Volkswagen Polo 1.4 (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 290.000 km |
Als mijn favoriete oude paar sneakers
- 60.000 km
Iedereen vraagt de hele tijd wanneer je nu eindelijk eens wat anders gaat dragen.
Kon alleen nooit beslissen voor een leuke opvolger... of beter gezegd overeen stemming krijgen met mijn wederhelft. Dan maar zoals wel meerdere mensen voornemen zei ik dat ik “de auto op zou rijden”. Maar wanneer is een auto op? Verschillende malen gedacht nu moe er echt iets anders komen!
De aankoop:
10 Jaar geleden 4 jaar oud met 60.000km op de teller voor 15.000 of 16.000 gulden. Ik weet het niet meer precies In ieder geval een advertentie van een paar regeltjes uit De Telegraaf. Toen had je nog amper het internet, na een kort test ritje en zonder garantie. Het motief, VW reputatie en mooie kleur.
Wat zit er niet op (en wat velen altijd verbaast):
Stuur bekrachtiging... De vorige eigenaar had daarom extra smalle banden laten monteren.
Elektrische raambediening... Die slingers in de deur bekleding zie je tegenwoordig ook niet vaak meer.
Air-conditioning... Ik hoor bij die figuren die wel het raam open en de ventilator op max heeft in de file op een zomerse dag en dan nog steeds een bezweet hoofd heeft.
Centrale deur vergrendeling, moet altijd maar weer zelf de passagier deuren na afloop op slot zetten.
Veiligheid systemen zoals Airbags en ABS.
Boven verwachting:
Ook al zit er maar 60pk in het Polotje, het hoeft maar 910kg te verplaatsen en dankzij de motor inhoud van 1.4l toch een redelijk soepel te rijden op het koppel. Voor mijn werk heb ik nieuwere VW Polo's gereden van het type 1.9SD en 1.4Tdi maar bij het invoegen op de snelweg ging dat toch wat gemakkelijker met mijn eigen wagen. Heb uiteindelijk toch maar wat bredere banden (175mm ipv 155mm laten monteren omdat ze wel erg gemakkelijk grip verloren bij optrekken en in snel genomen bochten.
Tegenwoordig is een belangrijk aankoop factor het verbruik van de auto. Ik rij veel snelweg voornamelijk waar je 100km/u mag met de nodige files... maar met een beetje anticiperen en je aan de snelheidslimiet houdend rij ik gemiddeld ruim 1 liter op 18, bijgehouden op mijn verbruik van Autoweek. Niet slecht voor zo'n oud auto en denk dat er niet veel benzine modellen zijn heden ten dage die veel beter scoren.
Onderhoud:
Eerste 4 jaar om de 15.000km bij de VW dealer, maar werd het betalen voor elk boutje en moertje op een gegeven moment wel beu, ook was de service niet altijd even goed. Daarna om de 20.000km bij een gewone garage. Olie hoefde tussentijds tot zo'n 200.000km eigenlijk nooit bijgevuld te worden.
Wat is er vervangen:
Behalve normaal onderhoud zoals de accu 2x, diverse uitlaten, etc.
Het verbaasde me dat ik de schijven om de 80.000km moest vervangen.
Koppeling a 500 euro incl. montage bij 240.000km dat was de grootste koste post tot nog toe.
Koel problemen... eerst waterpomp, toen thermostaat maar uiteindelijk bleek het thermostaat huis het probleem te veroorzaken... niet fijn om in de zomer met de verwarming op max te rijden om de motor niet te laten oververhitten.
Contact slot schakelaar in het stuurhuis (wat een klus om die te vervangen).
Rubbers van de voorwielophanging
Gedeeltes van de achterwiel remleiding en handrem kabel
Relais van de benzine pomp.
Rotor en bougie kabels
Wat niet echt aan de verwachting voldeed:
Vanaf het begin begon altijd om de 20.000km de motor de neiging hebben om af te slaan wanneer het gas wordt los gelaten en de koppeling wordt ingetrapt tijdens het de accelereren.
Dit was altijd op te lossen door in het lucht inlaat traject met een engine clean spray te behandelen en een flacon met additieven in de benzine tank.
Onder de 2000 toeren is de auto aangenaam stil maar bij 120km/u is het toch wel een kleine auto waarbij veel wind en motor geluid het interieur binnen drinkt.
De auto is lekker comfortabel geveerd en je kunt lekker onbehouwen drempels nemen. Maar de wegligging is wellicht toch een beetje onder het gemiddelde om sportief mee de bocht door te gaan... wat me bevreemde is dat er een soort omslag punt in de besturing zit waarbij je het stuur goed moet vast houden bij snel genomen bochten om dan als het waren vanzelf in te sturen, het tegenover gestelde van een zelf centrerende besturing.
Dacht alleen dat Italiaanse en Franse auto's van rond die tijd moesten vrezen voor de roest duivel... maar deze Polo kan er ook wat en dat is toch wel jammer van zo'n mooie auto.
Sommige mensen zijn heel erg gesteld op hun viervoeter... maar nooit gedacht dat ik zo gesteld zou raken op deze vierwieler... toch heel wat beleeft op de weg bij nacht en ontij en hoewel niet foutloos blijft hij maar door tokkelen.
Maar vandaag mag het Polotje dan toch eindelijk met pensioen (bij mij dan wel te verstaan). De kogel is door de kerk en een handtekening is gezet onder een aankoop contract. Spoedig mag een Mini Cooper D zijn diensten bewijzen... of dat het weer een innige en lange relatie zal worden... de tijd zal het leren.
Koelvloeistof lekkage
- 285.311 km
Het Polo-tje staat op het punt vervangen te worden. Wellicht om het ongenoegen te tonen heeft het besloten om koelvloeistof te lekken.
Geen nood... bleek te lekken tussen cylinder kop en huis van waar al slangen samen komen en de thermostaat is geplaatst. Dit huis vervangen en het motortje draait weer weer vrolijk rond.
Au Revoir
- 290.000 km
Tja dat was het dan.
De VW Polo 1.4 is ingeruild voor een Mini Cooper D.
Triest om afscheid te nemen... blij voor een waardige opvolger.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren