AutoWeek 4 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 4 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Passat Variant
6

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline (2015)

RulleBaas
  • RulleBaas
  • Review
15 december 2020 om 17:07
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf195.000 km
KM-stand laatst210.000 km
Gemiddelde lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne Ruime Gezinswagen

  • 195.000 km
  • 3 september 2019

Vanwege gezinsuitbreiding zijn we in de loop van 2019 gaan kijken voor een ruimere auto. Daarnaast had ik zelf de wens om over te gaan op een elektrische aandrijflijn, vanwege de lage gebruikskosten, het soepele rijden en vond ik het ook tijd om over te gaan op een schonere manier van rijden. SUVs vallen bij mij al bij voorbaat af vanwege het hogere verbruik en mindere wegligging. Vanuit die punten kwamen we dus uit bij een stationwagen met een plugin-hybride aandrijflijn, ook omdat onze woon-werkafstand binnen de 40 km ligt. (Nog steeds is er geen stationwagen BEV, schiet nou eens een keertje op daarmee ipv de zoveelste SUV)

In eerste instantie kwamen we hiermee uit op de Volvo V60 D6, en hier hebben we een proefrit mee gemaakt. Een erg fijne auto om mee te rijden, echter waren er twee bezwaren waardoor we hier vanaf zagen. Ten eerste is de V60 een Diesel, waardoor icm het hogere gewicht de wegenbelasting erg hoog is. Zeker toen het er nog op leek dat het halftarief wegenbelasting voor PHEVs in 2020 zou stoppen. Het tweede punt, en dit woog nog zwaarder, is dat de kofferbak van de V60 al niet de grootste in zijn segment is, en icm met het verhoogde accupakket onder de laadvloer kom je uit op een kofferbak die niet groter was dan van de Giulietta die we ervoor wilden inruilen. Kortom dit zou de hele argumentatie met betrekking tot de gezinsuitbreiding onderuithalen.

Op dat moment (mei 2019) waren er nog geen andere keuzes binnen ons budget, dus besloten we nog een tijdje verder te gaan met de Giulietta, en later nog eens verder te kijken als de Passat GTE binnen bereik zou komen. Echter, een kleine maand na de geboorte van zoonlief besloot ik weer eens te kijken op gaspedaal om te kijken wat de toenmalige prijs voor de GTE was, en kwam ik erachter dat er in de buurt een aantrekkelijk geprijsde Passat GTE te koop stond. Aangezien een testrit geen kwaad kon, heb ik de volgende dag gebeld voor een proefrit.

Samen met vrouw en kind hebben we proefgereden, en dat beviel erg goed. Ik had expliciet gevraagd of dat ze in elk geval voor een volle accu konden zorgen, zodat ik me kon verzekeren dat de accu nog in goede staat was en naar tevredenheid presteerde. Tijdens de testrit kwamen we uit op zo'n 40 km elektrisch. Dit vond ik absoluut niet slecht, mijn verwachting lag meer rond de 30 km, zeker gezien de km-stand van bijna 2 ton. Het zou natuurlijk goed kunnen dat de vorige gebruiker vanwege de tankpas van de baas niet zoveel gebruik heeft gemaakt van de accu, dit valt helaas niet te achterhalen.

Ook viel me op dat de auto een stuk vlotter is dan ik had verwacht in E-mode. Ik was bang dat je vanwege een beperkter vermogen langzaam de snelweg op zou trekken. Niets daarvan, en zeker vanuit lage snelheden trek je de meeste brandstofauto's er met gemak uit door het direct beschikbare koppel van 330 Nm. Daarnaast heeft de Passat een ruime kofferbak, alleen onder de vlakke laadvloer mist een beetje ruimte omdat de benzine tank daarnaartoe verplaatst is (het accupakket van 9,9 kWh ligt onder de achterbank waar bij TSI/TDI Passats de branstoftank zit). Na de proefrit hebben we toen ook snel de knoop doorgehakt en zijn we tot aankoop overgegaan.

Verbruik

  • 210.000 km
  • 15 december 2020

Inmiddels rijden we de Passat GTE al ruim 15 maanden, en de auto bevalt nog steeds goed. Het verbruik is erg gunstig, ook omdat we de auto opladen als we de gelegenheid hebben. Hiermee komen we meestal per tank op een benzine verbruik uit van rond de 1 op 60. Het komt erop neer dat we zo'n 80% van de kilometers op stroom rijden.

Als we het verbruik verder uitsplitsen ziet het er als volgt uit. Puur op stroom ligt het verbruik in de zomer zo rond de 16 kWh/100km, en in de winter loopt dit op naar 19 kWh/100km (ventilatie uit, stoelverwarming aan, anders gaat het eerder naar 22 kWh/100km). Als we op een lege accu rijden met 100 km/u op de snelweg dan ligt het benzineverbruik zo rond de 1 op 17, echter dit komt niet vaak voor. In september zijn we op vakantie geweest naar Zwitserland en met 130 km/h rijden op de Autobahn was het benzineverbruik over de heenrit/terugrit zo'n 1 op 15,5, op zich ook niet slecht voor een auto van 1650 kg volgeladen met vakantiespullen.

Het laden gebeurde eerst thuis met de stopcontactlader (granny charger) door de brievenbus, maar sinds mei 2020 hebben we een Zappi wallbox waarmee we in elk geval in de zomermaanden de auto zoveel als mogelijk met onze zonnepanelen kunnen volladen (ook als de salderingsregeling wordt afgebouwd). Tegelijkertijd hebben we onze zonnepanelen laten uitbreiden van 2kWp naar 6kWp om het extra verbruik van de auto te dekken plus een eventuele toekomstige elektrische vervanger van onze 2e auto.

Vanwege de optie om gratis op het werk te mogen laden en onze zonnepanelen zijn de gebruikskosten van de Passat extreem laag:
- 0,0 ct/km bij de baas
- 1,5 ct/km thuis (kosten zonnepanelen gedeeld door opbrengst over 25 jaar = 7 ct/kWh
- 4,5 ct/km thuis netstroom (22 ct/kWh)
- 7 ct/km publieke lader (35 ct/kWh)
- 10 ct/km benzine (bij 1,55 E/L)

Vanwege het halftarief betalen we maandelijks 40 euro wegenbelasting, vanaf 2025 wordt dit 80 euro. Qua verzekering zijn we all-risk 55 euro in de maand kwijt. Er is inmiddels een onderhoudsbeurt uitgevoerd van 600 euro. De remschijven achter hebben wel roestproblemen en zijn ook aan vervanging toe, dit komt waarschijnlijk omdat ze nauwelijks gebruikt worden vanwege het regeneratieve remmen op de elektromotor in combinatie met dat de vorige gebruiker in de buurt van de kust woonde (zoute zeelucht is een ideale omgeving voor corrosie).

Door het vele laden heb ik in een heel jaar misschien 7-8 keer de tank moeten volgooien, waarvan de helft van de keren op vakantie (tweemaal in Luxemburg). Per tank hebben we gemiddeld dus zo'n 2000 km gereden.

Het laden bevalt me een stuk beter dan van tevoren gedacht en omdat het normaal gesproken thuis kan is het vaak fijner dan tanken, ondertussen doe je toch gewoon iets anders. Tijdens langere vakantieritten is dit natuurlijk een ander verhaal. Bijkomend voordeel van een elektrische aandrijflijn is overigens dat je in de bergen tijdens afdalingen ook aanzienlijke hoeveelheden stroom in je accu kan stoppen ipv dat je je remblokken of motor/versnellingsbak aan het opwarmen bent. Tijdens het afdalen van de Grimselpas hadden we er zo bijvoorbeeld beneden meer dan 20 km actieradius bij.

Als ik een BEV Station met 300 km range + 100 kW snelladen zou kunnen krijgen voor een mooie prijs, zou ik het prima aandurven om helemaal om te gaan. Voor onze tweede auto die alleen voor binnenlandse tripjes gebruikt wordt zou ik 200 km zonder snellaadmogelijkheid al ruim voldoende vinden, dus nog even wachten totdat de E-Golf van 2017 of later (of iets anders vergelijkbaars) aantrekkelijk geprijsd is.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Passat
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Variant 1.4TSI GTE (Ex. Btw) Adap-Cruise Pano-dak 1/2Leder App-Connect Navi 1/2Leder Ecc Pdc-V+Achter Camera Led KeyLess Trk.Haak Stoelvwr. Elek/Schuif-Kanteldak Tel.BlueTooth Highline

    Volkswagen Passat Variant 1.4TSI GTE (Ex. Btw) Adap-Cruise Pano-dak 1/2Leder App-Connect Navi 1/2Leder Ecc Pdc-V+Achter Camera Led KeyLess Trk.Haak Stoelvwr. Elek/Schuif-Kanteldak Tel.BlueTooth Highline

    • 2015
    • 199.084 km

    € 12.347

    Variant 1.4TSI GTE (Ex. Btw) Adap-Cruise Pano-dak 1/2Leder Navi App-Connect Elek.Schuif/Kanteldak Ecc Pdc-V+Achter Camera 18"LM Stoelverw. Trk.Haak Led Elek.Verw.Inkl.Spiegels+Ramen-V+Achter Highline

    Volkswagen Passat Variant 1.4TSI GTE (Ex. Btw) Adap-Cruise Pano-dak 1/2Leder Navi App-Connect Elek.Schuif/Kanteldak Ecc Pdc-V+Achter Camera 18"LM Stoelverw. Trk.Haak Led Elek.Verw.Inkl.Spiegels+Ramen-V+Achter Highline

    • 2015
    • 133.756 km

    € 14.413

    1.4TSI GTE (Ex. Btw) Adap-Cruise Pano-dak LED Navi Camera App-Connect Pdc-V+Achter Ecc 18"LM Elek-Schuif/Kanteldak Highline

    Volkswagen Passat 1.4TSI GTE (Ex. Btw) Adap-Cruise Pano-dak LED Navi Camera App-Connect Pdc-V+Achter Ecc 18"LM Elek-Schuif/Kanteldak Highline

    • 2015
    • 136.482 km

    € 15.653

Meer Volkswagen Passat occasions

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Passat specificaties
  • Volkswagen Passat occasions
  • Volkswagen Passat video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Passat tests
  • Volkswagen Passat gebruikersreviews
  • Volkswagen Passat index
PREMIUM
Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI Highline - Klokje Rond Special

Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI Highline - Klokje Rond Special

De standaard duurtest bleek een makkie te zijn voor de Passat Variant 1.8 TSI. Daarom deden...

Lees meer
 

Volkswagen Passat reviews

  • Review
    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline (2015)

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV...

    6
    • 15 december 2020
  • Review
    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk Comfortline (2016)

    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk...

    38
    • 7 oktober 2020
  • Review
    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT 150pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT 150pk...

    • 22 september 2020
  • Review
    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk BlueMotion (2017)

    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk...

    5
    • 10 september 2019
  • Review
    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI 125pk Highline (2018)

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI 125pk...

    3
    • 21 augustus 2019
  • Review
    Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI Highline (2016)

    Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI Highline...

    3
    • 5 augustus 2019
  • Review
    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline (2015)

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV...

    5
    • 16 april 2019
meer reviews
Dubbeltest - Volkswagen Passat vs Skoda Superb

Dubbeltest - Volkswagen Passat vs Skoda Superb

108

Twee nieuwe producten van de Volkswagen Groep, tweemaal nagenoeg dezelfde onderhuidse techniek...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Volkswagen Passat 1.8 90pk CL (1993)

    Volkswagen Passat 1.8 90pk CL (1993)

    5
    • 25 december 2020
  • Autonieuws
    'Volkswagen stopt met Passat sedan'

    'Volkswagen stopt met Passat sedan'

    67
    • 30 november 2020
  • Review
    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk Comfortline (2016)

    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk...

    38
    • 7 oktober 2020
  • Review
    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT 150pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT 150pk...

    • 22 september 2020
  • PREMIUM
    Volkswagen Passat TSI lpg, GTE en TDI - Triotest

    Volkswagen Passat TSI lpg, GTE en TDI -...

    • 15 september 2020
  • Autonieuws
    Volkswagen hakt knoop door over nieuwe Passat

    Volkswagen hakt knoop door over nieuwe...

    90
    • 25 augustus 2020
  • Review
    Volkswagen Passat (2007)

    Volkswagen Passat (2007)

    7
    • 13 augustus 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Nieuwe Ford Transit gespot in oud jasje

    Nieuwe Ford Transit gespot in oud jasje

    2
    • 25 januari 2021
  • Review
    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2020)

    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2020)

    7
    • 23 januari 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Group mist CO2-doel

    Volkswagen Group mist CO2-doel

    51
    • 22 januari 2021
  • Volkswagen Golf GTI Abt - Op de Rollenbank

    Volkswagen Golf GTI Abt - Op de Rollenbank

    • 21 januari 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen's Project Trinity: elektrisch vlaggenschip

    Volkswagen's Project Trinity: elektrisch...

    28
    • 21 januari 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen verwacht forse verkoopgroei in China

    Volkswagen verwacht forse verkoopgroei...

    24
    • 20 januari 2021
  • Review
    Volkswagen ID4 1st Max (2020)

    Volkswagen ID4 1st Max (2020)

    15
    • 18 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep