Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Jetta

Volkswagen Jetta 1.4 16V TSI 122pk Comfortline (2010)

autoreview

1
Volkswagen Jetta 1.4 16V TSI 122pk Comfortline (2010)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringJetta 1.4 16V TSI 122pk Comfortline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf63.603 km
KM-stand laatst70.425 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen na de eerste 6 maanden

  • 70.425 km
  • 27 oktober 2013

Na ruim 10 jaar naar volle tevredenheid Toyota Avensis te hebben gereden werd het afgelopen voorjaar tijd voor wat anders.

Vereisten
- benzine motor
- maximaal 3 jaar oud
- maximaal 70000 km
- handmatige versnellingsbak

Een aantal auto's stonden op mijn shortlist: Volkswagen Golf, Seat Leon, Skoda Octavia en Toyota Avensis.

Volkswagen Golf
Ik heb zowel in de VI (1.6) als in de VII (1.2tsi 86 pk) een proefrit gemaakt. Hoewel beide auto's prima reden en een luxe gevoel gaven vond ik de auto van buiten eigenlijk net iets te compact ogen. Ik was natuurlijk de afgelopen 10 jaar gewend geraakt aan een sedan.

Seat Leon
Enkele jaren geleden had ik al eens een proefrit gemaakt in een Seat Leon II (1.6) en wist dus hoe de auto rijdt. Ik vond het destijds een heel fijn rijdende auto die qua rij beleving net iets sportiever over komt dan de Golf. Dit komt met name doordat ik de indruk had dat je in de Leon wat dieper zit dan in de Golf. Mogelijk dat dit komt door de relatief hoge deuren. Dit geeft tevens een geborgen/veilig gevoel.

Skoda Octavia
In deze auto heb ik geen proefrit gemaakt, maar wel in de showroom in gezeten (zowel in het vorige model als in het huidige model). Hoewel het interieur van het vorige model er heel verzorgd uit ziet, haalt het naar mijn mening net niet de kwaliteitsbeleving die ik heb in bijvoorbeeld een Golf. Het huidige model, dat toen net uit was, vond ik echt een verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Echter, omdat ik een auto wilde hebben met de kop er af was dit dus geen optie.

Toyota Avensis
Het aanbod gebruikte Toyota Avensis sedan is niet heel groot. Toen er bij de plaatselijke Toyota dealer dan ook één te koop stond (1.6 basis uitvoering) heb ik daar een proefrit in gemaakt. Omdat de auto vrij kaal was uitgerust en ik hem eigenlijk wat te groot vond voor mij alleen ben ik verder gaan kijken.

Waarom dan toch gekozen voor de Jetta?
Na de proefrit in de Avensis merkte ik toch dat ik gewend was geraakt aan de sedan als carrosserie variant. Hoewel ik in het verleden altijd auto's met drie of vijf deuren heb gehad, ben ik een sedan in de loop van de jaren meer gaan waarderen. Zo vind ik een Jetta net even wat meer auto als een Golf. Nadat ik dit had uitgesproken bij een Volkswagendealer wees hij mij op een zilvergrijze Volkswagen Jetta 1.4 tsi (122 pk) uit 2010 die bij een andere vestiging stond. Enkele dagen daarna ben ik naar die vestiging gereden en was meteen verkocht toen ik de wagen zag staan. Na een proefrit was ik overtuigd. Met een offerte op zak heb ik er enkele nachtjes over geslapen. Het daarop volgende gesprek naar aanleiding van de offerte verliep zeer prettig en ik kreeg een goed aanbod voor mijn Avensis. Omdat bij mijn Avensis een set winterbanden hoorde zijn we overeengekomen dat die set bij de Avensis bleef in ruil voor een set winterbanden op stalen velg met VW wieldop voor de Jetta. Verder waren er nog wat kleine zaken (andere radio, klein deukje) die men nog in orde zou maken. Daarop werd de koop gesloten. Een week later kon ik de auto ophalen. Het was toch wel even vreemd toen ik de Avensis bij de garage achter liet, temeer de auto mij onderweg nog nooit in de steek heeft gelaten gedurende de 10 jaar dat ik hem heb gehad.

Ervaringen met de Jetta tot nu toe

- Uiterlijk
Ik vind het nog steeds een mooie auto om te zien. De voorzijde maakt indruk door zijn chromen grille. De zijkant valt op door de chromen strips rond de ramen. Dit maakt hem net even wat chiquer. De auto staat op mooie lichtmetalen velgen (16 inch). Ik krijg ook veel positieve reacties op de auto. Ik blijf het overigen vreemd vinden dat veel nieuwe auto's, waaronder de Jetta, niet meer worden voorzien van stoot strips. Het zal wel mooier staan, maar maakt de auto wel kwetsbaarder voor beschadigingen.

- Comfort / ruimte
In testen van de Jetta had ik wel eens gelezen dat de stoelen en stuur uitgebreid verstelbaar zijn zodat een ieder een goede zitpositie kan vinden. Dit was ook mijn ervaring met de proefrit in de beide Golfs (zie bovenstaand). Echter, of het nu komt door die vele verstel mogelijkheden of door de beperktere mogelijkheden in mijn vorige auto (stuur alleen in hoogte verstelbaar en alleen kantelverstelling op de bestuurdersstoel) dat weet ik niet, maar ik heb een hele tijd moeten zoeken naar een fijne zitpositie. Uiteindelijk heb ik (1.96 m) de stoel in de laagste stand gezet (maximale kanteling zitting) en het stuur maximaal naar me toe getrokken. Mijn armen zijn licht gebogen tijdens het rijden. De zitting heb ik zodanig naar achteren geschoven dat ik tijdens het rijden prettig zit en dat ik bij schakelen goed bij de pedalen kan (bovenbeen komt net tegen zitting aan bij intrappen koppeling). Rugleuning en zitting staan onder een hoek van ongeveer 90 graden. In combinatie met de verstelbare middenarmsteun heb ik nu een heerlijke zit achter het stuur.
Voor het overige is de auto ruim genoeg om met vier personen onderweg te zijn. Drie personen op de achterbank lukt ook wel, maar is nog niet voorgekomen.
Verder is de auto mooi stil tijdens het rijden.

- Prestaties / verbruik
De motor is heerlijk soepel. Veel schakelen is niet nodig. 50 km/h in de 5e versnelling is geen enkel probleem. Over het algemeen volg ik de schakel instrukties die de boordcomputer aangeeft op. Doordat de motor zo soepel is kun je al bij lage toeren op schakelen. Voor een tussensprint op buitenweg of snelweg is het over het algemeen niet nodig om terug te schakelen. Op de snelweg draait de motor in de 6e versnelling bij 110 km/h zo'n 2400 toeren. Tot nu toe heb ik na afloop van een rit vaak even het gemiddelde verbruik van de boordcomputer afgelezen. Bij woon werk verkeer (20 km enkele reis, stad, snelweg - 110 km/h-, buitenweg) schommelt het verbruik tussen de 1:15 en 1:17. Op langere ritten afgelopen zomer heb ik wel eens 1:18 gereden. Het is mij wel opgevallen dat de auto zuiniger is naarmate de buitentemperatuur hoger is. Over het verbruik ben ik dus heel tevreden. De komende tijd wil ik het gemiddelde verbruik over een langere tijd (bijv. na iedere tankbeurt)opnemen.

- mankementen
geen.

Tot zover mijn eerste ervaringen. Als ik wat meer weet over zaken als het gemiddelde verbruik en onderhoud dan zal ik een update geven.



4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Volkswagen Jetta? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Jetta
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Jetta 1.6 TDI Trendline airco, trekhaak, lm-velgen

    Volkswagen Jetta 1.6 TDI Trendline airco, trekhaak, lm-velgen

    • 2011
    • 332.430 km

    € 4.499

    Volkswagen Jetta 1.6 FSI Comfortline | Metallic | Airco |

    Volkswagen Jetta 1.6 FSI Comfortline | Metallic | Airco |

    • 2007
    • 195.878 km

    € 3.499

    Volkswagen Jetta 1.6 FSI Comfortline Clima Cruise Lm-Velgen Trekhaak NAP NL-Auto Dealeronderhouden!

    Volkswagen Jetta 1.6 FSI Comfortline Clima Cruise Lm-Velgen Trekhaak NAP NL-Auto Dealeronderhouden!

    • 2006
    • 264.508 km

    € 2.749

Meer Volkswagen Jetta occasions

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Jetta specificaties
  • Volkswagen Jetta occasions
  • Volkswagen Jetta video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Jetta tests
  • Volkswagen Jetta gebruikersreviews
  • Volkswagen Jetta index
PREMIUM
Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

Zeg je TSI, dan komen er meteen visioenen van vervuilde motoren, rammelende distributiekettingen,...

Lees meer
 

Volkswagen Jetta reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Jetta 1.4 16V TSI 122pk Comfortline (2010)

    Volkswagen Jetta 1.4 16V TSI 122pk Comfortline...

    1
    • 27 oktober 2013
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Jetta 1.9 TDI 105pk Comfortline (2006)

    Volkswagen Jetta 1.9 TDI 105pk Comfortline...

    • 30 oktober 2012
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Jetta 1.9 TDI 105pk Comfortline (2007)

    Volkswagen Jetta 1.9 TDI 105pk Comfortline...

    • 5 augustus 2012
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Jetta 1.9 TDI 105pk Trendline (2007)

    Volkswagen Jetta 1.9 TDI 105pk Trendline...

    2
    • 2 februari 2011
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Jetta 1.9 TDI 105pk Comfortline (2009)

    Volkswagen Jetta 1.9 TDI 105pk Comfortline...

    6
    • 29 november 2010
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Jetta 1.6 16V FSI Comfortline (2007)

    Volkswagen Jetta 1.6 16V FSI Comfortline...

    5
    • 7 juli 2010
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Jetta 1.9 TDI 105pk Comfortline (2006)

    Volkswagen Jetta 1.9 TDI 105pk Comfortline...

    2
    • 5 mei 2010
meer reviews
Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

197

Met de Ford Focus ST en Volkswagen Golf GTI hebben we twee van de laatst overgebleven hete...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond -...

    26
    • 17 mei 2022
  • Achtergrond
    Seat Toledo bezorgde Volkswagen Jetta lange loopbaan

    Seat Toledo bezorgde Volkswagen Jetta lange...

    6
    • 11 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Jetta 1.4 TSI 160pk Highline (2013)

    Volkswagen Jetta 1.4 TSI 160pk Highline...

    14
    • 14 maart 2021
  • Nieuws
    Volkswagen Jetta GLI extra sportief uitgedost

    Volkswagen Jetta GLI extra sportief uitgedost

    28
    • 24 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Jetta 1.4 TSI Hybrid Highline (2013)

    Volkswagen Jetta 1.4 TSI Hybrid Highline...

    2
    • 25 maart 2020
  • Nieuws
    Volkswagen Jetta GLI onthuld

    Volkswagen Jetta GLI onthuld

    49
    • 7 februari 2019
  • Nieuws
    Volkswagen met drie Jetta's naar SEMA

    Volkswagen met drie Jetta's naar SEMA

    26
    • 29 oktober 2018
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Tiguan 1.4 TSI PHEV 245pk R-Line Business+ (2022)

    Volkswagen Tiguan 1.4 TSI PHEV 245pk R-Line...

    1
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    51
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline...

    1
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen: 'Productie loopt risico door stop Russisch gas'

    Volkswagen: 'Productie loopt risico door...

    42
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt in 2023

    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt...

    47
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Volkswagen Touareg

    Facelift voor Volkswagen Touareg

    67
    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 21 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden