Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2010)

autoreview

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2010)

Signalement

UitvoeringPolo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst10.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Polo Bluemotion in gebruik als leswagen

  • 1.200 km

Beste lezer,

Sinds vrijdag 7 mei ben ik de bezitter van een VW Polo bluemotion in de Comfortline uitvoering. Wij hebben gekozen voor de Polo in de zwarte uitvoering met de blauwe stoelbekleding, dit voor een leuk contrast met de buitenkleur. Zoals alle jonge bezitters van de Polo hebben ook wij de Polo gekocht zonder er vooraf ook maar één meter mee te hebben gereden. Bij aflevering viel mij direkt op dat toen de auto uit de showroom werd gereden het motorgeluid in positieve zin opviel. Opweg naar huis, tevens de eerste rij-ervaring met de Polo waren gematigd positief. Tenslotte stap je van een Golf Tdi met 105PK over naar een 3-cilinder 75PK Polo.
Het motorgeluid in het interieur viel mij op snelheid erg mee, niets geen dieselronk, eerder windgeruis! Maar op lage snelheid geeft de driecilinder zijn eigen karakteristieke roffeltje zoals ik dat herkende van de vroegere Alto van mijn vrouw. Na inbouw van de dubbele-bediening en zelf de eerste 500 gereden kilometers mocht de Polo dan maandagmorgen beginnen aan zijn lange werkzame leven als lesauto. De leerlingen werden vooraf gewezen op de minder snelle acceleratie en het typische motorgeluid. Voor gebruik tijdens lessen komt de Polo goed mee in het dagelijkse verkeer, natuurlijk is het geen snelheidskampioen, maar gemiddeld gezien doet hij lekker mee. Om toch enigszins de "feel" te hebben met de Golf dient het gaspedaal dieper, zelfs tot op de bodem getrapt te worden. Toch levert dit na 1200 kilometer een verbruik op van 5,4 l/100km dus ruim 1:18. Ik ga er dan ook vanuit de op termijn de Polo gaat schommelen tussen de 1:20 en 1:21. Misschien ben ik iets te positief maar de toekomst zal het leren. Verder waren de leerlingen zeer te spreken over het start/stop systeem en de hill-holder, dit systeem zorgt ervoor dat de wagen op de schuinekant van drempels of op hellingen na het loslaten van de voetrem ca. 3 seconde stil blijft staan alvorens achteruit te rollen. Overigens werkt dit niet bij de handrem, maar is louter bedoelt tijdens praktijk situaties in het verkeer. Menig bestuurder benoemt het uitvoeren van een hellingproef niet tot zijn/haar favoriete bezigheid. vandaar dat de Hill-holder een nuttige optie blijkt.

Het blijkt dat de mens zich snel aanpast aan zijn omgeving, ik vond de stoelen nogal aan de korte kant. Ik was bang dat ik dit niet een heledag zou uithouden, de Golf had namelijk de perfecte stoel voor een lange zit. Maar na twee lange dagen van 9:00u tot 22:15u op de Polo stoelen gezeten te hebben wennen deze vanzelf. Ik roep wel eens, je nieuwe schoenen zitten de eerste tijd ook niet zoals je hoopt, maar uiteindelijk worden het weer je lekkerste schoenen.

Dan even iets over de financiële voordelen. Te beginnen bij het verbruik, ten opzichte van de Golf die tijdens de les nauwelijks de 1:16 haalde. Hoop ik daar een aanzienelijke besparing te behalen. Motor-rijtuigenbelasting voor de Golf € 100,00 per maand voor de Polo € 0,00 per maand een besparing dus van maar liefst € 1200,00 op jaar basis. En niet te vergeten de bijtelling. De golf viel in de 25% regeling waar de Polo 11% minder doet. Daarnaast verwacht ik dat de restwaarde na drie jaar verhoudingsgewijs een flink stuk hoger ligt dan de restwaarde van de Golf zeker gezien de enorme belangstelling voor de Polo in Bluemotion uitvoering.

Komende week wordt de auto voorzien van 4 nieuwe 17" velgen met 215/40R17 banden, dit om de Polo te onderscheiden van al die andere Polo's op de weg. Foto's zullen z.s.m. volgen.

Verder zal ik in de toekomst zo vaak als nodig is deze review aanvullen met mijn bevindingen in positieve- en negatieve zin.
Ik hoop hiermee geintereseerde een handje te kunnen helpen in de overweging tot aanschaf van de Polo Bluemotion.

En voor de azijnpissers onder ons, reageer als een echte vent/meid en zeik iemands review niet af op onbelangrijke zaken, tenslotte is dit bedoeld om de mening van andere te peilen en niet om eigenlijk te laten zien kortzichtig en jaloers je bent cq. kan zijn.

Update

  • 5.500 km

Beste lezer,

De eerste 5500km zit er op, dat is nog snel gegaan binnen 4 weken.

De Polo heeft al een overnachting meegemaakt bij de dealer, dit in verband met een lekkage van dieselolie.
Een wartel nabij een verstuiver was niet goed vastgedraaid. In de tussentijd kreeg ik via AVENU Naarden een VW Golf VI Tdi lesauto mee.
Dit alles gratis (mobiliteitsgarantie) dus mijn werk heeft er niet onder geleden.

Zoals de toegevoegde foto's weergeven is de Polo voorzien van nieuwe lichtmetalen velgen inclusief bredere banden.
De velgmaat meet 17" en de daar omheen gelegden banden meten 215/40 17". Smaken verschillen maar ik vind dat de Polo in deze outfit een zéér sportief voorkomen krijgt. In vergelijk met mijn vorige auto VW Golf V 1.9 Tdi viel mij op dat het nemen van een drempel met de Polo niet soepel verliep. De Polo stuiterde over drempels en heeft meerdere keren een onzachte landing gemaakt met een over het wegdek schrapende voorzijde. Maar wat schetst mijn verbazing met de 17" is dit direkt verledentijd. Doordat de banden minder hoog zijn veren zij minder in dan de standaard 60 serie banden daardoor kan de vering z'n taak volledig op zich nemen. En het "balloneffect" van de standaard banden is verdwenen.

Ook het start/stop systeem heb ik nog niet geheel kunnen doorgronden. Hoelang, en bij welke minimale snelheid moet men gereden hebben wil de auto afslaan als deze na stilstand in de neutraal wordt gezet en er ontkoppelt wordt? Ik kan nog geen structuur ontdekken. Er zijn momenten dat het dieseltje nog gezellig staat te tokkelen in neutraal en ontkoppelt voor het rode verkeerslicht.

Dan nog de BC. Het gemiddelde verbruikscijfer loopt op het moment dat de brandstofmeter richting reserve aangeeft spontaan een gunstiger verbruik aangeven. Hebben meer Polo BM eigenaren hier last van? Daarnaast vind ik het interessant om naast de gemiddelde waarde die de BC aangeeft met de caluclator en de kassabon het werkelijke verbruik uit te rekenen. Hieruit blijkt dat de de Polo ruim 1 kilometer per liter minder aflegt dan de BC doet aangeven. En inmiddels hangt u waarschijnlijk aan mijn lippen, want wat is nu het verbruik na die 5500km? Misschien dat het u tegenvalt, maar ik kom uit op zo'n 1:18,5. U schrikt hier waarschijnlijk van, maar ik ben toch positief. Vergeet niet dat we hier te maken hebben met een lesauto. Ik zelf zal er alles aandoen om het verbruik zoveel mogelijk te drukken , maar de leerling zal een beetje meer gasgeven niet in zijn/haar portemonnee voelen, dus daar ontbreekt het aan motivatie. U wilt niet weten hoevaak ik per dag vertel dat uitrollen (bij voorkeur in een zo hoog mogelijke versnelling) bij nadering van rode verkeerslichten het gemiddelde brandstof cijfer positief beinvloedt. Het beter is om vlot de snelheid op te bouwen zodat als constante snelheid is bereikt het gaspedaal weer zover omhoog gaat dat het actuele verbruikscijfer direkt een ongekend lage waarde aangeeft. Helaas...het is maar een handje vol dat er een sport van maakt om lage verbruikscijfers te scoren. Neemt niet weg dat als ik zelf een tank leeg zou kunnen rijden er toch zeker aan de pomp op 1:23 gerekend kan worden. Ik lees reviews waar beweert wordt dat een motor pas echt los is tussen de 10.000 en 20.000 kilometer en dat dan de verbruikscijfers redelijk continu zouden zijn...we wachten het maar af.

Update 08 juli 2010 10.000km

  • 10.000 km

Beste Lezer,

Inmiddels heeft de Polo BM de grens van 10.000km overschreden.
Daarom deze update. Ten eerste het verbruik, onder bezitters van de Polo BM is dat een hot item. In meerdere revieuws lees ik dat bezitters van de BM zich bekocht voelen en dat zij op het verkeerde been zijn gezet door het VAG concern. "die Polo haalt die 1:30 gemiddeld nooit". Natuurlijk kon niemand geloven dat die waarde in reallife kon worden gehaald. Er zijn namelijk zoveel factoren die een rol spelen bij het brandstofgebruik. Juist toen ik zelf de 17" velgen onder de BM had gemonteerd schrok ik van een behoorlijk hoger verbruik. Was het niet dat ik op dat moment, vaker dan daarvoor, de airco hard z'n best moest laten doen om het Polo-interieur van een aangename temperatuur te voorzien. Dit scheelt gerust 3 kilometer per liter. dus van 1:20 naar 1:17 gemiddeld. En dat alles tijdens de rijlessen. Het waren dus niet de bredere banden maar de zwoegende airco die voor een hoog verbruik zorgde. Daarnaast is het van groot belang om een lager verbruik te realiseren dat de rechtervoet vroeg van het gas af moet om van de energie te profiteren die vrijkomt als men de auto laat uitrollen. Hiermee bereik je een beduidend lager verbruik dan dat je tot op het laatst aan het gas blijft hangen om vervolgens stevig af te remmen. Dus houd afstand en kijk ver vooruit en reageer zo vroeg mogelijk op remlichten van u voorganger of liever nog op de lichten van degene die daarvoor rijdt. En anticipeer goed op verkeerslichten om maar twee punten aan te snijden. Schakel snel op naar hogere versnellingen en gebruik de CC zo vaak mogelijk, ook binnen de bebouwdekom. Verder viel mij vandaag op dat bij het vervangen van een defect stadslichtlampje het een hele klus is om deze te vervangen. De complete unit moest uitgebouwd worden. Dit doet men door met een speciale schroevendraaier (uit gereedschapsset) de unit los te schroeven. De stekker los te trekken en de gehele unit uit het front te trekken. Tot mijn verbazing zitten er in de Polo H4 lampen terwijl H7 lampen in 2010 toch al wel tot de standaard behoren. Het meegeleverde lampensetje van mijn dealer beschikt dan ook louter over een H7 lamp. Mijnheer agent zal het bij een waarschuwing laten als u direkt de lamp langs de weg vervangt voor een werkend exemplaar...maar die vlieger gaat dus niet op...met een bekeuring als gevolg. U bent gewaarschuwd, allemaal even langs de Halfords voor een H4 reservelamp. Sinds 1995 ben ik van een Mazda overgestapt naar een Volkswagen Ik koos toen een Golf type III 90 Pk Tdi. Wat een power had deze auto in de lage toeren in vergelijk met mijn Mazda 323 op LPG. En een genot voor de leerlingen. Niks geen gasgeven alvorens de koppeling te laten aangrijpen. Nee hoor deze Golf ging er ook zonder gasgeven vlot vandoor. In nauwe straatjes was het zelfs noodzakelijk om met slippende koppeling te rijden anders werd het te gevaarlijk. De turbo diesel was de winnaar in rijschool land. Iedereen stapte af van de benzinemotor die bij de meeste gevoed werd door LPG. Maar ja, dan had die leerling zijn rijbewijs en en reed het eerste rondje met de auto van Ma! En dat ging niet goed! De hele straat was er getuige van dat jij hortend en stotend de straat uit reed nadat moeders vertroetelde autootje al vele malen was afgeslagen bij een poging tot wegrijden. Uiteindelijk was de oplossing, geef extra gas, kietel die motor en laat gelijdelijk de koppeling aangrijpen en dan ging die wel. En dat is nou precies zoals de 3-pitter in de BM behandeld wil worden. Geef voor het aangrijpen van de koppeling een dotje gas, zo´n 2000 rpm. en hij gaat er gestaag vandoor. Verder moet mij van het hart dat er af en toe een resonantie te horen is vanuit de motorruimte, het geeft een rinkelend geluid, maar ik zal de dealer vragen het bij de eerste beurt op te lossen. Een ander minpunt is het 'gekoeld dashboardkastje'!!! rondom de klep die het kastje afsluit stroomt alle gekoelde lucht zo het interieur in, dus van koeling is geen sprake. Dat was bij mijn vorige auto Golf V wel anders. Dan had ik een heerlijk koel blikje fris onderweg. Ook wil ik vermelden dat als de auto bij de koude start loopt er een hapering bij het gasgeven is. Eerst even een onbelast een beetje gasgeven, ongeveer 2500 rpm, en dan pas pakt de motor lekker op bij het wegrijden. Last but not least...toch genieten we nog iedere dag.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (62)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens