Volkswagen Polo 1.4 16V FSI Sportline (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.4 16V FSI Sportline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na veel wikken en wegen besloten wij in de zomer van 2003 een nieuw type Polo te kopen. Omdat de keuze tussen een benzine- en dieselversie voor ons niet zo makkelijk te maken was, kozen wij voor (destijds) VW’s nieuwe paradepaardje onder de benzinetypes, de FSI. Meer vermogen, hogere top maar toch een lager verbruik dan een ’normale’ 1.4 benzine motor, althans volgens VW. De standaard-uitrusting van de ’nieuwe’ Polo is redelijk te noemen. Wij kleedden hem verder aan met zaken als alarm, climatronic en 17’ sportvelgen.
Ik moet eerlijk bekennen dat de auto prima rijdt, mede door het verlaagde onderstel; een echte aanrader. In het begin geen kraakjes uit het dashboard te bekennen maar na ruim 35000 km komen ze toch stiekum te voorschijn. Ook de sportstoelen (standaard bij Sportline-uitvoering) zitten prima en zijn goed te verstellen. Minpunten zijn de versnellingsbak, deze heeft nog steeds het VW-probleem in de 2e en 3e versnelling: het kraken en moeizaam laten bewegen van de pook en de trekkracht van de motor; deze jongen moet je echt op toeren houden anders heb je moeite met invoegen op de snelweg. Grootste struikelblok bij deze auto is echt het benzineverbruik. Volgens VW haalt de auto bijna 1 op 17 gemiddeld. Dit is echt een fabeltje! Ik rijdt gemiddeld 1 op 12 en dat met ’het nieuwe rijden’. Heb na veel klagen en het sturen van aangetekende brieven een financiële vergoeding gekregen van de importeur en dealer.
PROBLEMEN
Om te beginnen het gemis van de electrische ramen achter na een foute bestelling door de dealer (later gecompenseerd door de dealer);
Het kraken van de ophanging van de voorwielen (rubbers vervangen onder garantie, bleek een Polo-probleem te zijn); Op dit moment kraakt het weer in het vooronder!
Eén achterdeur bleek niet goed tegen de carosserie te sluiten waardoor het interieur nat werd bij regen of wasbeurt;
Het benzineverbuik wat buitensporig blijkt te zijn (inmiddels ook erkend door dealer en importeur);
De achterramen (ja, handbediend!) blijken vanzelf ietsje open te gaan waardoor het interieur weer nat wordt.
Raamrubbers achter zijn vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.