Volkswagen Passat 1.8 90pk CL (1991)

autoreview

Volkswagen Passat 1.8 90pk CL (1991)

Signalement

UitvoeringPassat 1.8 90pk CL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf188.400 km
KM-stand laatst211.700 km
Lezerswaardering: 42%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goedkope auto gezocht.

  • 188.440 km

Marktplaats: Ophalen voor €250,-

Okee! Wel problemen met de koeling, motor raakt overhit. Probleem snel gevonden, 2 sensoren stuk. Eentje van de kvs temperatuur en de andere die de ventilator aanstuurt.
Uit voorzorg de thermostaat vervangen en gaan met die banaan. Geen problemen meer.

Uitlaatdemper lekte wel dus die heb ik vervangen (kan gewoon thuis op de stoep).
Accu is kapot gegaan nadat iemand vergeten was de verlichting uit te zetten (dit is m'n eerste auto zonder verklikker)
En ik heb er vier nieuwe banden onder gezet omdat ondanks dat de oude nog profiel hadden ik dwars de rotondes over ging als het wegdak ook maar een beetje vochtig was.

Kosten tot nu toe:

Aanschaf €250,-
Thermostaat + thermosensoren + kvs +- €60,-
4 nieuwe banden €200,-
Uitlaatdemper via e-bay €38,-
Accu €60,-


Nu 7 maanden gereden en de Passat ging glansrijk door de APK. Lampje vervangen, boutje aangedraait van baksteun en spiraalveer rv afgeslepen (was gebroken op het eind). Ik ben tevreden.

Comfort van de auto? Best goed. Je zou er wel rekening mee moeten houden dat het een oude auto is. Geluidsdemping is niet aanwezig, de stoelen zitten niet echt heel lekker. Maar hij start wel altijd (oke, moet je de lampen wel uitzetten 's nachts), schakelt goed en remmen doet ie ook.

Voorlopig mag 'ie blijven. (kmstand nu is 192.xxx)

5-11-2013: Kleine toevoeging. Ook heb ik een achterwiellager vervangen (kost nog geen €10,- en zelf monteren is een eitje). Ook heb ik er nieuwe olie (Techno, Action) en filter in gegooid. Kleppendekselpakking was lek en die is ook vervangen.

Still going strong!

  • 201.500 km

Het wordt inmiddels tijd voor een oliewissel (Action/Techno 10w40). 1 Januari de magische 200.000km voorbij gereden en nu een maand later weer ruim 1500km er bij. Probleemloos.

Olieverbruik is te verwaarlozen, misschien 1 liter op 25.000km (als het dat al is). KVS niveau daalt soms iets maar da's een scheutje in de drie maanden.

We rijden lekker verder.

Nog steeds niet kapot.

  • 206.666 km

Een kleine olielekkage langs een oliedruksensor, die wil ik deze week nog vervangen. Ik had al eerder gezien dat de sensor nat was maar nu met het warme weer drupt het ook daadwerkelijk op de grond. En dat vind ik niet zo netjes.

De versnellingsbak maakte vanaf aanschaf al een geluidje waar ik me een beetje zorgen over maakte maar, dat geluidje is niet veranderd (goed nieuws dus). Synchromesh naar de achteruit laat nog wel eens wat te wensen over, wat resulteert in een heerlijk gekraak. De overige versnellingen zijn wel trefzeker en ook vanaf stilstand in de 1 is geen probleem.

Eerlijk gezegd zit ik een beetje te koekeloeren naar een andere auto, aan de andere kant vind ik het wel leuk om zo lang mogelijk te blijven rijden met de passat van 250 euro mits er geen gekke dingen voordoen.
Voorlopig blijven we dus lekker rijden.

Weer een jaartje apk

  • 209.050 km

Hoezee, weer een jaar apk! Natuurlijk na enkele kleine reparaties. Waaronder twee lampjes (achterlicht en kentekenverlichting) en wat roest weggewerkt bij de achterste remleidingen.
Dat was het.

Helaas wel tijdens de werkzaamheden een behoorlijk gat gevonden in de wielkast rechts achter, volgens mij een oude schade. Ik ben wat terughoudend om er aan te beginnen want ik vrees dat het hele stuk verrot is. Verder zullen er nog wel wat dingen aan komen voor de volgende apk, waaronder de tussendemper van de uitlaat en de remmen (klauwen zien er niet meer uit en geen beweging in de ontluchtingsnippels te krijgen.)

Dus ik ga mijn ogen open houden op zoek naar weer een passat B5 variant zoals ik voor deze passat B3 had.
Tot die tijd rijden we lekker door in de auto van €250,- Wat een goede koop is dat geweest!

Verkocht

  • 211.700 km

Helaas, aan alles komt een eind. De passat kon nog wel langer mee maar ik kon de verleiding niet weerstaan om opnieuw een passat B5 te kopen. Nu met een 1.8 turbo, 150pk en 210nm. Review volgt.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.