Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
Update
- 29.600 km
Update 23 september 2012, kmstand 29.600
Tot op heden ben ik nog steeds erg tevreden over de auto en het verhaal hieronder klopt dan ook nog geheel.
Tot nu toe ook geen meetbaar olieverbruik. Ik lees weleens anders bij de dieseltjes van Volkswagen. De auto rijdt met name snelwegkilometers waarbij ik hem rustig warm rijd. Wellicht dat leaserijders toch behoorlijk ruwer met de auto omgaan. De helft van de kilometers wordt verder in Duitsland gereden en ik rijd dan waar het mag altijd zo rond de 150 op de Garmin. Gemiddelde verbruik tot op heden is daarom 1:22,5. Met name de Duitse ritjes en rijden in kou tijdens de wintersport trekken het gemiddelde wat naar beneden (1:19 tot 1:20). In Nederland haal ik 1:24. Ik rijd alleen maar lange stukken.
De auto heeft zijn eerste beurt gehad. Kosten betroffen Euro 300,-. Behoorlijk bedrag voor een klein beurtje, echter er zit nu wel weer mobiliteitsgarantie op, dus de ANWB hoef ik dan niet weer af te sluiten.
Ik heb het probleem met de radio (zie hieronder, uitvallen tijdens starten met start-stop-systeem) gemeld bij de beurt en de radio zou opnieuw zijn ingebouwd. Het probleem is echter nog niet opgelost. Meld het wel weer bij een volgende beurt.
Update 7 november 2011, kmstand 11.800
Inmiddels staat de teller op 11.800 km. Auto doet het goed en lijkt geen olie te verbruiken. De helft van de kilometers zijn gemaakt op de Duitse Autobahn. Hierbij rijd ik waar het mag 150 op de Garmin. Dat is ongeveer 158 op de teller en de auto is dan nog net comfortabel bestuurbaar en redelijk vrij van windgeruis. In Nederland rijd ik eigenlijk 80% op snelwegen en dan rijd ik 120 op de Garmin wat ongeveer 127 op de teller is.
Het brandstofverbruik komt vanaf de start gemiddeld uit op 1:22. Dit vind ik eigenlijk niet slecht. Veel mensen pochen dat ze met een meer vermogende auto veel zuiniger zijn maar wat mij dan opvalt is dat dit vaak een incidentele rit betreft. Ook ik haal weleens 3.4 liter per 100 km als ik 80-90 rijd met de wind mee.
Waar ik wel steeds meer van baal is het gebrek aan een temperatuurregeling op de verwarming. Zie ook mijn onderstaande opmerkingen daar over. Volgens mij ben ik wat gepiepeld door de dealer...
-------------------------------------------------------
19-8-2011, kmstand 6.600
RIJDEN & COMFORT
Het rijden bevalt goed en de auto maakt een degelijke indruk. De eerste 2000 km was de auto nog erg stug met schakelen en koppelen (koppeling greep plotseling aan vanwege nieuwheid). Ik kon dat goed vergelijken ten opzicht van een ingereden auto omdat ik op dat moment in de Polo van iemand anders heb gezeten die al 25.000 km had gereden. Een wereld van verschil. Nu de auto 6.500 km gereden heeft is ie veel soepeler geworden. De driecilinder snort er lekker op los tijdens het optrekken en je kunt goed meekomen met het verkeer. Tijdens het rijden is de auto erg stil. Wellicht komt dit ook omdat ik een driedeurs heb met minder rubbers dan de vijfdeurs. Ik ervaar namelijk dat mijn auto stiller is dan de vijfdeurs.
Omdat uit sommige testen komt dat de auto moeite heeft met hellingen was ik benieuwd hoe dat zou gaan uitpakken. Wat blijkt, met hellingen heeft de auto geen enkel probleem. Ik heb in Duitsland 18% hellingen met 50 km/u zonder enkele moeite overwonnen en 12% hellingen met 110 km/u zonder een centje pijn. Broodje aap verhalen lijken het mij dan ook dat dit niet zou lukken.
Opvallend is de afwijking van de snelheidsmeter ten opzichte van de afgelegde afstand. Bij 127 op de teller rijdt de auto werkelijk 120. Ik rijdt dan ook altijd 127 op de snelweg. De afstandsmeter is daarentegen erg nauwkeurig. Op een rit van 135 km scheelde het maar 0.1 km met de afgelegde afstand volgens Garmin. Het verbruik kan dus weldegelijk afgeleid worden via de normale afstandsmeter.
Ik kom nu uit op 1:23,9 gemiddeld over de laatste 4000 km. Dit is gemeten door de hoeveelheid diesel te delen door de afstand en dus niet op basis van de boardcomputer. Er zitten ook enkele ritten door Duitsland bij waarbij ik 150-160 km/u (werkelijke snelheid) heb gereden. In Nederland houd ik mij aan de snelheid. Ik rijd echter enkel lange afstanden, telkens minstens 100 km en veel 80 en 100 km/u wegen. Ik heb de auto voorzichtig ingereden de eerste 2000 km. Het verbruik wijkt natuurlijk fors af van de belofte, maar ik had niet anders verwacht, ik ben er tevreden mee. De eerste 2000 km waren onzuiniger (1:22). Ik volg eigenlijk altijd de schakelindicator en rijdt praktisch altijd op de cruise control en gebruik de airco zo min mogelijk. Als je max 110 gaat rijden moet gemiddeld voor mij 1:25 eenvoudig haalbaar zijn. Tot op heden heb ik geen olieverbruik kunnen constateren.
Tot 150 km/u is de auto heerlijk om te rijden en relatief stil. Uiteraard trek je de klinkers er niet uit met de 1.2 TDI maar cruisen met deze snelheden gaat prima. Ik ben er dan ook van overtuigd dat voor de gemiddelde Nederlandse autokoper deze motor voldoende vermogen levert.
Bij 160 lijkt de auto opeens vleugels te krijgen waardoor je vaak moet corrigeren en dit is niet comfortabel. In Duitsland mis je duidelijk vermogen en wegligging. Als ik daar zou wonen zou ik niet voor de 1.2 zijn gegaan maar voor een tweedehands zwaardere auto.
Ik ben 1,93 lang en heb ruim voldoende hoofd en beenruimte. De stoelen zijn voldoende, maar niet meer dan dat. Ik ben een Volvo S80 gewend van mijn ouders en daar stap je na 1100 km volledig uitgerust uit. Bij de Polo moet je na 400 km wel telkens even de benen strekken. Dit is met name omdat er gekozen is voor de meest basic stoelen in de Bluemotion. De echte Comfortline stoelen zijn aanzienlijk beter. Ik vind dit dan ook echt een misser. Ze hadden deze betere stoelen op zijn minst als optie kunnen aanbieden. Maar dit wist ik bij aankoop. Ik denk wel dat je met de Comfortline stoelen langer door kunt rijden zonder oncomfortabele houdingen aan te nemen. Het liefste zou ik een Volvo stoel plaatsen maar de rails van de stoelen zijn geheel anders. Het zou er ook wel wat raar uitzien trouwens.
Qua betrouwbaarheid is er tot nu toe nog niets bijzonders gebeurd. De prestaties vind ik ruim voldoende voor een spaardiesel.
AANKOOP
Na 2,5 jaar geen auto gehad te hebben en elk weekend geconfronteerd te worden met onderhoud aan het spoor was ik er klaar mee. Er moest maar weer een trouwe stalen ros voor de weekendritjes en de vakanties komen. Ik verwacht ongeveer 20.000 km per jaar te rijden (alleen) dus een belastingvrije diesel zou erg prettig zijn. Er vanuit gaande dat ik dan nog 1,5 jaar belastingvrij kon rijden om vervolgens de volle mep te gaan betalen was ingecalculeerd. Dat er pas vanaf 2014 wegenbelasting betaald moet gaan worden is meteen een mooi extra voordeel.
Tijdens aankoop getwijfeld tussen een Fiat Punto Evo, een Seat Ibiza SC 1.2 TDI en de Polo bluemotion. De Skoda vond ik van binnen erg mooi, maar van buiten eigenlijk meer iets voor een gezinnetje dus die viel meteen af. Jammer, want mijn ervaring met een Skoda Fabia hiervoor waren erg positief.
De Fiat viel uiteindelijk af omdat deze naar mijn gevoel minder degelijk in elkaar gezet is dan de Duitse auto’s. De naden tussen het plaatwerk waren bijvoorbeeld allemaal net iets groter. Ook bij het dichtslaan van de deuren gaf de auto mij een wat minder degelijk gevoel omdat het plaatwerk dunner is of minder slim gezet is waardoor het gammeler overkomt. Ook de gasveren van de achterklep bijvoorbeeld hadden naar mijn mening wel een slag zwaarder gemogen, deze gaven mij niet het gevoel 10 jaar mee te gaan. Uiteraard is dit slechts een gevoel.
De Seat vond ik minder mooi dan de Polo maar mijn idee was dat als het prijsverschil maar groot genoeg zou zijn ik wel voor de Seat zou gaan. Het prijsverschil was echter vrij klein omdat je bij de Seat nogal wat extra’s krijgt zodra je voor de airco en cruise control gaat. Dat waren mijn enige twee eisen. Elektrische spiegels e.d. zijn leuk maar ik ben niet bereid ervoor te betalen.
De Polo kwam erg degelijk over en de driecilinder vond ik wel wat hebben qua geluid en op snelheid is hij erg stil. Hij doet mij erg denken aan de D5 van Volvo, hoewel de krachtexplosie er dan even bij bedacht moet worden.
AFLEVERING
Op 26 maart 2011 heb ik een witte Polo Bluemotion Comfortline 3-deurs zonder opties besteld bij Auto Muntstad Utrecht. Op 10 juni 2011 is ie geleverd.
Mijn eigen aangeleverde radio is ingebouwd. Wat mij echter pas de laatste tijd opvalt is dat de radio telkens uitgaat zodra het start-stop-systeem de auto weer start, dit gebruik ik zelden. Met het uitgaan van de radio kan ik wel leven, maar de telefoonverbinding valt dan ook uit, erg irritant. Ik zal dit melden bij de eerste beurt (30.000 km).
Bij de aankoop werd er gemeld en dit is ook zo genoteerd op de factuur dat er “climatic” in zou zitten. Ik was in de veronderstelling dat dit een halfautomatische airco was (dus met temperatuurregeling). Ik baal enorm want bij aflevering stond er geen temperatuurverdeling bij de draaiknop warm-koud. Mij werd bij de aflevering verzekerd dat dit het enige verschil was, maar dat de temperatuur wel gelijk bleef. Nou, na 6.500 km kan ik zeggen dat dat zeker niet zo is. Juist de halfautomatische airco van VW en Skoda vond ik een groot pluspunt. Als ik dit had geweten was ik zeker voor de vol automatische versie gegaan. Ik kende echter alleen maar Bluemotions met op zijn minst een halfautomatisch systeem.
Weet iemand wellicht wat nu een climatic is? Is dat halfautomatisch of enkel een airco zonder temperatuurregeling? Verschillende websites zijn niet erg consistent en ik wil ook niet zomaar gaan klagen bij de dealer als ik niet zeker weet dat dit klopt.
Afscheid
- 150.000 km
Auto is ingeruild. Er kwam geen update omdat er niets te melden viel...
Naast de beurten heb ik geen onderhoudskosten aan deze auto gehad. Niet eens één lampje vervangen, de originele banden gehouden + één setje winterbanden (Michelin Alpin A4).
Er was daarnaast ook geen sprake van meetbaar olieverbruik. Het rustige inrijden en anticiperend rijden heeft denk ik wel zijn invloed daarop gehad hoewel ik wel van relatief doorrijden houd.
De totale kilometerprijs inclusief wegenbelasting, verzekering, brandstof etc was €0,21 per km. Een uitstekend resultaat vind ik zelf waar je niet eens een tweedehands auto voor kunt kopen schat ik zo in. De eerste 2 jaar geen wegenbelasting was daar natuurlijk ook debet aan. Ik verwacht dat de nieuwe koper er nog wel even plezier van zal hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline Climate controle Cruise control
- 2010
- 151.005 km

Volkswagen Polo 1.2 Easyline, 5 Drs, Airco, NL auto, 2e Eig, APK 7-26
- 2011
- 133.870 km

Volkswagen Polo 1.2-12V BlueMotion Comfortline,Climate&Cruisecontrol,Achteruitrijsensoren,Elektrischpakket,15 Inch Lmv
- 2012
- 207.603 km