Volkswagen Jetta 1.9 TDI 105pk Trendline (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jetta 1.9 TDI 105pk Trendline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Als voorlopige lease-auto (nieuwe baan) heb ik een tijdje in een VW Jetta mogen rijden. Bij mijn werk is een prettige en betrouwbare auto gewenst (>50.000km/jaar zakelijk), in eerste instantie zag ik dus niet op tegen het rijden in een VW.
Na verloop van tijd werd ik eigenlijk steeds minder enthousiast. Een auto gaan rijden die slechts 20km op de teller heeft is natuurlijk harstikke leuk. Alles is nieuw, hij ruikt nieuw, alles is dan nog geweldig. Na verloop van tijd ben ik me echter gaan ergeren aan het ’gemis’ van uitrusting en de wat ’botte’ VW-standaard.
Sturen gaat als de beste met de Jetta. Hij stuurt direct en is voorspelbaar wanneer je met wat hogere snelheden bochten induikt. De 205/55 R16 bandenmaat heeft hier vast ook zijn aandeel in.
De krachtbron viel mij ook niet tegen. De auto is prima te rijden, zowel vlot als aangenaam comfortabel. Van een 105pk hoef je geen super sportieve sprintjes te verwachten, al gaat het naar mijn mening vlot zat. Minder is het motorgeluid. Behoorlijk aanwezig, vooral op snelheden > 100km/h. Tevens is de 1.9 TDI niet uitgerust met 6-bak, maar alleen leverbaar met een 5-bak. Dat zorgt nog eens voor wat meer toeren op hogere kruissnelheden en werkt dus niet mee aan het geluidsniveau.
Het uitrustingsniveau durf ik ’minimaal’ te noemen. Geen middenarm-steun, een inbouw radiootje met twee echte full-range speakers (ook twee tweaters, maar die hoor je bijna niet) en de handbediende klimatronic met draaiknoppen. Het zijn dingen waar ik me inmiddels dagelijks aan stoor. Vooral de klimatronic is een eigenwijs stuk electronica. Je krijgt of hele koude lucht, of het is klam/warm/vochtig. De juiste instelling is erg afhankelijk van buitentemperatuur en binnentemperatuur, waardoor je iedere keer een andere instelling moet kiezen. Min of meer krijg je alleen op de lange ritten een aangename temperatuur. Het systeem is ook niet gescheiden, dus met een partner erbij wordt het helemaal een opgave om het juist te krijgen. Ter illustratie, als het buiten erg vochtig is (na een regenbui bijvoorbeeld) kan je, zonder de instelling te wijzigen, een stuk beslagen raam krijgen, aan de buitenkant welteverstaan!
Tenslotte heb ik het persoonlijk niet zo op ’de kont’ van de Jetta. Hij is onoverzichtelijk. Ik heb verder geen problemen met parkeren, maar bezit wel over wat inschattingsvermogen (en dat zal je nodig hebben bij achteruitparkeren met deze auto). Tevens is de kofferbak onhandig diep. Als je bagage tegen de achterbank schuift, moet ik toch mijn knie op de dorpel leggen om erbij te kunnen. Ik ben 1.85m lang, dus niet de kleinste.
Olieverbruik was naar verwachting de eerste 10.000km behoorlijk. Heb er bij 11.000km ongeveer een liter bij moeten gooien. Hierna heeft hij praktisch niets meer verbruikt (inmiddels 22.000km).
Verbruik van Diesel was bij aanvang ca. 1:14, maar is inmiddels gedaald naar ca. 1:18. Voor mijn werk zit ik veel in Duitsland, ook bij hogere snelheden blijft de auto redelijk zuinig, al is het motorgeluid boven de 180km/h niet aangenaam meer.
PROBLEMEN
Tot nog toe geen problemen gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Jetta 1.4 TSI Comfortline LEUKE AUTO RIJDT EN SCHAKELT GOED
- 2010
- 331.556 km

Volkswagen Jetta 1.6 Comfortline Airco-ecc Trekhaak Cruise control Zwart metallic NAP NL-auto Boekjes aanwezig
- 2007
- 239.904 km

Volkswagen Jetta 1.4 TSI Comfortline! Clima! Cruise! Nwe APK!
- 2008
- 256.178 km
Lezersreacties (0)
Reageren