Volkswagen Polo 1.4 TSI BlueGT (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Polo 1.4 TSI BlueGT |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 4.500 km |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Een fijne auto
- 35.000 km
Sinds maart 2015 ben ik in het bezit van deze Polo GT uit 2013. Bij aanschaf stond er 4500 km op de teller, nu staat er inmiddels 35000 km op de teller. Mijn vorige auto was een suzuki Swift en ik was toe aan wat anders. Ik wilde een keuze maken tussen een Suzuki Kizashi of een VW Polo GT. De Kizashi is een aparte auto maar op het gebied van rijden is de Polo toch echt veel beter. Deze uitvoering heeft een handbak met 6 verzetten die zich goed laten inleggen.
Het interieur van de Polo ziet er goed uit, het is logisch ingedeeld en de gebruikte materialen zijn mooi. Het met leer overtrokken stuurwiel pakt lekker beet en is goed verstelbaar. De stoelen zitten erg prettig en ik kan met mijn 1.77 meter een fijne stuurpositie vinden. Op lange ritten naar Duitsland stap ik fris uit en dat is bij sommige automerken wel eens anders. Voor mij is het comfort dus prima in orde!
Het is een Polo maar deze uitvoering ziet er "dik"uit, zeker met deze velgen. De foto bij deze review is mijn Polo, genomen op de Afsluitdijk.
De 1.4 motor die erin ligt heeft een pittig karakter en nodigt uit tot lekker doorrijden. Maar rustig rijden middels bijv. de cruise control is ook zeer goed te doen. Je kunt de GT schakellui rijden, hij pakt bij lage toerentallen zeer goed op.
De cilinderuitschakeling is een leuke gimmick en je merkt het maar een beetje als de twee cilinders zijn uitgeschakeld, hinderlijk is het echter niet. Bij gas geven springen de uitgeschakelde cilinders razend snel bij en je sprint vooruit.
Het verbruik valt mij niet tegen maar de fabrieksopgave ga je nooit halen natuurlijk. Ik heb een pittige rijstijl en ik kom op een gemiddelde uit van 1 op 13,5 km. Dit is een combinatie van stads en snelweg ritten. Ik heb ook eens 1 op 16 km gehaald maar dan met een zeer beheerste rechtervoet. Verder is de auto lekker rap en blijft het relatief stil binnen.
Het sturen zelf doet deze Polo prima. Hij laat zich goed de bocht insturen en je kunt aardig hard de bocht door. Door het verlaagde onderstel helt de koets amper over wat de stabiliteit ten goede komt. Het gevoel in het stuur is voor mij helemaal prima, ik voel wat er onder de auto gebeurt. Ondanks dat hij een wat straffer onderstel heeft rijdt hij toch comfortabel, hij is zeker niet te hard geveerd.
Tot slot nog het onderhoud :
Tot nu toe geen problemen. Hij krijgt zijn gewone onderhoudsbeurten en het olieverbruik is nihil, ik heb nog nooit hoeven bij te vullen. Tevens heb ik bij de dealer laten uitzoeken of hij die discutabele riem/ketting had en dat was niet het geval.
Is er dan helemaal niks te zeuren over dit VAG-product? Ja, toch wel :
- Na een betaalde update van het navigatiesysteem zijn de kaarten vaak toch nog wat verouderd. Situaties die al 3 jaar geleden zijn veranderd zijn vaak nog niet meegenomen.
Jammer want een update is niet goedkoop. Dat mag anders vind ik.
- Muziek via Bluetooth van je telefoon naar het systeem afspelen is lastig en tijdens het rijden niet te doen. Je zal dan je telefoon moeten pakken en dat is echt irritant. Als het eenmaal speelt dan is het geluid prima. Als iemand tips heeft hoe dit makkelijker kan dan hoor ik dat graag!
- Voor dat geld had er best een lampje in het dashboardkastje mogen zitten, beetje jammer dit.
Conclusie : Ben zeer tevreden met mijn Polo en hoop er nog lang plezier van te hebben!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.