Volkswagen Jetta 1.9 TDI 105pk Trendline (2007)

autoreview

Volkswagen Jetta
Volkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen Jetta - interieurVolkswagen Jetta - interieurVolkswagen Jetta - interieurVolkswagen Jetta - interieur

Signalement

UitvoeringJetta 1.9 TDI 105pk Trendline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf1.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na het wisselen van baan is dit een voorloopauto op de definitieve lease-auto. Aangezien deze (Ford Mondeo) een lange levertijd heeft, is er ruim de tijd om deze auto te leren kennen. Ondertussen is er in 3 maanden tijd ruim 10000 km. mee afgelegd. In het verleden eens een paar jaar een Volkswagen Bora gereden, dus was op zich wel verheugd de Jetta als voorloopauto te krijgen. Dat valt een beetje tegen.
Deze auto kost bijna 30000 Euro; het is veel geld voor een auto die rammelt en bromt. Daarnaast is het de kaalste uitvoering die je kunt krijgen voor dit geld, ontdaan van vrijwel alle luxe. Met een beetje ’normale’ uitrusting, zit je zo enige duizenden euro’s hoger.
Deze trendline heeft een handgeschakelde airco. Deze kan ingesteld worden met een draaischijf op een temperatuur en met een andere draaischijf op een snelheid. Vier standen, waarbij stand 1 veel te zacht is en op stand 2 al zoveel ijskoude lucht uit de roosters komt, dat je haar door de war waait. Nummer 3 en 4 heb je alleen nodig als het 35 graden buiten is en je auto een tijdje in de zon heeft gestaan. De verdeling mag dus beter.
De 1.9tdi motor is, na goed inrijden, steeds sneller en zuiniger aan het worden. Wat niet verbeterd is de geluidsproductie. Bij optrekken, maar ook bij een constante snelheid rond de 120km/u, is een goed gesprek niet mogelijk zonder stemverheffing. Een brom op een zeer storende frequentie is bijna continue aanwezig. In mijn herinnering had mijn Bora uit 1999 (1.9tdi - 90pk) hier nauwelijks last van.
Het motorgeluid is niet prettig, de rammeltjes zijn nog irritanter. Altijd trilt er wel iets in de auto. Het middenconsole heeft een trilgeluid dat niet te herleiden is. Alleen stevig vastgrijpen van de bogen in de middenconsole bieden enig soelaas. De linkerdeur rammelt en de passagiersvoorstoel. Over deze passagiersvoorstoel gesproken. Zouden er mensen zijn die minder dan 2 kg wegen die zonder kinderstoeltje op de voorstoel worden vervoerd? Zelfs het neerleggen van een fles water op de bijrijderstoel resulteert in het piepen van het gordelsignaal. De term ’Bitte Gurt Anlegen’ verschijnt in het centrale display. Weet iemand hoe dit in Nederlands of Engels te krijgen?
Zeer strakke besturing. Iedere beweging aan het stuur resulteert in koerswijziging. Waarschijnlijk omdat we dit niet gewend zijn, valt dit erg op. Maakt de auto wat nerveus. Daarnaast is de weglegging wat ’zweverig’. Zijn dit de slechte banden die standaard zijn gemonteerd?
Waarom legt Volkswagen nog steeds van die slechte, rumoerige Continental banden onder haar auto’s? Bij de Bora zijn deze indertijd zo snel mogelijk vervangen door Dunlops. Hoewel deze banden goedkoper waren, werd de weglegging een stuk beter en het afrolgeluid gehalveerd.
Dezelfde ervaring had ik met de Ibiza waar ook in eerste instante Continentaals onder lagen.
Tip aan VW-rijders: laat een ander merk banden monteren. Dit is zo’n verbetering van de rij-eigenschappen van de auto. Ongelovelijk dat VW zo’n slecht huwelijk nog laat voortbestaan (of is Continental van VW?).

We rijden prive in een bijna 10 jaar oude Saab 9-5. Wat een verschil in comfort, zeg. Mag dan wel een auto van een hogere klasse zijn, maar met 10 jaar en > 250000km is deze nog steeds stiller en comfortabeler dan deze Jetta. Had verwacht dat er in 10 jaar tijd wel iets was veranderd.

PROBLEMEN

Olieverbruik hoog, maar dat schijnt normaal te zijn. Ook de Bora had hier last van (jammer dat oliespecificatie niet te vinden is, anders dan een VW interne code).

Lekke band. Band loopt langzaam leeg. Zal wel toeval zijn, hoewel het met ruim 7.5 mm profiel gebeurt.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.