Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2010)

autoreview

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2010)

Signalement

UitvoeringPolo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf1.211 km
KM-stand laatst50.900 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Polo is er! Tijdelijk...

  • 3.600 km

Tijdelijke auto has arrived! (1211km)

Na een ruim jaar in diverse auto's gereden te hebben (Renault, Opel en VW), waarvan de laatste een VW Golf V TDI die ik moest inleveren i.v.m. de kilometers, is het dan tijd om een nieuwe leaseauto te bestellen.

Het is na wat rondkijken en proefrijden een VW Polo Bluemotion Comfortline geworden met wat opties:

Climatic
Executive Plus
Easy entry (3 deurs)
Mistlampen met bochtenverlichting

Dit alles in een mooie zwarte uitvoering, echter leverdatum... januari 2011...

Dus heb ik van de baas een voorloopauto gekregen omdat ik de Golf moest inleveren. Dat is een blauwe VW Polo Bluemotion geworden. De leasemaatschappij had er 15 bestelt toen het kon en deze zijn onlangs geleverd, dus daar mag ik op shortlease basis mee rijden tot ik mijn bestelde Polo krijg.

In deze review ga ik mijn belevenissen en ervaringen delen van mijn voorloop Polo.

De eerste ervaringen

Na een uitgebreide proefrit, een kleine maand terug, was ik al verbaasd over de techniek van de auto. Dit is uiteraard niet anders met de auto die nu aan mij geleverd is. De auto is stil, vrij zuinig (zit nog verbetering in), comfortabel voor lange personen (ben zelf 1.96m) en standaard lekker luxe aangekeleed.

Exterieur

De Polo vind ik zelf erg geslaagd, in alle opzichten vind ik het gewoon een gave auto, hele verbetering t.o.v. de 2008 bluemotion. Ook is er meer gedacht aan de aansluiting van de diverse "bluemotion" onderdelen. De grill is mooier en strakker, de velgen en banden sluiten veel beter aan op het geheel t.o.v. 2008 model, en de kleurtjes zijn natuurlijk hip!

Interieur

Zoals je verwacht van VW, niet spannend maar wel strak en alles sluit netjes aan, geen kraakjes, geen piepjes en alles is mooi op elkaar afgesteld. Alles is binnen handbereik, dus je hoeft geen rare capriolen uit te halen om bijvoorbeeld de airco o.i.d. aan te passen. De tellers zijn ditmaal zwart waarbij de teksten en teller wit oplichten. Dit vind ik persoonlijk veel fijner en rustiger kijken dan in de Golf V waar de zwarte tellers rood en blauw verlicht was. De radio is echter nog wel met blauwe verlichting.

Een klein puntje van kritiek, met mijn lengte zit ik vrij hoog (zie ook kopje comfort), hierbij kan het storend zijn dat de binnenspiegel vrij laag hangt. Dit kan als hinderend ervaren worden, ikzelf heb er niet zo'n probleem mee.

Comfort

Het comfort is prima voor elkaar, de stoelen zitten goed, geven genoeg steun, alles binnen handbereik en de auto is op "cruise snelheid" gewoon muisstil (tijdens accelereren hoor je de diesel lekker roffelen maar is in mijn ogen zeker niet hinderlijk), van de motor hoor je niets, de banden weinig en het enige wat je overhoud is wingeruis wat wel aanwezig is. Maar ook dit is nog vrij beperkt als ik het vergelijk met mijn vorige Golf V.

De zijdelingse steun van de stoelen mochten wel wat beter (ik ben wel fan van echte sportstoelen) en de stoel kan niet erg ver omlaag.
Ik houd wel genoeg hoofdruimte over en heb beenruimte in overvloed, alleen het gevalletje met de binnenspiegel kan hinderlijk zijn.

Uitrusting

De Polo is standaard van alle gemakken voorzien, airco, cruise control, genoeg airbags, 15" lichtmetalen velgen etc. en dat voor een uitstekende prijs! Ook de eventuele optiepakketten zijn vrij goed betaalbaar waardoor je voor een mooi budget een zeer rijk uitgeruste auto kunt samenstellen.

Prestaties

Zo.... dat valt niet tegen! Het is misschien "maar" een 1.2TDI met 75pk, maar als je beetje handigheid krijgt in het schakelen e.d. dan kom je erg vlot vooruit, voor je het weet zit je op de 130 en kan de cruise control aan. Even inhalen? Mwoa geen probleem, gas erop en gaan! Soms wel even terug naar de 4e versnelling, maar dan wil hij wel!

De eerste 2400km

De eerste 2400km zit er op in 1,5 week. Geen centje pijn, zowel voor de auto als de bestuurder. Wat een prachtstaaltje techniek heeft VW weer afgeleverd. Auto reageert goed op de stuurbewegingen, hoewel het in de stad flink gevoelloos is omdat hij enorm bekrachtigd word. Dit kan ook als fijn ervaren worden, want je bent hierdoor enorm wendbaar en kunt makkelijk anticiperen op situaties. Ik zelf heb er dan ook niet zo'n probleem mee. Op hogere snelheden geeft hij genoeg informatie door om te voelen wat de auto doet.

De auto is nagenoeg stil, zelfs een (budget) zonneklep carkit werkt ineens goed. In de Golf verstond ik de persoon aan de andere kant amper, nu hoor ik alles prima en helder en kan er op normaal niveau gesproken worden met elkaar.

Het verbruik valt mij nog iets tegen. Heb nu 3 tankbeurten gehad:

1e - 1:18 (veel file en snelweg)
2e - 1:22 (normale rit)
3e - 1:20 (normale rit)

Gemeten via spritmonitor.de (word 2 a 3x per week geupdate):

http://www.spritmonitor.de/en/detail/399329.html (even kopieren en plakken in nieuw venster)

Normale rit is voor mij max snelheid + 10km/u op de cruise control waarbij 60% snelweg, 35% 80/100km wegen en 5% stadsverkeer.
Als je veel op 80km wegen rijdt dan haal je de 1:30 wel, op de snelweg en bij filerijden stort dit al snel in naar 1:18. Nog steeds erg netjes maar totaal gemiddelde van mij zou naar de 1:23/1:24 kunnen gaan.

Op naar de eerste beurt (30.000)! Tussendoor komt er vast nog een update als er iets gebeurd!
(intussen textueel nog wat aanpassingen gedaan)

Op naar de 10.000!

  • 9.170 km

De eerste 8.000km zitten er op en niets dan lof over deze auto!
Het rijd nog steeds prettig, het gemiddelde gebruik blijkt, nu met mijn rijgedrag en kilometers, te stabiliseren op 4,7l/100km.
Niet onaardig voor dit 1.2TDI blokje!

Problemen? Ja, er begon een lampje te branden die melde dat er een lamp stuk was! Half uurtje later was hij weer uit (tijdens het rijden), en na een uitvoerige check bleken ook alle lampen gewoon te werken. Lampje sindsdien ook niet weer gezien.

Nog iets wat mij opviel, er lijkt een lichte kraak in mijn stoelframe te zitten, en af en toe hoor ik hem bij een stevige rotonde kraken bij de schokdemper rechtsachter. Even in de gaten houden. Het komt slechts sporadisch voor dus ik maak er nog geen probleem van.

Verder bevalt hij nog steeds super, stoelen doen het nog steeds goed, geen rugklachten e.d.

Ook leuk zijn de positieve reacties die je op de nieuwe Polo krijgt. Iedereen vind de laatste serie Polo enorm geslaagd en dat merk je dan ook! Nog geen duimpjes omhoog tijdens het rijden, maar als je ergens staat te babbelen kijken de meesten wel even een keer. Vrienden/familie vinden de Polo ook uitermate geslaagd!

Op naar de zomer!

Still going strong!

  • 15.000 km

Even een korte update dit keer.

Verbruik blijft schommelen rond de 4,7 liter/100km. Op zich niet slecht met redelijk "agressief" accelereren en vmax+10 op de cruise control.

Rijd nog steeds prima, stoel kraakt nog steeds af en toe licht, maar zeker niet meer als bij het vorig verslag. Ik laat hier naar kijken bij de eerst komende beurt.

Verder heeft hij zich in de eerste hitte prima staande gehouden. Airco kan het koel houden, dus ook de bestuurder!

Je kan nu goed merken dat de vele bestelde Polo's uitgeleverd worden. Je ziet ze steeds vaker rijden. Heb ze inmiddels al in alle beschikbare kleuren gezien. Meeste zijn echter nog 5 deurs. Vandaag toevallig een witte 3 deurs gezien! Als ik een kleur mocht kiezen zou ik voor de witte gaan. Erg gaaf, de baas wil graag dat we zwarte auto's rijden dus dat zit er voor mij even niet in.

Tevens ga ik hem de sporen geven binnenkort in het buitenland. Autovakantie naar noord-Italië. Eens kijken wat hij dan doet.

Verder geen bijzonderheden. Op naar de eerste beurt!

Italië update!

  • 22.170 km

En ik ben weer terug van Italië. En om het kort te houden: het ging uitstekend!

De auto heeft zich meer dan comfortabel gedragen, totaal geen last van mijn rug o.i.d. na 2 ritten van 1100+ km. Verbruik bleef prima (~1:22), bergop uiteraard wat meer verbruikt, bergaf wat minder.

Verder hield hij zich prima in de bergen. Kon prima omhoogkomen, meestal in de 2e en 3e versnelling, want in de 4e en 5e is de trekkracht echt wel weg. Maar dat was ook niet erg!

Nog wel even het gas eenmalig goed ingetrapt op de duitse snelwegen, resultaat: 176km/u op de GPS bergaf. Dit was zoals gezegd eenmalig, rest van de rit heerlijk ontspannen op de cruisecontrol gereden met een gangetje van 130 op de teller.

Zijn er nog problemen geweest? Nee al 22170 kilometer probleemloos gereden! Ik word er met de dag vrolijker van!!

De eerste beurt gehad en een probleem

  • 30.900 km

Nou dat was hem dan, zijn eerste beurt. Ging hij uiteraard fluitend doorheen, geen problemen bij de standaard bezaigheden in ieder geval!

Echter.... afgelopen zondag liet zowaar de bestuurdersstoel deels los! Er waren een aantal bouten afgebroken onder de stoel waardoor hij een aantal centimeter kon kantelen. Maandag meteen naar de dealer geweest (Auto Brink Hoogeveen) en prima geholpen, ze hebben er eerst naar gekeken en het kon geen kwaad om 2 dagen door te rijden. Hij zou niet loskomen van de rails o.i.d. Aangezien hij vandaag (woensdag) toch voor de beurt heen moest hebben ze het vandaag opgelost.

Alles zit weer helemaal goed en stabiel in elkaar, maar zal hij de volgende 30.000 ook volhouden? We zullen het zien!

Weer een korte update

  • 39.960 km

Straks op de terugweg naar huis vanuit mijn werk gaat de 40.000 op de teller komen. Inmiddels dus weer bijna 10.000km zonder problemen gereden. Betrouwbaarheid heb ik weer op goed gezet, ik zie de stoel momenteel maar gewoon als een incident. Tevens heeft hij mij, nu met de mindere temperaturen, ook nog niet laten staan o.i.d. Altijd starten en lopen!

Wel heb ik inmiddels voor de 4e keer in 40.000km het "defecte lampje" lampje op mijn dashboard gezien, uiteraard alweer zonder dat er een lampje kapot was. Even opnieuw starten en de melding is weg! Verder rijd ik gestaag door en kan niet wachten tot ik mijn bestelde BM in ontvangst mag nemen in januari!

De een na laatste update

  • 45.600 km

Nog even een korte update tussendoor, we zijn inmiddels alweer bijna 6000km verder en de eerste winterervaring zit erop. Wat op aan te merken? Nee niet echt, rij nog lekker op mijn eerste set zomerbanden, grip is/was er genoeg, alleen af en toe wat rustiger aandoen, net zoals je met winterbanden zou doen. De auto blijft voldoende grip geven en geeft ook snel door wanneer het toch even niet zo goed gaat op de weg, zodat je genoeg tijd hebt om te anticiperen. Traction control werkt ook heb ik gemerkt ;) niet vooruit te komen op ijs als je volgas geeft :P

Verder het starten wordt toch iets lastiger, merk toch na een goede nachtvorst dat de startmotor net 1 of 2 rondjes meer nodig heeft om de auto te starten. Verder starten, lopen en gaan!

Ook word de auto van binnen lekker vlot warm, ondanks zijn geringe motorinhoud. Mijn Polo 1.4TDI deed er aanzienlijk langer over, de Golf V 1.9TDI was iets vlotter warm.

En nu beginnen de laatste 3 á 4 weken wachten... mijn nieuwe polo BM staat als het goed is al bij de dealer te wachten op een spliksplinternieuw kenteken, alleen moet hij (en ik :P) nog even wachten tot het jaartal 2011 aangeeft!

Als mijn komende BM net zo rijd als deze, dan zal ik hem met alle plezier uit zijn contract rijden de komende jaren, waar ik van uitga! VW heeft gewoon een knap staaltje techniek neergezet.

Even lichtelijk afwijken van de BM review:
Misschien is de keus voor een Opel Corsa of Fiat Punto nu misschien interessanter i.v.m. de 4 cilinder diesel motor en ~10pk meer vermogen. Ik heb in ieder geval geen enkele spijt om direct de eerste 14% diesel te bestelen!

Zelf zou ik trouwens ook niet voor de 2 bovenstaande auto's gekozen hebben als dat toen wel kon, reden: heb ze beide gereden (diverse Corsa's en Punto's) en in beide kreeg ik geen lekkere zit in de auto, stoelen gaven mij niet voldoende steun en geen lekkere zitpositie kunnen vinden. ook getest op de langere ritten! In de Punto zat ik gewoonweg oncomfortabel en in de Corsa rugklachten. Nee ik ben er wel uit, VW heeft bij mij de absolute voorkeur!

De laatste update

  • 50.900 km

Morgenvroeg is het dan eindelijk zover! Na 50.000km in de voorloopauto word morgenvroeg dan eindelijk de auto omgeruild voor mijn bestelde VW Polo BM!

Laatste 5.000km geen problemen gehad, verbruik is iets gestegen n.a.v. het koude weer, maar hij heeft zich prima gehouden! Altijd starten, lekker vlot warm en rijd nog steeds geweldig!

Volgende update volgt dus, in een nieuwe review, met een gloedje nieuwe VW Polo BM :)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.