Volkswagen Jetta 1.4 TSI Hybrid Highline (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Jetta 1.4 TSI Hybrid Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 54.000 km |
KM-stand laatst | 54.000 km |
Volkswagen Jetta Hybrid Highline Executive (2013)
- 54.000 km
--Waarom de Jetta Hybrid?--
Het gaat hier om een Leaseauto waarbij ik een beperkte keuze had, de auto moest namelijk 14% bijtelling hebben. De shortlist:
- Lexus CT200h: Een erg kleine en dure auto om leuk aan te kleden. Daarnaast spreekt mij de look-and-feel van Japanse auto's niet aan (lees; hardplastic, 10 verschillende lampjes en knopjes).
- Toyota Prius: Dit was mijn voorloopauto, en beviel erg goed. Echter, zou ik deze auto zelf niet kiezen vanwege de uitstraling en look-and-feel (zie bovenn.
- VW Jetta Hybrid: Sprak mij erg aan qua vermogen en algemene uitstraling. Het uiterlijk van de auto is niet heel spannend, maar wel een veilige keus. Verder viel deze auto prima in het budget, met daarbij alle opties die ik wilde hebben.
--De auto--
Uiteindelijk is het de Jetta Hybrid geworden. Ik heb de auto uit een boekje moeten bestellen, aangezien de Hybrid destijds nog niet aanwezig was op Nederlandse bodem.
Ik heb gekozen voor de Highline uitvoering, met een Executive pakket, deze combinatie bevat o.a.: 17" Velgen, Bi-xenon met ledverlichting, Navigatie, Parkeersensoren, Elek spiegels (verwarmd+inklapbaar), Dimmende binnenspiegel etc.
--De eerste indruk--
Na een keurige aflevering, en vele maanden moeten wachten, kon ik eindelijk kilometers maken in de Jetta. Hieronder puntsgewijs een opsomming betreft de eerste indruk:
- Uiterlijk: Keurige auto (lees; niet spannend, niet saai) in de kleur zwart, met mooie chroomaccenten en 17"velgen.
- Verlichting: De ledverlichting geeft de auto een sportieve/luxe uitstraling. De meedraaiende koplampen geven een goede verlichting en verhogen het rijcomfort.
- Interieur: Ik vind het een auto waarbij alles klopt, de knoppen zitten waar ze horen te zitten en werken zoals je dat mag verwachten. De opties zijn zeker een toegevoegde waarde, zoals de parkeersensoren en de buitenspiegel die naar beneden richt tijdens het parkeren. Navigatie werkt makkelijk en is erg snel (sd-kaart). De audio is prima tot goed, wat ik niet had verwacht aangezien het 'maar' 8 speakers zijn. De Digitale Radio is overigens ook aan te raden, kraakhelder geluid. Echter is dekkingsgraad in Nederland nog niet 100%.
- De ruimte: De ruimte is is perfect, voor een hybride. Achterin kunnen makkelijk 3 volwassen mensen zitten, zonder de knien tegen de voorstoelen te moeten drukken. De bagageruimte is acceptabel, je mist echter wat liters ruimte door het accupakket. Overigens mis ik die ruimte niet, maar ik kan me voorstellen dat het een afknapper is voor bepaalde mensen.
- Vermogen + versnellingsbak: Het vermogen (170pk) is heerlijk rijden, snel acceleren en makkelijk inhalen. De motor is gekoppeld aan een DSG-bak, welke perfect werkt. Dit is misschien wat tegenstrijdig gezien andere reviews, maar ik ben zeer te spreken over de DSG.
--De eerste 54.000km--
Na 14 maanden staat de KM-teller inmiddels op een stand van 54.000km.
Wegligging is perfect, en rijdt zoals je mag verwachten. Uiteraard draagt het sportonderstel hier aan bij, in combinatie met de 170pk motor. Verder is het zitcomfort prima, gezien mijn lengte (1.92m). Opvallend vind ik de stilte in de auto, weinig windgeruis en geen kraakjes of piepjes.
Als ik dan toch kritisch moet zijn; Ik moet voor mijn werk veel in Belgie zijn, en bepaalde Belgische wegen zijn niet comfortabel met een sportonderstel en 17" velgen.
De DSG bak werkt nog steeds prima, al moet ik zeggen dat de bak soms wat bedenktijd nodig heeft. Dit heeft de bak enkel als ik hem snel in zijn R zet, het duurt dan even voordat hij op gang komt.
De verlichting blijft voor mij nog steeds een pluspunt. Ik doel hierbij op de sportieve led-verlichting en de meedraaiende verlichting in bochten. Tijdens een vakantie in Italie was dit een toegevoegde waarde, met name op onverlichte bergwegen.
--Problemen--
In de 54.000km heb ik weinig tot geen problemen gehad, wat mij eerlijk gezegd meevalt gezien bepaalde reviews over de 'Mexicaanse Kwaliteit'. De auto is 1x naar de garage geweest voor een schade (mijn schuld) en 1x hebben ze verkeerde banden gelegd. Verder heb ik nog geen problemen gehad, zelfs geen rammeltjes...misschien is het geen maandagochtend-auto.
--Verbruik/Hybride--
Het hybride systeem werkt aardig, zo merk je niet dat de auto switch van motor. Eerlijk gezegd moet ik toegeven dat het verbruik voor mij niet heel belangrijk is, al probreer ik er wel rekening mee te houden. Gemiddeld zit op 1 op 16, wat natuurlijk matig is voor een'groene auto'.
--Pluspunten--
+ Vermogen en DSG bak in combinatie met de lage bijtelling.
+ Uiterlijk van de auto. Let op. Gezien mijn beperkte keus, vind ik dit de beste auto qua looks.
+ Opties. Rijk aangekleden auto, wat het maken van lange ritten aanzienlijk comfortabel maakt.
--Minpunten--
- Verbruik. Op papier een aantrekkelijke groene auto gericht op de lease-markt, in praktijk kan je beter een diesel nemen
- Bagage Ruimte. Voor mij niet zo zeer een minpunt, maar die accus nemen veel ruimte in, wat voor sommige mensen een minpunt kan zijn.
- Afwerking bagage ruimte. VW had best de moeite mogen nemen om dit netter af te werken.
-- Conclusie--
Deze auto sluit aan op mijn beperkte keuze (14%), en blijft een genot om in te rijden. Ik kan me niet vinden in sommige reacties over de afwerkingskwaliteit of andere problemen zoals de DSG (misschien heb ik geluk?). Of dat ik de auto Privé zou kopen? Nee. Maar dat is puur vanwege het verbruik en de hoge aanschafprijs.
Ik hoop in ieder geval een duidelijke review te hebben geschreven. Als ik informatie ben vergeten, laat het dan even weten.
Groeten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.