Volkswagen Passat Variant 2.5 TDI 150pk 4Motion Highline (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 2.5 TDI 150pk 4Motion Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 192.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Indien u (lezer) snel wat gegevens wilt en niet mijn hele verhaal wilt lezen volgt hieronder een korte opsomming:
- fantastische grip door 4Motion systeem, erg veilig.
- verbruik van de V6; 1:12 is probleemloos haalbaar (volgens tripcomputer verbruikt de V6 bij 150km/u 1:10)
- heerlijke motor met veel power
- rammel- en kraakvrij ook na 230.000km
- ventilatie (beslagen ramen) kan beter.
- stille snelwegcruiser met heerlijk veel ruimte ook voor bagage
- enige echte onkosten tot nu toe; 6 nieuwe gloeibougies (buiten het gebruikelijke onderhoud en slijtage onderdelen)
- Ik vind de nieuwe Passat (vanaf 2005) niet mooi anders zou dat zeker de opvolger kunnen zijn, helaas niet meer met die heerlijke V6 TDI leverbaar.
- lichtopbrengst Xenon valt wat tegen.
Hierbij een uitgebreid verslag.
Als ouder van 4 kinderen was voor ons jarenlang een "busje" het meest praktische vervoersmiddel, ook gezien de toenmalige "grijskenteken" regeling. Na een Hyundai H100 (wat een lawaaiding was dat, maar wel 100.000 probleemloze km-ers) kwam een Toyota Hiace 2.4 TD in Emotion uitvoering. De Emotion uitvoeringen zijn eigenlijk een teruggekeurde 9 persoons bus met 5 of 6 zitplaatsen (bijrijders stoel of bank). Hierdoor zijn deze bussen luxer uitgevoerd, hebben betere geluidisolatie en een turbo diesel. Een heerlijk auto en een verademing t.o.v. de Hyundai qua geluidsproductie. Maar kleine kinderen worden groot en gaan niet meer met pa en ma mee op vakantie of op weekendtrips. Daarnaast haalden beide in no-time hun rijbewijs en kwamen er eigen auto's, m.a.w. de Toyota had afgedaan als familievervoerder. Omdat ook de grijskenteken regeling niet meer van toepassing was voor partikulieren, en daarmee een financieel voordeel wegviel, werd er voorzichtig rondgekeken naar een andere auto.
Zweden is ons vakantieland, en nadat we er een huis hadden gekocht gingen we iedere schoolvakantie er naar toe. Vooral in de wintermaanden kwam toen het gebrek aan tractie van de Toyota aan het licht. Niet zo verwonderlijk natuurlijk met een achterwiel aangedreven auto die op die achteras hoegenaamd geen gewicht heeft. Meermaals kwamen we vast te zitten in de sneeuw of modder. Dit deed mijn vrouw uitroepen dat: "de volgende auto een 4x4 moest zijn". Met dat in het achterhoofd zijn we in 2007 gaan zoeken. Het lijstje was er een die eenieder in die situatie zou opstellen met een budget van max. € 15.000,-: Toyota RAV-4 (toch wel erg klein en de nieuwe was net uit en dus voor ons onbetaalbaar), Nissan X-trail (ruime en prettig rijdende auto, alleen de 136pk diesel kwam pas in 2003 met bijbehorende prijzen. De eerdere bouwjaren hadden 116 pk en dat werd ons toch afgeraden), Subaru Forester (fijne probleemloze auto [mijn vader had en heeft er ook een] maar wat smal. Met goed fatsoen konden er geen 3 personen op de achterbank), Subaru Outback (dat leek hem bijna te worden, maar redelijk schaars en dus vrij prijzig voor de leeftijd), Volvo V70 AWD (als Zweden-gek zou dat hem moeten zijn maar voor € 11-12.000,- staat er dan een benzine gestookte V70 uit 1999, model volvo 850, voor de deur met 250.000 op de teller. Toch maar even verder kijken), Audi A6 Quattro Avant(misschien ooit nog eens,...wat een prijzen) en toen mijn vrouw meegetroond naar de VW dealer.
Volkswagen staat bij mijn vrouw gelijk aan "degelijk maar saai" en "veel voor weinig". Toen ze echter een Passat Variant uit 2003 zag staan bij dealer moest ze die vooroordelen snel bijstellen. Via mijn eigen garage een zoekopdracht geplaatst voor een Passat Variant TDI 4Motion vanaf bouwjaar 2001 met het verzoek ook in het buitenland te kijken. Een auto importeren uit het buitenland bleek niet het gewin op te leveren dat ik vooraf had bedacht, daarnaast zijn 4Motion uitvoeringen toch wat exclusiever en het aanbod navrenant. Uiteindelijk vonden we er een in Twente in een 130 pk (1.9 TDI) uitvoering. Na een proefrit was mijn vrouw helemaal overtuigd, wat een fijne auto deze moest het worden. Echter bij controle van de km stand bij het NAP bleek deze Passat toch meer dan 100.000km meer te hebben gelopen dan de teller aangaf. Uiteraard hebben we de onderhandelingen meteen afgekapt. Ondertussen had onze eigen garage ook een 4Motion voor ons gevonden, helemaal in Friesland (we wonen zelf in de Achterhoek, Gelderland). "Daar staat een blauw metallic Passat Variant V6 TDI 4Motion met 192.000 km op de teller" werd ons medegedeeld. Na een bezoek, een proefrit en kwijlen met een kop koffie hebben we deze gekocht.........wat een beest!
Natuurlijk waren wij niet veel gewend qua luxe en motorvermogen maar deze V6 TDI, met 150pk (ongetund dus), is wel van het type "grote passen snel thuis". En dan het beige leren interieur, stoelverwarming, 6-bak, climate-controle, 17" LM.........helemaal fully loaded, helemaal "af". Eindelijk kunnen we meeblazen op de Duitse snelwegen en hoeven niet meer bang te zijn voor een besneeuwd pad, de grip is fenomenaal. Toch is de 4Motion, met wat aandringen, best bereid om sneeuw-donuts te maken maar het gaat allemaal zo beheerst en veilig.
De afstand tussen ons huis in Nederland en dat in Zweden is 1009 km. In Duitsland rijden we, waar mogelijk, met een snelheid van 170km/u., helaas vaak afgewisseld met "baustellen" of snelheidsbeperkingen. In Denemarken wordt de cruiscontrole steevast op 140 gezet zo ook in Zweden. Aan het eind van die totale rit blijkt de V6 dan slecht per 11,5 km één liter diesel te hebben verstookt. Ik vind dit een prachtige waarde, de Toyota Hiace verbruikte bijv. 9 liter/km gemiddeld over hetzelfde traject.
Qua brandstof verbruik dus geen grootverbruiker, en de andere kosten? Bij 205.000km een grote beurt inkl. distributieriem vervangen, ja dat hakt erin (ruim € 1.000,-). De gehele "voorpui" schijnt hiervoor te moeten worden verwijderd. De cruise-controle/richtingaanwijzer hendel is vervangen aangezien de cc kuren kreeg. Kerst 2008 doorgebracht in Zweden met nachttemp. van -15 graden. 's Morgens had de V6 dan wat moeite met starten. Terug in Nederland wilde hij op 'n morgen helemaal niet meer starten na een nacht van -13 graden. Bleek dat ALLE 6 de gloeibougies niet meer werkten. Dit in combinatie met een verse accu leverde een rekening van € 500,- op.
In het voorjaar van 2008 nieuwe zomerbanden laten monteren, Dunlop Sportmaxx 225x45x17. Deze begonnen te cuppen na ca. 10.000km (tenminste toen werd het hoorbaar). Dunlop heeft deze gratis vervangen en het lijkt erop dat de nieuwe set hier geen last van heeft.
Deze V6 is nog van het pompverstuiver type, de "lawaaidiesel" van VW (volgens vele autobladen) zal ik maar zeggen. En eerlijk is eerlijk stationair lijkt het wel een tractor. Met de ventilator zacht en de radio uit is dit ook met warme motor te horen. Er aan storen doe ik al lang niet meer, het geeft juist een geruststellend gevoel dat "ronkende" geluid. Zo van; "ik ben er klaar voor" het heeft ook iets van kracht en onverzettelijkheid. Bij iets gasgeven veranderd het ronken in een heerlijke V6-sound, bijna net zo mooi als van een BMW 6-cilinder.
Het rijden met deze Passat Variant V6 TDI vind ik, ook na 16 maanden en bijna 40.000km nog steeds een feest. Trap het gas in en er gebeurt wat of cruise met 120km/u over des Heeren wegen en dan nog kun je je vrouw lieve woordjes toefluisteren, zo stil doet deze V6 z'n werk. De 4Motion aandrijving geeft een zeker en veilig gevoel maar is, ondanks de 4-wiel aandrijving beslist geen sportauto. Van huis uit is de Passatserie al redelijk confortabel afgesteld qua vering en demping, de 4Motion is daarnaast ook nog eens voorzien van 3 cm. meer grondspeling. Op de onverharde wegen in Zweden een voordeel maar op verhard kan ik de Alfa van mijn zoon echt niet bijhouden als het bochtig wordt.
Het grote probleem van deze auto is zijn opvolger zei mijn garagist. Op mijn verbaasde gezichtsuitdrukking reageerde hij; jullie volgende auto moet minimaal dezelfde luxe hebben, leren bekleding, 4 wiel aandrijving en een 6 cilinder..........ga maar vast sparen! En daarin heeft hij wel gelijk, een stapje terug in luxe zou nog kunnen maar 4 wiel aandrijving is toch wel heel erg lekker een die V6..........smullen!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren