Volkswagen Jetta 1.6 TDI BlueMotion T. Highline (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jetta 1.6 TDI BMT Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 138.000 km |
goede eerste indruk
- 6.000 km
Op 2 maart de nieuwe Jetta opgehaald bij de dealer. De kleur van carroserie en interieur passen goed bij elkaar. Toch even spannend hoe et er in het echt uitziet. De auto is toffeebuin metalic en de bekleding is Latta Magiatto. Staat prima bij elkaar. Als opties heb ik het executive plus pakket genomen, een opbergpakket. winterpakker (heerlijk weer warme billen in de winter), grootlichtassistent etc. Het RNS-510 systeem met de harddisk werkt mooi. Snelle navigatie en goed beeld met heldere instructies. Een hele verbetering ten opzichten van RNS-310 uit de vorige Jetta. Ook de 7-traps DSG functioneert prima, soms echter wel heel weinig toeren, bij 70 kilometer per uur schakelt de bak al door naar de 7e versnelling. Het verbruik is gemiddeld echter wel 1 op 20 en dat haalde ik met de vorige niet. Wennen is het start-stop systeem. Ben hier nog niet aan gewend en of ik er ooit aan zal wennen? Hoe is dit voor de motor? Nog maar eens even zien. Verder valt op dat met name de ruimte op de achterbank een stuk ruimer is dan in het vorige model. Ook is de auto een stuk stiller dan de vorige auto. Wat opvalt is in ieder geval dat ondanks dezelfde specificaties als met de oude diesel de auto sneller overkomt. Minpuntjes de afwerking beugels in de kofferbak in plaats van gasveren buiten de kofferbak en geen verlichte asbak, voor mij als roker toch wel een gemis. Maar verder een goede eerste indruk na 6 weken sturen. Dus ik denk ook met deze wel weer 3 jaar tevreden de weg op te kunnen.
tevreden
- 32.000 km
Inmiddels heeft de Jetta zijn eerste beurt gehad. De auto bevalt prima. De zeventraps dsg is in vergelijking met de zestraps dsg uit mijn vorige auto iets zenuwachtiger. Bij het nemen van langzame bochten wil hij bij het uitacceleren wel eens een extra trapje terugschakelen waardoor je soms wat hoger in de toeren zit als je zelf zou willen. Verder valt op dat het gebruik rond de 1 op 20 is. Hiervoor hoef ik niet mijn best te doen. Het start-stop systeem reageert wat aan de trage kant. Gewoon uitzetten of de rem niet te diep intrappen en de motor blijf te gewoon draaien. Het trage reageren van het systeem is met name bij kruisingen als je wat sneller wilt opttrekken niet prettig.
De winterbanden zijn inmiddels gemonteerd en in tegenstelling tot mijn vorige Jetta ondervind ik hier geen verschil in weggedrag. Heeft mogelijk te maken met de bandenmaat. Nu 16-inch op de vorige 17 inch.
In verband met omstandigheden dit jaar geen vakantie gevierd dus niet in het buitenland gereden. Maar gezien de prestaties hier in Nederland verwacht ik in bergen geen problemen. Er hoeft immers geen caravan achter dus dat moet prima kunnen. Hopelijk volgend jaar weer wel op vakantie en dan eens zien hoe dit gaat.
probleem met de DSG-bak
- 76.000 km
Tot nu toe met volle tevredenheid gereden in de Jetta. Afgelopen maandag begon de indicator van de automaat te knipperen en kwam er een steeksleutel in de display. Ging ook vanzelf weer uit. De dealer maar gebeld. Merkt u dat de auto anders schakelt was de vraag. Nee, dat was niet het geval. Mogelijk een foutje in de software u kunt doorrijden. Dit dus maar gedaan. Gisteren begon de indicator weer te knipperen en de steeksleutel kwam in beeld. Gewoon naar huis gereden en aan de auto was niets te merken. Een paar uur later ging ik weg met de auto en toen wilde de auto niet achteruit. Na opnieuw te hebben gestart reageerde de bak wel, verder niets te merken. Vandaag toch maar naar de garage. Uitgelezen en wat bleek er zat een fout in de geartronic? Wat dit ook zijn mag? Ik weet het niet. Leenauto mee. Kan enkele dagen duren voordat de auto gerepareerd is.
Weet weer even wat schakelen is. Doe mij toch maar een automaat. Maar hopen dat dit eenmalig is. De vorige DSG heeft190.000 kilometer geen problemen gegeven. Verder bevalt de auto prima. We wachten maar even af hoe dit verder gaat.
afscheid
- 138.000 km
Op 31 december de auto met 138000 kilometer ingeleverd bij de leasemaatschappij. Door verandering van werkgever kan ik straks een andere auto uitzoeken. De Jetta mocht niet mee naar de nieuwe werkgever. De Jetta is mij heel goed bevallen na problemen met de DSG heeft de auto het perfect gedaan. Het gemiddelde verbruik kwam uit rond de 1 op 20 bij normaal gebruik. Hier heb ik geen moeite voor hoeven doen. De voorloop auto bij mijn nieuwe werkgever wordt een Citroën C4 Grand Picasso Diesel met de bekende semiautomaat. Gelukkig hoef ik deze niet af te rijden, namelijk niet echt mijn auto. Als nieuwe auto een Ford Mondeo 2.0 TDCI (150 pk) Titanium besteld met first editionpakket. Na 7 jaar VW Jetta weer terug bij Ford. Wilde nu wel eens een ander dashboard zien. Ook van het rijden met de Mondeo zal ik jullie op de hoogte houden. Van de Citroën ga ik maar geen verslag doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.