Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Trendline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.2 TDI BlueMotion Trendline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 15.000 km |
KM-stand laatst | 22.500 km |
Volkswagen Polo 1.2 TDI Bluemotion
- 22.500 km
Aangezien ik in afwachting ben op mijn leaseauto waarbij de levertijd zo'n 5 maanden is, kreeg ik de Polo als voorloper. Nu ruim 7000 kilometer verder vond ik het tijd voor een review.
Toen ik te horen kreeg dat mijn voorloper een Polo zou worden was ik wat sceptisch. Ik vond de Polo maar een klein hok en de laatste Polo waar ik in gereden had was een type uit 1994. Wat is er veel veranderd sinds die tijd.
Mijn eerste gedachte toen ik de zilvergrijze Polo zag staan is "dat ziet er best ok uit". Het neusje is niet meer truttig en de lijnen zijn strak. Het is eigenlijk geen verkeerde auto om te zien.
Het interieur is prima. Het dashboard zit netjes in elkaar, geen kraakje of rammeltje, klokkenspel is duidelijk en overzichtelijk en de bediening logisch. Typisch Duits. Er is goed nagedacht over de plaatsing en bediening. Het enige wat ik bij de Polo wel mis is de temperatuurmeter. Die ontbreekt en had wat mij betreft vast wel ergens in de opties van de BC geplaatst kunnen worden. De stoelen zijn goed te doen en prima verstelbaar. Voor niet al te lange ritten is het goed uit te houden maar bij ritten langer dan een uur heb ik toch een stijve onderrug. Het geluidsniveau in de auto is ook prima. Bij een snelwegrit waarbij continu 120 a 130 gereden wordt is het geluidsniveau prima en hoor je een zachte brom. Op provinciale wegen waar redelijk van snelheid gewisseld wordt heb ik soms het idee dat het dieseltje redelijk gehorig is.
Dan de motorisering. Een 3 cylinder 1.2 TDI Bluemotion. Is het traag? Hangt helemaal van de situatie af. Onder de 2000 RPM is het niet spannend en hoe verder onder de 2000 hoe trager hij reageert en brommeriger hij wordt. Het is geen schakelluie auto, de juiste versnelling kiezen is wel verstandig en raadzaam om soepel te kunnen rijden. Boven de 2000 voel je koppel en dan is het prima te doen. Verwacht geen strepentrekker. Op de snelweg rond de 120 begint het motortje fijn te lopen.
Het verbruik. 3 liter per 100km claimt VW. Nou, vergeet het. Ik kreeg dat niet voor elkaar. Bij 100 op cruisecontrol zit het gebruik tussen de 3.5 en 4 liter op 100km volgens de BC. Op zich natuurlijk niet slecht. Hoe harder je gaat hoe meer het verbruik oploopt. Bij 120km/u zit het meestal rond de 4.5L/100km op cruisecontrol.
Dat brengt mij bij mijn conclusie. Zou ik deze auto voor mijzelf kopen? Hangt er vanaf. Als ik waarde zou hechten aan het Bluemotion logo, de aankoopprijs mee telt en niet meer zou rijden dan 12000 per jaar dan misschien wel. Persoonlijk zou ik toch voor de 1.6TDI kiezen. Qua verbruik zal het niet eens zoveel uitmaken maar wat meer vermogen (koppel) is toch wel lekker.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.