Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2010)

autoreview

Volkswagen Polo BlueMotion
Volkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotion

Signalement

UitvoeringPolo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf77.655 km
KM-stand laatst94.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 85.000 km

Deze VW Polo Bluemotion Trendline is mijn eerste eigen auto. Het is een leaseauto, die ik niet zelf heb kunnen uitkiezen. Ik zal hier mijn tot nu toe korte ervaringen uiteenzetten.

Ik kreeg de auto met al 75000 km op de teller, dat is veel voor een auto van een jaar oud. Toch merk je in de 10000 kilometer die ik nu zelf ermee gereden heb niet dat hij al zoveel ervaring heeft. Alleen de koppeling grijpt wat hoog aan, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Ik ben een rustige rijder, ik doe mijn best om op de snelweg continu dezelfde snelheid te rijden en ik ben groot fan van zuinige auto's. Deze Polo is daar eentje van.

Ik vind het exterieur qua design niet spannend. Het is een onopvallend, no-nonsense zakelijk uiterlijk. Zeker niet lelijk, maar ook niet mooi. De typische Bluemotion-kenmerken zoals de dichte grille, de spoilers voor- en achter en de sideskirts staan hem goed. De vraag blijft of spoilers echt iets doen op zo'n auto, maar ja, het ziet er leuk uit.

Binnenin komt er een heleboel zwart op je af. De bouwkwaliteit vind ik best prima. Er zijn geen rare naden te zien, niks rammelt en alles zit netjes recht in elkaar. Wel is het plastic vrij hard.

Dit geldt ook voor de stoelen. Ik been geen fan van het "Duitse comfort". Voor een Duitse auto zijn de stoelen comfortabel te noemen, maar ze blijven vrij hard zitten. Je zult er nooit rugpijn van krijgen, maar ik betrap mezelf er wel bij elke rit op dat ik vaak anders ga zitten. Het is niet slecht, en lange ritten kun je redelijk goed volhouden, maar het wint geen hoofdprijs voor het comfort. Achterin kun je het ook best prima uithouden, er is in elk geval genoeg ruimte. De achterbank is niet minder hard, maar is goed genoeg om lange ritten zonder klachten vol te houden.

Rij-eigenschappen dan. De 1.2-litermotor geeft 75 pk, en dat merk je. Je hebt er genoeg aan, maar je hebt nooit power over. Je leert vanzelf om rustig te rijden. Op de snelweg kun je beter gewoon de maximumsnelheid gaan rijden, de cruise control aan zetten een relaxed doortuffen. Alles maar proberen in te halen, hard rijden en daardoor gestrest 5 minuten per uur sneller zijn, het is zo zinloos met deze auto.

Je kúnt wel redelijk doorrijden, zolang je boven de 2300 toeren blijft. Tot aan 3500 toeren geeft de motor dan het maximumvermogen, boven de 3500 gebeurt er niks meer. Maar dan maakt de motor zoveel kabaal, dat elke vorm van comfort verdwijnt. Onder de 2000 toeren is de motor het zuinigst en het stilst, maar dan mag je helemaal geen snelheid verwachten. Ook bromt en trilt de auto dat het een lieve lust is tussen de 1400 en 1800 toeren, je zult weten dat je een driecilinder rijdt. Twintig seconden om van nul naar honderd op te trekken zijn geen uitzondering zolang je de motor koest wilt houden. Het kan in 14 seconden, inclusief een gratis bak herrie. Even tussendoor inhalen of ergens "even snel voorbij": laat het maar uit je hoofd. Het kan niet, je haalt het niet, ook als je terugschakelt. Ik vind het niet erg, maar als je per se altijd flink wilt doorrijden, dan kun je beter een Polo GTI nemen.

Drempels en kuilen gaan aardig. Bij een VW vind ik altijd de veren te zacht afgesteld en de demping te hard (vooral voor): korte hobbels en richels voel je zonder dat het vervelend wordt, maar normale verkeersdrempels en diepere kuilen voel je flink. Dit doet een Franse auto beter. De vering is bij de Polo zo zacht en de voorbumper zo laag, dat je in een woonwijk kruipend - 5 (!) kilometer per uur - over een verkeersdrempel moet, en daarvoor moet je terug naar de eerste versnelling. Daar moet je echt aan wennen, en nog steeds knalt de bumper wel eens op de grond. Het veercomfort niet echt slecht; bij de VW up! lijkt het alsof VW de vering vergeten is. Maar een Toyota Urban Cruiser vind ik bijvoorbeeld al veel comfortabeler rijden.

Sturen en weggedrag gaat erg goed. Het is duidelijk dat VW alleen de motor heeft aangepakt om de auto zuinig te laten zijn, en het onderstel hetzelfde heeft gelaten. Het voelt in elk geval zo. Je kunt altijd harder door bochten dan je denkt (voor zover je snel genoeg bent om op tempo te komen), en als het toch teveel wordt dan glijdt de auto voorspelbaar over de voorwielen weg. Het is erg goed onder controle te houden en het voelt altijd veilig. Schakelen vind ik iets minder fijn; je schakelt wel vrij makkelijk door de versnellingen heen, maar de 1 en de achteruit inleggen gaat vaker stroef dan ik zou willen. Ook hoef je de pook nauwelijks naar beneden te duwen om naar de achteruit te schakelen, soms schakel je ongewild in de achteruit in plaats van 1. Onhandig!

Dan hét verkoopargument voor deze auto: de kosten. Het is een leaseauto, dus heb ik behalve de brandstofkosten geen zicht op de onderhoudskosten. Ik rijd gemiddeld 1 op 20,5 met deze auto, en dat is voor continu stadsverkeer echt een laag verbruik. Als ik de snelweg opzoek, dan gaat het richting 1 op 21 of zuiniger. Het zuinigst is de auto bij 80 km/u in 5: zonder airco rijd je 1 op 28! En steeds maar flink doortrekken drukt het verbruik naar 1 op 18. Een actieradius van meer dan 900 kilometer is erg prettig. Er zijn maar weinig auto's in dit segment die dit realiseren. Ik gebruik wel altijd waar het kan het start-stopsysteem. Dit werkt voortreffelijk. AutoWeek meldt bij vele start-stopsystemen dat ze traag zijn, het systeem van VW is helemaal niet traag. Koppeling intrappen, en de auto start meteen. Je krijgt de versnellingspook echt niet in 1 voordat de motor helemaal is gestart (ook omdat het soms stroef gaat, zoals hierboven gezegd). Je kunt dus meteen wegrijden. Wel zit er minimaal 3 seconden tussen stoppen en starten. Als je dus voor een rood verkeerslicht stopt wat direct op groen springt, dan sta je 3 seconden voor groen. Dat snappen automobilisten achter je niet.

Een groot nadeel van het start-stopsysteem en van een kleine motor is dat de verwarming maar niet warm wordt. In de stad is het pas na 10 kilometer behaaglijk in de auto. Ik rijd elke dag 15 kilometer woon-werkverkeer, waarvan ongeveer 5 kilometer op een 80-km-weg en 10 door de stad. Dan duurt het echt lang. Op een zomerse dag lukt het de airco wel goed om de auto juist koud te krijgen. Als je de airco gebruikt, dan wordt de auto merkbaar langzamer, onzuiniger en dan werkt het start-stopsysteem niet meer. Waar je met 80 km/u in 5 zonder airco 1 op 28 rijdt, haal je nog maar 1 op 23 met de airco aan. En dat wordt erger als je hem harder laat blazen...

Wat ik in de onderhoudsboekjes kan terugvinden levert niets schokkends op: het brandstoffilter is vervangen bij 52000 kilometer, en zijn de achterbanden vervangen. Als dat alles is, dan valt dat enorm mee. Natuurlijk verwacht je binnen het eerste jaar nauwelijks onderhoud behalve de standaardzaken, maar toch, het kan altijd misgaan. Bij gebruikskosten en betrouwbaarheid durf ik dus wel 5 sterren te noteren.

Toch vind ik dat deze auto niet goedkoop is. Hij kostte de leasemaatschappij 18.970 euro. Als je hem privé koopt, moet je wel erg lang doorrijden om het voordeel van het brandstofverbruik echt te gaan merken. Er zijn ook genoeg alternatieven die goedkoper zijn. Voor de lease is dit niet voor niets een enorme hit. Met 14% bijtelling wordt je als leaserijder blij, en de baas wordt blij van het lage brandstofverbruik.

Conclusie: ik ben best tevreden over deze Polo. Het zou niet mijn keuze zijn, omdat ik wat meer comfort wenselijk vind. Ook voor het imago van VW doe ik het niet. Het brandstofverbruik is hét pluspunt van deze auto, het comfort en de prestaties vind ik minder. Je kunt prima met het verkeer meekomen, en het start-stopsysteem werkt voortreffelijk. Schakelen is niet altijd fijn, en snel zul je nooit gaan. Ik snap dus best dat veel leaserijders voor deze auto gaan, al zou ik eerder alternatieven overwegen.

Afscheid

  • 94.000 km

Na bijna een jaar gaat de auto terug naar de leasemaatschappij, en krijg ik de beschikking over een Seat Ibiza Ecomotive.

Terugblikkend op een jaar Polorijden kan ik erg tevreden zijn. De auto heeft me nooit in de steek gelaten, hij startte altijd meteen en de kosten zijn onwaarschijnlijk laag.

In het algemeen zijn de kosten erg laag. Je rijdt 1 op 20 of beter, de motor is ondanks het lage vermogen toch erg soepel, en als je niet teveel haast vertoont, kom je prima mee met het verkeer.

Toch is niet alles geweldig geweest. De stoelen kunnen me nog steeds niet helemaal bekoren, op een rit van 200 kilometer merk je dat de stoelen vrij hard zijn. Ik ga meermaals anders zitten tijdens zo'n rit. Ook het veercomfort is aan de harde kant, korte hobbels voel je niet direct, maar drempels moet je niet te hard nemen. Alleen al omdat dan de bumper op de grond knalt, maar ook omdat je de passagiers flink door elkaar schudt.

Dus: wil je een zuinige auto die prima van A naar B rijdt zonder veel opsmuk, en je bent bereid om dit bedrag daarvoor neer te tellen (er staat VW op), dan is het een prima keuze. In de lease is het een goedkope optie. Het model gaat al wel een tijdje mee, dus wellicht zijn er modernere alternatieven.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.