Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 405.000 km |
Van Passat naar Polo
- 3.468 km
My First Polo BM
Sinds 5 juni 2010 rijd ik in een Polo BM Comfortline. Qau extra’s heb ik me beperkt tot metallic lak (glacier blue) en de Radio 310 zonder navigatie. Ik was een van de eersten die besteld hebben, op 11 januari nl. Het wachten duurde dan ook best lang.
Mijn vorige auto was een Volkswagen Passat Station 1.9tdi gechipt tot 105pk. Die heb ik in 4 jaar tijd van 185.000km naar 345.000 km op de teller gereden, zonder dat zich één onregelmatigheid heeft voorgedaan. Waarmee voor mij de betrouwbaarheid van de Volkswagen diesel wederom bevestigd werd .
Op het gebied van ruimte en vermogen heb ik dus best ingeleverd, maar dat is dan ook een bewuste keuze. De ruimte hebben we niet meer nodig, nu de kinderen over eigen vervoer beschikken. In het najaar ontdekte ik, dat vanaf 1 januari 2010 bepaalde auto’s wegenbelasting vrij werden. Mijn oog viel in eerste instantie op een Audi A2 1.2tdi. Echter daar zijn er niet veel van verkocht in de periode tot 2005 en ze zijn nu ongelofelijk duur. 8 jaar oud met 120000 km op de teller wordt er zo maar meer dan € 10.000,- voor gevraagd. De Lupo voldoet ook aan de regels maar is me te klein. Ik ben 1.96 en wil nog wel normaal in de auto kunnen zitten, vandaar dat andere kleine auto’s afvielen.
Toen kwam Volkswagen met de Polo BM. De eerste auto, die aan alle eisen kon voldoen. Geen wegenbelasting, groot genoeg en ze beloofden een heel laag verbruik (al geloofde ik direct al niet dat 1 op 30 haalbaar zou zijn).Dus direct na de bekendmaking van de prijzen eigenlijk blind besteld. In eerste instantie gekozen voor een donkerblauwe. We twijfelden toen al over de kleur, glacier blue of donkerblauw. Bij de dealerintroductie zagen we ze beiden en gelukkig bleken we nog voor de ijsblauwe te kunnen kiezen (toch een voordeel die lange wachttijd).
Hoe is de auto in de praktijk?
Hierover is in de verschillende eerdere reviews al het een en ander geschreven.
Als je zoals wij al meerdere Volkswagens gehad hebt, dan herken je deze Polo direkt. Plezierige auto, goed gebouwd en degelijk. De motor was voor ons de grote onbekende. Toen ik de eerste revieuws ging lezen, dacht ik soms wel eens, heb ik wel de juiste keuze gemaakt. De motor zou te licht zijn en het verbruik zwaar tegenvallen.
De motor is niet te licht, al doet hij tot de 2000 toeren niet heel veel. Bij het optrekken beter wat verder doorgaan en dan opschakelen, want vanuit 1300 toeren gas bij, gebeurt er niet veel. De Passat kon veel schakelluier gereden worden. Wel zo snel mogelijk in zijn 4de of 5de versnelling zien te komen en dan de cruisecontrol aan. Meer dan 80% van de tijd heb ik de cruisecontrol aan. Je wint met deze auto geen stoplichtsprints, maar daar heb ik hem ook niet voor gekocht. Wel kan je gewoon uistekend meekomen. Waar de topsnelheid ligt weet ik nog niet, heb zelf nog niet boven de 130 gereden, maar volgens mijn dochter is 160 in ieder geval makkelijk haalbaar.
Verbruik:
Het item denk ik als je deze auto koopt, hoe zuinig is die nu werkelijk. De eerste tank viel het me verschrikkelijk tegen. Ik kwam uit op 1 op 19,7. Dat moest beter kunnen. Zie onderstaande tabel:
kmstand liters verbruik
609,0 30,91 19,702
1369,4 33,60 22,631
2255,5 35,82 24,738
3153,0 38,13 23,538
Op een rit van bijna 300 km heb ik ook al gemiddeld 1 op 28 gereden.
Mijn ritten zijn of snelwegritten of op 80/60km wegen. Ik hou me aan de snelheidslimieten, op de snelwegen meestal niet harder dan 110. Rij veel op de cruisecontrol. Probeer het nieuwe rijden toe te passen. Zet de airco niet altijd aan, maar met dagen als vandaag 35 graden buiten wel.
Het verbruik is erg gevoelig voor korte ritjes, airco aan of uit, snelheden tot 110 of daarboven. Als je het netjes doet, kan je na een rit over 15 km of meer wel aan een verbruik tussen de 3,6 en 3,9 liter per 100 km komen. Ik probeer mijn ritten binnen de 4,0 ltr/100 km te komen, maar dat lukt niet altijd. Al merk je wel, dat de auto zuiniger is dan in het begin. (in de laatste rit uit de tabel heeft mijn dochter mijn mooie gemiddelde om zeep geholpen met haar snelle rit!!).
Als de vraag gesteld wordt of ik tevreden ben over het gebruik, dan moet ik eigenlijk zeggen: Nee, omdat ik te ver verwijderd blijf van de fabrieksopgave van 3,4l/100km en ik met mijn huidige stijl daar veel dichter bij zou moeten zitten. Aan de andere kant heb ik nog nooit zo’n zuinige auto gehad, betaal ik geen wegenbelasting meer, en heb ik schitterende auto. Dus zeker geen spijt van de overstap van de Passat naar de Polo.
Na de behandeling bij Ventura Tuning
- 6.300 km
Inmiddels ruim 6300 km onderweg en met veel plezier.
Negatieve punten zijn eigenlijk alleen het slecht verwerken van korte oneffenheden en het gebrek aan vermogen onder de 2000 toeren.
Het eerste punt heb ik opgelost door op te letten en voor de drempels echt te remmen.
Voor het tweede heb ik de auto gisteren laten tunen bij Ventura. Ik was al een tijdje op zoek naar mogelijkheden voor chiptuning. (Mijn Passat had ook een dergelijke behandeling gehad en dat is destijds ook goed bevallen.) Nu blijkt de chip van de BM nog niet makkelijk te veranderen, maar bij Ventura hebben ze oplossing hiervoor gevonden. Op de site stonden positieve reacties. Dus gisteren een afspraak gemaakt en naar Beilen gereden.
Direkt is de set erin gezet (ongeveer 5 à 10 minuten werk) en ik kon gaan proefrijden. Al direkt is het verschil merkbaar. Bij de rotonde 3kwart rond niet meer naar 2 schakelen, maar gewoon in zijn 3 kunnen blijven. Keurig oppakken vanaf 1100/1200 toeren. Precies die dingen waarin de BM zijn tekortkomingen had.
Ze claimen ook een gunstiger brandstofverbruik. Hun ervaring is dat degene die rond de 1:20 uitkwamen nu op de 1: 25 uitkomen.
Verbruik:
Over de 6300 km kom ik gemiddeld uit op 1:22,6. Beste resultaat 1:25,2, maar daar zaten een paar gunstige langere ritten bij. Slechtse resultaat: 1: 19,8. Die werd gescoord na een tank lang niet het nieuwe rijden toe te passen, airco aan etc. Dit na overleg met de dealer, omdat ik vond, dat ik wel erg mijn best moest doen om de fabriekscijfers te halen.
Mijn metingen gaan door, echter alleen nu met een iets andere motorafstelling. Ik ben benieuwd.
Eerste update na de chiptuning
- 6.941 km
Uit de reacties op mijn review begrijp ik wel dat er belangstelling bestaat voor de resultaten van de chiptuning. De eerste verbruikscijfers hebben even op zich laten wachten, omdat we op vakantie geweest zijn en dan varen en niet autorijden.
Vandaag, 993 km na de chiptuning, waarna ik gelijk afgetankt had, stond ik opnieuw bij de pomp. Resultaat, 40,02 liter toegevoegd. Het gemiddeld verbruik heeft dus 1 op 24,86 bedragen. Een resultaat waar ik best tevreden over ben. Mijn rijstijl is niet aangepast. Volg nog steeds de techniek van het nieuwe rijden. Maar ook hebben de kinderen de auto nog meegehad voor een rit van 200 km en één ding is zeker, zij passen het nieuwe rijden zeker niet toe.
De rij-ervaringen zijn nog steeds positief. In het lage toerengebied reageert de auto veel beter dan het origineel. Je kan weer gewoon over een rotonde, zonder de keer extra terugschakelen.
Verder is er op dit moment niet veel toe te voegen.
Nieuw zuinigheidsrecord
- 8.820 km
Zomaar even een heel klein berichtje. Vandaag tijdens een rit woon/werkverkeer over 20km een gemiddelde gereden van 3,2l/100km. Dat is 1 op 31,25.
Wel een opmerking: De rit voert door twee 3 stukjes bebouwde kom en voor de rest is het 60 en 80 km gebied en ik heb me daar wel aan de snelheden gehouden.
Niet gedacht, dat dit te realiseren zou zijn, omdat na een koude start het altijd ook wel even duurt voordat je je gemiddelde ziet zakken.
Een heel stuk verder
- 298.000 km
Ik ontdekte, dat mijn eerste reviews nog steeds op de site staan en wellicht is het daarom wel aardig om het verdere verloop ook beknopt weer te geven.
Op dit moment heb ik 298.000 km met de Polo BM afgelegd en ik moet zeggen tot volle tevredenheid. In de loop der jaren is de auto op diverse manieren ingezet. Voor gewoon woon-werkverkeer, privéritten, krantenbezorgen, koerierswerk. Al naar gelang mijn werkzaamheden veranderden. Op dit moment wordt er maandelijks ongeveer 7500 km mee gereden. Hiervan is 1800 km krantendistributie en 4500 koerierswerk, de rest wordt gevuld met privéritten etc.
Wat valt er te vertellen over 7 jaar Polo BM rijden:
Dat het tot nu toe een zorgeloze ervaring is. Buiten het reguliere onderhoud, op de allereerste beurt na nooit bij een VAG-dealer, maar altijd bij een bevriende monteur, zijn de enige mankementen: een kapotte kachelmotor, een lekke brandstofslang en bij 210.000 km twee nieuwe schokbrekers (mede het gevolg van de krantendistributie), een keer een sensor vervangen, en zoals in de eerdere reviews al gemeld een Powerbox.
Onderhoud:
Alles bij elkaar heb ik € 5.530 uitgegeven aan onderhoud.
De duurste beurt was € 1.250 bij 210.000, met distributieriem, banden, schokbrekers, remmen en normaal onderhoud.
Het enige dat er nog aankomt is een keer een EGR-klep. Sinds een jaar brandt het lampje. De fout is dat een sensor de positie van de klep niet meer controleert. Maar de kle werkt nog wel. Motor loopt nog niet als daarvoor, verbruik ongewijzigd.
Verbruik:
Heb ik in 295 tankbeurten totaal 13.500 liter getankt. Dat komt neer op gem. 22,04 km/l. Meest zuinige rit: 1op32. De krantendistributie is niet goed voor het gemiddelde, dan kom je uit op ongeveer 1 op 18.
Rijgedrag:
In het algemeen niets op aan te merken. Je weet dat het geen stoplichtsprinter is, dus daar over klagen is onzin. Het meest hinderlijke aan het rijgedrag is dat de auto niet zo lekker omgaat met verkeersdrempels en zo, daar glij je niet overheen.
Af en toe denk ik erover om een andere auto aan te schaffen, maar ik de kunst is om er een te vinden, die ik voor net zo weinig geld kan rijden. De volgende zal dan een Polo zijn, omdat ik iets hoger wil zitten en eigenlijk een automaat wil gaan rijden. Als dat in de huidige auto kon, zou ik het zo laten inbouwen en verder rijden.
Zolang ik niets anders heb, rijd ik gewoon door naar de volgende distrbutieriemwissel bij 420.000km.
Wat een saaie auto
- 333.333 km
ja, bij sommige auto's valt waarschijnlijk veel te vertellen. NIet bij deze Polo. Dit jaar tot nu toe 33.000 erbij gereden. Beetje minder dan vorig jaar, omdat ik in februari een tweede auto erbij heb gekocht, waar ik ook ruim 40K mee gereden hebt. Ik ben dus nog steeds vaak op de weg te vinden. De Polo geeft geen krimp. Binnenkort de winterbanden erop en een beurtje. Verder geen bijzonderheden.
nog steeds
- 403.750 km
De Polo blijft het gewoon volhouden. Ik twijfel momenteel wel of het punt is aangebroken om een andere auto aan te schaffen. Probleem is alleen, dat ik niet weet wat te kiezen.
Sinds het vorige revieuw zijn er weinig spannende dingen gebeurd. APK, beurt maar verder niets bijzonders. Ga nu richting de 420.000 en dat zou betekenen, dat de distributie weer vernieuwd moet worden en ook is het tijd voor schijven en blokken. Dus al snel € 1.500 armer. Wat doe je dan. Dit bij een nieuwe leggen of gewoon betalen en nog 2 jaar doorrijden tot aan de 500.000. Ik weet het nog niet.
Het einde is gekomen
- 405.000 km
In het vorige review al geschreven. Er is twijfel tussen doorrijden en iets anders kopen. Voor het doorrijden pleit, je weet wat je hebt, niet wat je krijgt. Ook zit de nieuwe distributieriem eraan te komen en zijn ook de remschijven bij de volgende grote beurt aan vervanging toe. Duis € 1.500 kosten maken of wegdoen. Een stap in het ongewisse. Want ik wil in de youngtimer regeling stappen.
Vorige week besloten om te gaan voor het verkopen van de Polo. Ik heb een andere auto gekocht. Het is een VW Touran geworden van maart 2016. Een 1.9Tdi, dus de oude pompverstuiver met slechts 191.000 op de teller en altijd door een VW subdealer onderhouden. Alle boekjes erbij. Deze moet wel gelijk een grote beurt hebben, maar daar is de prijs dan ook naar.
De Polo heeft 4ct per km aan afschrijving gekost. Aan onderhoud ben ik minder dan 2,5 ct kwijt geweest. Brandstofverbruik 1liter per 23,5km. Brandstofkosten 4,5ct per km. Daarnaast 6 jaar lang wegenbelasting (de 1e 4 jaar vrij van belasting) en verzekeringspremie. Al met al tevreden. De nieuwe auto komt als bedrijfsauto te boek te staan. Maar het is eigen bedrijf, dus ik blijf op de kosten letten.
Wellicht maak ik voor de Touran weer een nieuw review aan.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.