets vinden, maar omdat ik op tijd was en de monteur beschikbaar was, samen even een proefrit gemaakt.

Gelukkig de klacht kunnen reproduceren. De monteur is vervolgens met een enorme laptop als passagier nog een rit gaan maken en heeft een heel test programma gedaan. Conclusie: De koppeling van de DSG-7 heeft problemen en dient z.s.m. vervangen te worden.

Ik vroeg me gelijk af of dit gerelateerd kan zijn aan rijstijl en dergelijke? Iets waar ik zelf redelijk zorgvuldig mee ben, de auto netjes warm rijden, niet met koude motor de invoeg strook afjakkeren, etc. Antwoord van de monteur was van niet, dit is puur een exemplarisch probleem en zou naar alle waarschijnlijkheid onder garantie opgelost worden.

Kortom, goede service, er is goed naar mij geluisterd en ik ben benieuwd wat ze aankomende woensdag gaan doen. Ik zal ook nog even hoe het garantie verhaal zit. Ookal blijft het een lease-auto, ik wil er toch een het fijne van weten.

Na 100.000 kilometer houdt de auto zich uitstekend, geen gekke dingen, geen kraakjes, etc...

De bandenboer had wel even een fout gemaakt. Zomers rij ik 215/40/R17 en in winter 215/45/R17. Hadden ze mijn zomer banden er weer onder gezet, twee nieuwe met de maat 215/45/R17. Best apart een auto met twee maten banden eronder.

Nieuwe koppeling

  • 102.800 km

Inmiddels zit de nieuwe koppeling er in. En daar inmiddels alweer enkele honderden kilometers mee gereden.

De auto is weer helemaal perfect. Ik moet zeggen dat hij zelfs beter schakelt dan dat ik me vanaf het begin herinner. Dus blijkbaar was de koppeling altijd al een beetje twijfelachtig. Het saaie effect van een GTI met DSG is echter wel iets versterkt hierdoor. Vlekkeloze versnelling zonder enige sensatie van het feit dat je bijzonder rap bent. Enkel in de spiegel zie je dat flink versnelt.

Aangaande de reactie op de betrouwbaarheid, goed punt. Het de score op betrouwbaarheid aangepast. Ondanks dat de auto me nog niet in de steek heeft gelaten (heb veel ergere auto's gehad) hoort een koppeling niet zo snel kapot te gaan.

Overigens is de hele koppeling onder fabrieksgarantie vervangen. Zonder enige kosten dus. Erg netjes gedaan dus door de VW dealer in Deventer.

Wat betreft het olie verbruik, ik heb geen idee. Nooit eerder heb ik een auto gehad die zo flink olie verbruikte. Ik heb de auto ingereden zoals al mijn andere auto's. De GTI is de vierde auto die ik vanaf nieuw rij. En die andere auto's hebben in geen enkele vorm een dergelijk olie verbruik gehad.

Ik kan me voorstellen dat het olie verbruik deels te verklaren is door de naar verhouding hoge compressie die het blok in mijn huidige auto te verduren krijgt. Daarbij, als je de auto een beetje de sporen geeft dan gaat toerenteller door tot iets meer dan 7000 toeren, net onder de begrenzer dus. Kan nooit bevorderlijk zijn voor het olie verbruik. Eigenlijk zou ik eens moeten proberen wat de auto doet met de olie als ik hem volledig rustig rij en niet over de 4500 toeren ga. Maar ja, probeer dat maar is een maand vol te houden.

In de garage en van mijn omgeving hoor ik sowieso dat een GTI wat meer "mag" verbruiken. Maar ja... Het blijft gewoon niet prettig om zo vaak even de klep te moeten openen om olie bij te vullen na elke 7500 a 10.000 km.

Moterblok vervangen

  • 110.258 km

Onderweg naar mijn werk 's ochtends lekker op de A1 onderweg. Een vrachtwagen haalt in, nadat deze weer naar rechts ging gas gegeven en rond de 140 begon de hele kerstboom licht op in mijn dashboard en noodloop. Wat een feest!

Vervolgens de eerste de beste P opgereden. Alle lampen waren geel en Pon Dealer Barneveld was nabij. Dus rochelend doorgereden naar de dealer.

Onderzoek met een endoscoop en mijn geregistreerde olie verbruik: Het hele blok moest vervangen worden. Onder fabrieksgarantie notabene. Er werd in 1 cilinder overmatige olie resten aangetroffen en de compressie was in de betreffende cilinder ook ver te zoeken.

Alles is zonder morren opgelost onder garantie. Maar een blok opblazen met slechts 110.000 op de teller?

Ik heb gevraagd of dit aan mij als bestuurder kon liggen. Het antwoord was van niet, die auto is gebouwd op de gespecificeerde vermogens en dit euvel zat er al vanaf het begin in. Ondanks dat mijn olieschrapers vroegtijdig waren vervangen (een bekend euvel bij GTI's van midden 2011) was er toch iets heel erg mis gegaan met mijn Polo.

Voor diegenen met een GTI, en hoog olie verbruik. Ik hoop dat jullie dit bespaard blijft of dat het net zo netjes wordt opgelost onder fabrieksgarantie. Bah!

Nieuwe blok ingereden, DSG vreemd ingeleerd??

  • 124.300 km

Inmiddels alweer de nodige kilometers gemaakt met mijn nieuwe moterblok. Op de een of andere manier vind ik de DSG niet meer lekker vloeiend bij lage snelheid bij terugschakelen. De auto duikt als het ware iets teveel over zijn neus bij terugschakelen. Ook het opschakelen gaat niet helemaal lekker meer als ik niet een beetje gas geef.

Hoogst irritant is dat het raam aan de bestuurderszijde voor regelmatig bij het sluiten in de klem beveiliging schiet. Draai je de snelweg op, even je raam dicht klikken... Nou niet dus, zit je op de snelweg met 120 en je raam wagenwijd open. Soms drie keer proberen om hem weer dicht te krijgen. Binnenkort maar is weer een keer extra naar de garage. Ik blijf bezig zo.

Verder een prima auto, maar toch is de charme door de problemen een beetje verminderd.

Tja, wat zal ik zeggen...

  • 142.320 km

Olie verbruik blijft hoog, maar acceptabel. 12.000 per liter olie ongeveer. De DSG bak blijft lekker rijden, maar blijft nukkig bij tempo wisselingen tussen de 20 en de 50. Vooral als er terug geschakeld moet worden.

Mijn advies is in ieder geval om een Polo GTI niet privé te rijden. Het voelt allemaal net een beetje te spannend aan wat betreft betrouwbaarheid. Ik heb geen grote problemen gehad sinds de vorige review. Enkel wat vreemde slijtage op mijn achterwielen waardoor ik het idee kreeg dat er een lager stuk aan het gaan was. Maar het bleek te liggen aan redelijk versleten banden op de achterste wielen. (Nog prima profiel, maar waarschijnlijk komen ze er bij de zomer wissel niet weer terug op.)

Af en toe spreek ik een mede Polo GTI rijder. En steevast is hethetzelfde. Zo rond de 100.000 lijkt het blok er dus gegarandeerd aan te gaan. Bizar...

Als je voor dit model Polo GTI in de markt bent, ik zou enkel gaan voor een met een vervangen blok. Hij lust alleen, net als alle kleine turbo blokken tegenwoordig, buitenproportioneel meer brandstof dan de fabrieksopgave.

Op dit moment is deze auto nog steeds zeer de moeite van het rijden waard. Ik heb verder nu wel last van een vervelend rammeltje ergens bij de rechter portier. Ik vermoed vanwege het vervangen van het blok.

2,0
  • Betrouwbaarheid
    1
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    2
  • Kosten
    1
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Arval
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Life (5D/5H)
€ 389
 
DirectLease
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Life (5D/5H)
€ 399
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens