Volkswagen Polo 1.2 TSI 90pk Highline (2012)

autoreview

Volkswagen Polo 1.2 TSI 90pk Highline (2012)

Signalement

UitvoeringPolo 1.2 TSI 90pk Highline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf44.280 km
KM-stand laatst46.536 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 45.267 km

Hallo allemaal! Alvast bedankt voor het lezen van deze review.

VAG-haters hoeven niet te reageren, want die reacties zal ik nu vast plaatsen: het is een saai, overpriced karretje, karakterloos, Kettingproblemen, VAG-rotzooi, slechte service van PON, ga er spijt van krijgen en ga zo maar door. Toch heb ik hem gekocht en nog geen seconde spijt van gehad en ik zal in deze review toelichten waarom. Ook al heb ik hem nog maar 3 weken en er in die tijd 1000 km mee gereden, ik kan toch al veel nuttige info geven en dat ga ik ook doen.

Waarom aangeschaft?
Ik reed hiervoor in 2 Mitsubishi’s Colt voor de hobby, eentje uit 1988 en eentje uit 1991. Beide waren automaat. Ik heb er 2,5 jaar veel plezier aan gehad en van genoten, maar het verbruik was niet meer te doen, iedere 200 km voor 40 euro erin gooien. Daarbij heb je ook 2x vaste lasten en reed ik met beide auto’s niet veel kilometers omdat ik die dus steeds verspreidde over die 2 auto’s plus de Seat Mii van mijn moeder. Ik had eigenlijk continu irritaties en probleempjes op het laatst met die auto’s, iedere keer ging er wat kapot en je merkt gewoon als je in een nieuwe auto zit dat die een stuk veiliger aanvoelen. Daarbij ben ik veel meer kilometers gaan rijden en wilde ik een zuinigere, luxere, veiligere en handgeschakelde auto.

Door de goede ervaringen met de Seat Mii ging mijn voorkeur gelijk uit naar een Mii of een UP, maar door de BPM-veranderingen kosten die in mijn configuratie 14500 respectievelijk 17000 euro. Dat vind ik iets te veel als je kijkt wat je daar voor auto voor terug krijgt. Het zijn prima dingetjes en voldoen helemaal, maar blijven wel A-segmenters met de onvolkomenheden die daarbij horen en slechts 60 pk driecilinders. Dan maar kijken naar het B-segment en dan jong gebruikt of een karig uitgeruste nieuwe. Mijn voorkeur ging uit naar iets van VW of Seat. Voor mijn werk als chauffeur heb ik namelijk in vrijwel alle auto’s wel gereden en ik vind die auto’s gewoon lekker smoelen, degelijk aanvoelen en prima rijden.

Uiteindelijk bleven er 3 kandidaten over, een rode Seat Ibiza 3 deurs uit 2011 met dsg-bak. Dit was de oudste van het stel met de meeste kilometers (60.000) en dan had ik weer een automaat terwijl ik liever weer wilde schakelen. Daarbij bood die uitvoering niet zo veel leuke speeltjes.

Als tweede een Ibiza 5 deurs uit 2012 (facelift). Deze was precies even duur als de rode uit 2011. Wel handgeschakeld, maar een stuk meer leuk opties. Ik had op deze auto niets aan te merken, maar ik had er niet echt een klik mee. Daarbij had hij geen schuifdak en stoelverwarming, wat ik toch wel bovenaan het wensenlijstje had staan.

Deze eisen heb ik ingevuld op gaspedaal en zo kwam ik op deze Polo uit. Hier had ik direct een klik mee, ging een leuk bedrag af wegens geen inruil en was al helemaal rijklaar gemaakt, dus kon snel geleverd worden. Daarbij hadden we een erg goed gevoel bij de verkopende dealer (Muntstad). Hier was deze auto ook nieuw gekocht (liever gezegd: geleaset) en de eigenaar was bekend plus alle facturen en historie van de auto werd meegeleverd. Het verhaal erbij klopte gewoon.

De auto:
Het is een driedeurs Polo Highline met 1.2 tsi motor in de 90 Pk-variant (niet de BMT) in de kleur Deep Black pareleffect. Hij is van januari 2012 en had iets meer dan 44K gelopen bij aankoop. Deze auto zit bommetje vol opties. Hij is voorzien van:
- Advance Pakket (Adaptief Xenon met bochtverlichting en panoramisch schuif-/kanteldak
- Executive Plus pakket (navigatiesysteem, telefoonvoorbereiding, multifunctioneel lederen stuurwiel, middenarmsteun, alarm en wat klein grut)
- lederpakket (Leder/alcantara sportstoelen met stoelverwarming)
-licht- en zichtpakket (regensensor met automatisch dimmende binnenspiegel en voetruimteverlichting)
- en PDC achter
Daarbij is het de duurste Highline-uitvoering met o.a. climate en cruise control, alles elektrisch, lichtmetaal, dubbele laadvloer en getint glas achter, dus qua luxe blijft er niets te wensen over behalve een lichtsensor.

Exterieur:
Ik vind het persoonlijk een zeer nette, strakke auto om te zien en je kunt er eigenlijk bij iedereen goed mee voor de dag komen, ondanks dat het model uit 2009 stamt. Inmiddels is er natuurlijk wel een facelift, maar zeker bij het exterieur moet je wel 20 keer kijken voor je het verschil ziet.

Interieur:
Het interieur doet in deze uitvoering met deze bekleding zeer chique aan. Dit komt mede door de metallic grijs gespoten middenconsole en de chromen randjes die je overal ziet. Verder is het geen knoppenzee en is alles goed geordend. De ergonomie is echt top, alle knoppen zijn blind te vinden en toch ziet het er ook nog gewoon degelijk en verzorgd uit. De afwerking is ook helemaal top. Materiaalgebruik vind ik bovengemiddeld en alles sluit keurig op elkaar aan. Ik kan me voorstellen dat het na een tijdje allemaal begint te vervelen, maar als je veel in je auto zit, blijft het gewoon ene fijne plek aangezien de stoelen perfect zitten en de bediening logisch is.

Ruimte:
Dan de ruimte. Het is natuurlijk een driedeurs, dus helaas niet zo praktisch als de vijfdeurs. De achterbank is dus moeilijker te bereiken, maar eenmaal daar aangekomen, kun je er prima zitten. De hoofdruimte is ondanks het schuifdak nog steeds ruim voldoende en de beenruimte voldoende. Ik ben zelf 1,92 en mensen die kleiner zijn dan ik, kunnen nog prima achter me zitten. Mensen langer dan 1,80 m zullen misschien wat met hun knieën in de stoel porren. Er kan in theorie een derde persoon op de achterbank zitten, maar dat is bijna niet te doen vanwege de armsteun die daar bevestigd zit. Voor die persoon wordt het dus wel echt proppen, benen bij de medepassagiers zetten en hopen dat de rit niet te lang duurt. De instap gaat het makkelijkst via de passagierskant, daar schuift de stoel namelijk naar voren. Bij de bestuurder is dit niet het geval en moet ik hem dus handmatig naar voren schuiven, waardoor ik mijn ideale zitpositie weer opnieuw moet vinden. Ik moet dit echter wel relativeren, want ik zit er eigenlijk 95% van de tijd alleen of met één bijrijder in. Voor mij is dit dus niet zo’n probleem, maar wil je kinderen meenemen, dan is de vijfdeurs wel een aanrader.

De kofferbakruimte is ook groot zat. Ik kon er laatst vijf grote vuilniszakken kleding in kwijt zonder problemen. Daarbij heeft dit exemplaar nog een ruimte onder de laadvloer, waar ik wat grut als (boodschappen)tassen en een paraplu heb liggen. Voorin is de ruimte ook uitstekend. De hoofdruimte is wat beperkter door het schuifdak, maar ik heb de stoel iets omhoog staan en raak met die 1,92 m het dak nog niet. Ik heb ongeveer 2 centimeter over. Ook kan ik mijn benen prima kwijt en heb ik geen last van die middenconsole, waar ik weleens klachten over heb gelezen.

Bakjes en vakjes zitten zijn voldoende aanwezig. Twee bekerhouders voor de pook met een extra vak daarvoor, grote portiervakken, 2 laatjes onder de stoelen, groot dashboardkastje met aparte ruimte eronder voor de boordmap en uitsparingen in de klep voor muntjes, een pen en een (zonne)bril. Daarbij zit er nog een behoorlijk lang vak in de middenarmsteun en zitten er van die zakken op de voorstoelen. Ook prettig is het extra lichtje dat op het plafond is gemonteerd voor de achterpassagiers.

Zitpositie:
De stoelen zitten zoals gezegd prima. Het zijn sportstoelen die beide in hoogte verstelbaar zijn. De stoel kan best ver naar achteren en omdat het stuur natuurlijk in allebei de richtingen verstelbaar is, kun je een prima zitpositie vinden. Ik zit ontspannen in de auto en kan alles goed overzien, wat ik bij de Colts niet echt had. Ook als ik nu in de Mii stap, merk ik dat ik wat minder stevig zit en wat meer weggedoken achter het stuur zit. De stoelen geven me voldoende steun en vooral de rugleuning pakt je lekker vast. Voor mensen met een gemiddeld postuur is het zitvlak ook lang genoeg en pakt het lekker vast, voor langere/bredere mensen had het zitvlak net iets langer en breder gemogen.

Het rijden:
Het is echt een degelijke Duitser qua rijden. De koppeling heeft een duidelijk aangrijpingspunt, de pedalen zitten prima geplaatst waardoor je je voeten niet overdreven hoog of laag moet houden bij het rijden wat op langere ritten vermoeiend is en het schakelen gaat als een mes door de boter: duidelijke, korte, strakke slagen en zelden zal je mis prikken bij het schakelen.

De 90 pk-versie heeft wel een vijfbak. Ik had liever zes verzetten gezien, maar op de snelweg blijft hij heerlijk rustig rijden. Bij 130 km/h maakt hij net geen 3000 toeren. De geluidsisolatie is daarbij goed, dus je hoeft de radio niet harder te zetten of zelf harder te gaan praten. Je hebt continu rust aan boord. Het turbootje wat erin zit, voel je goed en eigenlijk is hij altijd als je een beetje doorrijdt in zijn 2 en 3 aanwezig. Hij komt vlot mee en je zult nooit het laatst weg zijn bij een stoplicht. Terugschakelen heb ik zelden gehoeven tot op heden, tenzij je in zijn vijf zit. Dat is echt een futloze overdrive, maar daarin staat de Polo niet alleen. In zijn 3 of 4 zal je echter zelden terug hoeven schakelen als je wat vlotter wilt. Meer gas geven is voldoende. Je hebt gewoon altijd het idee dat er nog power in zit en dat vind ik altijd ene prettig idee. Met de 105 pk sterke Ibiza heb ik ook een proefrit gemaakt en die voelde natuurlijk nog wel iets vlotter en vrolijker aan, maar voor mij niet erg genoeg om die 15 pk te laten prevaleren boven de extra luxe en m.i. wat betere looks die de Polo biedt.

Verder ligt hij stevig op de weg, kun je best hard een bocht door zonder dat je hoeft af te remmen en remt hij als een huis. Hij voelt gewoon in alles aan als een degelijk, stevig autootje. Daarbij is hij ook erg overzichtelijk en ik heb ik geen last van grote dode hoeken, wat ik bij de 3-deurs Ibiza wel ervaarde bij schuin naar achteren kijken.


Natuurlijk heb ik niet onder een steen geleefd, dus weet ik dat de tsi-motoren bekend staan als prettig om mee te rijden, redelijk zuinig, maar ja, die ketting hè. Ik weet dat ze bij een hoop modellen preventief vervangen zijn, maar bij deze Polo kan ik daar in de historie niets van ontdekken. Ik wacht het wel af, het eerste jaar heb ik nog gewoon dealergarantie en anders maar eens zien of Pon echt zo moeilijk is met coulance. Natuurlijk heeft niet iedere motor het probleem, ik dacht iets tussen de 10- en 20% en schijnt het bij bepaalde productiejaren weer een groter probleem te zijn dan bij andere. We gaan zien hoe de techniek zicht houdt.


Ik heb er nu twee keer mee getankt, zie verbruiksmonitor. Het gemiddelde van die tankbeurten ligt op 6,63 liter op 100 km, wat neerkomt op iets slechter dan 1 op 15,1. Dit is heel netjes, want ik rijd 75% stad/provinciale wegen en rijd met een zeer pittige rijstijl en af en toe de airco aan. Ook op de snelweg ga ik niet tussen twee vrachtwagens in hangen, maar trek ik lekker met de stroom mee. Dan verbruikt hij ongeveer 1 op 16. Ik heb de boordcomputer wel eens op 5,6 L/100 km gehad, maar dat was op een lang stuk 60 in zijn 5 rijden met cruise control aan. Ik ben er in ieder geval tevreden mee en heb een stuk grotere actieradius dan bij de Colts. Dat mensen 1 op 16 à 17 rijden kan ik me in ieder geval heel goed voorstellen.

De luxe:
Zoals gezegd ontbreekt het helemaal aan niets op deze auto, behalve aan een lichtsensor. Dat vind ik wel een beetje verkeerde zuinigheid, geen lichtsensor op een B-segmenter die nieuw ruim 22.000 euri kost. Ik zal er even wat dingetjes uitlichten

Verder bevalt de Xenon me echt prima. Ik had hier 0 ervaring mee, maar het lichtbeeld is uitstekend, de bochtenverlichting is vooral leuk en ik vind die ledjes van de dagrijverlichting er wel stoer en onderscheidend uitzien t.o.v. andere Polo’s.

Schuifdak was voor mij echt een must eigenlijk. In 2009 kochten wij onze eerste auto met schuifdak en ik vind het veel prettiger dan een airco. Daarbij geeft het een bak licht in de auto en bezorgt het een ruimtelijk gevoel. Alleen als ik midden in de nacht moet rijden zit hij dicht, verder is hij nog bij iedere rit volledig geopend geweest. I.c.m. het bijrijdersraam helemaal omlaag heb je een heerlijk tochtstroompje door de auto.

Navigatie werkt op zich prima. Het is alleen jammer dat het de Benelux-versie is, aangezien ik ook vaak door Duitsland rijdt. Echter kun je tegen een behoorlijke prijs wel een cd Europa aanschaffen. Sowieso vind ik het een misser dat je een cd moet plaatsen voor de Navi. Wel is het een duidelijk systeem en vind ik het prettig dat er verkeersinfo genoemd wordt en de maximum snelheid aangegeven wordt, maar al met al vind ik het geen 1000 euro waard en heb ik meer schik met het simpele Portable systeem van Seat of bij VW dan de maps & more. Wel ziet dit er een stuk mooier uit en heb je gelijk de radiobediening bij de hand met 24 voorkeuzezenders.

Verder kun je met de adapter die geleverd is (niet de touch, maar de goedkopere variant) snel verbinding maken met je telefoon. Gewoon in die (overigens foeilelijke houder) klikken, BT aan op je telefoon en je krijgt na een tel vanzelf de melding dat je telefoon incl. telefoonboek verbonden is. Druk je dan op het knopje media, dan wordt de muziek van je telefoon afgespeeld. Ik weet zeker dat dit systeem nog veel meer kan dan ik er nu mee doe, gezien de openingen voor andere media, maar ik ben daar allemaal te dom voor en wil me niet te veel laten afleiden tijdens het rijden. Alles wat ik noodzakelijk vind, doet het en kan ik bedienen, dat is voor mij het belangrijkst. Het geluid is overigens top (6 speakers). Als je hem in zijn achteruit zet, gaan de parkeersensoren in werking en zie je op je scherm welke sector welke afstand tot iets heeft. Werk op zich prima, maar als je hem weer in zijn 1 zet, blijft dat schermpje er wel erg lang op staan en de muziek te lang gedimd. Wel een nadeeltje, ook al is het voor eigen veiligheid, is de navilock. Iedere keer weer even gedoe om het erop te zetten en als je weg wilt rijden moet je het verwijderen en opbergen.

Climate en cruise control: de climate control van de auto werkt uitstekend. Als je de airco aanzet, is de boel zo gekoeld en als je hem warm wilt hebben, kun je hem het best op manueel zetten op 29 graden en dan de luchtuitstroom naar boven. Daarbij zet ik dan de stoelverwarming aan die je dan direct voelt en dan is het zo warm. Verder staat hij altijd op 20 graden, auto, airco uit.

Cruise control is echt heerlijk bij een VAG auto. De bediening is kinderspel en de knop zit goed binnen handbereik. Alleen bij Mercedes vind ik het systeem nog makkelijker werken, maar dan vergis ik me weer de hele tijd met de ruitenwisserhendel. Regensensor doet zijn werk goed, je kunt de gevoeligheid instellen op 4 staden en hij is niet helemaal hyper. Meestal pakt ie gelijk al het water op wat er bij het starten op ligt, anders verzet je de gevoeligheid even. Als hij geactiveerd is en je zet hem in zijn acheruit, gaat de achterwisser een keer op en neer. Ook de aut. dimmende binnenspiegel bereikt zijn doel goed door mijn ogen 's nachts niet zo te verblinden. Het werkt gewoon allemaal heerlijk en sommige dingen zou ik niet meer willen missen.

Samengevat de voor- en nadelen:
Plus:
+ goede rijeigenschappen
+ redelijk zuinig
+ bommetje vol (in mijn configuratie dan)
+ degelijke auto, ziet er strak uit

Nadelen:
- Armsteun kraakt soms
- Navigatie niet helemaal je van het, touchscreen reageert niet altijd adequaat
- Velgen zijn te iel (er komen nog wel eens 17 inch Boavista velgen op)
- Parkeersysteem blijft te lang geactiveerd
- binnenspiegel ontneemt te veel zicht

Al met al vind ik de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen, die je bij iedere auto toch houdt. Dat zorgt ervoor dat ik geen spijt heb van mijn aankoop en ik nog steeds zin heb ik iedere rit en er nog lang van hoop te genieten. Zodra er bijzonderheden zijn, meld ik dat en het verbruik is va de verbruiksmonitor bij te houden.

Total loss!

  • 46.536 km

Twee weken geleden ben ik met de Polo in een aanrijding beland. Gelukkig heeft niemand er wat aan overgehouden en kunnen we het nog navertellen. Gelukkig voor ons, maar minder voor de Polo. Er zit 7500 euro schade op en dat is meer dan de helft van de dagwaarde. Niet dat het zo hard ging, maar net op het linkervoorwiel waardoor het hele voorfront verbogen is en de ruit ook direct van boven tot onderen scheurde. Vorige week is hij dan ook total loss verklaard en we krijgen er een goed bedrag voor terug (lees: bijna volle aankoopbedrag). Het is echt ontzettend jammer van zo'n mooie Polo, die vind je nergens meer en ik had er ook echt heel veel schik mee, maar laten maken is duurder voor de verzekering dan deze oplossing, gezien de goede biedingen op ''het wrak''. Bovendien zie ik het ook niet zitten om een auto te rijden die zo veel schade heeft gehad, straks krijg je er last mee of blijf je het zien.

Anyway, er moest dus wel iets nieuws komen en na een korte speurtocht was ik eruit. Ik leg er een paar duizend euro bij en ga voor een geheel nieuwe. De keuze is gevallen op een Opel Corsa 5 deurs 1.0 turbo 115 PK Cosmo met Cosmo+ pakket, advanced Iltellilink pakket en reservewiel. Dit alles in de kleur shiny grey met een beige interieur. Hiermee is de Corsa eigenlijk nog luxer dan de Polo was, heeft ook nog eens een prettigere motor en de dealer kon hem binnen een week al leveren, waarbij er ook nogeens 4000 euro korting op zat. Al met al geen slechte deal en a.s. vrijdag gaan we de Corsa ophalen waar ik t.z.t. ook een review van aan zal maken. Bedankt voor het lezen allemaal!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.