Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 110pk Trendline (1999)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 110pk Trendline (1999)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.9 TDI 110pk Trendline
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf358.367 km
KM-stand laatst421.008 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf en de eerste winter

  • 358.367 km

Deze passat gekocht omdat de old-timer (een mercedes 240TD 1982) toch wel voor dagelijks gebruik in de winter moeite had om roestvrij te blijven. Aangezien de mercedes een droom is en ik die graag mooi wil houden, kwam de passat in beeld om als dagelijkse auto voor het woon/werkverkeer te dienen. De kilometerstand schrok mij niet af aangezien de afkomst van de auto bekend was, de automaatbak in 2007 is gereviseerd en de auto vooral snelwegkilometers heeft gelopen. Ook is de vw altijd dealeronderhouden geweest. Toch na een paar honderd kilometer ging het olielampje branden. De schrik was gelukkig groter dan de schade. Hij zweet een beetje en had toen ik hem kocht dringend een grote beurt nodig. Deze heeft hij bij kilometerstand 376000 gehad. Ook zijn toen twee nieuwe voorbanden gemonteerd. Verder bevalt de auto prima. Hij heeft de hele winter gedaan waarvoor hij was aangeschaft namelijk elke dag op en neer naar Eindhoven vanuit Tilburg. Hierbij is het heerlijk dat het een automaat is waardoor filerijden er toch een stuk relaxter door verloopt. De bedoeling was de auto in mei weer te koop te zetten dit ook omdat er ook nog een Volvo V40 1.9TD op de oprit staat, maar aangezien hij zonder 1 probleem door de keuring is gekomen heb ik besloten hem toch te houden. Sinds de grote beurt verder geen bijzonderheden tegen gekomen alleen zijn de schokbrekers achter vervangen en zit er een barst in de voorruit. Eind deze maand zal hij de 400.000 km aantikken en we gaan nu toch door voor de 500000. Dat zal toch wel de bedoeling worden met het gehele (inmiddels uit 3 stationwagens bestaande) dieselende wagenpark.

Verdere bijzonderheden over de auto zijn, dat hij op de moterkap wat lakschade heeft door een paard wat het strooizout heel lekker vond.En de vorige eigenaar heeft een paaltje geraakt aan de rechterzijde, hierdoor is een rubberstrip aan de onderzijde van de portieren licht beschadigd.

Maar voor een auto uit 1999 die echt als werkpaard dient valt het allemaal nog heel erg mee. De bedoeling wordt wel om e.a. rustig te gaan opknappen.

De centrale vergrendeling bij openen aan de bijrijderskant een eigen wil lijkt te hebben. En er ongeveer om de 10.000 km 1 liter olie bij moet. De automaatbak in combinatie met de 110 pk TDI moter is een fijne voor in de file maar het is geen echte strepentrekker. De Volvo met handbak is toch iets sneller. Het interieur is nog als nieuw met de aantekening dat bij de versnellingsbakrevisie er lomp is omgesprongen met het terugmonteren van de automaatpook en hierdoor het middenconsole een beschadiging heeft opgelopen.

Verder is de auto comfortabel en van alle gemakken voorzien. Mij is altijd verteld dat VW karig is met uitrusting maar dan heeft de eerste eigenaar van deze auto toch wel een aardig aantal opties moeten aanstrepen bij de dealer namelijk:

volautomatische airco, cruise-control, elec. ramen rondom, gekoeld dashboardkastje, cv, mistlichten voor, dakrails, velours bekleding, in hoogte en diepte verstelbaar stuur en stoelen, delen neerklapbare achterbank, automaat, metallic lak, airbags rondom.

Tot nu toe dus zeer tevreden, slechts een vervelend ding bij vw, het inbouwen van een autoradio met zo weinig kabelruimte in het dashboard is toch zeer vervelend. Dit zorgde bijna voor een kompleet afgebrande auto na 8000 km. Gelukkig op tijd ondekt en zelf kunnen herstellen.

update op naar de 500000

  • 421.008 km

Vandaag de passat in alle comfort naar de 421000 gereden. de laatste maanden is er wel e.a. aan onderhoud gedaan. O.A. grote beurt, D-riem koppakking remschijven en blokken achter en twee nieuwe banden. Al met la geen goedkoop grapje. gelukkig aantal dingen zelf kunnen doen en nu rijdt ie weer als een zonnetje. Overigens heeft hij mij nog geen moment in de steek gelaten en ook de koude wintermaanden heeft ie goed doorstaan, Ga volgende maande ook met vertrouwen naar de keuring en we rijden rustig verder richting de 5 ton. Ga inde zomer wel wat kleine beschadigingen wegwerken zodat de roestduivel niet kan gaan toeslaan.

Daar komt nog wel een update van net als van de mercedes en de volvo die ook al respectievelijk de 3 ton over zijn,

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.