Volkswagen Passat 1.8 75pk GL (1991)

autoreview

Volkswagen Passat 1.8 75pk GL (1991)

Signalement

UitvoeringPassat 1.8 75pk GL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf265.000 km
KM-stand laatst292.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gevonden

  • 265.230 km

Zoals ik zei, ik ga weer voor een Passat met stompe neus. Het is echter een 90 PK!
Het was even zoeken naar de juiste en wachten op een goed moment. Ik heb enkele maanden in een oude Japanner gereden, het vermelden niet waard.
Het is weer heerlijk om te rijden in een Passat uit dit jaar. De metertjes van de benzine en de temperatuur blijven hangen. Enkele soldeerpuntjes en stekkertje nakijken in de tellerunit. Het is een bekend verhaal. Hij verliest een beetje olie op een plek aan de voorkant van het blok. Dit kan uit ervaring van alles zijn. We komen er wel uit. De centrale deurvergrendeling werkt alleen rechts. Laat maar. Niet belangrijk. Verder is het een perfecte wagen in uitzonderlijk goede conditie.

Tevreden

  • 268.700 km

Na een paar duizend KM de constatering dat de minimale olielekkage vanuit een punt aan de voorkant van het blok geen reparatie behoeft. Dat is het advies van de garage. Om de vijfduizend KM een half litertje er bij en om de week de enkele druppeltjes weg vegen. Het komt door een verstopte carter ventilatie die ik in de eerste week heb schoongemaakt. Ook heb ik de wijzertjes van de temperatuur en de benzinemeter gemaakt door op de printplaat enkele puntjes opnieuw te solderen. Daarnaast rekening houden met het gewone onderhoud. Zo'n auto vraagt natuurlijk altijd wel "je moet er wel even bijblijven". Maar net als de vorige, het is en blijft starten en rijden.

Als flexer maak ik lange en korte ritten. Wat mij weer zo goed bevalt zijn de lange ritten met het gunstige benzineverbruik. Net al de vorige Passat. De auto is in veel betere staat als de vorige wat mij motiveert om deze lang op de weg te houden. Ook wil ik persé de B3 omdat deze met het gewicht net onder de 1150 zit. Wat weer een tientje of meer scheelt in de maand. En de stompe neus vind ik wel wat hebben. Dit is een GL en geen CL. Dat is te merken in bekleding, stoelen, ruiten e.a. Luxer.

Weer een jaar APK

  • 276.700 km

Voordat de zomer begon heb ik de koeling gereviseerd + thermostaat. Een V-snaar geplaatst en enig onderhoud koetswerk.

Voordat de keuring plaatsvond enig laswerk laten doen bij dorpel en remblokken geplaatst. Tijdens de keuring een stadslichtje vervangen.

Meer dan 10.000 KM gereden.

We zijn er nog

  • 280.000 km

Ik ben nog steeds op de weg met deze auto. Ik heb de de remtrommels achter open gehad en de boel schoongemaakt. Een boutje wat de remschoen op zijn plaats hield was los geraakt.

Aandrijfas

  • 281.000 km

Linker aandrijfas finaal gebroken. Is vervangen door garage.

Ik kom er achter dat er zeer weinig GL types op de weg zijn. Het is voornamelijke de CL.

  • 285.000 km

Ik weet niet of het echt nodig was maar ik heb mijn thermostaat vervangen. Bij twijfel doen. Ik had er een goedkope versie in zitten.
Verleden week mijn dynamo laten reviseren. Hij laadde niet meer op.

Still going

  • 290.000 km

De olie, oliefilter, en bougies vervangen.

Een goede oplossing gevonden voor de naalden van de temperatuur en benzine in dashboard. Ik heb 3 platgeslagen kopspelden bij de pinnetjes van het stekkertje in de printplaat geduwd. Het zit nu als een huis.

We gaan de zomer in. Dat betekend voor mij veel kilometers maken met werk.

Hij gaat weg

  • 292.800 km

Na keuring staat hij klaar om te worden opgehaald. Een kogel. Meerdere remleidingen (bij de punten waar hij vast zit) remslangen, en een achterste remtrommel is niet goed. Ja, en dan blijven er van die kleine dingetjes bestaan die het wel of niet doen. Een richtingaanwijzer die soms blijft hangen, wissers die het soms niet goed doen. Een lampje in het plafond wat het niet doet. Al met al dus niet een wagen die een paar ton rijdt zonder problemen. Zoals vaak omschreven. Een puntje minder in de betrouwbaarheid. Als ik het vaak zelf op te lossen.

Daarbij komen straks de banden. Voor dit werk en de kosten heb ik een andere auto dus heb ik een Audi 80 gekocht. Voor de prijs van een tweedehands fiets.

Als afsluiting na enige jaren de opmerking; dit is qua comfort de fijnste auto die ik heb gehad. De stoelen, ruimte en het geluid. De GL dus. Het gemis duurde ongeveer 2 jaar.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.