Volkswagen Passat 2.0 TDI 150pk Highline (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat 2.0 TDI 150pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 0 km |
Eerste km's met de Passat 2015 Highline 2.0TDI lim
Net als de vorige auto (Skoda Superb combi) wederom geconfigureerd en besteld vanaf een folder, dus van een aantal zaken weet je niet hoe het uitvalt. Bijvoorbeeld: rijgedrag, kleur, interieurruimte. Aan de andere kant weet je dat binnen het VAG concern heel veel componenten gemeenschappelijk gebruikt worden, dus heb je wel enig idee.
Waarom niet weer een Superb, want daar was ik heel tevreden mee... Simpelweg de kosten, want de Superb die voldoende trekgewicht had, was er niet in een 20% uitvoering en de Passat wel (1500 vs. 2000kg). Zou ik voor de 25% Superb zijn gegaan met ong. dezelfde opties als de gekozen Passat, dan kostte me dat 100 euro netto per maand.
Maar goed, in september de Passat besteld dus en in de loop van november werden de eerste exemplaren bij de dealers afgeleverd. Tijd voor een proefrit of i.i.g. een blik in de showroom werpen, zou je zeggen. Niks van dat al, mijn eerste kennismaking met de 2015 Passat was bij de aflevering. En daar sta je dan in de showroom met een auto die nog onder een doek staat... gelukkig was de onthulling een zeer positieve kennismaking:
- Kleur exterieur: Harvard Blue, sportief chic
- Kleur interieur: Moonrock, past perfect bij het blauwe exterieur
- Active info display als dashboard, supervet :)
- Media systeem Discovery Pro, als in de Golf. Werkt prettig en intuïtief
Maar goed, een auto is uiteindelijk gemaakt om mee te rijden. Nu de eerste 1500km erop zit, tijd voor een eerste evaluatie:
- Wegligging: naar mijn maatstaven zeer strak. Ok, de proefrit in de Merc C en de BMW 3 gaven net wat meer rijbeleving, maar de Passat rijdt een paar klasses beter dan de Superb waar ik vandaan kwam.
- Interieurgeluid: Onderin de toeren hoor je natuurlijk de dieselbrom, maar cruisend op bijv. 130, heerlijk stil.
- Motorprestaties: 150pk is meer dan voldoende voor deze auto. Accelereert prima, trekt vlot door. De sleurhuttest moet nog volgen, maar op papier kan het alleen maar nog beter zijn dan de Superb.
- Comfort: bestuurdersstoel op vele manier in te stellen. Zitpositie voor- en achterin dik in orde, ruimte zat. Natuurlijk achterin wel minder (maar nog steeds ruim voldoende) beenruimte dan in de Superb, maar ja, daar was ie ook absurd groot. Airco in 3 zones, ook niks te klagen dus. Het panoramadak is de helft kleiner dan in de Superb, maar ik vind het nog steeds een meerwaarde geven aan de auto.
- Hulpsystemen: automatisch afstand houden op de Cruise control werkt echt goed... totdat je in een sneeuwbuitje terecht komt. Daar kan de sensor blijkbaar niet tegen: geen sensorzicht. Maar ach, hoe vaak sneeuwt 't in NL.
Ik denk dat ik de komende 4 jaar met veel plezier in de auto stap :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI GTE | Virtual | Pano | Trekhk | 1st eig
- 2017
- 124.782 km

Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R 110KW/150PK DSG, NL auto dealeronderhouden, R-Line, panoramadak, Discover pro navigatie, camera, leder alcantara, stoelverwarming, privacy glas, electrische achterklep, spiegelpakket
- 2019
- 68.322 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI Connected S.
- 2016
- 198.503 km