Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk BMT R-Line (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.2 TSI 105pk BMT R-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 22.835 km |
KM-stand laatst | 118.300 km |
VW Polo 1.2 TSI R-Line Edition 105 PK
- 40.569 km
Gekocht met 22.835 kilometer op de teller en drie jaren jong. Heb een half jaar gezocht naar deze uitvoering en eindelijk gevonden. Alle belangrijke opties dus ook navi, panoramadak, leer/alcantara, xenon, regensensor, cruise control, sportonderstel, bluetooth audio streaming, electronisch sperdifferentieel, climat control, parkeersensoren, stoelverwarming enz. Betreft van binnen ook een R-line dus met een zwarte hemel, lederen R-stuur en het R-logo in de hoofdsteunen... De nieuwe GTI velgen van het facelift model (6C) vind ik ook erg mooi staan.
Het rijdt echt heerlijk. Je kunt sportief rijden op de binnenwegen maar op de snelweg met cruise control is ook zeer aangenaam. De verwarmbare sportstoelen zitten fantastisch en bieden zeer goede steun. Het is een pittig karretje met 105 pk en een gewicht van maar 988 kg. Even vlug een auto inhalen is geen probleem. De bediening van het navigatiesysteem is zeer eenvoudig. Het is tiptoets bediening en spreekt allemaal voor zich. Het koppelen van Spotify (telefoon) aan het multimedia systeem (RNS 315 BT) duurde wel wat langer maar als je dat eenmaal door hebt is het kinderspel. Het verbruik is gemiddeld 1 op 15 maar dat komt omdat ik veel korte stukjes rijd. Rijd ik 90 km per uur in de 6e versnelling dan is het verbruik 1 op 20. De wegligging is subliem. Het sportonderstel is erg goed. Rijdt je echter over kinderkopjes met dit onderstel dan kun je beter geen nierproblemen hebben... Heb tot nu toe (na 18.000 km) nog geen euro onkosten gehad. Heb ook nog geen olie hoeven bijvullen. Heb achteraf een klasse 3 alarm laten inbouwen en nog wat foefjes om diefstal/inbraak te voorkomen.
Maar ik vind hem ook echt gruwelijk mooi. Ik heb in dit segment alles bekeken maar de Polo R-Line is echt af. Alles klopt gewoon. Mooie stoere voorkant, dikke kont met die diffuser en het dashboard is gewoon prachtig...
Zijn er dan echt geen nadelen ? Toch wel. Met mijn 1.90 meter zit ik met mijn rechterbeen lichtelijk krap. Ik zit dan wel redelijk dicht op het stuur en mijn rugleuning staat behoorlijk recht. Het achteruitrijlicht geeft nauwelijks licht... En er zit geen lampje in het dashboardkastje.
Laatste foto is met de winterset (215/40/17).
Als ik 10.000 km erbij heb gezet of er gebeurd iets wat jullie echt moeten weten dan laat ik weer wat van me horen.
Nog steeds een dikke glimlach !
- 50.489 km
De vijftigduizend aangetikt en nog steeds een dikke glimlach als ik naar mijn Polo loop. Bij 46.827 heeft ie zijn eerste grote beurt gehad en afgelopen februari was de eerste APK keuring een feit. Beide probleemloos doorstaan.
Heb wel sinds 4 à 5 maanden problemen met muziek streamen. Opeens kan ik niet meer Spotify via mijn telefoon beluisteren via de RNS 315 BT. Dit komt waarschijnlijk door een update van mijn Samsung S7. Heb nu een Bluetooth adapter voor de aux ingang, probleem grotendeels opgelost... VW dealer snapt er ook niks van. Of het komt door de update van de S7 of het ligt aan de software van de Polo. Het updaten van de software van de RNS 315 raadt de monteur af want dat gaat wel eens goed fout...
Update juli 2020: heb een Samsung S20 gekocht en geen problemen meer met muziek streamen via de RNS 315 BT.
Afgelopen zomer lekker veel kunnen genieten van het panoramadak. Nog steeds dik tevreden over de Polo en binnenkort gaat de winterset erop.
Kleine beurt
- 59.794 km
Kleine beurt laten uitvoeren en het loopt nog steeds als een zonnetje. Werd wel gebeld met het advies om de remvloeistof te vervangen. Dus na 37.000 zelf gereden kilometers alleen een accu en remvloeistof vervangen naast regulier onderhoud. We rijden vrolijk door met deze heerlijke Polo R-Line !
Onderhoudsvrije distributieketting ratelt
- 62.701 km
Tijdens een koude start hoor ik al een tijdje een ratelend geluid. Navraag leert dat dit waarschijnlijk een opgerekte distributieketting is. Maar die distributieketting zou onderhoudsvrij moeten zijn........ Contact opgenomen met Volkswagen en ik zou morgen teruggebeld worden... Snel teruggebeld door Volkswagen en de afspraak om te onderzoeken of het ook de distributieketting is, is ingepland. Wordt vervolgt !
Geen coulance voor distributieketting
- 65.260 km
Aangezien het geratel van de distributieketting niet langer duurt dan 3 seconden wordt deze niet vervangen. Volgens Volkswagen richtlijnen moet het geratel langer duren dan 3 seconden om deze onder coulance te mogen vervangen. Dus rijd ik gewoon verder en letten we goed op of het geratel van de distributieketting in de toekomst wel langer dan 3 seconden duurt... Bij betrouwbaarheid gaat er een sterretje af........... Bij een kilometerstand van 68.245 zijn 2 banden vervangen voor 2X Michelin Pilot Sport 4.
Probleemloze grote beurt
- 74.836 km
Grote beurt zonder problemen doorstaan. Wel had ik in maart een kapot carterontluchtingsklep moeten vervangen. Schijnt een bekend kwaaltje te zijn en voor 25 euro was het probleem snel verholpen.
De distributieketting rammelt nog regelmatig tijdens de koude start en dat irriteert me. Tijdens het rijden ben ik toch regelmatig bang dat die distributieketting het begeeft. De distributieketting rammelt nog niet langer dan 3 seconden dus Zijm Nijmegen gaat hem dan niet onder coulance vervangen helaas... Misschien moet ik ze binnenkort toch benaderen om met een korting dit probleem op te lossen...
Distributieketting en waterpomp vervangen.
- 75.618 km
Distributieketting en waterpomp vervangen.
Geen coulance bij Zijm Nijmegen omdat de ratel van de ketting niet
langer duurt dan 3 seconden (richtlijn Volkswagen). Bij mij duurt de
ratel iets langer dan 2 seconden... Dan maar zelf de ketting betalen
en weer met een gerust hart elke dag in de Polo rijden... Een diagnose
stellen voor een distributieketting kost tegenwoordig 134 euro bij Zijm
Nijmegen...
Heb ik maar niet gedaan... Waterpomp lekte een beetje dus ook maar meteen vervangen.
Ketting en waterpomp laten vervangen door een Bosch Car Service garage. Kom ik al een hele lange tijd. Zeer betrouwbaar en deskundig bedrijf. Snel deze pittige rekening vergeten en weer genieten van de Polo !
Turbo kapot
- 84.297 km
De turbo moeten vervangen. Het EPC lampje ging branden en de motor ging in noodloop. Bij kosten gaat een ster eraf en het antwoord op de vraag
of ik nog een auto ga kopen van hetzelfde merk is veranderd naar misschien.
Tankklepje gaat niet meer open
- 85.686 km
Het tankklepje ging niet meer open. Best stressen als je moet tanken en er niet veel benzine meer in zit. Heel vaak auto open en dicht gedaan met de cv en toen ging die wel open. Motortje wat er voor zorgt dat het tankklepje open gaat als je uitstapt en op slot gaat als je je auto weer afsluit was kapot.
Meteen maar een APK gedaan, had ik dat ook gehad. Blijkt dat een dimlicht en een gloeilamp, verstraler Xenon Vision niet meer goed zijn werk deden... En dus WEER een flinke rekening gehad... Bij gebruikskosten en betrouwbaarheid gaat één ster eraf...
"Kleine" beurt
- 98.765 km
Een kleine beurt met wat aanvullingen. Interieurfilter, luchtfilter, remblokken voor en achter, remvloeistof, bougies en een nieuwe accu.
Ook hier is de spaarrekening niet blij mee maar dit zijn kosten waarvan je weet dat ze een keer komen. Dit is geen turbo, distributieketting of een waterpomp die veel te vroeg vervangen moesten worden. Rij nog steeds met plezier in de Polo. Vooral in de zomer met het panoramadak open is een bijzondere beleving.
Raammechanisme kapot
- 106.749 km
Het raammechanisme aan de bestuurderskant deed niet altijd zijn werk. Dus vervangen. En een paar maanden geleden heb ik ook twee banden vervangen voor Michelin Pilot Sport 5 banden.
APK
- 110.042 km
APK zonder problemen doorstaan !
De Polo ingeruild !
- 118.300 km
Na ruim 7,5 jaar de Polo ingeruild in november 2024 voor een Volkswagen T-Roc R-Line Black Style uit 2024. Vanwege rugklachten een auto gekozen met een hogere instap. Ik heb enorm genoten van deze bijzondere Polo. Heeft me nooit laten staan. Jammer dat de distributieketting en de turbo wel erg snel vervangen moesten worden en dat Volkswagen helemaal geen coulance wilde treffen. Terwijl een distributieketting een autoleven lang zou moeten meegaan... Een review van de T-Roc komt na 5.000 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Polo 1.2 TSI 105PK Highline Panoramadak Xenon-LED Bluetooth Cruise 17"Velgen, van 3e eigenaar in UNIEK mooie staat !
- 2011
- 206.688 km

Volkswagen Polo 1.2 TSI Comfortline Cruise Bluetooth Nieuwe APK Airco Elek Ramen Rijklaar
- 2011
- 231.707 km

Volkswagen Polo 1.2 TSI BlueMotion Edition+/2E EIG/NAVI/AIRCO/NETTE STAAT!!
- 2013
- 159.540 km