Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 110pk 4Matic High. (1999)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 110pk 4Matic High. (1999)
Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 110pk 4Matic High. (1999)Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 110pk 4Matic High. (1999)Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 110pk 4Matic High. (1999)Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 110pk 4Matic High. (1999)Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 110pk 4Matic High. (1999)Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 110pk 4Matic High. (1999)Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 110pk 4Matic High. (1999)Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 110pk 4Matic High. (1999)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.9 TDI 110pk 4Matic High.
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf218.080 km
KM-stand laatst251.636 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 218.080 km

24 jaar oud en een grijze Passat Variant.. Niet echt spannend hè? Klopt helemaal! Maar als 4x4 liefhebber (niet in jeep-variant) en dieselfan is het lastig om een auto te kiezen. Een BMW e46 330xD Touring staat zeker op m'n verlanglijstje, maar is niet zo betaalbaar als een Passat. Eerst wilde ik voor een A4 Avant 2.5 TDI V6 Quattro gaan, maar deze blijken helaas niet echt betrouwbaar en de 1.9 TDI Quattro's zijn erg lastig te krijgen. Dus de knoop maar doorgehakt om een Passat te nemen met een betrouwbare 1.9 TDI en zeeën van ruimte!

Nou, veel keuze is er ook niet als je een 4x4 zoekt.. 2 kandidaten: een donkerblauwe Syncro met 260.000km ervaring en een zilvere 4Motion Highline met 218.000km. Makkelijke keuze, alleen was de zilvere al gauw verkocht.. 2 weken later bleek hij toch weer te koop te staan en ben 'm meteen gaan halen! Fijne wagen, volledig Bovag onderhouden, lekker dik aangekleed (leer, climate control, cruise control, lederen stuur, boordcomputer, klapsleutels, etc.).
Het genieten kan beginnen!

Onderhoudshistorie

218.500km: Meteen maar winterbanden er onder. Nieuwe Pirelli's op 16" zwart staal, net wat dikker dan 15".

219.000km: Ik ben een OEM-freak, maar de originele heldere koplampen zijn wel erg duur.. Dus voor namaak gegaan en zijn best degelijk. Alleen de knipperlichten doen wel goedkoop aan. Originele lampen waren nogal dof, dus waren aan vervanging toe.

220.000km: Nieuwe gloeibougies.

222.300km: Kleine beurt, chiptuning en interieurfilter.

222.600km: Aandrijfashoezen, stuurkogelhoes, en koelflens vervangen (lekte vloeistof uit).

225.400km: Slot achterdeur gemaakt.

229.300km: 250ml olie bijgevuld (in 7000km, niet slecht).

235.300km: Fusee passagierskant vervangen, paar rubbertjes vervangen. nieuwe voorbanden (Vredestein Sportrac 3), remblokken en remschijven rondom, APK en nog wat kleine dingetjes. Klaar voor de zomervakantie!

Bevindingen tot nu toe

  • 250.000 km

Ruimte te over! Ook het verbruik is netjes te noemen voor zo een zware auto met 4x4. 1 op 15/16 is goed te doen. Omdat ik voor mijn werk ook vaak lang 90km/h moet rijden, rijd ik vaak met de Passat 100km/h en dan haal ik ruim 1 op 20!

Van buiten is het een vrij saaie auto, zeker in zilvergrijs. Maar het blijft gewoon een nette verschijning. Inmiddels heb ik een paar grijze bumperstrips er op, staat net wat netter. Verder houd ik van de standaardlook, dus zal er niet veel meer aan gebeuren.

In 2010 op wintersport geweest met deze auto. Helaas lag er geen sneeuw op de wegen, dus de winterbanden en het 4Motion systeem hebben niet echt hard hoeven werken. De auto startte perfect met -14 graden (op de een of andere rare manier beter dan als het rond de 0 graden is). Totaal 2100km gereden, met korte stukjes door de bergen en af en toe even doorgassen op de autobahn. Over de 2100km heb ik 1 op 15,6 als verbruik gehaald, best netjes (heen weg met 4 man + bagage, terugweg met z'n 2en). De ruimte is ook erg fijn! Zelfs achter mij kon er aardig goed gezeten worden (ik ben 1.93m.), dat is wel wat anders dan de BMW E30's die ik heb gehad en waar we met z'n 4en mee op vakantie gingen.

Van de zomer heeft hij weer een nieuwe APK gehad en is hij klaar voor de zomervakantie! Inmiddels is de zomervakantie ook probleemloos voorbij gegaan. Lekker door de Franse Alpen gereden.

Samenvattend

+ Ruimte!
+ Zuinig
+ Degelijkheid
+ Comfort

- Niet een hele snelle auto, maar komt gewoon goed mee.

Het is een fijne auto om te rijden. Het is heel wat anders dan de BMW E30's en oude Subaru's die ik heb gereden. Dit voelt toch meer als een moderne auto, ook al is 'ie 12 jaar oud. Als je een deur dichtdoet voelt het degelijk, de stoelen zitten lekker, nog niet zoveel kraakjes en rammeltjes. Ook vind ik dat het voor dat geld een erg goede auto is. Nieuw was hij ruim 30.000 euro (in 1999 was dat nog meer dan nu uiteraard). Hij is nieuw gekocht door iemand die inmiddels 70 jaar oud is en daarna heeft iemand 'm 2 weken gehad en van hem heb ik 'm gekocht.

Andere auto

  • 251.636 km

Inmiddels heb ik de Passat ingeruild voor een Audi A3 8L 1.9 TDI ABT Quattro Ambition uit 2001 met maar 155.000km.

Passat was een fijne auto! Maar de drang naar wat meer pk begon toch wel groot te worden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.