Volkswagen Jetta 1.4 TSI Hybrid Highline (2014)

autoreview

Volkswagen Jetta 1.4 TSI Hybrid Highline (2014)

Signalement

UitvoeringJetta 1.4 TSI Hybrid Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst1.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Jetta Hybrid Highline Executive 300km

  • 300 km

Jetta Hybrid Highline Executive

Ik heb 2,5 jaar Corsa 2 deurs Semi automaat gereden. De semi automaat van de Corsa voelde je echt schakelen en het duurde ook lang voordat hij in de volgende versnelling ging. Als je moest afremmen in de bocht en daarna weer gas bij gaf moest hij 2 versnellingen terug schakelen wat echt verschrikkelijk was. (Tenzij hij op sportstand staat, dan blijft hij hoger in de toeren) Verder was het een prima auto voor een prima prijs.

Genoeg over de Corsa. Nadat mijn vrouw maar bleef klagen dat we 4 deuren en een echte automaat moesten kopen, zijn we op zoek gegaan. We gingen dus op zoek naar een auto met automaat, Hierdoor vallen voor ons al vele auto's af. Franse auto's zijn tegenwoordig wel mooi maar heb ik niks mee, een Mazda CX5 leek me wel wat maar een CVT bak wil ik ook niet hebben(correctie de Mazda heeft geen CVT ik was denk ik in de war met Toyota, zie comment Weerwolf 79) Ook moet het verbruik niet omhoog schieten omdat het een automaat is en zo kwamen we terecht bij de 'Volkswagen Group'. Audi's vonden we erg mooi maar wel erg duur, mn vrouw wil niet in een Skoda (ik vind ze wel mooi tegenwoordig en de kwaliteit zal ongetwijfeld gelijk zijn aan een VW maar het blijft inderdaad toch een Skoda) en bij Seat vonden we de styling niet naar onze smaak. Dan maar eens langs VW. We zaten te twijfelen tussen de Golf Variant 2014 die vanaf de zijkant wel een hele mooie lijn heeft en de Jetta vonden we allebei ook mooi. De dealer had nog wel een jetta Hybrid staan om in proef te rijden....mmm een hybrid wat moet ik daar nou mee. Hij verzekerde de mij dat hij niet zo rijdt als een Prius.

Ok laten we maar een proefrit maken om in ieder geval even in een Jetta te rijden. We waren zeer verrast. Ik wist dat de DSG bak heerlijk zou rijden maar de power was echt verrassend. Niks gaspedaal tot de vloer om snel te rijden, bij lage toeren vlieg je er door de turbo en hulp van de elektro motor al vandoor.

We zijn verkocht.....goedkoop rijden is mogelijk maar ook (duur) snel rijden, dit moet hem worden.

Op vakantie in Amerika huren we altijd een dikke auto en als we terug zijn in Nederland balen we dat we weer in ons auto'tje moeten rijden.
Maar nu hebben we het gevoel alsof we in een dikke automaat rijden waar we normaal alleen op vakantie in rijden.

Pluspunten:
- 'Coasting' bij gas los rijdt hij heel lang uit door de dan losgekoppelde gearbox.
- Dashboard ziet er mooi uit in het donker
- DSG gearbox schakelt als boter.
- Echt een genot om in te rijden (als je uit een 1.2 Corsa komt)
- Acceleratie

Minpunten:
- Geen toerenteller maar krachtmeter. Als je de stuurflippers gebruikt moet dat op gevoel.
- Optrekken bij stilstand, de auto begint dan op elektrisch maar al gauw moet de benzine motor aanspringen.
- De rem moet je ook aan wennen omdat hij eerst op de elektromotor afremt om op te laden en als je hem verder indrukt pas echt gaat remmen.
- Verlies van ruimte in de kofferbak door batterijpack.

update 1500 km

  • 1.500 km

Na 1500 fijne km nog een kleine update. Het verbruik zit tussen de 1 op 14 en 1 op 20 afhankelijk van de rijstyle. Toen ik naar Amsterdam reed had ik gem. 1 op 16 gereden tot ik in de file kwam. Na de file had ik gem 1 op 20 :) Soms als je 100 km/u rijdt gaat de motor over op elektrisch.

De extra accu voor de elektro motor is snel opgeladen maar ook snel leeg. Meestal als ik naar huis rijd dan zet ik hem op E-mode wanneer ik de woonwijk in rijd.

De auto is best snel maar rijd het lekkerst bij 80% van zn kracht. Dan maakt hij niet te veel toeren.

Wat wel handig is zijn zn parkeersensoren die op het scherm aangeeft hoeveel ruimte je nog hebt aan voor en achterkant. Ik reed regelmatig in de auto van mn vader met achteruitrijcamera maar heb toch de voorkeur voor sensoren.

De auto zit verder helemaal vol met kleine handige gadgets van rechterspiegel die naar beneden gaat bij achteruitrijden tot een ophang plek voor de tankdop bij het tanken.

Het enige nadeel wat ik heb ondervonden is dat je in scherpe bochten wel merkt dat de auto zwaar is.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.