Volkswagen Jetta 1.9 TDI 105pk Trendline (2007)

autoreview

Volkswagen Jetta
Volkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen Jetta - interieurVolkswagen Jetta - interieurVolkswagen Jetta - interieurVolkswagen Jetta - interieur

Signalement

UitvoeringJetta 1.9 TDI 105pk Trendline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Als voorlopige lease-auto (nieuwe baan) heb ik een tijdje in een VW Jetta mogen rijden. Bij mijn werk is een prettige en betrouwbare auto gewenst (>50.000km/jaar zakelijk), in eerste instantie zag ik dus niet op tegen het rijden in een VW.

Na verloop van tijd werd ik eigenlijk steeds minder enthousiast. Een auto gaan rijden die slechts 20km op de teller heeft is natuurlijk harstikke leuk. Alles is nieuw, hij ruikt nieuw, alles is dan nog geweldig. Na verloop van tijd ben ik me echter gaan ergeren aan het ’gemis’ van uitrusting en de wat ’botte’ VW-standaard.

Sturen gaat als de beste met de Jetta. Hij stuurt direct en is voorspelbaar wanneer je met wat hogere snelheden bochten induikt. De 205/55 R16 bandenmaat heeft hier vast ook zijn aandeel in.

De krachtbron viel mij ook niet tegen. De auto is prima te rijden, zowel vlot als aangenaam comfortabel. Van een 105pk hoef je geen super sportieve sprintjes te verwachten, al gaat het naar mijn mening vlot zat. Minder is het motorgeluid. Behoorlijk aanwezig, vooral op snelheden > 100km/h. Tevens is de 1.9 TDI niet uitgerust met 6-bak, maar alleen leverbaar met een 5-bak. Dat zorgt nog eens voor wat meer toeren op hogere kruissnelheden en werkt dus niet mee aan het geluidsniveau.

Het uitrustingsniveau durf ik ’minimaal’ te noemen. Geen middenarm-steun, een inbouw radiootje met twee echte full-range speakers (ook twee tweaters, maar die hoor je bijna niet) en de handbediende klimatronic met draaiknoppen. Het zijn dingen waar ik me inmiddels dagelijks aan stoor. Vooral de klimatronic is een eigenwijs stuk electronica. Je krijgt of hele koude lucht, of het is klam/warm/vochtig. De juiste instelling is erg afhankelijk van buitentemperatuur en binnentemperatuur, waardoor je iedere keer een andere instelling moet kiezen. Min of meer krijg je alleen op de lange ritten een aangename temperatuur. Het systeem is ook niet gescheiden, dus met een partner erbij wordt het helemaal een opgave om het juist te krijgen. Ter illustratie, als het buiten erg vochtig is (na een regenbui bijvoorbeeld) kan je, zonder de instelling te wijzigen, een stuk beslagen raam krijgen, aan de buitenkant welteverstaan!

Tenslotte heb ik het persoonlijk niet zo op ’de kont’ van de Jetta. Hij is onoverzichtelijk. Ik heb verder geen problemen met parkeren, maar bezit wel over wat inschattingsvermogen (en dat zal je nodig hebben bij achteruitparkeren met deze auto). Tevens is de kofferbak onhandig diep. Als je bagage tegen de achterbank schuift, moet ik toch mijn knie op de dorpel leggen om erbij te kunnen. Ik ben 1.85m lang, dus niet de kleinste.

Olieverbruik was naar verwachting de eerste 10.000km behoorlijk. Heb er bij 11.000km ongeveer een liter bij moeten gooien. Hierna heeft hij praktisch niets meer verbruikt (inmiddels 22.000km).

Verbruik van Diesel was bij aanvang ca. 1:14, maar is inmiddels gedaald naar ca. 1:18. Voor mijn werk zit ik veel in Duitsland, ook bij hogere snelheden blijft de auto redelijk zuinig, al is het motorgeluid boven de 180km/h niet aangenaam meer.

PROBLEMEN

Tot nog toe geen problemen gehad.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.