Volkswagen Passat Variant 1.8 5V Turbo Sportline (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.8 5V Turbo Sportline |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 107.000 km |
KM-stand laatst | 111.000 km |
Eerste review
- 111.000 km
Dit is mijn 2e Passat. Mijn eerste Passat was een 2.0 85kw basis. Hij verbruikte nogal wat olie (staan deze motoren bekend om) ondanks zijn lage kilometerstand (80000). Na een jaar kwam ik deze tegen en ik was meteen verkocht. Het is een 1.8T Sportline met TipTronic.
Andere zaken die er inmiddels op zitten:
- Andere chip van OC.T, via Pon, de motor levert nu 196pk en 280nm
- VDO Dayton 5000 navigatie
- Sunniboys achter (geen folie)
- RVS beschermstrip op de achterbumper, de standaard folie is niks laat los en wordt smerig.
- RS4 velgen met Conti Sportcontact3 banden 225/45/17
- Wat aanpassingen met VAG.COM gedaan. Hoorn signaal bij alsuiten. Anti Carjack aangezet, auto gaat op slot boven 20km/h en weer open bij sleutel eruit. MFD op Japans gezet, benzineverbruik is nu 1 op ... ipv liter per 100km. Tiptronic vastgezet in Sportstand.
Problemen:
Tot nu toe op technisch gebied niets (houden zo). Het enige wat me wel irriteert is dat er roest zit bij de steunpootjes van de dakrails. Bekend probleem bij de Passat met chromen dakrails. Aanspraak maken op de garantie gaat niet (schande Pon) omdat dit gezien wordt als een accessoire?? Blijft een vreemde zaak. Laat het dak binnenkort maar een keer overspuiten.
In juli gaat die voor een kleine beurt naar de garage. Vorig jaar zijn alle riemen, spanrollen en waterpomp vervangen. Dus dit wordt een kleine beurt. En geen longlife beurt!!
Bij deze beurt laat ik een groter oliefilter monteren zodat er een halve liter meer in het blok kan. De 1.8T zijn goede en fijne motoren maar staan wel bekend om het sludge probleem. Hierdoor raakt de zeef en aanvoerslangen naar de turbo nog wel eens verstopt wat resulteert in een waarschuwing van te lage oliedruk. Zeker bij motoren die altijd Longlife rijden schijnt dit voor te komen. Check de binnenkant van je olievuldop maar eens op zwarte koek. Ook de dumpvalve laat ik vervangen door een van een Audi TT 225pk. De standaard DV is van plastic en die willen nog wel eens scheuren (zeker als je een andere chip erop zet). Die van de Audi is van ijzer. Voor de rest ben ik heel tevreden over de auto en wil ik er zeker nog een tijd in rijden.
Na de beurt geef ik een update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.