Volkswagen Jetta 1.4 TSI Hybrid Highline (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jetta 1.4 TSI Hybrid Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 126.000 km |
fijne doch wat onzuinige auto
- 126.000 km
Mijn huidige werkgever (waar ik al 4 jaar werk) werkt graag met shortlease contracten. Gebruikte auto's zijn vaak amper duurder dan long-term lease en dan heeft werkgever flexibiliteit.
Ik heb daardoor in korte tijd verschillende auto's gereden en mocht nu zelf weer een nieuw short lease contractje regelen.
Mijn voorkeur ging uit naar Volkswagen. Heb (met uitzondering van het laatste jaar) vooral Volkswagen Golf gereden en dat beviel me uit de kunst.
Nu heb je bij gebruikte auto's nog keuze uit modellen met lage bijtelling, dus ik zocht een Golf Diesel met 14% bijtelling. Dat betekend dat het bouwjaar 2014 moest zijn.
Tot mijn verbazing waren de lease prijzen erg hoog want er zijn blijkbaar meer slimmerikken zoals ik haha.
Mijn baas rijd zelf (heel bescheiden) een Golf GTE en stond er niet al te negatief tegenover als ik ook zo'n soort auto ging rijden, mits ik maar beloof er niet mee te scheuren (vanwege verbruik) en wanneer het lease bedrag niet te hoog is. Maar helaas , de GTE kosten vrijwel allemaal boven de 800/900 euro per maand.
Ik kreeg wel een paar scherpere aanbiedingen voor een diesel, maar dat was dan meestal een hele kale uitvoering. Daar had ik ook geen zin in.
Tot ik opeens bij de Jetta uitkwam,. Die hebben een hybride met 14% bijtelling en deze waren een stuk goedkoper in de lease.
Ik vond een mooi exemplaar in Highline uitvoeren met werkelijk alle opties! (catalogusprijs van 38.000 euro !)
Nou dat vind deze jongen wel stoer natuurlijk!
Dus mijn baas over kunnen halen en deze geregeld.
Nu de review:
Het bleek een blitse auto (smaken verschillen) met extra donker getinte (bijna zwart) achterramen, gematteerde achterlichten, zonder type aanduiding etc. gewoon best wel een gangster achtige look, waar ik veel complimenten van kreeg van mensen. Met leren bekleding en alles erop en eraan. Lekker luxe dus, en dan is het al gauw goed.
Wat ik wel merkte is dat deze Volkswagen van mindere bouwkwaliteit is dan een Golf. Het dashboard is wel zelfde kwaliteit, maar bijvoorbeeld deurpanelen zijn van hard plastic en goedkope makelij. De auto heeft ook wat rammeltjes op slecht wegdek wat je bij een Golf absoluut niet hebt. Deuren klinken ook anders wanneer je ze dicht gooit. Maar goed, het bederft de pret niet echt hoor. De auto zit en voelt verder lekker comfortabel. Het onderstel is goed, en qua comfort and handling is het wel een echte VW. De DSG automaat (standaard op deze auto) schakelt verrukkelijk en laat je denken in een Amerikaan te rijden. Het motor vermogen is ook zeer fors! Trap je de kickdown in, dan gaat ie echt als de brandweer ! 8,6 sec naar de 100km/uur. Das geen kattepis natuurlijk. De auto voelt daardoor helemaal niet als een hybride. Wat wel anders is, is het remmen. De auto laad zich op tijdens het remmen en wanneer je de rem aantikt gaat ie ineens harder remmen dan je verwachtte , vanwege een dynamo lijkt me. Dat duurt even voordat je eraan gewend bent. Wat ook niet echt aan een hybride doet denken is het verbruik. Ik haal maar met moeite 1 op 16 en als ik effe lekker wil scheuren is het 1 op 13. Ik vermoed dat het hybride systeem amper wat uithaalt en amper het extra gewicht van de batterijen kan goedmaken. Maar goed, wel 14% bijtelling en wél gewoon een vette rappe auto. Zo moet je het zien. Wil je echt zuinig, dan neem je diesel of een hybride die werkelijk niet vooruit te branden is en vervelend rijd. Deze auto is gewoon een hele ruime (bijna D segment) wagen die gewoon heel erg lekker rijd en geen compromissen sluit vanwege dat 14%.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.