Volkswagen Jetta 1.4 TSI Hybrid Highline (2013)

autoreview

Volkswagen Jetta 1.4 TSI Hybrid Highline (2013)

Signalement

UitvoeringJetta 1.4 TSI Hybrid Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst16.200 km
Lezerswaardering: 34%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste ervaring

  • 1.060 km

Per 1 juli 2014 in het bezit van een Jetta hybrid highline. Deze auto is nieuw geleverd maar per 30 december 2013 al op kenteken gezet. Voordeel is nog 54 maanden 14 % bijtelling en een flinke korting op de nieuwprijs.
Uitvoering:
Highline met Platinum Grey Metallic.
Executive Pakket
Tel. voorbereiding Premium
Multimedia aansluitbox
Extra getint glas achter.

Eerste indruk na 1060 kilometers:
Verbruik valt erg tegen op 1 liter 13,5 km terwijl mijn vorige auto, Citroen C5, met een sportievere rijstijl al 1 op 12 deed.
Meeste kilometers op 80 km wegen of in de stad en soms een stukje snelweg waarbij ik zoveel mogelijk op de electromotor probeer te rijden.
Misschien dat na de vakantie de motor beter is ingereden en het verbruik zal dalen.
Wat tegenvalt is de Climatronic namelijk bij warm weer alleen uit de roosters koude lucht maar niks bij de voeten. Moet dan alles op handmatig zetten om ook hier wat verkoeling te krijgen!
Tevens valt het mij op dat de auto scheef staat,links achter is hij een 1 cm lager dan rechts achter!
De parkeersensoren voor moeten altijd handmatig aangezet worden wat niet echt handig is.
Dan zoek ik nog steeds naar de usb aansluiting in de middenarmsteun! Volgens de brochure is dit een onderdeel van de Mulimedia aansluitbox. De dealer gaat dit uitzoeken.
De navigatie, rsn 315,moet ik nog erg aan wennen, vergelijkbaar met TomTom is deze echt niet en bied veel minder mogelijkheden.
Wel heel positief over de DSG die is echt super.

Een verdere hoop ik positieve update volgt na de vakantie.

vakantie ervaring

  • 3.750 km

Goed de vakantie naar Oostenrijk zit erop.
Gemiddeld verbruik volgens de computer op 1 liter 15,7 kilometer!
Wij waren met twee personen en twee koffers dus de belasting viel mee en op de heenweg afwisselend gereden tussen de 120 en maximaal 160 km/h.
In de bergen, heuvel op, is de DSG bak super vooral in de sportstand. Heuvel af moet er veel meer geremd worden en met de flippers terugschakelen werk niet altijd goed omdat er geen toerenteller is.
Maar de accu laad dan wel fijn bij.
De navigatie is en blijft stukken minder dan TomTom want bij elke file of opstopping wil hij de snelweg af en ook berekend hij niet altijd de snelste route.
Dan de harde Duitse stoelen deze zijn echt K.... moest vaker stoppen omdat ik last kreeg van mijn rug en bovenbenen en kan geen stand vinden om echt relax uren te kunnen zitten wat in de C5 wel het geval was. De automatische regensensor gaat vaak een eigen leven lijden, droog weer en toch met regelmaat gaat hij dan vegen wat irritant is omdat je dan de vliegen extra uitsmeert. De automatische verlichting laat niet zien of merken wanneer de lampen aan zijn, wat in de dichte mist ( bewolking ) op de bergen niet handig is.
Voor de rest nog steeds niet echt onder de indruk van deze Jetta in vergelijking met de C5.
En waarom heeft deze Jetta van die beugels aan de achterklep die de bagage pletten?
De vorige Jetta had zag ik laatst van die handige gasdempers.
Een update volgt.

Up-date

  • 5.750 km

Even een laatste update.
De auto is bij de dealer geweest voor een paar vragen en een paar kleine garantie kwesties.
Allereerst moet ik vermelden dat mijn dealer dat allemaal super heeft opgelost / verholpen en ook de extra uitleg was top.
De auto stond zelfs schoon gewassen weer klaar.
Er resten mij nog twee dingen, namelijk het scheef hangen van de auto, dit is bij Pon neergelegd en deze komt nog met een terugkoppeling.
Het benzine verbruik is ook nog steeds niet echt super. Woon- werkverkeer maximaal 1 op 14 km per liter. Heb 1 dag als een Opa ( sorry voor deze woord keuze ) gereden met de airco uit en toen kwam ik toch maar maximaal op 1 liter 15,6 km ver.
Misschien dat de komende inrijdkilometers het beter gaat worden.
Wat echt super is: de SD card welke nu bijna al mijn muziek cd's bevat en op mixen staat. Nooit meer gedoe met het wisselen van cd’tjes!!
En ook de DSG bak Toppie, snap niet dat er nog mensen zijn die een handbak hebben.
Update volgt.

Verbruik

  • 7.001 km

Even een korte up-date over het verbruik sinds de laatste keer maar helaas nog geen verbetering. Volgens de computer en mijn controle met getankte liters, op 1 liter 14,1 km. Nu hoorde ik dat het verbruik in de winterperiode er niet beter op gaat worden.
We wachten af.
Voor de rest begin ik steeds meer aan de Jetta te wennen en moet wel eerlijk zeggen dat hij een plaatje is om te zien.!!
De meesturende xenon verlichting, nu het eerder donker wordt, is perfect.

verbruik2

  • 9.056 km

De laatste tijd is het verbruik aan het verbeteren, namelijk nu gemiddeld op 1 liter 15,6 km.
Bij het rustig rijden in de stad en buiten de bebouwde kom ( dus niet op de snelweg ) is zelfs een keer 20,2 km's op 1 liter gehaald. ( over een afstand van 70 km ).
Conclusie is dus dat de Jetta buiten de snelweg heel zuinig is.
Van de week nog een achteruitrijcamera en voetverlichting voorin laten inbouwen. Vooral het laatste miste ik nu het weer vroeger donker gaat worden en de camera is echt super handig.
Ook nu weer super tevreden over de service van mijn dealer. Volgende up date volgt als de winetrbanden erop liggen. Heb namelijk een set een maat kleiner genomen. Kijken of het verbruik en comfort veel anders zal zijn.

update

  • 11.000 km

Sinds gisteren de winterbanden erop laten zetten. Heb deze in de maat 205/55/16 gedaan omdat op de 17 inch niet eens sneeuwkettingen kunnen!!!
Soms wel goed om af en toe in de handleiding wat na te kijken.
Verbruik zit nog steeds op hetzelfde als de laatste keer, benieuwd wat de komende tijd met kouder weer gaat brengen.
Betreffende de navigatie "waardeloos" vergeleken met TOMTOM. Voor de RSN moet je een vrij dure update kopen. De auto is van december 2013 en toen afgeleverd met versie V4. Nu is de laatste update V7! Volgens de vriendelijke jonge dame staat mijn bestemming ( Huis ) aan de linkerkant! Volgens mijn info staat het al 20 jaar en de rechterkant! Het betreft hier een doodlopende straat!

up-date winter 2014

  • 14.500 km

Moet eerlijk zeggen dat het comfort met de 16 inch winterbanden een stuk beter is.
Het verbruik is de laatste 2450 km precies op 1 liter 15,2 km. Niet slecht gezien het koudere weer en het feit dat het voornamelijk snelweg km zijn.
Op een kleine storing na, navigatiescherm laat af en toe maar een halve pop-up zien, nog zeer tevreden.
Moet wel zeggen dat de buitenspiegels zeer snel vuil worden en dan een slecht zicht geven. Miscchien ook van de handige sproeiers opzetten zoals bij de koplampen zitten.

laatste update

  • 16.200 km

Even een laatste bericht over de Jetta. Kan alleen maar zeggen dat het een stevige en zeer veilige auto was.
Door zijn veiligheidsvoorzieningen heb ik het er met alleen maar blauwe plekken afgebracht.
Nu op zoek naar een andere auto! Helaas is de Jetta hybrid niet meer te krijgen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.