Volkswagen Jetta 1.4 TSI Hybrid Highline (2013)

autoreview

Volkswagen Jetta
Volkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen Jetta

Signalement

UitvoeringJetta 1.4 TSI Hybrid Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst6.432 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volkswagen Jetta 1.4 TSI Hybrid Highline

  • 6.432 km

Na een periode van bijna 5 jaar in een Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport te hebben rondgereden werd het tijd voor een nieuwe leasebak. Deze zomer heb ik diverse testritten gemaakt in zeer verschillende auto's. Belangrijk punt in de keuze was het kostenaspect, liefst geen veel duurdere auto dan de GP, maar wel een groter exemplaar met meer comfort. Ik heb dan ook gekeken naar de bijtelling percentages die erg van invloed zijn op de uiteindelijke kosten. De GP had 25% bijtelling en was relatief duur om te rijden. Het was alleen nog te overzien.

De testritten die ik gemaakt heb was in een KIA Optima Hybrid, Volvo V40 1.4 (benzine), Audi A3 en een VW Jetta Hybrid. De keuze voor de VW Jetta is eerlijk gezegd niet vanwege de looks, maar puur op de kosten gemaakt. Met 14% bijtelling in 2013 is de Jetta zelfs netto iets goedkoper dan m'n eerdere Fiat GP!


*** Opties ***

In mijn keuze voor de Jetta werd ik beperkt omdat het keuze moest zijn uit de landelijke voorraad die Volkswagen dealers in Nederland hadden staan. Vanwege de strenge normen in bijtelling vanaf 2014 werden de Jetta's zoveel mogelijk op kenteken gezet in 2013 om een bijtelling te houden van 14% i.p.v. 20%. Opties die ik wilde waren niet in de gewenste combinatie aanwezig op de leverbare auto's. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Jetta Hybrid Highline met zwarte pareleffect lak. Extra opties zijn een schuif-/kanteldak, executive pakket, winterpakket, getinte ramen achter, lederen bekleding en een pedalenset.


*** Rijervaring ***

Het is een heerlijke auto om te rijden. In eerste instantie wel erg wennen om in een automaat te rijden en het remmen vergde ook wel wat gewenning in de eerste kilometers. Nu ik de auto beter ken is het heerlijk rijden met de soepele DSG automaat en kan er zelfs nog handmatig geschakeld worden via de pook of flippers achter het stuur. Dit gebruik ik echter maar zelden. Het verbruik is een lachertje als ik kijk wat ie op papier zou moeten halen. Met een krappe 1 op 15 is het ronduit slecht voor het milieu en verdient de auto eigenlijk geen verlaagde bijtelling. Puur op accu's kom ik maar 2 km ver en ondersteuning van de accu's is boven de 70km/uur nihil.


*** Interieur ***

Sterk pluspunt is het interieur van de Jetta. De mooie lederen bekleding die ik achteraf heb laten installeren past mooi bij het donkere interieur. De ruimte achterin is groot en geeft passagiers ruim voldoende beenruimte. Het systeem van VW met navigatie, informatie over het hybride rijden, mediaspeler etc. is overzichtelijk en makkelijk te bedienen. De speakers zijn prima, maar er zijn betere sets verkrijgbaar. Tot slot de laadruimte, die is beperkt door de flinke puist van de accu's. Het is desondanks ruim voldoende voor dagelijks gebruik, maar grotere objecten zoals een statafel zijn niet te vervoeren door de krappe doorsteekruimte boven de accu's (ook al ligt de achterbank plat).


*** Exterieur ***

De looks van de auto zijn niet geweldig in vergelijking met de andere auto's die ik op het oog had. Het viel me alleen erg mee toen ik de auto voor het eerst zag. Z'n beschaafde uiterlijk met led dagrijverlichting, klein spoilertje, sideskirts en mooie achterlichten ziet er keurig uit. Niks spannends aan verder, gewoon degelijk.


*** Conclusie ***

Tot noch toe ben ik tevreden over m'n keuze voor de Jetta. Fiscaal voordeel van de auto is m.i. weliswaar onverdiend, maar voor mij de doorslaggevende reden geweest voor deze auto te kiezen. De komende jaren zal ik zo nu en dan updaten als ik nieuwe ervaringen heb opgedaan. Hopelijk schadevrije jaren, want ik ben begin december al voor het eerst stilstaand aangereden waarbij de 2 rechter deuren beschadigd zijn. Kost een hoop tijd, maarja het kan gebeuren... Foto's van de inmiddels gerepareerde Jetta volgen!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.