Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 80.000 km |
De eerste lootjes
- 600 km
Zo de eerste kilometers zitten erop. Reed hiervoor een Peugeot 407 SW en had al eens laten vallen dat ik wel eens een goedkopere auto zou willen proberen. Dit was kennelijk niet tegen dovemansoren gezegd. Vorige week kwam mijn baas bij me om te peilen of ik niet mijn auto af wilde staan aan een nieuwe collega. Bij de leasemaatschappij was er namelijk nog een Polo BM per direct leverbaar. In eerste instantie vond ik de Polo wel erg klein. Maar de ratio heeft het gewonnen. Scheelt me een dikke € 230,- in de maand aan bijtelling. En daar kan je leuke dingen voor doen. Bijvoorbeeld 2 volle tanken benzine voor de Benz ;-). Had me er al bij neergelegd om overal als laatste weg te zijn. Maar wat schetst mijn verbazing. De Polo komt eigenlijk redelijk goed mee in het huidige verkeer. Oké het is geen raceauto maar toch. Eigenlijk is het best een volwassen auto. Dacht alleen maar compromissen te moeten sluiten teneinde geld over te houden maar tot op heden valt het me absoluut niet tegen. Heb nog niet op het verbruik gelet. Het is een zwarte geworden. Dat wil zeggen alleen zilver en zwart waren nog op voorraad en dit was in tegenstelling tot de zilveren wel een full option versie. dus de keus was niet zo heel moeilijk. Tot op heden ben ik wel positief gestemd. Comfort is prima. Stoelen zitten goed. Prestaties ook meer dan in orde. Over de betrouwbaarheid kan ik nog niets zinnigs zeggen. De verbruikskosten, in mijn geval de bijtelling, helemaal super. En ach, als ik wil planken kan ik altijd de SEC uit de garage halen... Op naar de volgende 1000'en kilometers.
Nog steeds geen spijt
- 2.000 km
We zijn nu 2 weken verder en ik moet eerlijk bekennen dat ik best schik heb met de Polo. Wel 1 ding gevonden om over te zeuren. Als je de achterportier open doet en het regent loopt er een straal water naar beneden precies op je bank. Minpuntje punt voor VW. Voor wat betreft het rijden nog steeds tevreden. Ben nog steeds verbaast. Dacht echt dat ik erg veel concessies moest doen om slechts 14% bijtelling te betalen. Oké qua ruimte heb ik wel een hoop in moeten ruilen maar de maandelijkse inhouding maakt een hoop goed. Zo niet alles. Stoelen zitten ook met 1000 km per week goed. Heb ook het idee dat alle kritiek af komt van mensen die er nog nooit in hebben gereden of van de vele VAG-haters hier. Morgen wordt mijn trekhaak gemonteerd. Wel benieuwd hoe het met aanhager er achter is. Dan ga je denk ik wel merken dat je trekkracht te kort komt. We zullen het gaan beleven. En anders kunnen we altijd nog met de Benz op vakantie. Tabbert erachter en we zijn echt de Petalo's. Financieel voordeel is net even te groot. Scheelt een dikke €700,- aan benzine gok ik zo.
Sommige cijfers haalt ie wel
- 4.500 km
Zo we zijn weer een dikke 4500 kilometers onderweg en de auto bevalt nog steeds prima. Motortje komt lekker los nu. Dat ie traag en sloom zou zijn daar merk ik niets (meer) van. Was echt een kwestie van wennen en hem goed op toeren houden. Vervelend neveneffect van dit alles is dan natuurlijk het verbruik. Ik kom bij lange na niet aan de 1 op 30. 1 op 20 hooguit 22 als ik echt zuinig doe. En dan moet je ook geen file tegenkomen. Topsnelheid daarentegen haalt ie op zijn sloffen. 175 echte kilometers op de gps en toen moest ik remmen. Is ook de eerste diesel die ik rijdt waar het zin heeft om verder door te trekken. Trekkracht tot het rode gedeelte aanwezig. Bij vorige diesels was de fut er dan al lang uit. Dus al met al nog steeds geen spijt. Integendeel.
Pakezel
- 10.000 km
Zo na drie weken Frankrijk met de vouwcaravan weer met frisse tegenzin begonnen. En dan nu het deel waar ik in eerste instantie wel tegenop zag. De Polo met een vouwcaravan, volle bepakking en 2 volwassenen en een kind richting de bergen. Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Dit is mij 100% meegevallen. Sterker nog de auto heeft het boven verwachting gedaan. Was wel heel benieuwd want veel gebruikerservaringen met de BM met een aanhanger waren/zijn er niet te vinden. De auto kon bovengemiddeld goed meekomen met het overige verkeer. Heb in Frankrijk de hele weg tussen de 100 en de 120 km/u gereden. Ook bij stijle hellingen hoefde ik hooguit terug naar zijn 4e versnelling. Ow ja en de airco draaide driftig mee. Heb nooit het idee gehad dat de BM te weining vermogen voor een helling had. Dit is in het verleden bij andere auto's wel eens anders geweest. Ondanks dat het een heel klein motortje is, is er genoeg koppel aanwezig. Leve de dieselmotor. Dan qua bagageruimte. nadat de dubbele bodem verwijderd was bleek de achterbak toch nog best ruim te zijn. Om niet te hoeven proppen heb ik een deel van de achterbank omgeklapt(we waren maar met zijn drietjes). Toen waren er zeeen van ruimte en was er zelfs nog plek over. De stoelen hebben zich ook goed gehouden. Na 600km+ wel een ietwat stramme rug maar ook niet meer dan dat. Waren er dan helemaal geen minpuntjes?? Hooguit een paar kleintjes. Achter heb ik raamslingers (welke deb##l bij een leasemaatschappij besteld in vredesnaam geen electrische ramen achter???). Dat op zich is al een minpunt. :) De raamslingers zitten op zo'n plek en draaien zo soepel dat als je de deur dicht doet het gevaar bestaat dat je de slinger aanstoot waardoor ongemerkt het raam een stukje openstaat. Dit is met regen geen succes. Daarnaast kraken mijn achterremmen als de neten. Dus vandeweek eerst maar eens een afspraak maken bij de VW dealer. Al met al details dus. Vooralsnog blijkt het dus een prima autootje te zijn. Heb wel in de gaten dat de grootste criticasters nog nooit in een BM hebben gereden en al hun info van horen zeggen hebben. Of ze komen uit het vaste anti-VW kamp. Leven en laten leven.
Laatste lootjes
- 80.000 km
Helaas na 2 jaar de Polo ingeleverd doordat ik een andere baan heb. Ditmaal zonder leaseauto. Had ik het over moeten doen had ik het zo weer gedaan. Het was misschien niet de snelste en stilste. Maar dat is relatief. Ten opzichte van de Benz zijn maar weinig andere auto's sneller dan wel stiller.
De Polo is ons prima bevallen. Ook als kilometervreter heeft hij zijn werk naar behoren gedaan. Stoelen waren prima en ben geen dag met pijn in mijn rug uitgestapt. Dat was in de Peugeot wel eens anders. Heeft waarschijnlijk meer te maken met het feit dat wat stevigere stoelen mij beter liggen dan zachte stoelen. Maar voor 40.000 km/jaar waren ze prima geschikt. Enige minpuntje was dat ik de donkere bekleding erg besmettelijk vond. Was weliswaar goed schoon te maken met wat heet water maar was ook erg snel weer smerig. Ouders hebben toevalligerwijs ook een Polo en die hebben de lichte blauwe bekleding. Ook deze is erg besmettelijk. Misschien voor VW om daar wat minder op te besparen en de stof beter voor te behandelen.
Op normaal onderhoud na heeft de auto zich prima gedragen. Geen problemen en nergens blijven staan maar dat is geen prestatie vind ik want dat zou iedere nieuwe auto moeten kunnen.
Nu op zoek naar een oud gebakkie omdat ik weinig zin heb om de SEC dag in dag uit in de stad te parkeren. Die is voor de mooie dagen.
Comfort 4 sterren. Stoelen/meubilair zat prima. Auto was alleen wat zacht in de neus. Had wat straffer afgeveerd mogen zijn met al die drempels en bulten in Nederland. En s'ochtends met de koude start is het net een bak met spijkers maar dat is met een kilometertje weer weg.
Prestaties 4 sterren. Ondanks alle spookverhalen hier dat de Polo niet vooruit te branden is kan de auto prima meekomen met het verkeer. Zolang je hem een beetje op toeren houdt komt die best van zijn plek.
Betrouwbaarheid op 5 sterren gezet vanwege geen problemen.
Gebruikskosten op 4 sterren. Zuinig rijden is heel goed mogelijk alleen moet je daar wel zelf iets voor doen. Ik schiet liever iets meer op dus dan moet je hem op toeren houden en dan gaat het verbruik navenant omhoog. Dus gemiddeld gebruik van 1 op 20 is schuld van de bestuurder en niet de auto.
Afschrijving valt ook reuze mee maar dat is voor de leasemaatschappij.
Kortom de Polo is in mijn ogen een prima compromis en was zeker voor herhaling vatbaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.