Volkswagen Polo 1.4 TDI Sportline (2003)

autoreview

Volkswagen Polo
Volkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen Polo - interieur

Signalement

UitvoeringPolo 1.4 TDI Sportline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De 3 cilinder TDI motor is erg rap en komt goed van zijn plaats. De Turbo komt pas bij de 2000 toeren op gang, dus met schakelen dien je hier wel rekening mee te houden, anders komt de auto niet weg. Ook in de vijfde versnelling is de auto rap. Nadeel van het koppel is dat bij het optrekken de wielen gemakkelijk doorspinnen, wat zelfs in de tweede versnelling nog gebeurd.

De Sportsline heeft een sportonderstel wat zeker in het begin erg stug is. Desondanks heeft de auto vanaf de eerste dag problemen met de wegligging in de regen. Aquaplanning is de auto niet vreemd, wat iets is waar je nadrukkelijk rekening mee moet houden. Ook na controle van de uitlijning en nieuwe banden, is de wegligging nog steeds niet zoals het naar mijn idee behoort te zijn.

Van binnen is het, zeker met de extra opties, een en al luxe. De sportstoelen zijn perfect, ook op de lange ritten. Het stuur is zowel in de diepte als in de hoogte verstelbaar, waardoor iedereen een goede zitpositie kan vinden. Ook met 4 volwassenen is het goed te doen in de auto. De bagageruimte volstaat, maar met 4 personen op vakantie is wat krap.

De veiligheid is goed geregeld. Standaard uiteraard de airbags in het stuur en voor de passagier en daarnaast nog airbags in de zijkanten van de voorstoelen. ABS is aanwezig en ESP is als optie leverbaar.

Typisch Volkswagen is de standaard wat kale uitrusting. Maar met opties als electrische ramen, centrale vergrendeling met afstandsbediening (alleen mogelijk met inbouw van een alarm), climatronic, cruise control en boardcomputer is het goed toeven in de auto.

Volkswagen hanteert voor het onderhoud het Long Life systeem. De auto geeft zelf aan wanneer deze een servicebeurt nodig heeft. In de praktijk betekent dit om de 50.000 kilometer. Leuk een aardig, maar de banden, olie, ruitenwisserbladen en de koelvloeistof vragen toch echt eerder om aandacht, wil het tenminste veilig blijven. Naar mijn mening werkt het long life systeem dan ook niet. De koplampen gaan nog wel eens kapot en zelf kun je daar niet meer bij, waardoor je net iets te regelmatig naar de altijd drukke Volkswagendealer moet. Vlak na de eerste, gaat meestal ook de tweede koplamp kapot. Ook de Long Life olie is alleen bij de dealer te verkrijgen. Uiteraard slim van VW, maar in de dagelijkse praktijk toch ook wel vervelend.


UPDATE 17/12/2005 Kilometerstand 113.500

Inmiddels heb ik aardig wat kilometers met mijn Polo gemaakt en het afscheid is nabij. De auto houdt zich perfect en blijft erg rap. In Duitsland heb ik 190 kilometer per uur op de teller gehad. Problemen heb ik niet of nauwelijks gehad met de auto. Alleen de standaard continental banden was een grote ellende, snel versleten en zeker bij nat weer totaal geen grip. Deze zijn een tijd geleden vervangen door perfecte michelins waarmee het gripprobleem ook gelijk opgelost is.

Afgelopen week heeft de auto voor het eerst echt groot onderhoud gehad. De distributieriem is vervangen en zo nog van alles wat duidelijk merkbaar is aan het weer perfect rijden van de auto. Zo kan ik nog mooi de laatste maanden rijden. Wat het hierna wordt, weet ik nog niet, maar de Fiat Grande Punto Sport (130pk JTD) en de Seat Leon maken de grootste kans.

Update 28 maart 2006:
Eind deze week gaat de Polo weg, de kilometerstand is inmiddels net geen 130.000 en omdat ik van baan wissel, lever ik de auto in. Problemen zijn er niet meer geweest. Wel heb ik een tijd de nieuwe zogenaamde snellere dieselproducten van de diverse maatschappijen getankt en sindsdien floot de Turbo nogal. Nu heb ik weer een maand gewone diesel getankt en fluit de Turbo ook niet meer. Heel raar, maar toch echt waar.

De Polo was voor mij een fijne snelle auto die relatief weinig problemen heeft gekend. Jammer dat die weg gaat.

PROBLEMEN

De wegligging is vanaf het begin af aan in de regen verre van optimaal. (is nu opgelost door andere banden te monteren).

De climatronic stinkt regelmatig. (nauwelijks last meer van sinds het systeem vervangen is omdat het alleen nog maar 30 graden warmte kon afgeven).

Ongelijkmatige bandenslijtage. (opgelost zie bovenstaand)

Vreemde trillingen in het stuur. (een keer balanceren en uitlijnen doet wonderen)

Motormanagementlampje brandde een aantal keer. Bleek een storing in de remlichtschakelaar te zijn.

Zijruit vervangen met dank een de junk die hiervoor verantwoordelijk is. Was toch weer 70,- euro eigen risico en 2 avonden papierwerk.

5 januari 2006 Update:

Pomp van de ruitenvloeistof was kapot waardoor de tank leeg liep. Netjes verholpen bij Van Beynum in Woerden (zie dealerreview).

Turbo gaat steeds harder fluiten, binnenkort wordt dit nagekeken. Vooral op hogere snelheden is dit heel irritant. Hebben meer mensen hier ervaring mee bij VW?

Update 20 januari 2006:

Nu werkt de achterruitsproeier niet meer en wederom kapotte verlichting. Boven de 100.000 kilometer lijkt de betrouwbaarheid ineens ver te zoeken. Wederom naar de garage dus want de Polo heeft door de ver naar achteren geplaatste achterlichten snel last van een smerige achterruit.

Update 25 januari 2006:
Verlichting gemaakt en de achterruitensproeier was een kofferbaksproeier geworden, is weer netjes opgelost door de dealer. Was zelfs binnen een half uur weer op weg.

Wel merk ik dat schakelen steeds zwaarder gaat en de Turbo steeds meer bijgeluiden gaat maken.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.