Volkswagen Polo 1.4 (1997)

autoreview

Volkswagen Polo 1.4 (1997)

Signalement

UitvoeringPolo 1.4
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf123.000 km
KM-stand laatst140.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kat in de zak

  • 123.000 km

Anderhalf jaar terug was ik trotse eigenaar van mijn eerste auto: een VW polo uit 1997, kenteken SH-VG-97. De auto heb ik gekocht bij een ongeregistreerde garage.

Na de auto aangeschaft te hebben voor 1550 euro is die bij een garage langsgegaan voor een zekere check. Hier bleek er van alles mis te zijn. Remschijfen, katalysator, schokdempers, handrem, etc.

Na nogmaals de onderhoudsboekjes nagekeken te hebben viel me op dat er ingeknoeid was. Toevallig was er op google in het cache geheugen een advertentie van de auto terug te vinden van enkele maanden geleden. Zoeken op kenteken heeft zin. Hierin was de kmstand 100,000 km hoger.

Met deze kennis de garage opgebeld om de koop ongedaan te maken. De garage gaf geen gehoor. Na veel bellen uiteindelijk het voorstel gekregen dat de garage ervoor zorgde dat hij een apk kreeg (tot jan 12).

Met veel moeite toch maar toegeven. Echter bij het ophalen van de auto werd mijn vrienin toch gedwongen wel 75 euro te betalen voor de APK.

Daar de auto 100,000 km meer had gereden toch maar de distributieriem laten vervangen en waterpomp. Kosten 315 euro. Omdat de auto goed reed wilde ik snel dit verhaal vergeten.

Lekke band

  • 133.000 km

Na een paar duizend km was op een ochtend een voorband lek is. Omdat de band bijna versleten is heb ik ervoor gekozen twee nieuwe voorbanden eronder te laten zetten. Kosten 100 euro. Valt mee en zijn nog iets groter ook.

Daarnaast draaide de raamslinger door bij het rechtervoorraam. Hiervoor een nieuwe slinger gekocht en erop gezet. Kosten 12 euro. De achterklep wilde op een dag ook niet meer open. Hier was het slot stuk. Bij het loshalen van het slot viel er een stukje metaal uit. Daarna werkte het slot weer alleen had ik een plugje nodig om deze weer te bevestigen. Gelukkig was dit onderdeeltje op voorraad bij de VW dealer.

Tijdens het rijden viel de motor vaak uit. Dit kwam doordat als het gas losgelaten werd het toerental daalde onder de 800 toeren. Na wat research op internet op een dag in de zomer de gasklep losgehaald en schoongemaakt. Dit heeft veel geholpen want de motor draaide weer tussen de 800 en 1000 toeren als je het gas loslaat.

Hopen dat we zo wat kunnen doorrijden.

APK kan weer

  • 135.000 km

Het is weer APK tijd. Van te voren besloten dat we voor 600 euro nog wel een jaar willen rijden indien hier ook een goede beurt van kan worden gegegeven.

Bij de garage aangegeven dat ze eerst bellen wat er aan mankeert. Dit bleek mee te vallen. Handrem moest ontroest worden, nieuwe remschijven voor en de uitlaat gelast. Samen met een grote beurt kwam de prijs op 540 euro.

Met een APK tot januari 2013 kreeg ik samen met mijn vriendin het gevoel dat de auto er weer een jaar tegen kan. Inmiddels na een jaar meer dan 2500 euro uitgegeven, maar dat betrof voorral achterstallig onderhoud. Alleen de schokdempers zijn nog aan vervanging toe.

Ongelukje

  • 136.000 km

Vanochend heeft mijn vriendin een ongelukje gehad. Ze is met het rechter voorwiel door een gat gereden. Resultaat een kappote band (net nieuw) en velg en draagarm. Draagarm was ook net met de APK beurt vervangen.

Gelukkig was het dicht bij de garage. Voor 304 euro was de auto weer gemaakt met een velg van de sloop. Helaas was op eerste kerstdag de band lek wat kwam doordat de velg niet helemaal deukloos was. Met de kerst op het thuisbreng bandje moeten redden maar na de kerst direct een binnenband erin gekregen.

Tijd voor een andere auto

  • 140.000 km

Na nog een paar duizend kilometer begint de auto er niet beter op te rijden. Het is meer een gevoel dan concrete aanwijzingen, maar soms komt er geluid bij de as vandaan, erg wollig in de bochten.

Daarom gekozen voor een nieuwere versie. Bij inruil netjes aangegeven dat de auto waarschijnlijk 100000 km meer heeft gereden. Inmiddels is de nieuwe auto in bezit en voldoet super. Deze staat al weer op interent bij een ongeregistreerde garage zonder NAP :).

Ik hoop dat de toekomstige koper dit leest en ziet dat er flink is geinvesteerd in de auto. Of het een beging zonder einde is dat weet ik niet, maar ik wilde het risico om erachter te komen niet weten.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.