Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI 190pk Elegance Business R (2020)

autoreview

Volkswagen Passat Variant
Volkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat Variant

Signalement

UitvoeringPassat Variant 2.0 TSI 190pk Elegance Business R
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst65.000 km
Lezerswaardering: 44%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaring passat Rline

  • 20.000 km

Dit is mijn 3e Passat. De vorige 2 waren diesels. Nu toch maar benzine gekozen. De diesel is een paar duizend Euro duurder en de wegenbelasting is aanzienlijk hoger. Tanken kan ik vaak in België of Duitsland, Dus... Intussen op 20.000 km.

Ik heb Tesla overwogen, maar die rijdt te weinig op een batterij en vind ik duur. Wat ze opgeven bij Tesla is leuk, maar dan moet je in de zomer niet de airco aanzetten. Ik maak vaak lange ritten en wil niet verplicht koffie moeten drinken op de batterij te laden. Dan een Hybride Passat. Die rijdt 65 km op een batterij. Daar heb ik weinig aan. Bovendien weegt die auto door de batterijen iets van 300 kg zwaarder en betaal je nog eens een hogere wegenbelasting. Het brandstof verbruik voor mijn 190 pk benzine valt mij ronduit mee. Alhoewel ik soms niets van die metingen snap. Soms kom ik op hetzelfde weggedeelte en omstandigheden op andere waarden uit. Ik haal gemiddeld 1:15,5 tot 1:16, waarbij ik moet aantekenen ook wel eens 140-150 te rijden (in Duitsland) Bij onze gezapige 100 in Nederland komt hij tot 1:18. De teller geeft, tegenover de gereden KM iets van 2-3% te positief aan.

Verder beslist de importeur PON wat jij wel of niet krijgt. Ik wou, net als in mijn vorige auto, een verwarmd stuur bestellen. Dat mag niet van PON. Wordt niet geleverd. Die optie is in Duitsland gewoon leverbaar is. En zo nog enkele opties. Ik was er te laat mee, maar zal als mijn volgende auto weer een VW (??) wordt bij een Duitse dealer gaan kijken/kopen en gewoon de auto te importeren. Dat raadt ik iedereen gewoon aan die opties wil hebben die PON niet wil geven.
De auto op zich bevalt mij verder gewoon goed. Geluidsniveau is goed. Stuurt goed en voelt betrouwbaar aan. Geen rammeltjes of dergelijke. Inparkeren zit ook hier weer op, maar dat heb ik nu in 3 auto's nog nooit gebruikt. Deze auto heeft ook semi-auomatisch rijden. De reclame die daarvoor gemaakt is is gewoon overdreven. Dat gaat wel redelijk goed, maar je moet zelf echt blijven opletten, net als bij het adaptive cruise controlsysteem. Dat laatste houdt een (te) grote veilige afstand, met gevolg dat er wel eens een andere auto tussen schiet. Dan moet je soms zelf remmen en is het systeem te laat. Desondanks gebruik ik het zodra het kan. Als je voorligger remt en je ziet het net niet dan remt het systeem al (Bijvoorbeeld als ik met dat navigatiesteem aan het sukkelen ben. Zie onder) Die cruise control bevalt mij echt wel.
Er zit geen reservewiel meer bij. Ik heb er een volwaardig wiel bijbesteld. Heb met mijn vorige auto's 2 keer s'svonds door een scheur in de band stilgestaan. Dan ben je na een halfuur weer op pad, maar heb je geen wiel dan kan het even duren voordat de ANWB er is met een reservewiel.
VERDER:
De stoelen vind ik niet meer dan "acceptabel". Ze moeten in Wolfsburg eens wat leren van het zitcomfort van Franse, Japanse en Koreaanse auto's.

Het dashboard is volledig digitaal. Daar hadden wat meer gegevens op gekund. Ik mis het analoge klokje middenin. Daar staat nu een lelijk PASSAT embleem. Tijd staat op het navi- systeem, maar er zijn schermen die, als ze voorstaan, de tijd niet laten zien.
De ingestelde snelheid op de crusie control mag wel in war grotere cijfers worden weergegeven. Zit ook rechts onderin en niet goed zichtbaar. Sta je niet op cruise control dan wordt in supergrote cijfers, linksboven de gereden uren en minuten sinds de laatste tankbeurt weergegeven. Mij een raadsel wat ik daarmee moet. Daarvoor had ik liever iets anders gezien.

Dan het navigatiesysteem met het moderne touchscreen. Dat is volgens mij gemaakt door een Whizzkid die zelf geen rijbewijs heeft. Heel erg gebruikersonvriendelijk. Als je tijdens het rijden dat scherm aanraakt schiet je vinger, door een hobbeltje in de weg of dergelijke, soms iets uit en is je scherm weg en staat er heel iets anders. Zoek het dan maar terug!! Echt een shit-systeem.
Je zoek je wezenloos. Er zit weinig logica in. Dat gaat tijdens het rijden absoluut ten koste van de veiligheid. De drukknoppen in mijn vorige auto was veel veiliger. Die kon ik vinden zonder er naar te moeten kijken. Nu kun je een bestemming beter voordat je vertrekt ingeven. Akkoord. Maar onderweg veranderd er wel eens wat. Tevens zijn er functies uit gehaald. In mijn vorige auto had ik een knop "traffic" Als ik die indrukte kreeg ik alle filemeldingen. De files werden ook op de kaart aangegeven. Dat is er niet meer. De dealer heeft er 3 keer naar gezocht, maar het is er uit. Dit ding stuurt je recht de file in en geeft ook geen meldingen zoals mijn vorige systeem. Dat is goed balen. Het zoeken naar een adres is ook echt lastig. Ik wil hier verder geen woorden meer aan wijden. Ik ben er klaar mee. Kreeg vandaag een aanbieding van TomTom, met korting. Ik heb een TomTomGo besteld. Daar zitten filemeldingen etc in. Die plak ik met een zuignap bovenop dat shit-systeem van VW en heb ik iets fatsoenlijks met TomTom.

Resumerend:
De auto is prima.
De stoelen zijn zo-zo
Het navigatiesysteem krijgt van mij een dikke onvoldoende.
Dashboard indeling "acceptabel"

2e ervaring

  • 22.000 km

Als reactie op enkele commenteren op mijn review het volgende:
Ik heb geschreven dat de auto op zich prima is en betrouwbaar. Maar, er wordt veel afbreuk gedaan door dat navigatiesysteem, dat echt heel gebruikersonvriendelijk en tijdens het rijden er aan zitten ook gevaarlijk is. Ik heb dat nu opgelost door een TomTom te installeren. Dat is echt een verademing tegenover dat VW systeem. Dus wie een VW wil kopen, niks mis mee, maar eis er een TomTom bij. Wat ik wel frustrerend vind is dat VW, bijv. ook op mijn vraag over de stuurverwarming, niet of heel afstandelijk reageert. Maar, dat zal wel importeurs-eigen zijn. Als mijn volgende auto weer een VW wordt (denk ik over 3-4 jaar eens over na) ga ik zeker in Duitsland bestellen en gewoon importeren. Is niet moeilijk. Dan heb je veel meer keuzeopties.
iemand vroeg over het schurend geluid in mijn vorige auto. Dat bleek uiteindelijk en defect linker voorwiellager te zijn. Andere reparaties aan die auto waren:
-Airco compressor defect
-Krukassensor defect.
- Achterklep sloot niet meer.
Alles keurig door de dealer opgelost. Deels garantie.

De ACC bevalt mij persoonlijk prima. is een stukje veiligheid als je ook even met dat navigatiesysteem bezig bent, maar daar heb ik geen last meer van met de TomTom.
Deze ACC remt geleidelijker dan mijn vorige auto.

Brandstofverbruik

  • 65.000 km

De auto bevalt op zich prima. Is veilig. Het navigatiesysteen ben ik niet echt van gecharmeerd. Heb er ook een TomTom bij ingezet, die aangeeft
wat ik zoek; maar er is altijd wel wat. Intussen bleek er ineens een storing op het inlaatspruitstuk (inlaatspuitstuk?) te zijn ontstaan. Dit is vervangen. Enkele weken daarna had ik een storing aan de waterpomp. Die is ook vervangen. Gelukkig alles garantie. Ik hou altijd mijn brandstofverbruik bij. Helaas rij ik, na dat inlaatsp(r)uitstuk vervangen, ineens 1,5 tot 2 km minder op een liter benzine. De dealer heeft alles onderzocht en geen verklaring ervoor. Ik ben daar zeer ontevreden over, temeer ook omdat mij dat, met mijn kilometers per jaar, veel geld kost. Heeft iemand hier een verklaring voor. ik wil ook de fabriek in Wolfsburg om commentaar gaan vragen. Ik vind dit absoluut onacceptabel. Tevens nog steeds problemen met draadloos opladen van de IphoneX. het matje is al eens vervangen maar helpt niet. Er zou een nieuw matje komen??

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.