Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2010)

autoreview

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2010)

Signalement

UitvoeringPolo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst100.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bevalt prima!

  • 1.250 km

We hebben de Polo BlueMotion nu een week precies en de eerste 1250 km zitten er alweer op. De auto bevalt prima en is dan ook prima geschikt om lange afstanden af te leggen. Het gemiddelde verbruik ligt nu na de eerste keer tanken rond de 5 liter per 100 km. Dat kan natuurlijk nog een stuk beter. Ik verwacht zelf dat het verbruik rond de 4 liter per 100 km komt te liggen.

Zoals gezegd is de auto prima geschikt om lange afstanden mee af te leggen. Dat komt mede door de goede wegligging en prima zitpositie. Ook het stuurgedrag is fijner (strakker) dan ik had verwacht. Je kunt er zelfs sportief bochtjes mee nemen, alleen bij het uitacceleren gebeurt dan niet zo heel veel... Wat het vermogen betreft: Hij heeft genoeg vermogen om in het verkeer mee te komen. Je moet alleen meer schakelen dan gebruikelijk. Wat ik persoonlijk wel vervelend vind is dat de auto echt vermogen te kort komt voor snelle inhaalacties op de snelweg. Maar er valt goed mee te leven!

De eerste 3 weken zitten erop!

  • 3.000 km

We hebben de auto nu 3 weken en eigenlijk kan ik wel zeggen dat iedereen in ons gezin er tevreden over is. Hij rijdt lekker, is voorzien van alle gemakken die je nodig hebt (radio/airco/cruise control) en bovendien is het geen enkel probleem om het er een lange rit in uit te houden. De stoelen zitten goed en de zitpositie is echt goed (dankzij de goede verstelmogelijkheden van stuur/stoel).

Wat de prestaties betreft blijf ik erbij dat je met deze auto prima mee kunt komen in het dagelijkse verkeer. Alleen moet je wat vaker schakelen, maar is dat zo'n probleem?

Gisteren reed ik in Maastricht bij de stoplichten de A2 op. Het viel me op dat alle andere verkeer bij de stoplichten heel snel kleiner werd in mijn spiegels... Terwijl de meeste van die auto's waarschijnlijk (veel) sneller naar 100 km/u konden accelereren dan mijn Polootje. Kortom: Veel mensen zeuren dat de auto langzaam is, maar in de praktijk gebruikt bijna niemand het vermogen van een auto om zo snel mogelijk op die 100 km/u te zitten. Dus ruim 13 seconden naar 100 km/u? Erg? Of misschien toch niet? Het is in ieder geval snel zat!

Verbruik: Binnenwegen valt tegen, snelweg is goed!

  • 4.000 km

Op verzoek een update over het verbruik van onze Polo BlueMotion. Zoals de titel van dit verslag al doet vermoeden vind ik het verbruik op binnenwegen best tegenvallen. Hij scoort dan een verbruik van rondom de 5.5 liter op 100 km. Op een snelweg rit haalt hij daarentegen wel weer 4.5 liter op 100 km, dat vind ik zeker een net verbruik. Om eerlijk te zijn had ik andersom verwacht, je zou zeggen dat het verbruik bij 80 km/u immers een stuk lager ligt dan bij 120 km/u. Ligt het dan aan mijn rijstijl? Eerlijk gezegd denk ik ook van niet. Op de snelweg gaat de cruisecontrol op 120 - of op 100 waar 100 is toegestaan - en op binnenwegen en in de bebouwde kom rij ik gewoon rustig aan. Sterker nog: Ik vind dat ik op de grens rijdt van wat mogelijk is, als ik rustiger aan ga doen houd ik de rest van het verkeer op en daar houd ik niet van dus dat doe ik ook niet. Ik hou me gewoon aan de maximumsnelheden, maar ik ga zeker niet te langzaam rijden. Het gemiddelde verbruik is tot nu toe bij iedere tank op 5.0/5.1 liter per 100 km uitgekomen. Tevreden daarmee? Ja, toch wel. Het is niet slecht, maar stiekem had ik toch wel verwacht rond de 4.5 liter per 100 km uit te komen.

Na 3 maanden en 10.000 km geen klachten.

  • 10.000 km

Vandaag hebben we de Polo BlueMotion precies 3 maanden en gisteren ben ik door de 10.000 km grens heen gereden. En eigenlijk kan ik dit verslag heel kort houden: Er zijn geen problemen, de auto rijdt lekker en het verbruik blijft nog steeds ongeveer rond de 4,5 liter per 100 km steken.

Mijn broertje heeft een tijdje terug op een rit van Zuid-Limburg naar Amsterdam en terug (ongeveer 550 km) een verbruik van 3,2 liter per 100 km gehaald. Maar daarvoor moest hij wel 90/100 km/u rijden de hele tijd. Zelf rijd ik dagelijks 200 km snelweg met zoveel als mogelijk de cruisecontrol op 120 km/u en dan kom ik op een gebruik van ongeveer 4,2 tot 5 liter per 100 km.

De auto heeft geen piepjes/kraakjes/rammeltjes of andere gebreken. En er zijn ook geen zaken die echt storend zijn. Alleen vind ik het jammer dat je in je linkerspiegel als het duister is nogal een hinderlijke reflectie van de spiegel- en raambedieningsknoppen ziet. Daarnaast vind ik de koplampen ook wel erg laag schijnen, zelfs als ze op de hoogste stand zijn.

Maar het blijft een prima auto om dagelijks 200 snelwegkilometers mee af te leggen! Hij is stil en comfortabel een heeft een zeer goed rijgedrag.

Wat kleine dingetjes... Verder nog steeds prima!

  • 20.000 km

Een week of 2 geleden ben ik naar de garage geweest, omdat de bestuurdersstoel rammelde. Dit was een bekend probleem en daarom wordt hij dan ook vervangen. Volgende week komt de nieuwe stoel.

Deze week ging opeens het lampje knipperen van de motorregeling. Meteen naar de dealer gegaan en wat bleek: EGR-klep kapot. Dat is de klep die over de uitlaatgasrecirculatie gaat (mooi scrabble-woord). Ook die wordt volgende week vervangen.

Verder had ik eerder al eens aangegeven dat ik vond dat de verlichting van de Polo te laag afgesteld staat. Toen kreeg ik van een aandachtige reviewlezer de tip om dit bij de dealer hoger te laten afstellen. Echter was het volgens de dealer niet mogelijk en stonden de lampen op de wettelijke maximale hoogte. Dit vind ik wel zeer vervelend, want 's nachts zie je echt veel te weinig op een onverlichte weg. Hierdoor moet je al snel groot licht opzetten, maar dat kan niet altijd (bijna nooit zelfs)... Dit vind ik echt een tegenvaller... Maar is het hierdoor een slechte auto? Nee! Maar het maakt 's nachts rijden wel een stuk spannender en dus intensiever.

Verder blijf ik bij mijn mening dat dit een heerlijke auto is om dagelijks 200 km mee te rijden! Ik denk nog steeds de beste keuze in deze klasse.

Problemen

  • 21.000 km

Afgelopen week (vrijdag) wou de Polo opeens niet meer starten! Het werd me al redelijk snel duidelijk dat dit een elektronica probleem was, aangezien het leek alsof de auto "gek in zijn hoofd" was geworden. Soms startte hij, maar sloeg hij na een halve seconde af, dan ging de radio opeens hard aan... en weer uit... De ventilator had soms zin om heel hard aan te gaan, de dashboardverlichting gaf even een discoshow weg, maar doofde vervolgens volledig.

Kortom: Tijd om van de mobiliteitsgarantie gebruik te maken. Na ongeveer 30/40 minuten was een monteur van VW ter plekke. Deze heeft even snel gekeken, maar kwam tot de conclusie dat hij ter plekke niet veel kon doen. Dus heeft hij de accu los gekoppeld om de computer te resetten. Daarna startte de Polo weer, maar er brandden nog steeds waarschuwingslampjes.

We zijn toen samen naar de dealer gereden, waar de Polo is uitgelezen. Binnen een half uurtje kreeg ik te horen dat het niet die dag nog op te lossen was (logisch, het was druk en 16.00u), dus kreeg ik voor 3 dagen een huurauto mee (of langer indien nodig). Eigenlijk mocht ik alleen een vergelijkbare auto meekregen, maar dan kreeg ik een benzine Polo. Op zich is dat geen probleem in het weekend aangezien ik dan niet veel rijdt, maar ik heb toch om een diesel gesmeekt en ondanks dat deze niet meer in mijn klasse viel, kreeg ik een nette Golf 6 2.0 TDI mee.

Vandaag kreeg ik te horen dat de computer kapot was en dat er een nieuwe in komt. Eerlijk gezegd vind ik dit wel "slecht", dat de computer al na 20.000 km kapot is. Ik ga nu niet roepen dat VW slecht is, want misschien was dit gewoon een gevalletje "pech gehad". Maar de recente vervangen van de EGR-klep en nou weer dit, zorgen er wel voor dat ik wat begin te twijfelen over de onverwoestbaarheid van Volkswagen. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat VW slecht bezig is, want dat vind ik wat te snel geoordeeld.

Pluspunt voor de service en communicatie van VW! Dat was allemaal prima in orde! Nu hopen dat de auto snel gemaakt is (waarschijnlijk overmorgen al) en dat de komende km's probleemloos worden.

Vergelijking met Golf 6 2.0 TDI

  • 21.000 km

Omdat de Polo nu in reparatie is heb ik nu een Golf 6 2.0 TDI (81 kw/109 pk) als leenauto. Afgelopen weekend heb ik een paar kortere ritjes binnendoor gemaakt en vandaag mijn dagelijkse snelwegrit van 200 km. In vergelijking met de Polo viel me dit op:

Verbruik:

Bij mijn dagelijkse rit van Zuid-Limburg naar Venlo (100 km heen en 100 km terug) heb ik vandaag met de Golf gewoon gereden zoals ik met de Polo normaal ook altijd rijd: Cruisecontrol op 128 waar ik 120 mag, op 106 waar ik 100 mag en op 96 waar ik 90 mag. Van die 100 km is ongeveer 10 km 90, 10 km 100 en de meeste overige km's zijn 120. Op de heenweg rijd ik normaal (zonder gebruik te maken van de airco, of alleen met de airco soms kort aan) met de Polo 4-4,5 liter per 100 km en op de terugweg 4,5-5 liter per 100 km. Dit omdat de heenweg voornamelijk bergaf is en de terugweg voornamelijk bergop.

Met de Golf reed ik vandaag (met de hele heenweg de airco aan) 4,5 liter op 100 km en op de terugweg zonder airco zelfs 4,3 liter op 100 km. Dat is zuiniger dan de Polo! En ik heb me er niet eens moeite voor hoeven doen!

Verrassend? Nee! Ik had dit wel verwacht vanuit mijn ervaring die ik met andere auto's heb. Is dit erg? Ja en nee. Ik neem het VW niet kwalijk, het probleem zit bij de test die we met zijn alleen hebben afgesproken in Europa. Deze is gewoon niet realistisch! Zou deze wel realistisch zijn, dan konden fabrikanten tenminste weer echte auto's bouwen en niet van die eigenlijk veel te zwakke milieu-uitvoeringen.

Ik ben ervan overtuigd dat als deze Golf ook nog de BlueMotion aanpassingen had had, deze auto nog een stuk zuiniger zou zijn dan de Polo! En dan hebben we het over een auto die ruim meer weegt, daardoor meer ruimte biedt (en dus een serieuze gezinsauto is), maar die wel zuiniger is dan de Polo BM...

Rijgedrag:

Ik vermoed dat deze Golf een sportpakket of zoiets had. Hij stuurde namelijk erg zwaar, had sportstoelen en een erg hard afgeveerd onderstel. Ik rijd regelmatig in verschillende Golfs voor mijn werk, maar deze was duidelijk harder afgeveerd. Door de zware besturing stuurde de auto erg lekker, zeker bij het sportievere bochtenwerk. Maar in de bebouwde kom kan ik me voorstellen dat dit voor sommige mensen gewoon te zwaar was (dit zijn we niet meer gewend bij een moderne auto). Het sportonderstel zorgde voor een goede wegligging tijdens het betere stuurwerk, maar het was eigenlijk te hard voor dagelijks gebruik. Mijn koffie vloog door de bekerhouder en iedere riggel/kuil/oneffenheid was eigenlijk te hard voelbaar. Ik ben voorstander van een goed hard afgeveerde auto, maar dit was TE.

Maar positief voor de Polo is dat ik de Polo (die ruim 10.000 euro minder kost dan deze Golf) eigenlijk beter vind rijden. De Polo BM rijdt (lees: stuurt/schakelt/koppelt) soepeler, maar nog steeds lekker direct en sportief genoeg om er fijn mee te sturen. De Polo BM is ook best stevig afgeveerd, maar niet hinderlijk, zoals bij deze Golf het geval was.

Comfort:

Het veercomfort is hierboven al beschreven. De zitpositie in de Golf was lager, wat ik fijner vond. Voor de rest verschilt de zitpositie niet veel en zit je in beide auto's gewoon goed.

Wat me wel opviel is hoe stil de Polo BM eigenlijk is. De motor van de Polo BM is alleen bij accelereren beter hoorbaar dan die van de Golf, maar voor de rest is de Polo BM stiller, zowel minder windgeruis, als motorgeluid, als afrolgeluiden.

De Golf wint het wel wat ruimte betreft. In de Polo zit je niet slecht met 4 man, maar in de Golf zit je gewoon heel ruim. En de kofferruimte van de Golf is ongeveer dubbel zo groot. Maar voor mij (ik rijdt de meeste km's alleen of met 2 personen) is dat geen voordeel.

Conclusie:

Als ik alles bij elkaar optel vind ik de Polo die ruim 10.000 euro goedkoper is echt de betere auto. De Polo is echt volwassener dan ooit tevoren! Ik heb afgelopen week nog het vorige model Polo gereden en dat vond ik maar niks! Dat was een wereld van verschil met het huidig model! Kortom: Ik ben nog steeds echt heel tevreden met ons Polootje!

Eerste grote beurt zit erop. "Zuinigheidsrecord"

  • 29.800 km

Gisteren heeft de Polo zijn eerste grote beurt overleefd. De beurt was standaard, er zijn geen gebreken naar voren gekomen.

En verrek, wat gebeurt vandaag. Een "zuinigheidsrecord". Nou moet je dat niet al te letterlijk nemen, want ik heb wel eens zuiniger gereden, maar ik zal het toelichten. Ik rijd dagelijks 200 km over de snelweg. Op de heenweg van Zuid-Limburg naar Venlo haal ik meestal een verbruik van 4 tot 4.5 L/100km. Op de terugweg van Venlo naar Zuid-Limburg haal ik meestal een gemiddeld verbruik van 4.5 tot 5 L/100km. Ik kan dit verschil alleen maar verklaren door het hoogte verschil, de heenweg is bergaf en de terugweg is bergop.

Maar wat gebeurt vandaag: Ik haal op de terugweg een gemiddeld verbruik van 4.4 L/100km waar ik normaal nog nooit zuiniger heb gereden dan 4.5 L/100km. Nou lijkt dit niet een erg spectaculaire gebeurtenis. Maar als je je bedenkt dat ik om die 4.5L/100km te bereiken diverse keren erg veel moeite heb moeten doen (maar wel altijd gewoon aan de snelheidslimiet heb gehouden en dus ook niet langzamer heb gereden), terwijl ik vandaag een stuk van ongeveer 15 km de cruisecontrol op 150 km/u had staan en een stuk van ongeveer 10 km de cruisecontrol op 140 km/u had staan, dan is dit wel een bijzonder laag verbruik...

Waarschijnlijk waren de omstandigheden (het weer) vandaag toevallig perfect. Achteraf toen ik thuis was bedacht ik me pas dat de beurt van gisteren hierbij ook een rol zal hebben gespeeld. Grappig dat je het verschil dan blijkbaar toch merkt... Want ik kan geen andere reden verzinnen voor dit "lage" verbruik.

Verder rijdt de Polo als een zonnetje en als dat zo probleemloos blijft het komende half jaar zal er ook weer een ster voor betrouwbaarheid bij komen.

Toevoeging "zuinigheidsrecord" van gisteren

  • 30.001 km

Om even te verduidelijken hoe ik opkeek van het "zuinigheidsrecord" van gisteren (zie verhaal hierboven).

Gisteren heb ik dus over 100 km waarbij ik grote stukken hard (140/150 km/u) heb gereden een verbruik gehaald van 4.4 L/100 km, terwijl ik normaal nooit onder de 4.5 L/100 km uitkom als ik mijn best doe om zuinig te rijden (maar niet langzamer ga rijden dan de snelheidslimieten).

Vandaag heb ik dus wel erg bewust gereden en geprobeerd om zo zuinig mogelijk te rijden op ditzelfde traject. En wat bleek: 4.3 L/100 km.

Met andere woorden: Gisteren blijft bijzonder!

Conclusie: Gewoon rijden, niet teveel met verbruik bezig houden, het komt vanzelf wel goed!

Deutschland!

  • 31.500 km

Vandaag eens voor de afwisseling via Duitsland naar huis gereden en de Polo eens flink de sporen gegeven in Duitsland. En ik moet zeggen dat ik echt verrast ben met het verbruik van 6.5 L/100 km. Dat vind ik misschien nog wel een nettere prestatie dan de 4.5 L/100 km die ik normaal rijd.

Want hoe heb ik gereden om dit verbruik te halen? In dit traject van 110 km zitten veel heuvels, op- en afritten, een paar knooppunten en slecht wegdek. Ondanks dat ik buiten de spits reedt was het niet heel erg rustig op de weg en er zat zelfs een stukje file bij. Dus: Ik heb veel moeten terugschakelen en optrekken, wat ongunstig is voor het verbruik. Ondanks dat alles heb ik een groot deel van de rit (ik schat ruim 3/4) boven de 150 km/u gereden en zelfs hele stukken 170/180 km/u. Ik heb zelfs een stukje 190 km/u gereden (berg op!). Ik weet dat er ongeveer een 7-8 km/u afwijking op de teller zit en misschien bij hoge snelheden is dat wat meer. Maar ik heb dus berg op ongeveer 180 km/u gereden... Knap voor een auto waarvan de top 173 km/u is!

Maar om een lang verhaal kort te maken: 6.5 L/100km ondanks veel optrekken, terugschakelen en lange stukken op hoge snelheid rijden vind ik een topprestatie!

Alweer problemen met EGR-klep.

  • 38.200 km

Toen we 20.000 km gereden hadden met onze Polo BM begaf de EGR-klep het. Deze is toen netjes vervangen en wat blijkt: Het probleem herhaald zich netjes om de 20.000 km... Daar ziet het nu wel naar uit, aangezien ik nu bij 38.000 km alweer aan een nieuwe klep toe ben. Ik was vorige week bijna van plan om de "betrouwbaarheid" van de Polo weer een extra ster te geven, maar daar wacht ik nu dus nog even mee.

Verder geen klachten, het blijft een ontzettend fijne auto. Alleen hoop ik dat VW een betere EGR-klep ontwerpt en deze in de toekomst inbouwt, anders wordt het na de garantieperiode een vaste kostenpost om de 20.000 km.

EGR-klep vervangen

  • 40.840 km

Gisteren is na een wachttijd van een paar weken de defecte EGR-klep eindelijk vervangen. Volgens de dealer kwam dit effect wel vaker voor, maar niet zo regelmatig dat het een structureel probleem was. In ieder geval valt het nu onder de garantie en als de garantie-periode is afgelopen krijg je alsnog 2 jaar garantie op deze reparatie.

De betrouwbaarheid blijft voorlopig nog even op 3 sterren staan. Ik hoop echt dat ik deze komend jaar weer bij mag stellen naar 4 sterren, want op de probleempjes met de EGR-klep na ben ik heel erg tevreden over de Polo BM.

1 jaar en 44.770 km later...

  • 44.770 km

De auto is nu een jaar oud en heeft 44.770 km op de teller. Wij hebben met ons gezin nog nooit zoveel plezier gehad van een auto! Het blijft een heerlijke auto om flink wat kilometers mee te rijden!

Probleemloos

  • 70.000 km

Ik kan vrij weinig anders zeggen dan: Het afgelopen jaar was echt geheel probleemloos. Sinds de vorige update van deze review (ongeveer 25.000 km's geleden) hebben zich geen problemen voorgedaan en blijft de Polo echt een ideale reisauto voor ons.

Nog steeds een top-auto!

  • 90.000 km

Gisteren ben ik met de Polo bij de dealer geweest voor een 90.000 km beurt. De remschijven en remblokken zijn vervangen, maar verder was er niks aan de hand.

Ik kan niet anders zeggen dan dat dit nog steeds een top-auto is!

Na 90.000 km kan ik zeggen dat dit nog steeds minpunten zijn:

- Zitpositie te hoog (maar dat probleem vind ik in bijna elke moderne auto terug).
- Reflectie van lampen- en spiegelbediening in de spiegels 's nachts.
- Zicht met dimlicht op onverlichte wegen 's nachts is niet voldoende, maar dit schijnt wetgeving te zijn en dus hebben meer moderne auto's hier last van (ik heb het hier afgelopen weken met meerdere mensen over gehad omdat het me stoorde en het bleek dat meer mensen met nieuwe auto's hier last van hebben...).

Op deze kleine puntjes na, die misschien niet eens specifiek voor de Polo zijn, heb ik niet veel te klagen.

Nog een paar maanden en dan gaat de Polo helaas weer de deur uit, want vanaf januari zal er niet meer zoveel gereden worden en loont deze auto zich dus niet meer. Ik denk dat de VW-dealer zeker op een bezoek kan rekenen voor de opvolger van de Polo!

Het einde van een tijdperk

  • 100.000 km

De 100.000 km is bereikt, maar het einde van het "Polo-tijdperk" voor ons gezin is ook in zicht. Vanaf volgende jaar vertrek ik voor minimaal een jaar naar het buitenland en wordt er binnen ons gezin niet meer genoeg gereden om deze auto in ons bezit te houden. Jammer, want we zullen hem (en zijn goedkope kilometers) gaan missen.

Sinds de laatste review hebben zich ook weer geen problemen voorgedaan. En dus ga ik zoals ik me had voorgenomen de betrouwbaarheid van deze auto met 1 sterretje omhoog zetten. Ik hoop dat de auto ook zo betrouwbaar blijft voor de volgende rijder(s), in dat geval zullen ze hier nog veel plezier aan beleven.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.